Waxenberger: aika kultaa muistot?
Waxenberger: aika kultaa muistot?
Sattui tuossa noukan alle Vehoniemeltä mukaan napattu rautaisannos ydintietoa Waxenbergeristä. Nostalgista luettavaa kaikkiaan, vaan etenkin yksi seikka jäi teoriassa mietityttämään.
Lähtökohtanahan oli W109 300SEL 6.3 ja kisakunnossa koneen tehoksi mainittiin 320 hv DIN, lisämaininnalla, että suurempaankin olisi ollut varaa.
Ennen kevennyksiä auto painoi 2280 kg ja kevennettynäkin liki kaksi tonnia (edes erikoisrenkaat eivät tahtoneet kestää kilvanajoa kunnialla). W109 korin ilmanvastus hätyyttelee Turun Tuomiokirkon lukemia ja 60-lukuisten ylileveiden renkaiden vierintävastuskin lienee melkoinen.
Kuitenkin - kaiken lisäksi 4-vaihteisella tomaatilla varustetulle - malmikasalle ilmoitettiin huipuiksi 270 km/h.
Noilla tehoilla monet nykyaikaisemmatkin sukkulat ovat kovilla tuon vauhdin kanssa. Quis on, mahtaako nopeusyhtälö olla realistinen vai viekö koneen 51 kpm:n vääntö sitten läpi harmaan kiven
Mutta historiassa on hauskojakin puolia. Kuinka monen tämän päivän kilpurin kone kestää paahtaa vuoden kisat avaamatta - lisäksi että iso-W tuotiin kisapaikalle aina ajamalla, varikolla alle vain kilparenkaat ja eikun viivalle
Olisihan se hauskaa nähdä tositoimissa esim. W140 Langin pohjalta tehty rata-auto, vaikkapa vain "for old times sake"
Lähtökohtanahan oli W109 300SEL 6.3 ja kisakunnossa koneen tehoksi mainittiin 320 hv DIN, lisämaininnalla, että suurempaankin olisi ollut varaa.
Ennen kevennyksiä auto painoi 2280 kg ja kevennettynäkin liki kaksi tonnia (edes erikoisrenkaat eivät tahtoneet kestää kilvanajoa kunnialla). W109 korin ilmanvastus hätyyttelee Turun Tuomiokirkon lukemia ja 60-lukuisten ylileveiden renkaiden vierintävastuskin lienee melkoinen.
Kuitenkin - kaiken lisäksi 4-vaihteisella tomaatilla varustetulle - malmikasalle ilmoitettiin huipuiksi 270 km/h.
Noilla tehoilla monet nykyaikaisemmatkin sukkulat ovat kovilla tuon vauhdin kanssa. Quis on, mahtaako nopeusyhtälö olla realistinen vai viekö koneen 51 kpm:n vääntö sitten läpi harmaan kiven
Mutta historiassa on hauskojakin puolia. Kuinka monen tämän päivän kilpurin kone kestää paahtaa vuoden kisat avaamatta - lisäksi että iso-W tuotiin kisapaikalle aina ajamalla, varikolla alle vain kilparenkaat ja eikun viivalle
Olisihan se hauskaa nähdä tositoimissa esim. W140 Langin pohjalta tehty rata-auto, vaikkapa vain "for old times sake"
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Jossain...
...puhuttiin yli 400hv:n, jopa 500hv:n tehoista.
Tiedä häntä, asiantuntijat valaiskoon asiaa.
Tiedä häntä, asiantuntijat valaiskoon asiaa.
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Ruuvaamaan
Kaapo, sinullahan on valmis aihio oikein rallilaatikolla. Ei muuta kuin ruuvaamaan
Terveisin
Tero
Tero
Kunpa..
kerkeisi kans visitoimaan joskus vehoniemessä!! Ei kukaan sattumoisin ole vilkaissut spinneri magazinen numeroa jota en muista jossa oli juttu suomalais pariskunnan rakentamasta Waxenberger reblicasta..?? Oli muuten pirun nätti peli, valkoista alcantaraa ja kunnon läskit alla! Edessä oli muistaakseni 275/50R15 ja takana oli 295:t..
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
W203 C200CDI automatic elegance -06
Eli..
On siis näkemisen arvoinen paikka?? Mahtaakohan missään olla yhtäkään W123:sta vielä museokäytössä, museorekisterissä on kjyl, mutta...??
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
W203 C200CDI automatic elegance -06
Re: Kunpa..
Ja tämä yksilö oli ilmeisesti kyseessä:JKL kirjoitti:Ei kukaan sattumoisin ole vilkaissut spinneri magazinen numeroa jota en muista jossa oli juttu suomalais pariskunnan rakentamasta Waxenberger reblicasta..?? Oli muuten pirun nätti peli, valkoista alcantaraa ja kunnon läskit alla! Edessä oli muistaakseni 275/50R15 ja takana oli 295:t..
http://kromi.org/waxenberger/
Linkin etsimiseen kului vain vaivaiset puoli tuntia.
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Re: Kunpa..
Tahtoo kanssa! *kuolaa ja miettii samalla kieroutuneita customeita* Vähän jos omaa W115:sta virittyttäis seuraavassa 7-vuotis remontissa...
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Re: Kunpa..
Ei muuta ku alahan virittelemään..saul kirjoitti:
Tahtoo kanssa! *kuolaa ja miettii samalla kieroutuneita customeita* Vähän jos omaa W115:sta virittyttäis seuraavassa 7-vuotis remontissa...
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
W203 C200CDI automatic elegance -06
Re: Jossain...
No nopeasti laskettuna niin noissa nopeuksissa merkittävin tekijä on ilmanvastus joka kasvaa nopeuden neliössä.Pasi M. kirjoitti:...puhuttiin yli 400hv:n, jopa 500hv:n tehoista.
Tiedä häntä, asiantuntijat valaiskoon asiaa.
Jos ottaa http://kromi.org/waxenberger/ sivulta mainitut tehtaan ilmoittamat numerot 250 heppaa ja 220 km/h ja sijoittaa ne yhtälöön (p1/p2)^3 = v1/v2 niin saadan selville että jo kasvavan ilmanvastuksen voittamiseksi minimi tarvittava teho on 270 km/h nopeudella 462 heppaa.
Näin siis ellei auton ilmanvastuskerrointa ole vakiomallista oleellisesti parannettu. (ja silloinkin muutokset ovat pieniä)
En usko että waxenbergerkään onnistui rikkoman fysiikan lakeja joten uskottavampaa on että tuosta koneesta irroitettiin lähes 500 heppaa.
Kunnioitettava härveli siis.
terv. Tero
Re: Eli..
Visulahden pikkuruisessa automuseossa Mikkelissä oli ainakin viime tai toissa kesänä w123. Bensakoneella se oli ja kilometrejä 100t kieppeillä. Muistaakseni kirkkaankeltainen.JKL kirjoitti:On siis näkemisen arvoinen paikka?? Mahtaakohan missään olla yhtäkään W123:sta vielä museokäytössä, museorekisterissä on kjyl, mutta...??
Re: Eli..
Tarttis nährä ja heti!!Tommi R. kirjoitti:Visulahden pikkuruisessa automuseossa Mikkelissä oli ainakin viime tai toissa kesänä w123. Bensakoneella se oli ja kilometrejä 100t kieppeillä. Muistaakseni kirkkaankeltainen.JKL kirjoitti:On siis näkemisen arvoinen paikka?? Mahtaakohan missään olla yhtäkään W123:sta vielä museokäytössä, museorekisterissä on kjyl, mutta...??
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
W203 C200CDI automatic elegance -06
Re: Eli..
On näkemisen arvoinen...siellä osa autoistakin vaihtuu pari kolmekin kertaa vuodessa. Sitten sieltä kahvilasta saa erityisen hyviä munkkeja joita tekevät siellä. Ja myös kivaa oheisroinaa on myytyvänä pikkuautoja ja mukeja logoilla ym. suosittelen - terassilla on mukava istua lämpimänä kesäpäivänä munkkikahvillaJKL kirjoitti:On siis näkemisen arvoinen paikka??
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Re: Eli..
Visulahti on vaan aikas kaukana, mutta nährä tarttis se yykaakolmonen mersu.. Ainaskin Vehoniemellä olis tarkoitus poiketa joskus, Waxenberger vetää puoleensa..AmazonGT kirjoitti:On näkemisen arvoinen...siellä osa autoistakin vaihtuu pari kolmekin kertaa vuodessa. Sitten sieltä kahvilasta saa erityisen hyviä munkkeja joita tekevät siellä. Ja myös kivaa oheisroinaa on myytyvänä pikkuautoja ja mukeja logoilla ym. suosittelen - terassilla on mukava istua lämpimänä kesäpäivänä munkkikahvillaJKL kirjoitti:On siis näkemisen arvoinen paikka??
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
W203 C200CDI automatic elegance -06
Kun oma tieto W:stä perustuu pelkästään juuri kyseisestä lehdestä luettuun ja johonkin toiseen samanlaiseen artikkeliin ja päällimmäisenä jäi mieleen, että niitä olisi valmistettu 3 kpl ja tämä Vehoniemen yksilö olisi ainut jäljellä oleva, jos olen väärässä niin korjatkaa.
Mihin asia sitten liittyy, saksassa ollessa törmäsin Hampurin lähettyvillä, Nordestadissa muistaakseni, paikaillisella Mersu myyjällä näytteillä yhden kappaleen kyseisiä autoja, oli hopeanuoli värillä ja aika käytöstä tullut, eli ei ainakaan entisöity. Seuraavalla reissulla varaudun hiukka paremmin(kamera) ja jos tuo ei ole aito, niin pitää mennä tiukkaamaan että mitäs .. peliä tämä tämmöinen on, toisaalta eipä sillä kait mitään väliä ole, enemmänkin kysymään että mikä sen historia on.
Mihin asia sitten liittyy, saksassa ollessa törmäsin Hampurin lähettyvillä, Nordestadissa muistaakseni, paikaillisella Mersu myyjällä näytteillä yhden kappaleen kyseisiä autoja, oli hopeanuoli värillä ja aika käytöstä tullut, eli ei ainakaan entisöity. Seuraavalla reissulla varaudun hiukka paremmin(kamera) ja jos tuo ei ole aito, niin pitää mennä tiukkaamaan että mitäs .. peliä tämä tämmöinen on, toisaalta eipä sillä kait mitään väliä ole, enemmänkin kysymään että mikä sen historia on.
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
Tällainen käsitys minullakin on.PT kirjoitti:Kun oma tieto W:stä perustuu pelkästään juuri kyseisestä lehdestä luettuun ja johonkin toiseen samanlaiseen artikkeliin ja päällimmäisenä jäi mieleen, että niitä olisi valmistettu 3 kpl ja tämä Vehoniemen yksilö olisi ainut jäljellä oleva, jos olen väärässä niin korjatkaa.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
En tiedä montako oli tehty 3 luultavimmin, mutta 1 vain jäljellä. Ja senkin hankkiminen on erikoinen tarina.
Jostain olen minäkin lukenut että kisailmoitus 320hv DIN olisi ollut alakanttiin. Muita lukuja ei ole muistissa, paitsi penkissä saadut runsaat 400.
Unohditte muuten että kisakäytössä olleet renkaat olivat slicksit mitä siihen aikaan pidettiin omituisena ja vaarallisena jippona. Muistaakseni vanteet olivat 10" leveät. Niin ja eikös Waxenbergerin iskutilavuus kaikenlisäksi ollut 6,9 litraa. Enempää kuulemma samasta peruslohkosta W100 ei olisi voitu porata ilman että sylinteriseinämien kestävyys säilyisi.
Jostain olen minäkin lukenut että kisailmoitus 320hv DIN olisi ollut alakanttiin. Muita lukuja ei ole muistissa, paitsi penkissä saadut runsaat 400.
Unohditte muuten että kisakäytössä olleet renkaat olivat slicksit mitä siihen aikaan pidettiin omituisena ja vaarallisena jippona. Muistaakseni vanteet olivat 10" leveät. Niin ja eikös Waxenbergerin iskutilavuus kaikenlisäksi ollut 6,9 litraa. Enempää kuulemma samasta peruslohkosta W100 ei olisi voitu porata ilman että sylinteriseinämien kestävyys säilyisi.
Voisi vaikka suorittaa foorumi kokoontumisen vehonimellä sinä päivänä kun mersua käytetään katsastuksessa. Muistelisin että, se käytetään kerran vuodessa katsastuksessa.
Jos Ford Motor Company on Ford-ihmisille FoMoCo, niin onko Honda Motor Company sitten honda-ihmisille HoMoCo?
W201
ex-W123 240td (Parts for sale)
HD
W201
ex-W123 240td (Parts for sale)
HD
Tuosta Waxestahan muuten on käynnistymässä jonkinlainen vääntö. Urpo Lahtisen poika Jeppe vaatii (Aamulehti 7.11) sekä Lahtisen säätiötää purettavaksi että Lahtisen aikanaan tekemiä omaisuuslahjoituksia palautettavaksi kuolinpesän nimiin. Yksi näistä lahjoituksista on juuri Waxenberger. Näillä näkymin vaade ei ole kovin vankalla pohjalla, mutta Jeppe Lahtisella on nyt lisäaikaa tarkentaa ja lisäperustella vaateitaan.
Aamulehti ennakoi, että joka tapauksessa käynnistymässä on mittava oikeusprosessi, jossa sitten Waxenbergerinkin kohtalo vasta varmistuu.
...Luki muuten AL:ssa että "Suomessa harvinaisen auton".
Niin no, onhan se niinkin. Olis vaan ollut enemmän käytännön mukaista todeta suosiolla etttä maailman mittakaavassa harvinaisen.
Aamulehti ennakoi, että joka tapauksessa käynnistymässä on mittava oikeusprosessi, jossa sitten Waxenbergerinkin kohtalo vasta varmistuu.
...Luki muuten AL:ssa että "Suomessa harvinaisen auton".
Niin no, onhan se niinkin. Olis vaan ollut enemmän käytännön mukaista todeta suosiolla etttä maailman mittakaavassa harvinaisen.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Re: Kunpa..
Jussin mainitsema replica oli neste rallin aikaan näytteillä paviljonkissa.Jussi L. kirjoitti:kerkeisi kans visitoimaan joskus vehoniemessä!! Ei kukaan sattumoisin ole vilkaissut spinneri magazinen numeroa jota en muista jossa oli juttu suomalais pariskunnan rakentamasta Waxenberger reblicasta..?? Oli muuten pirun nätti peli, valkoista alcantaraa ja kunnon läskit alla! Edessä oli muistaakseni 275/50R15 ja takana oli 295:t..
Auto on alkuperäinen V8 malli. Keskustelin auton omistajan kanssa tovin ja kerron jotain mitä muistan!
Auto kiertää näytteillä 4-vuotta. Se verhoilu kangas oli jotain 15€ metri ja sitä oli mennyt aika paljon! Autossa on Shp:n musiikki laitteet ja ne on rakennettu rikkomatta autoa!(15" suppari,navi,dvd,jne.)Merkkiä blaupunkt.Levikkeet on tehty pellistä vastoin alkuperäistä l-kuitua.Koneessa ei ole ihan yhtä paljon tehoo kuin oikeassa waxissa.
Minusta huomioon otettavaa on,että auto ajetaan aina näyttely paikoille!
Kannattaa tutustua jos auton jossain näkee?
Ja omistajalla oli jotain mielenkiintoisia tulevaisuuden"projekteja"
Hyvät on perät.......
Auti
jeppehän ajeli tuolla mesellä viel -80 luvulla tavallista kortteri rallia ympäri tamperetta. Itsekkin tappelisin moisen omistuksetsa.Aku P kirjoitti:Tuosta Waxestahan muuten on käynnistymässä jonkinlainen vääntö. Urpo Lahtisen poika Jeppe vaatii (Aamulehti 7.11) sekä Lahtisen säätiötää purettavaksi että Lahtisen aikanaan tekemiä omaisuuslahjoituksia palautettavaksi kuolinpesän nimiin. Yksi näistä lahjoituksista on juuri Waxenberger. Näillä näkymin vaade ei ole kovin vankalla pohjalla, mutta Jeppe Lahtisella on nyt lisäaikaa tarkentaa ja lisäperustella vaateitaan.
Aamulehti ennakoi, että joka tapauksessa käynnistymässä on mittava oikeusprosessi, jossa sitten Waxenbergerinkin kohtalo vasta varmistuu.
...Luki muuten AL:ssa että "Suomessa harvinaisen auton".
Niin no, onhan se niinkin. Olis vaan ollut enemmän käytännön mukaista todeta suosiolla etttä maailman mittakaavassa harvinaisen.
Jos Ford Motor Company on Ford-ihmisille FoMoCo, niin onko Honda Motor Company sitten honda-ihmisille HoMoCo?
W201
ex-W123 240td (Parts for sale)
HD
W201
ex-W123 240td (Parts for sale)
HD
Sata hevosvoimaa puuttuu noista merkinöistä . Oli ihan kiva juttu kotimaan kielellä Waxenbergeristä sekä Merojen Waxe-replicasta M-B Klubin jäsenluettelossa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
- Olli Lajunen
- Asiantuntija
- Viestit: 1222
- Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
- Paikkakunta: Yppäri
Joo-o. On hienoja pelejä molemmat, aito ja replica.
Harmittaa kun en päässyt syksyllä paikanpäälle katsomaan kun tuo replica oli näyttäytymässä JKL:n Laajavuoressa juuri tuolla Rantasipin pihalla missä osa jäsenluettelon kuvistakin on otettu...
No jospa tässä vielä kerkiää.
Harmittaa kun en päässyt syksyllä paikanpäälle katsomaan kun tuo replica oli näyttäytymässä JKL:n Laajavuoressa juuri tuolla Rantasipin pihalla missä osa jäsenluettelon kuvistakin on otettu...
No jospa tässä vielä kerkiää.
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Hot Wax
Hyvä jos jäsenluettelon juttu löysi lukijoita. Lisää Wax-aiheesta tullee kunhan.
Muutama huomio yllä olevaan keskusteluun:
- Tuo noitten Waxenbergereitten teho oli tosiaan lähempänä 500 kuin 300 hv, mutta ilmoitettu alakanttiin. Uskon, että tuo Teron ilmanvastuslaskelma (462 hv) on melko lähellä totuutta.
- Painohan ei vaikuta suoraan verrannollisesti huippunopeuteen, mutta kyllä tuossa W109:ssä on sen sijaan otsapinta-alaa ja siten ilmanvastusta melko lailla.
- Jo jonkin aikaa mua on arveluttanut tuo ilmoitettu 2280 kg paino, ”tavallinen” 300 SEL 6.3 kun painoi vain 1740 kg. Ei kai ne viritysheebelit sentään 540 kg painanut, vai olivatko lokasuojatkin lyijyä? Ehkä säätiö on katsonut kokonaispainoa? MUTTA: ei spekuloida, vaan tarkistan ja tutkailen asiaa ja kerron sitten teillekin kun tiedän.
- Kaikki Waxenberger-Mersut eivät olleet automaatteja, ainakin yksi oli manuaali.
- Tuo väittely valmistuneiden ja säilyneiden Waxenbergereitten määrästä on melko turha, koska kysymys on siitä, miten Waxenbergerin määrittelee. Kolme niitä kai tehtiin radalle ja kaksi testeihin yms., mutta viritettyjä 6.3:sia on varmasti paljon enemmän. Onhan koko 300 SEL 6.3 Erich Waxenbergerin aikaansaannos. Eikä kaikissa Waxenbergereissä ollut leveitä lokasuojia. Ensimmäinen ”Wax” rakennettiin Macaon 1969 kisaa varten, ja auto taisi jäädä Macaoon, eikä ole siis missään laskuissa kai mukana. Ja että onko Lahtisen auto ainoa säilynyt? No se on yleinen käsitys ainakin Suomessa, mutta onhan noita huhuja ja kertomuksia muitten autojen kohtaloista.
- Niin ja vielä siitä replikasta: ei Alcantara maksa 15 euroa/metri, sen vähittäishinta on 129,58 (satakolmekymmentä) euroa/metri, ja tuohon verhoiluun taisi mennä jotain 11 metriä...
-Daaz
Muutama huomio yllä olevaan keskusteluun:
- Tuo noitten Waxenbergereitten teho oli tosiaan lähempänä 500 kuin 300 hv, mutta ilmoitettu alakanttiin. Uskon, että tuo Teron ilmanvastuslaskelma (462 hv) on melko lähellä totuutta.
- Painohan ei vaikuta suoraan verrannollisesti huippunopeuteen, mutta kyllä tuossa W109:ssä on sen sijaan otsapinta-alaa ja siten ilmanvastusta melko lailla.
- Jo jonkin aikaa mua on arveluttanut tuo ilmoitettu 2280 kg paino, ”tavallinen” 300 SEL 6.3 kun painoi vain 1740 kg. Ei kai ne viritysheebelit sentään 540 kg painanut, vai olivatko lokasuojatkin lyijyä? Ehkä säätiö on katsonut kokonaispainoa? MUTTA: ei spekuloida, vaan tarkistan ja tutkailen asiaa ja kerron sitten teillekin kun tiedän.
- Kaikki Waxenberger-Mersut eivät olleet automaatteja, ainakin yksi oli manuaali.
- Tuo väittely valmistuneiden ja säilyneiden Waxenbergereitten määrästä on melko turha, koska kysymys on siitä, miten Waxenbergerin määrittelee. Kolme niitä kai tehtiin radalle ja kaksi testeihin yms., mutta viritettyjä 6.3:sia on varmasti paljon enemmän. Onhan koko 300 SEL 6.3 Erich Waxenbergerin aikaansaannos. Eikä kaikissa Waxenbergereissä ollut leveitä lokasuojia. Ensimmäinen ”Wax” rakennettiin Macaon 1969 kisaa varten, ja auto taisi jäädä Macaoon, eikä ole siis missään laskuissa kai mukana. Ja että onko Lahtisen auto ainoa säilynyt? No se on yleinen käsitys ainakin Suomessa, mutta onhan noita huhuja ja kertomuksia muitten autojen kohtaloista.
- Niin ja vielä siitä replikasta: ei Alcantara maksa 15 euroa/metri, sen vähittäishinta on 129,58 (satakolmekymmentä) euroa/metri, ja tuohon verhoiluun taisi mennä jotain 11 metriä...
-Daaz