203 ahtimen vislaus

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
Vilitsu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Ke 16.11.2005 15:06
Paikkakunta: lpr

203 ahtimen vislaus

Viesti Kirjoittaja Vilitsu »

Nyt pitää saada viisasta tietoa. Ahdin rupesi vislaamaan yhtä äkkiä ajossa.
Auto ei ole mennyt vikatilaan ja nyt suunilleen 2000km ajettu vislaus ei ole koventunut.
Lpr:nan Auto-Suni meinas että ei haittaa menoa ja Proturbo meinas että ei ole soundit kohdillaan. Eli ketä uskoa?
Auto pelaa normaalisti, ainoa että heti kun painaa kaasu alkaa selvästi korvaan kuulua vislaaminen. Ahto vuotoja ei ole se on jo tutkittu. Siivet heiluu ja kaikki pitäs olla kunnossa. Olisiko laakeri vika?
Uusi ahdin 1700-2000€ asennettuna. Tarvitaanko erikois-työkaluja ahtimen vaihdosa ja onko iso työ?
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4765
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Mikähän auto on kyseessä.

Turboahtimen ääntely johtuu kyllä useimmiten juuri ahtovuodosta, ja juurikin kaasua paineltaessa.
Vuotopaikka voi olla hankalassakin kohden.
Hento öljyhuntu voisi paljastaa syyllisen kohdan.

Huonompi vaihtoehto on, että ahtimen siivissä joku vika, jolloin ne eivät kauaa kestäkkään.
Eli se kyllä kohta selviää, kumpaa se on.
Yleensä ylimääräinen ääni = vika.

Ahtimen vaihto on helppo ja hauska askartelutoimi.
Ensimmäisellä kerralla puoli päivää, parinkymmenen kerran jälkeen pari tuntia.
Ei tarvi erikoistyökaluja, torx avaimia kummempaa.
En nyt muista kokoa, 4mm taisi olla, toinen ahtimen tuista.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
Vilitsu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Ke 16.11.2005 15:06
Paikkakunta: lpr

Viesti Kirjoittaja Vilitsu »

200cdi /01. Voi itku sinne ne veronpalautus rahat sitten meneekin. Olishan niillä olullut muutakin käyttöä :cry:
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

paljonko autolla ajettu? vislaisikosiksi et siivet epätasapainossa.. :?:
Itse tein ja säästin
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4765
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Elä nyt ainakaan veholta osta.
Kaikilla turbopajoilla on runsaasti näitä mesen ahtimia käytettynä ja huomattavasti halvempana.

Kun oston kanssa ei ole kiirettä, niin voit katsella tuoltakin, jos on tuttu paikka, jos et osaa yhtään vieraita kieliä, niin pyydä joltain apua.
Täältä

Alipainekellolla varustettujen ero on pakoputken lähdöissä.
Niitä on kahdenlaisella kiinnityksellä pakoputkeen, tarkista omasi.
Muuten käytännön eroja ei ole, voi nakella sekaisin välillä E-C-Sprinter.

Kysele samontein 270cdi,n ahdinta, gt2256vnt.
Ja loppurahoilla käy sitten lastuttamassa.
Tuolla ahtimella ei vakiosuuttimien kanssa nouse alavääntö liikaa.
Toimii, kuten alkuperäinenkin, eroa ei huomaa, muuten, kun tehoa saa irti enemmän, samoin moottorille ilmaa.
Sellaisen ohjelmanmuutoksen jälkeen, missä ko. ahdin voidaan ottaa pakokaasujen kierrätyksen poiston kanssa huomioon, niin antaa varmaan 170-180 horsee tehoja.
Alatteleppas nyt, että ahtimen uusiminen on itseasiassa hieno juttu.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
Vilitsu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Ke 16.11.2005 15:06
Paikkakunta: lpr

Viesti Kirjoittaja Vilitsu »

Proturbossa sanovat just tosta pakoputken lähdöstä. Kuulemma hankala vaihtaa. Kyllä sitä on tullut mietittyä sen 270 ahtimen laittoa ja kyllä se olis aika kiva. Sattuuko se suoraan paikalleen kun pistää vaan? Onko hinta eroo paljon vakioon? Onko tietoo kuka laitaisi meilä päin Lpr,Kotka Kouvola alueella. Auto-Sunista ei ole enään apua tässä projektissa.

Ettei tässä karkaa cdi kone käsistä kun vaihtaa ahtimen. Eihän se sitten muuta kun uudet suuttimet,putkisto... :twisted:

Saako ahdinta korjattua muuten kun uuden ostamalla? Kone on jo ohjelmoitu. Jos laittaa 270ahtimen niin pitääkö homma suorittaa uudelleen?
Autolla ajettu 275t. Paljonko ahtimen pitää kestää?
honkonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 472
Liittynyt: Su 09.10.2005 20:03
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja honkonen »

En tiedä liittyykö asiaan mutta.
Eilen käytin oman 200 CDI -03 takaisinkutsuhuollossa.
Ahtimen säätötangon voitelu ja tarkistus kerrottiin toimenpiteeksi. Mitä se nyt tarkoittaakaan?
On kai joillain paukkunut kun tehtaalta tuli kutsu. Ei kustannuksia tietty mulle.
EX - W 211 220 CDIA - 04
EX- W 203 200 CDIA -03
EX- W 201 190E -91
EX- W 123 230 E-85
TDIfreak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: Pe 23.04.2004 10:35

Re: 203 ahtimen vislaus

Viesti Kirjoittaja TDIfreak »

Vilitsu kirjoitti: Auto pelaa normaalisti, ainoa että heti kun painaa kaasu alkaa selvästi korvaan kuulua vislaaminen. Ahto vuotoja ei ole se on jo tutkittu. Siivet heiluu ja kaikki pitäs olla kunnossa. Olisiko laakeri vika?
Jos vislauksen taajuus nousee ja laskee kuormituksen/koneen kierrosten mukaan on vika todennäköisesti ahtimen laakereissa.
Jos taas suhajaa samankorkuisella äänellä koko ajan on mielummin vuoto jossain.

Ahtimen huolto eli putsaus, laakerointi ja tasapainotus maksaa jonkun 3-400 esim. FIN-turbolla. Lastutettuun autoon Tuikun suosittelema 270 cdi:n ahdin on kyllä paikallaan ja kai lastuttajan kanssa pääsee yhteisymmärrykseen ohjelman päivityksen kustannuksista :wink: .

FIN-turbolla onnistuu muuten myös ahtimen irrotus ja kiinnitys joten eikun nokka kohti kalakukkokaupunkia.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4765
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
270sen ja vakion ahtimen kokoero on niin pieni, että varmaankin pelaa ilman ohjelman päivityksiäkin.
Hyvä olisi kuitenkin tarkistuttaa, ettei ohjelman pyytämässä ja toteutuneessa ahtopaineessa ole liikaa eroa.
Se ei nyt vaarallista ole, muttaa saattaa aiheuttaa jossain tilanteessa vikatilan, tai herjan näyttöön.
Kierrätys kannattaa eliminoida ohjelmasta poikkeen, se on turha.

Helpoimmalla taidat tosiaan päästä, eikä ole käymisestä huolta, jos vaihdatat.

Lastututetussa autossa, jossa myös ahtoja on nostettu, joutuu vakioahdin tosi koville.
Se mesen vakioahdin ei sitäpaitsi paljoa tehoa oikein kestäkkään.
Se on moottorin tilavuuteen ja tehoihin nähden aika pieni.
Vähän suurempi tilalle on lastutettuun paljon parempi ratkaisu ja hintakin on varmaan suunnilleen sama.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

luultavasti turposta on menossa laakerit. uusissa wolkkareissa ilmennyt kovien lastujen kanssa sellasta vikaa, että turpon laakerit kuluu nopeesti ja turpo alkaa vinkuun.

isäukolla oli mk5 ja alle vuodessa jo toinen turpo, joka alko vinkuun. sitten tulikin mersu tilalle.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Vilitsu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Ke 16.11.2005 15:06
Paikkakunta: lpr

Viesti Kirjoittaja Vilitsu »

Nyt on vika korjattu. Jee :P Fin-Turbo hoitii homman hienosti. Turbosta oli mennyt jotain jännää lävitse eli muutakin kun ilmaa. Epäilen imusarjan läppää mutta ei ole kerennyt tutkia sitä vielä.
Kiitokset myös Luumäen autotarvikkeelle.

Nyt taas vaan kovaa ajoo ja huonoa huoltoa :P
Kiitos vielä foorumilaisille ketkä neuvoi. Säästyi pitkä penni.
Avatar
aakkocdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: Pe 21.04.2006 17:06
Paikkakunta: Itä-suomi

Viesti Kirjoittaja aakkocdi »

Tuskimpa imusarjan läppä ainaskaan ilma-puolelta on läpi mennyt, kun ovat vasta turbon jälkeen.
Vessu
Frankie
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Ti 17.08.2004 20:48
Paikkakunta: suomi

Viesti Kirjoittaja Frankie »

Mitä arvon raadi sanoo sellaisesta vihellyksestä, joka alkaa heti kun turbo herää (~ 1300rpm) ja loppuu välittömästi tuossa 2000rpm jälkeen. Kun moottori lämpenee, niin vislaus loppuu kokonaan?

Turbo vaihdettiin jo kerran 30tkm sitten ja vislaus on samanlainen. Onko siis vuoto jossain vai missä mättää. Huollossa ukko totes vaan yks kantaan, että turbo se on??
BMW-kuski on aina oikeassa
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Mulla pitää oma auto myös vislausta matalilla kierroksilla. Syy on näkyvissä ahtimen imusiivissä. Jotain kovaa on mennyt joskus läpi ja tehnyt mennessään pienet jäljet siipien reunoihin.

Todella pienetkin jäljet saavat aikaan tuon vislauksen sopivilla kierroksilla näköjään. Tutun turbon vihellyksen kuulen....
Frankie
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Ti 17.08.2004 20:48
Paikkakunta: suomi

Viesti Kirjoittaja Frankie »

Noh, siinä vaihdetussa turbossa en nähnyt mitään häikkää imu- tai pakopuolen siivissä. Mielestäni ne olivat moitteettomassa kunnossa?

Jos pienen pienet naarmut saa aikaa vislausta, niin pitääpä mennä kurkkaan sitä turboa uudelleen.
BMW-kuski on aina oikeassa
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ihan ehjäkin turbo viheltää, toisissa koneissa ääni vain vaimentuu paremmin kuin toisissa. Vitossa vakioturbon vihellys kuuluu jos ottaa ilmansuodattimen pois tai se on huonosti paikallaan, suodatin paikallaan ei kuulu juuri mitään.

Ääni katoaa kierroksilla / kuormituksessa koska ahtimen pyörimisnopeus kasvaa ja äänen taajuus muuttuu korvin kuulumattomaksi ja/tai ääntely lakkaa kokonaan.

Äänihän tulee kun siipi leikkaa ilmaa, sama ääni kuuluu suihkarista. "Huonolla" siivellä leikkaamisesta tietysti kuuluu vielä kovempi ääni. Siitä ei kovasti kannata huolestua, jos se ääni on sen oloinen, että se on ilmanleikkaamisääntä, eikä esimerkiksi jotain laakeroinnin valittamista.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Coupemies
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: La 10.04.2004 12:12
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja Coupemies »

Kun pakoputkessa ei ole ylimääräisiä vaimennusmateriaaleja niin vihellys kuuluu aika selkeästi.

Nimim. avarrettu katti, ei takavaimentajaa
Vito w639 120 cdi
c180 -97
Ex C200 cdi T -02
Ex C 220 Cdi T -99
Ex w123 280ce -79
Vastaa Viestiin