w124 lämmitys
w124 lämmitys
No niin, nyt sitten Lahden suunnallakin pakkasta ihan riittämiin.
Mistähän päästä kannattaisi aloittaa tutkimaan, lämmitys puhaltaa vain haaleanlämmintä ilmaa? Moottorin lämmöt kojelaudan mukaan n. 80-85 astetta. Syksyllä myös huomasin, että lämmityslaite reagoi pitkällä viiveellä lämpötilansäätökiekkojen pyörittämiseen.
Pirssinä 200D -92
Mistähän päästä kannattaisi aloittaa tutkimaan, lämmitys puhaltaa vain haaleanlämmintä ilmaa? Moottorin lämmöt kojelaudan mukaan n. 80-85 astetta. Syksyllä myös huomasin, että lämmityslaite reagoi pitkällä viiveellä lämpötilansäätökiekkojen pyörittämiseen.
Pirssinä 200D -92
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)
ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)
ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Kokeilehan ekana ottaa magneettivenojen sähköliittimen pois, ne venttiilithän 200:sessa taitavat olla siinä paisarin kupeessa, kaksi ns. närhenmunaa.
Kun niistä on virta pois, ovat ne täysin auki, eli tulee vaan kuumaa. Jos ei silti tule lämmintä, vaan kierroksia nostamalla vasta, löytynee vika sähköisestä kiertovesipumpusta.
Kun niistä on virta pois, ovat ne täysin auki, eli tulee vaan kuumaa. Jos ei silti tule lämmintä, vaan kierroksia nostamalla vasta, löytynee vika sähköisestä kiertovesipumpusta.
Mahdollisesti magneettiventtiilit on jumissa. Omassa autossani lämpöä tuli vasta kun kone kävi +3000 kierrosta.
Laitos sijaitsee akun vieressä, kaksi kappaletta metallisia "tutteja".
Irroituksessa kannattaa olla varovainen ettei katkaise liittimeltä tulevia käämejä.
Irroitus: Ensin musta liitin irti, seuraavaksi "tuttien" ympäriltä ruuvit irti ja varovasti vedät ne irti("tuttien" sisällä on kaksi kelaa joista lähtee 4 käämiä "tuttien" juuressa olevaan liittimeen(ruskea))Tässä vaiheessa ei kannata käyttää kovia otteita, vaan rauhallisesti irrottaa "tutit".
Sisällä olevat männät kannattaa puhdistaa hapettumista ja tarkistaa O renkaan kunto.
Puhdistukseen käytin Patapata kattilan puhdistus ainetta.
Toivottavasti sait jotain selvää litaniasta.
Kappas Mauri ehti ensin
Laitos sijaitsee akun vieressä, kaksi kappaletta metallisia "tutteja".
Irroituksessa kannattaa olla varovainen ettei katkaise liittimeltä tulevia käämejä.
Irroitus: Ensin musta liitin irti, seuraavaksi "tuttien" ympäriltä ruuvit irti ja varovasti vedät ne irti("tuttien" sisällä on kaksi kelaa joista lähtee 4 käämiä "tuttien" juuressa olevaan liittimeen(ruskea))Tässä vaiheessa ei kannata käyttää kovia otteita, vaan rauhallisesti irrottaa "tutit".
Sisällä olevat männät kannattaa puhdistaa hapettumista ja tarkistaa O renkaan kunto.
Puhdistukseen käytin Patapata kattilan puhdistus ainetta.
Toivottavasti sait jotain selvää litaniasta.
Kappas Mauri ehti ensin
Käytössä: W204 220CDI ja satunnainen pösö...
Itseasiassa omassakin kiesissä oli tänään merkillisiä lämpöongelmia, täräytin auton tulille tuossa päivällä, ja se kävikin tyhjää pihalla melko kauan, käyntilämpöiseksi asti, mutta lämppäristäpä tuli vain kylmää, no ei kun magneettiventtiileiden liitin pois ja heti tuli lämmintä, liitin takaisin ja 3000 varvia koneeseen säädin pakkokuumalla, siitä se sitten elpyi, ja lämpöä tuli niin että 20:n pakkasessa takki poissa ja silti oli kuuma, eli homma toimi normaalisti, ja säätökin pelasi juuri niin kuin pitää.
Saattaa olla että venttileiden kumit vähän vuotavat, ja nyt pakkasella ne tarvisivat vähän verryttelyä.
Saattaa olla että venttileiden kumit vähän vuotavat, ja nyt pakkasella ne tarvisivat vähän verryttelyä.
Eli jos liittimen irrottaminen auttaa, on vikaa etsittävä sähköistä tai lämpötilaantureista, mutta jos tämä ei auta, niin todennäköisimmin magneettiventtiilit ovat jumissa.
Kerran kävi edellisen ohjuksen kanssa tosiaan niin että nuo magneettiventtiilit olivat jämähtäneet paikalleen. Purkasin ne ja puhdistin huolellisesti ja eikun takaisin kiinni, sen jälkeen on lämmöt toimivatkin taas.
Kerran kävi edellisen ohjuksen kanssa tosiaan niin että nuo magneettiventtiilit olivat jämähtäneet paikalleen. Purkasin ne ja puhdistin huolellisesti ja eikun takaisin kiinni, sen jälkeen on lämmöt toimivatkin taas.
Mersuharrasteet:
W219 CLS 350
C124 230 CE (Vuodesta 2003)
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Porsche 911 (993 Gemballa)
Ford Mustang Cobra 1997
Mitsubishi Eclipse 1997 "Fast & Furious lookkeri"
Jaguar XJ6 Sovereign 1996
EMW R35 vm. 1955
W219 CLS 350
C124 230 CE (Vuodesta 2003)
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Porsche 911 (993 Gemballa)
Ford Mustang Cobra 1997
Mitsubishi Eclipse 1997 "Fast & Furious lookkeri"
Jaguar XJ6 Sovereign 1996
EMW R35 vm. 1955
Jos epäilee vian piilevän magneettiventtiileissä, niin jumitilan selvillesaamiseksi ei tarvitse välttämättä purkaa koko laitosta, vaan pelkkä naputtelu esim. ruuvimeisselin kahvalla voi riittää
Uusi magneettiventtiili maksaa n. 150 egeä, joten jos jumiutuneen venttiilin saa putsaamalla toimimaan, niin kannattaa yrittää.
Uusi magneettiventtiili maksaa n. 150 egeä, joten jos jumiutuneen venttiilin saa putsaamalla toimimaan, niin kannattaa yrittää.
BMW 320i sedan -04
-----
Ex: Mercedes-Benz W124 200E -91
-----
Ex: Mercedes-Benz W124 200E -91
Tänään huomasin, että kuumaa tulee, kun vaan koneessa kierroksia riittää, mutta joutokäynnillä vain lämmintä..
Eli vika lienee sittenkin kiertovesipumpussa?
Paikallisessa varaosaliikkeessä uusi 139 euroa.
Tosin kannattaa käydä kysymässä eri liikkeissä. Taannoin kyselin Defan lohkolämmittimen vastuksen hintaa. Hintahaitari taisi olla jotain 60-118 euroa. Onneksi viaksi paljastui hapettunut liitos.
Tuosta lämmityksestä vielä, yksi autokorjaamon pitäjä kertoi, että hänellä oli 200:ssa bensamersussa samoja ongelmia, pumpun vaihdonkin jälkeen. Sen haaleampaa mitä kovemmalla puhallin. Mielipiteenään esitti, että vesi ei kierrä kennossa, se olisi likainen, tukkeutumassa, tms..
Eli vika lienee sittenkin kiertovesipumpussa?
Paikallisessa varaosaliikkeessä uusi 139 euroa.
Tosin kannattaa käydä kysymässä eri liikkeissä. Taannoin kyselin Defan lohkolämmittimen vastuksen hintaa. Hintahaitari taisi olla jotain 60-118 euroa. Onneksi viaksi paljastui hapettunut liitos.
Tuosta lämmityksestä vielä, yksi autokorjaamon pitäjä kertoi, että hänellä oli 200:ssa bensamersussa samoja ongelmia, pumpun vaihdonkin jälkeen. Sen haaleampaa mitä kovemmalla puhallin. Mielipiteenään esitti, että vesi ei kierrä kennossa, se olisi likainen, tukkeutumassa, tms..
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)
ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)
ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Lisäyksenä vielä, purkuosana kiertovesipumppu käy monesta muustakin saksalaismerkistä, varaosaliikkeen katalogista ilmeni, bemarilla ja audilla ainakin sama varaosanumero.
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)
ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)
ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)