Huoltovinkki ABS rutinoihin ja merkkivalon syttymiseen 124

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
aseva
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 369
Liittynyt: Su 25.09.2005 18:15
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Huoltovinkki ABS rutinoihin ja merkkivalon syttymiseen 124

Viesti Kirjoittaja aseva »

Mulla on ollu reilun vuoden päivät 124, jossa ABS. Koko ajan jarrut ovat olleet "oudot" ja ilman lukkojarrutustakin poljin on paukuttanut ja jarrut "rutisseet". Sitten ilmeni valon syttyminen ja ABS:n toimimattomuus silloin tällöin. Valo sammui, kun ajaessa käytin virtaa pois ja heti takaisin päälle. Valo syttyi entistä useammin ja varsinkin kuopan yli ajettaessa. Lopulta valo paloi koko ajan ja kuvittelin olevan johtovian.
Otin toissa iltana auton nosturille ja tutkailin johtoja ja liitoksia ja kaikki näytti olevan kunnossa. Sitten irrotin anturit navoista ja sieltähän vika loytyi. Anturien magneetit olivat puolen sentin paksuisessa metallihileessä ja paskassa. Putsailin anturit ja nyt autossa on aivan uudet rutinattomat jarrut eikä merkkivalokaan ole enää syty. Vasta, kun polkaisen jarrua täysillä, niin ABS löysäilee paineita. Näin kai inssit ovat sen suunnitelleet toimivankin. Vikojahan voi olla muitakin, mutta jos viat edellä kuvaamani, niin kannattaa putsailla anturit ekaksi.
Ajokit:

Fiat Ducato-98
Vectra D -06
DKW Hummel -61
mahannus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 199
Liittynyt: Pe 14.11.2003 14:06

Re: Huoltovinkki ABS rutinoihin ja merkkivalon syttymiseen 1

Viesti Kirjoittaja mahannus »

hei voisitko tuohon abs antureiden irrotukseen ja putsaukseen antaa sellaiset ohjeet että uskaltais itsekkin puhdistaa, voiko sen sössiä jotenkin? onkohan samanlainen homma jos on asd perä?
aseva
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 369
Liittynyt: Su 25.09.2005 18:15
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aseva »

No, et voi sössiä missään. Eturattaat pois ja 6 mm kuusiokoloavaimella anturit navan etupuolelta irti ja anturi ylös. Putsailin paineilmalla, kun oli vieressä. Rätillä/paperillakin voi putsata. Sitten vaan takaisin. Muutaman minuutin homma. Kannattaa muutaman vuoden välein renkaita vaihtaessa putsata, niin ei tule ongelmaksi. Se paska/hileet on etujarrukiekoista peräisin. Takapäässä ei ole mitään huollettavaa/sössittävää. Kun tuollainen vika tulee salaa hiipien takavasemmalta, niin jarrujen muutosta ei helposti huomaa.
Muutamat soitot/kyselyt aiemmin sain vastaavasta viasta. Vastaus löytyi nyt - omasta pirssistä.

Muoks. Kirjoitusvirheitä.
Ajokit:

Fiat Ducato-98
Vectra D -06
DKW Hummel -61
mahannus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 199
Liittynyt: Pe 14.11.2003 14:06

Viesti Kirjoittaja mahannus »

kiitos vinkistä, täytyy putsailla joku päivä.
Vastaa Viestiin