Imuventtiili iski taas!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3146
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Imuventtiili iski taas!

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

No nyt se sitten myrkyn lykkäs.

Syksyn aikana huolestunut kerta kerralla enemmän ja enemmän, kun kylmäkäynnistyminen ollut vm. -91 300D:ssä suomeksi sanottuna yhtä tuskaa. Nollakeleilläkään ei tahdo käynnistyä ilman lämmittämistä ja kun käynnistyy, niin kone ravistaa niin pirusti ja tulee sinisensävyistä savua hormista.

Täällä on ollut paljon juttua ruiskusuuttimista, että aiheuttaisi tuontapaista ongelmaa. Kävin sitten tänään "omalääkärillä" näyttämässä autoa ja siinä aikamme hehkuja testailtuamme ja muuten arvottuamme päätettiin mitata ohivirtaus kuutospytystä. Aiheutti keväällä nimittäin päänvaivaa, josta kyllä selvittiin (tai niin ainakin silloin vielä vaikutti) venttiilien pesuaineella. Ja hiphei, ohivirtaus 60% :( Ihmekös tuo, jos "vähän" ravistaa, kun pyöriä rytkyttää vajaalla...

Ja ei muuta kuin ensi viikolla pata levälleen. Vaikka kuinka olen yrittänyt elää isän antaman elämänohjeen mukaan, että pessimisti ei koskaan pety, niin kyllä tämä silti vähän kirvelee. Sitten kun sieltä on vielä kansi halki, niin siitäkös se vasta riemu repeää.

Aikoinaan, reilut kuusi vuotta sitten, kun tuon Mesen ostin, sillä oli ajettu 236tkm. Silloin eräs työkaveri totesi että: "Pitkäksi aikaa on tuossa sulle autoa, kunhan totut ajatukseen kansiremontista puolen miljoonan kohdalla". No nyt on sitten mittarissa 490325km. Että aika tarkalleen tiesi...

Eli onko ihan tavallista tuo puolessa millissä tehtävä kansiremppa, vai olenko yksinäni huolineni...? Onko muilla? Onhan???

Nimim. Ahistaa
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
korjaamo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 97
Liittynyt: Ti 06.09.2005 13:24

Viesti Kirjoittaja korjaamo »

Se kirjoitetaan puoli miljoonaa kilometriä ja onhan se nyt ihan hirveä kilometrimäärä, sanokaa mitä sanotte mutta ei ne silti ole mitään ikiliikkujia....
Avatar
illinois
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1527
Liittynyt: Ti 13.07.2004 15:38
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja illinois »

Sen kun laitat kuntoon, niin ties vaikka menis toiset 490 tkm.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12608
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

siinä paikkeilla ne tuppaa olee , ei tuo nyt kallis remppa loppupeleissä tuu oleen kuitenkaan jos vähäänkää pääsee "kaverilla" teettää.

Onpahan yks paikka korjattuna, ja kuten edellä sanottu niin tuskin tulee vähään aikaan tuo huolto eteen

:)
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Asiaa voisi ajatella siltäkin kantilta että monellako 300D:llä millä on 500 tuhatta mittarissa on todella ajettu niin vähän.
"Jokainen tekee virheitä mutta minä tiedän niistä eniten"
Avatar
takope
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 138
Liittynyt: To 14.10.2004 22:51

"vähän ajettu"

Viesti Kirjoittaja takope »

Petri K kirjoitti:Asiaa voisi ajatella siltäkin kantilta että monellako 300D:llä millä on 500 tuhatta mittarissa on todella ajettu niin vähän.
Samaa mietin, kun ajattelin tätäkin vuonna -91 ostettua dieseliä ja ajettu
20 tkm/vuosi. Missähän ne ihmiset on, jotka kalliilla dieselillä noin vähän ajaa. Minä en tunne yhtäkään. Huoltoväli on tota luokkaa ja niitä tehdään useita vuoden mittaan, minkä minä tiedän. Muutamilla tapana venyttää öljynvaihtoväliäkin puolta pidemmäksi. :wink:
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Jep omassa 200D:ssäkin on ajettu jo pitemmän aikaa 20000km öljynvaihtovälejä, pahin tais olla 22500
"Jokainen tekee virheitä mutta minä tiedän niistä eniten"
Avatar
Dieselmies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: La 07.08.2004 19:38

Tuttu vika !!!

Viesti Kirjoittaja Dieselmies »

Tosiaan omassa 300 D -90 ensimmäinen muovihelma, samoja oireita rytkytti vajailla pytyillä kylmänä käynnistäessä jonkun aikaa ennenkuin tasaantui ja kierroksia piti antaa käynnistäessä normaalia enemmän, tosiaanki vaati roikkaa kun lämpötila laski alle 5 asteen.
Mittasin hehkut moneen otteeseen kun vaivat olivat samanlaiset kuin olis useampi hehku palannu, mutta ehjät aina olivat muttako ei voinut uskoa että 300 d nyt mitään vakavampaa vois olla, varsinkaan sitä että nyt mersusta kansi voisi haljeta ???
No yks päivä lähdin sitten töistä ajeleen kotiin, auto ollut roikassa 8 h, auto käynnistyi silloin rynkyttämättä, mutta kun vilkaisin peiliin niin vesihöyryä lykkäsi ensimmäisen 2 km, niin silloin alkoi kansivika epäilyttään mielessä, olinhan joutunut lisään nestettä ehkä jotain 3-4 dl kuukaudessa 2006 syksyn jälkeen ja remppa tehtiin nyt viime marraskuussa kun autolla oli ajettu 450 000 km.
No soitinpa sitten tunnetulle mersuspesialistille ja kerroin oireet niin tuumasi vain heti kun oikeastaan mainitsin ensin että voisko ruiskut kusta että sen takia olis tuommoisia oireita, niin sanoi siihen että 300 diesel jolla on noin 500 tkm mittarissa niin kyllä se on kansirempan paikka, hyvällä tuurilla pääsee kansipahvin vaihdolla mutta pahoin pelkään että kansi on halki ykkös imuventtiilin kohdalta ja kun kaveri sitten viikonloppuna kannen otti auki niin sieltähän se juuri halki oli mistä sanoikin, niin että tuttu vika.
No kansi sitten hitsattiin ja koneistettiin, oli kuulemma pahoin halki annettiin vuoden takuu hitsaukseen, nyt rempan jälkeen on ajettu noin 2500 km ja kuitekki vielä on pelannu moitteettomasti, ei ole vienyt tippaakaan nestettä ja käynnistyy kuin uusi pirssi sillä onhan yläkerta nyt uutta vastaava sillä pantiin uudet seetit venttiileille, kettinki tietekki uusi sillä oli alkuperäinen, suihkut käytettiin penkissä oli hyvät niinkui itse venttiilitkin ja nokka uutta vastaavat.
Tuo homma tuli kaikkineen maksaan 2000 € eihän se paha hinta ole jos autolla toisen mokoman ajelee, varsinkin kun kori on täysin ruosteeton ja auto muuten pelaa kuin rasvattu minkä vuoksi vielä tämän remontin teetin.

Niin ja samalla tuli kuntoon kylmäkäynnistyksen kierroksen nostin ,siis sinne pumpun päähän menevät pari piuhaa olivat kovettuneet poikki ,eikun uudet liittimet johtoihin ja nyt tuli tuokin vika kuntoon, joka on häirinnyt myös monta vuotta kylmänä käynnistäessä on joutunut antaan itse kaasujalalla kierroksia.

Ei ole koskaan vielä välille jättänyt 17 vuoden yhteiselon aikana !!!
W 124 300 D -90
W 212 350 CDI -09
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3146
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Niin, kyseessähän on vuonna 1997 Saksasta Suomeen uitettu auto, että täsmällisistä kilometreistä ei kai kukaan voi sanoa lopullista varmuutta.

Mikään ei kyllä viittaa siihen, että olisi ainakaan kovin paljoa mittarilukeman yli ajettu. Huoltokirjasta löytyy leimat 10tkm:n välein leimat niin Saksanmaalta kuin Suomestakin. Niitäkin tietysti pystyy helposti itse tekemään, tiedän kyllä. Mutta kaikenkaikkiaan olen aika luottavainen kilometrimäärään. Eikä minua loppujen lopuksi paljoa edes kiinnosta, onko kaikki kilometrit mittarissa vai ei. Se millä on mielestäni enemmän merkitystä on se, että autolla on nyt meidän perheen ajokortilliset tahkonneet pyöreästi sen 250tkm ja auton tuntu on juurikin samanlainen, kuin silloin aikoinaan, kun mittarissa oli 236tkm. Ennenvanhaan, kun minulla oli karvan verran alle 300tkm ajettu VW Golf, niin joka kerta virta-avainta käännettäessä tuli mieleen ajatus, että näinköhän perille päästään tälläkin kerralla. Mesen kanssa näitä ei ole vielä tarvinnut miettiä, vaikka mittarissa on melkein kaksi kertaa enemmän taivalta taitettuna.

Kuntoonhan tuo täytyy laittaa, on se kuudessa vuodessa jo tapansa näyttänyt, eli osoittanut olevansa pitopeli. Vielä kun siitä tuli keväällä -06 korjailtua pari alkavaa ruostepaikkaa ja maalautettua läpikotaisin, niin ei tuosta nyt yhden kansiremontin takia henno luopua :)

Ja onpahan sitten taas autoa ajella jonkun aikaa!
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Vastaa Viestiin