Kellossa ja sisävalossa kummittelee, mikähän?
Kellossa ja sisävalossa kummittelee, mikähän?
Kuka meedio tai ghostbuster osaa kertoa, mikä riivaa lossin piensähkölaitteita. Homma on lyhyesti seuraava:
Sähkölasit, pyyhkijät, radio, kattoluukku ja muut vastaavat laitteet pelaavat, vaikka avain ei edes ole virtalukossa. Toiminnot ovat siis vastaavat kuin virta-avaimen asennossa II eli pykälää ennen asentoa, jossa varsinainen virta kytkeytyy ja varoitusvalot yms. palavat ja myös lämppärin puhallin alkaa pelata. Sulakeaskissa sähkölasien rele on koko ajan "vedossa" ja lämpiää.
Otan sulakkeen nro 2 vallan pois (kello, etummainen sisävalo, diagnoosipistoke). Nyt toiminnot ovat kuin pitääkin, sähkövimpaimet aktivoituvat vasta virta-avaimen asennossa 2. Mutta tietenkään kello ja sisävalo eivät pelaa, kun virta ei ole kytkettynä.
Jotenkin toiminnat ovat nyt ristissä. Vaihtoehtoja on kaksi: pitää sulake 2. kiinni, jolloin autossa seisoessaankin on tavallaan virta päällä II asennossa, tai pitää sulake irti ja niellä se, että sisävaloa ei tule eikä kellokaan pelaa ennen kuin virrat kytkee.
Tavoiteasetelma on, notta kello ja sisävalo pelaa ilman että avaimen tarvitsee olla lukossa, mutta samalla muut sähkölaitteet ovat pois käyttövalmiudesta ennen kuin virta-avaimella näin käsketään.
Epäselvähkö selostus, mutta kuinka tuo homma oikaistaan, mistä vuotaa?
Ts. sulakkeen nro 2 laittaminen kiinni tarkoittaa samaa kuin virta-avain käännettäisiin asentoon II (vaikka koko avain ei lukossa olisikaan).
Sähkölasit, pyyhkijät, radio, kattoluukku ja muut vastaavat laitteet pelaavat, vaikka avain ei edes ole virtalukossa. Toiminnot ovat siis vastaavat kuin virta-avaimen asennossa II eli pykälää ennen asentoa, jossa varsinainen virta kytkeytyy ja varoitusvalot yms. palavat ja myös lämppärin puhallin alkaa pelata. Sulakeaskissa sähkölasien rele on koko ajan "vedossa" ja lämpiää.
Otan sulakkeen nro 2 vallan pois (kello, etummainen sisävalo, diagnoosipistoke). Nyt toiminnot ovat kuin pitääkin, sähkövimpaimet aktivoituvat vasta virta-avaimen asennossa 2. Mutta tietenkään kello ja sisävalo eivät pelaa, kun virta ei ole kytkettynä.
Jotenkin toiminnat ovat nyt ristissä. Vaihtoehtoja on kaksi: pitää sulake 2. kiinni, jolloin autossa seisoessaankin on tavallaan virta päällä II asennossa, tai pitää sulake irti ja niellä se, että sisävaloa ei tule eikä kellokaan pelaa ennen kuin virrat kytkee.
Tavoiteasetelma on, notta kello ja sisävalo pelaa ilman että avaimen tarvitsee olla lukossa, mutta samalla muut sähkölaitteet ovat pois käyttövalmiudesta ennen kuin virta-avaimella näin käsketään.
Epäselvähkö selostus, mutta kuinka tuo homma oikaistaan, mistä vuotaa?
Ts. sulakkeen nro 2 laittaminen kiinni tarkoittaa samaa kuin virta-avain käännettäisiin asentoon II (vaikka koko avain ei lukossa olisikaan).
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
...mutta sulake irti pitäisi valojen ja kellon pelata vain kun on avain väännettynä siihen II-asentoon. Eli pelittääkö näin?kualeppi2 kirjoitti:mielenkiintoinen ongelma. viittais kyllä alkuun virtalukonpohjalle tai sitten että johdot ovat päässeet sulamaan jossain yhteen...? Toisaalta pitäis valojen ja kellon pelata jos otat sulakkeen irti, mikäli johdot on sulaneet yhteen...
W123 280TE -79
Tuo oli todella hyvä huomio... Voisin kuvitella että tuo toimisi juuri noin...Raine kirjoitti:...mutta sulake irti pitäisi valojen ja kellon pelata vain kun on avain väännettynä siihen II-asentoon. Eli pelittääkö näin?kualeppi2 kirjoitti:mielenkiintoinen ongelma. viittais kyllä alkuun virtalukonpohjalle tai sitten että johdot ovat päässeet sulamaan jossain yhteen...? Toisaalta pitäis valojen ja kellon pelata jos otat sulakkeen irti, mikäli johdot on sulaneet yhteen...
Meleko varmasti ehkä kyllä... Tahi sitte ee...
Tullut joskus jonkinlaiseksi sähkön suurlähettilääksi opiskeltua vaikken niitä hommia olekaan päivääkään tehnyt. En autosähköpuolelta mutta samanlailla se sähkö kaikissa vehkeissä kulkee.kualeppi2 kirjoitti:Tuo oli todella hyvä huomio... Voisin kuvitella että tuo toimisi juuri noin...
W123 280TE -79
Kyllä, kun avaimen tuohon asentoon vääntää, niin sisävalo ja kello heräävät henkiin, myös ilman tuota sulaketta. Sulakkeen pois otto aiheuttaa siis vain sen, että sisävalo ja kello mykistyvät kun virrat katkaisee.Raine kirjoitti:...mutta sulake irti pitäisi valojen ja kellon pelata vain kun on avain väännettynä siihen II-asentoon. Eli pelittääkö näin?kualeppi2 kirjoitti:mielenkiintoinen ongelma. viittais kyllä alkuun virtalukonpohjalle tai sitten että johdot ovat päässeet sulamaan jossain yhteen...? Toisaalta pitäis valojen ja kellon pelata jos otat sulakkeen irti, mikäli johdot on sulaneet yhteen...
Normaalioloissahan nämä vempaimet toimivat niin kauan kuin akussa pötyä piisaa. Ja pelaavat nytkin, jos sulake 2 on kiinni. On vain hieman arveluttavaa, kun samalla sähkölaitteiden ovat samassa tilassa kuin avain olisi II-asennossa. Ilmeisesti tämä johti aikoinaan akun mystiseen tyhjentymiseen auton pidemmän seisokin aikana

Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Oletko saanut mitään selkoa tähän ongelmaan.
minulla on vähän samoja oireita http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=46417 täälä.
minulla on vähän samoja oireita http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=46417 täälä.
Sen verran on valjennut, että eräs taho epäili vian olevan sulakeboxin sisällä eli siellä oleva diodi olisi rikki ja vuotaa läpi nuo "lepovirrat" sulakkeille ja siitä sitten releelle. Se saattaisi selittää sen, että virrat päällä ja ilman sulaketta kello ja sisävalo kuitenkin pelaavat.
Tuota diodijuttua ei ole vielä tullut testattua. Autosähköt ovat meikäläiselle täyttä hepreaa, joten pitää vaan kuunnella viisaampia ja kokeilla uusia jippoja sitä mukaan kun vinkkejä tulee.
Tuota diodijuttua ei ole vielä tullut testattua. Autosähköt ovat meikäläiselle täyttä hepreaa, joten pitää vaan kuunnella viisaampia ja kokeilla uusia jippoja sitä mukaan kun vinkkejä tulee.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Sen verran tuosta link57:n jutusta, että vika voisi hyvinkin johtua huonosta radioasennuksesta. Siis jos on jälkiasennettu soitin ja joku on keksinyt ottaa soittimen jatkuvan virran kellolta ja sitten on piuhat ottaneet yhteen. Vaikuttaako tuo sisävalon ja kellon sulakkeen irrotus mitenkään radioon? Hukkaako esimerkiksi kanavat?
W123 280TE -79
Ainakin minun pirssini tapauksessa radio pitää asemansa muistissa ilman sulakettakin. Muuta varmennusta toosassa ei ole eli jos akun kengän heittää jalasta, niin radion asemamuisti haihtuu saman tien.Raine kirjoitti:Sen verran tuosta link57:n jutusta, että vika voisi hyvinkin johtua huonosta radioasennuksesta. Siis jos on jälkiasennettu soitin ja joku on keksinyt ottaa soittimen jatkuvan virran kellolta ja sitten on piuhat ottaneet yhteen. Vaikuttaako tuo sisävalon ja kellon sulakkeen irrotus mitenkään radioon? Hukkaako esimerkiksi kanavat?
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85