automaattivalot w124-koriin
-
- Mersumies
- Viestit: 3401
- Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
automaattivalot w124-koriin
tässä on meikäläisen pikkuprojekti ens viikonlopuksi:
lisätä automaattivalot...noh pitäs varmaan hommata joku 30A perusrele
ja virtapiuhaa...kettumainen kun pitää koelautaa purkaa..herätettä en kyl virtalukosta viitsi ottaa.. sularasiasta varmaan saa saman herätteen mutta miten sen sitten sisälle nätisti tuo...noh siinä on pähkäilemistä...muutama asennussarja ostaa kaupasta että aika menee rattosammin.. Mitä mieltä olette että pitäisikö tehdä myös saattovalot autoon sellaiset 15-30s ja himmenee pikkuhiljaa...heh rupeisko olemaanjo tyyli noh taidan pysyä pelkästään vaan tossa automaattivalo projektissa..
lisätä automaattivalot...noh pitäs varmaan hommata joku 30A perusrele
ja virtapiuhaa...kettumainen kun pitää koelautaa purkaa..herätettä en kyl virtalukosta viitsi ottaa.. sularasiasta varmaan saa saman herätteen mutta miten sen sitten sisälle nätisti tuo...noh siinä on pähkäilemistä...muutama asennussarja ostaa kaupasta että aika menee rattosammin.. Mitä mieltä olette että pitäisikö tehdä myös saattovalot autoon sellaiset 15-30s ja himmenee pikkuhiljaa...heh rupeisko olemaanjo tyyli noh taidan pysyä pelkästään vaan tossa automaattivalo projektissa..
220.128 Black Mirror
Itellä on tällainen w202 saksantuonti. Siinä ei ole valoautomatiikkaa vakiona. Valotappa vähän sitä miten tuon systeemin aiot tehdä. Kiinnostais myös väsäillä vastaava. Mistä otat herätteen releelle, että se ymmärtää laittaa valot päälle. Sitten tarttee varmaan jonkilaisen valokatkaisijan kytkentäkaavion ettei rakenna automaattisia sumuvaloja vahingossa.
C220TD -97
helppohan tollanen kytkentä on tehdä. valokatkasijan päävirta johto poikki ja rele väliin. katkasijalle tuleva virta releen napaan 30. releeltä virta jatkaa katkaisijalle navasta 87. napa 85 tai 86 runkoon ja vastaavasti toinen näistä 85 ja 86 navasta haluamaasi heräte paikkaan... sulake rasia on ihan hyvä paikka ottaa heräte kun mittaa että mille sulakkeelle tulee virta esim silloin ku kääntää virrat päälle... itellä on tällanen kytkentä ja toimii kivasti... ei tarvi sammutella aina valoja erikseen...
124sessa saa johdot hyvin "pudotettua" sulakerasian sisältä itse ohjaamoon kojelaudan alle. ei tarvi purkaa kuin kuskin puolen kojelaudan alamuovi...
124sessa saa johdot hyvin "pudotettua" sulakerasian sisältä itse ohjaamoon kojelaudan alle. ei tarvi purkaa kuin kuskin puolen kojelaudan alamuovi...
Vielä parempi olisi kytkentä, jossa valot syttyisivät vasta kun moottori käy. Voi kylläkin olla melko hankala toteuttaa. Tuosta olisi etuna se, että pakkasaamuina valot eivät kuormittaisi akkua, kun autoa käynnistää. Toisaalta fiksumpaa on pitää akku siinä kunnossa, ettei käynnistettäessä palavista valoista harmia pääse koitumaan.
sen tapanen kytkentä onnistuu kun otat releelle miinuksen startin herätteestä... sillon valot sammuu starttauksen ajaksi... tämäkin antaa käynnistykseen hyvin lisä apuam4rcuz kirjoitti:Vielä parempi olisi kytkentä, jossa valot syttyisivät vasta kun moottori käy. Voi kylläkin olla melko hankala toteuttaa. Tuosta olisi etuna se, että pakkasaamuina valot eivät kuormittaisi akkua, kun autoa käynnistää. Toisaalta fiksumpaa on pitää akku siinä kunnossa, ettei käynnistettäessä palavista valoista harmia pääse koitumaan.
Alkuperäisessä W124 valoautomatiikassa valot syttyvät kun latausvalo sammuu, eli ohjataan yksinkertaisesti latausvalon mukaan. Latausvalolampun kanta on vastaava, kun W123 ABS:n johdoissa, eli kannasta lähtee johto valojen ohjainlaitteelle. Valoautomatiikan on saanut lisävarusteena mm. Ruotsin, Norjan, Islannin ja Canadan autoihin. Sen saa myös alkuperäisenä jälkiasennettavana versiona. Alkuperäinen johtosarja ja ohjainlaite maksaa ehkä noin 100-150e ja on taatusti toimiva laite ilman ryöstäjiä ja abikoita...m4rcuz kirjoitti:Vielä parempi olisi kytkentä, jossa valot syttyisivät vasta kun moottori käy. Voi kylläkin olla melko hankala toteuttaa. Tuosta olisi etuna se, että pakkasaamuina valot eivät kuormittaisi akkua, kun autoa käynnistää. Toisaalta fiksumpaa on pitää akku siinä kunnossa, ettei käynnistettäessä palavista valoista harmia pääse koitumaan.
S55 AMG -01
CL55 AMG -01
CLK55 AMG -02
C30 AMG -03
2x S500 L -98 ja -00
S320 CDI -00
S400 CDI -01
400SEL -91
E320 CDI "AMG" -00
300TDT -89
280CE -83
YM.. YM...
CL55 AMG -01
CLK55 AMG -02
C30 AMG -03
2x S500 L -98 ja -00
S320 CDI -00
S400 CDI -01
400SEL -91
E320 CDI "AMG" -00
300TDT -89
280CE -83
YM.. YM...
kiitos vinkeistä , täytyy vkl tämä systeemi rakentaa
kertausta:
Valokatkaisijan päävirta kaapelin väliin rele, heräte mistä ?
hehkusta?, eli kun hehkuvalo sammuu niin ajovalot menee päälle, onnistuuko kytkentä tähän, miten? ei nyt näin aamulla tajuu miten se onnistuu jos kerran siinä menee virta , ja kun lamppu sammuu, niin miten se sit muka maattaa....
riittääkö 30 amppeerin rele?
kertausta:
Valokatkaisijan päävirta kaapelin väliin rele, heräte mistä ?
hehkusta?, eli kun hehkuvalo sammuu niin ajovalot menee päälle, onnistuuko kytkentä tähän, miten? ei nyt näin aamulla tajuu miten se onnistuu jos kerran siinä menee virta , ja kun lamppu sammuu, niin miten se sit muka maattaa....
riittääkö 30 amppeerin rele?
-
- Mersumies
- Viestit: 3401
- Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
ei helvetti toi mitään nyt kauheita rasita jos valot on päällä...ettekö te luota marsujen käynistymiseen....noh jos on bilteman paska-akku niin sit saa pelätä. ja toimiihan se katkasia vie vaikka rele siinä päävirranvälissä on...
pistä valot 0-asentoon kun käynistät jos pelottaa käynistyminen..
pistä valot 0-asentoon kun käynistät jos pelottaa käynistyminen..
220.128 Black Mirror
-
- Mersumies
- Viestit: 3401
- Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
just. rele valokatkasijan päävirta johdon väliin... heräte otetaan esim sulakerasiasta sellasesta sulakkeesta johon tulee virta kun kääntää virrat päälle. ja (A:releen miinus runkoon. B:jos haluaa että valot syttyy vasta kun auto käy niin releen herätteen miinus vedetään vaikka sille latauksen merkkivalon plussaan.) rele ei vedä ennenkuin lataus valo sammuu koska releen heräte johtoihinhan tulee valon palaessa molempiin napoihin plussaa... rele maadoittuu latausvalon sammuttua sen valon hehkulangan kautta. (tosin latausvalo on 1.2w eli voi olla että se jää hehkumaan himmeästi koska releen vetovirta (20-50mA)kulkee hehkulangan kautta..parempi paikka releen miinuksessa vois olla se startin heräte. tällöin valot sammuu starttauksen ajaksi...epk kirjoitti:kiitos vinkeistä , täytyy vkl tämä systeemi rakentaa
kertausta:
Valokatkaisijan päävirta kaapelin väliin rele, heräte mistä ?
hehkusta?, eli kun hehkuvalo sammuu niin ajovalot menee päälle, onnistuuko kytkentä tähän, miten? ei nyt näin aamulla tajuu miten se onnistuu jos kerran siinä menee virta , ja kun lamppu sammuu, niin miten se sit muka maattaa....
riittääkö 30 amppeerin rele?
startista siis ! , onko tietoa mistä johdosta kannattaa ottaa, w124 200D ... mistä lyötyy lähin startin johtomiksu.80 kirjoitti:just. rele valokatkasijan päävirta johdon väliin... heräte otetaan esim sulakerasiasta sellasesta sulakkeesta johon tulee virta kun kääntää virrat päälle. ja (A:releen miinus runkoon. B:jos haluaa että valot syttyy vasta kun auto käy niin releen herätteen miinus vedetään vaikka sille latauksen merkkivalon plussaan.) rele ei vedä ennenkuin lataus valo sammuu koska releen heräte johtoihinhan tulee valon palaessa molempiin napoihin plussaa... rele maadoittuu latausvalon sammuttua sen valon hehkulangan kautta. (tosin latausvalo on 1.2w eli voi olla että se jää hehkumaan himmeästi koska releen vetovirta (20-50mA)kulkee hehkulangan kautta..parempi paikka releen miinuksessa vois olla se startin heräte. tällöin valot sammuu starttauksen ajaksi...epk kirjoitti:kiitos vinkeistä , täytyy vkl tämä systeemi rakentaa
kertausta:
Valokatkaisijan päävirta kaapelin väliin rele, heräte mistä ?
hehkusta?, eli kun hehkuvalo sammuu niin ajovalot menee päälle, onnistuuko kytkentä tähän, miten? ei nyt näin aamulla tajuu miten se onnistuu jos kerran siinä menee virta , ja kun lamppu sammuu, niin miten se sit muka maattaa....
riittääkö 30 amppeerin rele?
siellä akun luona tais olla sellanen musta pikkuboxi jossa on nuo startin ja muistaakseni myös laturin johtojen ruuvi liitokset. mittaile sielä mihin tulee virta kun starttaa... helpommin varmaan löytyy kun lähtee startilta seuraamaan sitä ohuempaa johtoa että mihin se menee... lähin löytyy tietenki virtalukon pohjasta... mutta joutuu purkamaan enemmän...epk kirjoitti:startista siis ! , onko tietoa mistä johdosta kannattaa ottaa, w124 200D ... mistä lyötyy lähin startin johtomiksu.80 kirjoitti:just. rele valokatkasijan päävirta johdon väliin... heräte otetaan esim sulakerasiasta sellasesta sulakkeesta johon tulee virta kun kääntää virrat päälle. ja (A:releen miinus runkoon. B:jos haluaa että valot syttyy vasta kun auto käy niin releen herätteen miinus vedetään vaikka sille latauksen merkkivalon plussaan.) rele ei vedä ennenkuin lataus valo sammuu koska releen heräte johtoihinhan tulee valon palaessa molempiin napoihin plussaa... rele maadoittuu latausvalon sammuttua sen valon hehkulangan kautta. (tosin latausvalo on 1.2w eli voi olla että se jää hehkumaan himmeästi koska releen vetovirta (20-50mA)kulkee hehkulangan kautta..parempi paikka releen miinuksessa vois olla se startin heräte. tällöin valot sammuu starttauksen ajaksi...epk kirjoitti:kiitos vinkeistä , täytyy vkl tämä systeemi rakentaa
kertausta:
Valokatkaisijan päävirta kaapelin väliin rele, heräte mistä ?
hehkusta?, eli kun hehkuvalo sammuu niin ajovalot menee päälle, onnistuuko kytkentä tähän, miten? ei nyt näin aamulla tajuu miten se onnistuu jos kerran siinä menee virta , ja kun lamppu sammuu, niin miten se sit muka maattaa....
riittääkö 30 amppeerin rele?
-
- Mersumies
- Viestit: 3401
- Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
-
- Mersumies
- Viestit: 3401
- Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
-
- Mersumies
- Viestit: 3401
- Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Parempi olisi maadoittaa se rele hehkuihin. Näin valot eivät palaisi hehkutuksen eikä käynistyksen aikana. Tämä ei tietenkään toimi enää uudenmissa, joissa on jälkihehku, mutta vanhenmissa loistavasti. Laturi-idea on vähä riskialtis, vaikka paras onkin. Voi nimittäin hätäisenpää miestä säikäyttää jos sattuu jostain syystä sammumaan moottori, tai tulemaan jokin lataushäriö, kun on ajaa vaikka yöllä mutkaista tietä. Tuota hehku hommaa en ole kylläkään itse kokeillut, olen tähän saakka jaksanut vääntää valot pois päältä kovalla pakkasella. Epäilijöille tiedoksi, nuo valot vaikuttavat käynistymiseen huomattavasti, kun pakkanen painuu -20 ja sen alle, pikkupakkanen on asia erikseen.
ajovaloautomatiikasta
Hei, suomessa valmistetaan valmiita ajovaloautomatiikoja 124 ja 201-
malleihin, muistaakseni nivalan autosähkö ja hinta oli noin 35e./sarja.
Tarvii vain tinata 5 piuhaa niin toimii. Herätteen ottaa laturin merkkivalosta.
Itselläni on ollut sellainen 124:ssa jo pari vuotta ja toimii. Lamppujen
kestoikä pitenee huomattavasti kun auomatiikka laskee jännitettä n. 0,5 volttia.
malleihin, muistaakseni nivalan autosähkö ja hinta oli noin 35e./sarja.
Tarvii vain tinata 5 piuhaa niin toimii. Herätteen ottaa laturin merkkivalosta.
Itselläni on ollut sellainen 124:ssa jo pari vuotta ja toimii. Lamppujen
kestoikä pitenee huomattavasti kun auomatiikka laskee jännitettä n. 0,5 volttia.
Re: ajovaloautomatiikasta
0090463 kirjoitti:Hei, suomessa valmistetaan valmiita ajovaloautomatiikoja 124 ja 201-
malleihin, muistaakseni nivalan autosähkö ja hinta oli noin 35e./sarja.
Tarvii vain tinata 5 piuhaa niin toimii. Herätteen ottaa laturin merkkivalosta.
Itselläni on ollut sellainen 124:ssa jo pari vuotta ja toimii. Lamppujen
kestoikä pitenee huomattavasti kun auomatiikka laskee jännitettä n. 0,5 volttia.
moi! , onko tietoa et onko sarjassa jotain eletrooniikka, tai siis jotain mitä ei saisi motonetistä xx-halvemmalla?, ja mitä tarkoittaaa et laskee voltit .5? aina .5 v vähempi virta menee lampuille?
Re: ajovaloautomatiikasta
Treen motonetissa taitaa olla myynnissä juuri tuota samaa sarjaa.0090463 kirjoitti:Hei, suomessa valmistetaan valmiita ajovaloautomatiikoja 124 ja 201-
malleihin, muistaakseni nivalan autosähkö ja hinta oli noin 35e./sarja.
Tarvii vain tinata 5 piuhaa niin toimii. Herätteen ottaa laturin merkkivalosta.
Itselläni on ollut sellainen 124:ssa jo pari vuotta ja toimii. Lamppujen
kestoikä pitenee huomattavasti kun auomatiikka laskee jännitettä n. 0,5 volttia.
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Re: ajovaloautomatiikasta
sitä oon sivusilmällä katselle, hintaa motonetissä tais olla reilusti yli 35€??Jani kirjoitti:Treen motonetissa taitaa olla myynnissä juuri tuota samaa sarjaa.0090463 kirjoitti:Hei, suomessa valmistetaan valmiita ajovaloautomatiikoja 124 ja 201-
malleihin, muistaakseni nivalan autosähkö ja hinta oli noin 35e./sarja.
Tarvii vain tinata 5 piuhaa niin toimii. Herätteen ottaa laturin merkkivalosta.
Itselläni on ollut sellainen 124:ssa jo pari vuotta ja toimii. Lamppujen
kestoikä pitenee huomattavasti kun auomatiikka laskee jännitettä n. 0,5 volttia.
-
- Mersumies
- Viestit: 3401
- Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: ajovaloautomatiikasta
Tuo on hyvä idis!0090463 kirjoitti: Herätteen ottaa laturin merkkivalosta.
Itselläni on ollut sellainen 124:ssa jo pari vuotta ja toimii. Lamppujen
kestoikä pitenee huomattavasti kun auomatiikka laskee jännitettä n. 0,5 volttia.
Kehitetääs vielä:
Otetaan kaks kärkinen päästävä rele (vetää auki), joka kytketään latauksen merkkivalon rinnalle, so. toinen napa plussaan (sulakerasiasta) ja toinen laturin D+ napaan. Kun laturi antaa virtaa rele päästää ja kytkee.
Kärjet tulee valokytkimeltä valojen ohjausyksikölle meneviin ajovalojohtoihin; molemmille puolille omansa.
Ajovalot syttyvät vain kun on kytketty päälle ja moottori käy. Parkit ja sumarit toimii itsenäisesti.
Ajovalot voi "pakko"sammuttaa kytkimestä.
Tuo ei ilmeisesti vaatisi W124:n ajovalomuistinkaan peukalointia, koska se ei voi tietää, onko valot sammutettu katkaisimelta vai katkaistu piuhat.
Tehonkestoksi riittää 8 + 8 A (= 2 x 96 W).
Releitä löytyy ainakin tuplakärkisinä, so. kytkee vetäessään yhteen ja päästäessään toiseen napaan.
Kuka rupeis koekaniiniksi ja kertoisi, mistä savu nousi?
TAKEMMIN AJATELTUNA: KUOLLEENA SYNTYNYT AJATUS:
Jos heräte otetaan "aina kuumasta", jää rele vetämään (vuotovirta esimegnetointiin).
Jos avaimesta kylmenevästä, niin rele päästää ja sytyttää valot. Ei hyvä sekään.
Tidanpa mennä nukkumaan välillä....
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
Ei olisi paha tuo pakkovalo idea siten että se pakkovalot himmennetään vastuksella. Silloinhan ei tarvitsisi pelätä luotettavuutta, kun kukaan ei ajaisi himmeillä valoilla yöllä, eli jos johku härö tulisi tässä patentissa vaikka keskellä yötä pahassa tilanteessa,, niin ei keneltäkään lähtisi henki sen takia, koska silloin tulisi automaattisesti ajettua parenmilla valoilla.
Laskeskelin tuossa.
110w jännite 13 v virta olisi silloin 8,46A resistanssi 1,54 ohmia
Jos lammppujen jännite olisi 11 v olisi niiden teho 90w, tarvittaisiin etuvastus 0,24 ohmia
lamppujen jännite 10 volttia, etuvastus 0,35 ohmia
lamppujen jännite 9 volttia etuvastus 0,47 ohmia.
On en ole pariiin vuoteen näitä laskenut, enkä nyt ole ihan varma. Tässä systeemissä lamppujen resistanssi muuttuu jännitteen mukana, enkä ole varma tekeekö se sitä. Eli esimerkeissä kokonaisresistanssi pysyy vakiona, eli kun lamppujen teho laskee, niin etuvastuksen nousee.
Laskeskelin tuossa.
110w jännite 13 v virta olisi silloin 8,46A resistanssi 1,54 ohmia
Jos lammppujen jännite olisi 11 v olisi niiden teho 90w, tarvittaisiin etuvastus 0,24 ohmia
lamppujen jännite 10 volttia, etuvastus 0,35 ohmia
lamppujen jännite 9 volttia etuvastus 0,47 ohmia.
On en ole pariiin vuoteen näitä laskenut, enkä nyt ole ihan varma. Tässä systeemissä lamppujen resistanssi muuttuu jännitteen mukana, enkä ole varma tekeekö se sitä. Eli esimerkeissä kokonaisresistanssi pysyy vakiona, eli kun lamppujen teho laskee, niin etuvastuksen nousee.
Re: ajovaloautomatiikasta
jorma-k kirjoitti:Tuo on hyvä idis!0090463 kirjoitti: Herätteen ottaa laturin merkkivalosta.
Itselläni on ollut sellainen 124:ssa jo pari vuotta ja toimii. Lamppujen
kestoikä pitenee huomattavasti kun auomatiikka laskee jännitettä n. 0,5 volttia.
Kehitetääs vielä:
Otetaan kaks kärkinen päästävä rele (vetää auki), joka kytketään latauksen merkkivalon rinnalle, so. toinen napa plussaan (sulakerasiasta) ja toinen laturin D+ napaan. Kun laturi antaa virtaa rele päästää ja kytkee.
Kärjet tulee valokytkimeltä valojen ohjausyksikölle meneviin ajovalojohtoihin; molemmille puolille omansa.
Ajovalot syttyvät vain kun on kytketty päälle ja moottori käy. Parkit ja sumarit toimii itsenäisesti.
Ajovalot voi "pakko"sammuttaa kytkimestä.
Tuo ei ilmeisesti vaatisi W124:n ajovalomuistinkaan peukalointia, koska se ei voi tietää, onko valot sammutettu katkaisimelta vai katkaistu piuhat.
Tehonkestoksi riittää 8 + 8 A (= 2 x 96 W).
Releitä löytyy ainakin tuplakärkisinä, so. kytkee vetäessään yhteen ja päästäessään toiseen napaan.
Kuka rupeis koekaniiniksi ja kertoisi, mistä savu nousi?
TAKEMMIN AJATELTUNA: KUOLLEENA SYNTYNYT AJATUS:
Jos heräte otetaan "aina kuumasta", jää rele vetämään (vuotovirta esimegnetointiin).
Jos avaimesta kylmenevästä, niin rele päästää ja sytyttää valot. Ei hyvä sekään.
Tidanpa mennä nukkumaan välillä....
tämähän sotii asian alkuperäistä ajatusta vastaan.. parkit ja sumarit jää päälle jos ne on olleet päällä.. joten ne joutuu sammutamaan katkasijasta kuiten...
sanoppas mistä löydät 110w tehovastukset?? =) on meinaan aika arvokkaita ostaa sellaset...Perttu K kirjoitti:Ei olisi paha tuo pakkovalo idea siten että se pakkovalot himmennetään vastuksella. Silloinhan ei tarvitsisi pelätä luotettavuutta, kun kukaan ei ajaisi himmeillä valoilla yöllä, eli jos johku härö tulisi tässä patentissa vaikka keskellä yötä pahassa tilanteessa,, niin ei keneltäkään lähtisi henki sen takia, koska silloin tulisi automaattisesti ajettua parenmilla valoilla.
Laskeskelin tuossa.
110w jännite 13 v virta olisi silloin 8,46A resistanssi 1,54 ohmia
Jos lammppujen jännite olisi 11 v olisi niiden teho 90w, tarvittaisiin etuvastus 0,24 ohmia
lamppujen jännite 10 volttia, etuvastus 0,35 ohmia
lamppujen jännite 9 volttia etuvastus 0,47 ohmia.
On en ole pariiin vuoteen näitä laskenut, enkä nyt ole ihan varma. Tässä systeemissä lamppujen resistanssi muuttuu jännitteen mukana, enkä ole varma tekeekö se sitä. Eli esimerkeissä kokonaisresistanssi pysyy vakiona, eli kun lamppujen teho laskee, niin etuvastuksen nousee.
Tehohäviöt
Ei tarvitse olla 110 W vastus. Teho tippuu jännitteen toisessa potenssissa.miksu.80 kirjoitti:sanoppas mistä löydät 110w tehovastukset?? =) on meinaan aika arvokkaita ostaa sellaset...Perttu K kirjoitti:110w jännite 13 v virta olisi silloin 8,46A resistanssi 1,54 ohmia
Jos lammppujen jännite olisi 11 v olisi niiden teho 90w, tarvittaisiin etuvastus 0,24 ohmia
lamppujen jännite 10 volttia, etuvastus 0,35 ohmia
lamppujen jännite 9 volttia etuvastus 0,47 ohmia.
On en ole pariiin vuoteen näitä laskenut, enkä nyt ole ihan varma. Tässä systeemissä lamppujen resistanssi muuttuu jännitteen mukana, enkä ole varma tekeekö se sitä. Eli esimerkeissä kokonaisresistanssi pysyy vakiona, eli kun lamppujen teho laskee, niin etuvastuksen nousee.
Siis: 13 V ja 110 W, => R = 1,536 ohmia.
Jännite pudotetaan etuvastuksella 9 volttiin, niin valoteho tipahtaa 52,7 wattiin, eli virtaa kulkee 5,9 A.
Tuo sama virta kulkee myös etuvastuksen läpi, joten sen tehohäviöksi tulee (13-9) V * 5,9 A = 23,6 W
Kyllä tuokin jo tarvitsee jäähdytyksen.
LISÄYS: etuvastuksen tulee olla (13-9) V / 5,9 A = 0,68 ohmia
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
Esim. Yleiselektroniikka myy 0.68ohmin 50w vastuksia n.3€/kpl.miksu.80 kirjoitti: sanoppas mistä löydät 110w tehovastukset?? =) on meinaan aika arvokkaita ostaa sellaset...
Sen pitäis riittää tehonkestoltaan, ja voihan siihen kytkee molemmille lampuille oman vastuksen
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa