w124 250D kulutusongelma (10l/100km)

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
-jorkki-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 176
Liittynyt: Su 12.02.2006 17:39
Paikkakunta: Liminka

w124 250D kulutusongelma (10l/100km)

Viesti Kirjoittaja -jorkki- »

Syö tuo 124 pikkasen liikaa. keskikulutus viimeisen 5000km perusteella hiukan vajaat 10 litraa sataselle. ajo seka-ajoa, suurin osa kuitenkin matkaa. auto alunperin 200D johon vaihdettu 250d kone. vaihteisto 4-vaihteinen ja perävälitys 3.46. Voiko johtua siitä että kone huutaa liikaa? vai mistä lähtisi vikaa etsimään? ei savuta yhtään, pumppuun ei liene koskettu. Menettää jo dieseli merkityksensä noilla kulutuslukemilla.
jpk
Mersumies
Mersumies
Viestit: 720
Liittynyt: Ma 21.07.2003 15:39

Viesti Kirjoittaja jpk »

Pumpussa täytyy olla vikaa. Samalla rempalla vaihtaa 5v. laatikon.
Alle 7l pitää mennä,muuten on jossain vikaa mikäli matkaa suurin osa.


Mitä tuli laskettua aikoinaan tankkauksia,hyvin yleinen lukema oli 6.6l/100km,puhtaasti matka-ajossa paljon vähemmän. 5v. laatikko ja mittarissa silloin pyöreät puolimiljoonaa. Enolla nykyään ja ennen koneremppaa alkoi kulutus kasvamaan,viat ei tulleet oireetta. Auton huolto oli mitä sattuu joten siinä syy remppaan ja kulutuksen kasvuun.
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

Eihän jarrut laahaa? Rullaako hyvin?
Ajotyyli voi myös vaikuttaa sen litran pari satkulla.
Pumpun säädöt voivat olla sen verta pielessä, syöttämäärät erisuuria, ajoitus hieman pielessä. Ohan näitä mitä voi kattoa.
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
-jorkki-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 176
Liittynyt: Su 12.02.2006 17:39
Paikkakunta: Liminka

Viesti Kirjoittaja -jorkki- »

kokeilin yhden tankillisen niin, että ajelin sievästi, satasen alueella n.90km/h. puolet oli sellaista 30km suuntaansa matka-ajoa. kulutus 9,3 litraa. Mutta ei kai se vitosvaihteen puute voi vaikuttaa noin paljon? vika varmaan pumpussa, pitänee ruuvata se irti ja lähettää pajalle, saa samalla myös lisäpotkua... :wink:

Jarrut ei laahaa ja rullaa hyvin.
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1811
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

-jorkki- kirjoitti:kokeilin yhden tankillisen niin, että ajelin sievästi, satasen alueella n.90km/h. puolet oli sellaista 30km suuntaansa matka-ajoa. kulutus 9,3 litraa. Mutta ei kai se vitosvaihteen puute voi vaikuttaa noin paljon? vika varmaan pumpussa, pitänee ruuvata se irti ja lähettää pajalle, saa samalla myös lisäpotkua... :wink:
Kyllä tuo kokonaisvälitys tiellä vaikuttaa varmaanki litran. 250D5v:ssä on kokonaisvälitys 3,06 ----2,87 vuosimallista riippuen.
Koneen käyntihän se kertoo jo paljon onko se ja syöttölaitteet kunnossa. Ensimmäisen tarkastuttaisin suuttimet ja sitten pumpun ajoituksen ja sitten vasta miettisin muuta.
-jorkki-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 176
Liittynyt: Su 12.02.2006 17:39
Paikkakunta: Liminka

Viesti Kirjoittaja -jorkki- »

juhaoh kirjoitti:
-jorkki- kirjoitti:kokeilin yhden tankillisen niin, että ajelin sievästi, satasen alueella n.90km/h. puolet oli sellaista 30km suuntaansa matka-ajoa. kulutus 9,3 litraa. Mutta ei kai se vitosvaihteen puute voi vaikuttaa noin paljon? vika varmaan pumpussa, pitänee ruuvata se irti ja lähettää pajalle, saa samalla myös lisäpotkua... :wink:
Kyllä tuo kokonaisvälitys tiellä vaikuttaa varmaanki litran. 250D5v:ssä on kokonaisvälitys 3,06 ----2,87 vuosimallista riippuen.
Koneen käyntihän se kertoo jo paljon onko se ja syöttölaitteet kunnossa. Ensimmäisen tarkastuttaisin suuttimet ja sitten pumpun ajoituksen ja sitten vasta miettisin muuta.
Suuttimien avautumispaineet vai? ne voin itsekkin testata kun on penkki käytössä. miten saan selville ajoituksen? jäi muuten sanomatta ettei lähde kylmänä joka pytyllä käyntiin, kaikki hehkut kunnossa. voiko vika olla pumpussa?
S212 & W639
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Mulla söi w126nen kakspuolikkaalla vaparilla 8000km matkalla keskimäärin 6.8litraa/100km.

Perävälityksenä juuri 3.46 ja vaihteistona automaati. :shock:
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

Veikkaisin että sulla on ruiskutuspumpun ajoitus hieman pielessä, huono käynnistyvyyskin saattaa nimittäin johtua siitä. Katoppa tuolta: Kliks
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
-jorkki-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 176
Liittynyt: Su 12.02.2006 17:39
Paikkakunta: Liminka

Viesti Kirjoittaja -jorkki- »

pumpun ajoitus oli pielessä, noin 17-18 jykk. säädin sen 13 jykk ja käynti ja vedot paranivat huomattavasti. aika näyttää tippuuko kulutus...
S212 & W639
-jorkki-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 176
Liittynyt: Su 12.02.2006 17:39
Paikkakunta: Liminka

Viesti Kirjoittaja -jorkki- »

Eipä tippunut kulutus, pitänee seuraavaksi tsekata suuttimet.
S212 & W639
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Juu ei se kulutus tipu ennenkuin käyttää pumpun penkissä ja tasaa sylinterikohtaiset syöttömäärät.

tosin oikein huonot suuttimetkin vaikuttaa kulutukseen. Sen kyllä huomaa jo käyntiäänestä. :D
Avatar
Hene89
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Ti 23.01.2007 17:58
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Hene89 »

Itse laitoin tuossa vähän aikaa sitten tuommoisen w124:n 250 td:n niin ihmettelen kyllä tuon kulutusta :shock: Nyt kun käytiin kaverin kanssa tuommoinen 600km:n lenkki matkaajoa...pääasiassa tasakaasulla noin 120km/h niin laskin keski kulutuksen niin se oli huimat 13l/100km! Oiskohan pumppu vähän perssiellään...vien pumpun nyt mynälle tai pp:lle syksyn aikana niin saavat katsella...pumpusta kuuluu vähän yli tuhannen kierroksen jälkeen sivuääni ja soitin hp:lle niin sanoivat että joku laakeri on melko lopussa mutta voi viellä ajella...mutta kohtuuttoman iso on ainaki kulutuslukema :?
M-B 250dt ic-89
Vastaa Viestiin