W124 250D alipainepumpun vaihto-operaatio
W124 250D alipainepumpun vaihto-operaatio
Eli pitäisi varmaankin vaihtaa tuo alkuperäinen alipainepumppu, ennen kuin se oksentaa laakerinsa jakopäähän... Ajattelin tehdä homman itse. Osaisiko joku selostaa, miten homma tapahtuu, ja mitä erityisesti pitää ottaa huomioon? Vinkkejä
En mä ainakaan ottanu mitään erikoista huomioon kun vaihdoin sen,ainu oli se moni-ura hihnan automaatti kiristimen kanssa pikku pähkäily:Kun se on kahdella pultilla lohkossa kiinni,ni alempaa kun löystää ja ylemmän irroittaa kokonaan ja tutkii ni siitä ylemmän pultin yhteydestä löytyi sellainenvipu varren paikka,mihin saa jonkin pyörö teräksen työnnettyä sisään ja vääntämällä alas päin saa sit kasaus vaiheessa kiristimen löysälle et saa vaivatta remmin takaisin paikoilleen.ennen pumpun irroitusta toi kiristys tsydeemi on kuitenkin poistettava että pääset käsiksi kaikkiin pumpun pultteihin.Nii,pitihän ne tuulettajan siivetkin irroittaa ja tuulitunneli,tunneli on vain ylhäältä kahdella nipsulla kii ja alhaalla painettuna uriin..mitäs muuta....tietenki putki irti,joo ja kun aukaiset pumpun kiinnitys pultteja,ni avaa ensin kaikkia niin että pumpun ja lohkon väliin tulee joku parin kolmen millin väli,pyöritä sitten moottoria niin että tunnet pumpun jousi kuorman löysäävän tai olevan löysimmillään, näin toteat ettei epäkeskon nokka ole pumpun rullalla korkeimmassa kohdin ja tämä sen vuoksi ettet saa ,joko muutamaa pulttia väännettyä,tai viimeisiä kierteitä korkaamaan kun pumppu on lähtemäisillään irti.Alkuperäinen tiiviste oli mulla paperi tyyppinen,mut mersulta ostettuna tiiviste on alumiinia,näin ollen ei tiivistepintaan saisi tulla isommin naarmuja et lopputuloksesta tulis tiivis.alkuperäinen tiiviste on liimalla kasausvaiheessa laitettu lohkon puoliskoon,joten saattaa olla suht lujassa.Täytyy vain olla todella terävä terä millä sen nysvää sieltä vaikka viiltelemällä(Katso ettei tivisteenpaloja mene moottoriin sisälle)Nyt kyllä tunnustan etten poistanu sitä itseltä ollenkaan,koska oli täysin ehyt,vaan puhdistin hyvin ja tiivisteliimalla kasaan(seuraavalla kertaa jodun kyllä poistamaan kun nyt on molemmin puolin liimattu)...en mä ny sit oikeen muuta tästä...kasaus vaan käänt....
Nii,mulla on toi 200D,mut mersulla sanovat 124:ssa olevan kaikissa sama pumppu.jos sulla on varusteita siinä enempi(ilmast.yms.ni saatat joutua purkamaan vähä enemmän mut ei siinä mitään sen kummempaa ole ku tuumasta toimeen vaan.
joops ja tuolla oli yhdessä topicissa joka käsitteli samaa aihetta,eräs guru laittanu esille oikeanmallisen pumpun varaosanro:nki jos sen mersulta ostat ni numero löytyy(tarvike pumpuissa ei kuulemma ole)
Nii,mulla on toi 200D,mut mersulla sanovat 124:ssa olevan kaikissa sama pumppu.jos sulla on varusteita siinä enempi(ilmast.yms.ni saatat joutua purkamaan vähä enemmän mut ei siinä mitään sen kummempaa ole ku tuumasta toimeen vaan.
joops ja tuolla oli yhdessä topicissa joka käsitteli samaa aihetta,eräs guru laittanu esille oikeanmallisen pumpun varaosanro:nki jos sen mersulta ostat ni numero löytyy(tarvike pumpuissa ei kuulemma ole)
Miten ne tuulettimen siivet on kiinni?
penax
Kalusto:
BMW 525dA Touring -08
Skoda Octavia 1,6 TDI CR -12
Exät:
Toyota Corolla dieselfarkku -99, muutettu pakuksi kesällä -13, MB 250 TD -89, VW Passat 1,9TD -94, VW Jetta 1,6D-85, VW Golf 1,6D -85, Ford Transit bussi -90
Toyota Carina -86, VW Transporter bussi -88, Lada 1200 -85, Mitsubishi Space Wagon -87
Peugeot 504 Familiale -79, Peugeot 504 Familiale -75, Renault 12 -69,
Peugeot 404 -69,Morris Marina 1,5D -71, Leyland Sherpa D -75, Fiat 600 -71
Tilanne päivitetty 12/2021
Kalusto:
BMW 525dA Touring -08
Skoda Octavia 1,6 TDI CR -12
Exät:
Toyota Corolla dieselfarkku -99, muutettu pakuksi kesällä -13, MB 250 TD -89, VW Passat 1,9TD -94, VW Jetta 1,6D-85, VW Golf 1,6D -85, Ford Transit bussi -90
Toyota Carina -86, VW Transporter bussi -88, Lada 1200 -85, Mitsubishi Space Wagon -87
Peugeot 504 Familiale -79, Peugeot 504 Familiale -75, Renault 12 -69,
Peugeot 404 -69,Morris Marina 1,5D -71, Leyland Sherpa D -75, Fiat 600 -71
Tilanne päivitetty 12/2021
Alipainepumpun vaihto
Siinä mitään tuulettimen siipiä tai tuulutunneleita tarvi irrotella. Siitä kiristysjutun yläpäästä vaan se 13 mm mutteri auki ja sillä pyöreällä tangolla ( hylsäsarjoissa usein semmonen sopiva) vähä painaa niin saa pultin työnnettyä pois reijästä ja vot! hihna on löysällä! Ite alipainepumppu sopii kyllä tulemaan sieltä pois ja ruuvitkin saa auki purkamatta koko autoa.
Meneehän siihen ainakin pari minuuttia aikaa, kun siivet ja tuulitunnelin poistaa... Ja mikäs siinä, jos haluaa tehdä tuonkin asian vaikeasti...G280E kirjoitti:senkin jousinäppi,kumikäsi ei hirveitä ole tilaa jos tuulitunnelinkin jätät paikoilleen,Kuin sä sit mahdut tarkistaan epäkeskon kunnon,tai poistaan vanhan tiivisteen...Äkkiähän noi poistaa ja pääsee kunnolla käsiksi
S55 AMG -01
CL55 AMG -01
CLK55 AMG -02
C30 AMG -03
2x S500 L -98 ja -00
S320 CDI -00
S400 CDI -01
400SEL -91
E320 CDI "AMG" -00
300TDT -89
280CE -83
YM.. YM...
CL55 AMG -01
CLK55 AMG -02
C30 AMG -03
2x S500 L -98 ja -00
S320 CDI -00
S400 CDI -01
400SEL -91
E320 CDI "AMG" -00
300TDT -89
280CE -83
YM.. YM...
kumikäsi
Elekää ny nolostuko... Kyllä sen "vuoristoradan" kunnon näkee siinä samalla. Irrotan ja laitan takas ko pumpun vuosittain n 150 kertaa, sen verran suunnilleen menee Mersuja läpi, joukossa 200, 250, ja 300 malleja.
Kiitos ohjeistuksesta!! Kiirettä piti sen verran sitten kuitenkin, että vein auton suosiolla pajalle laitettavaksi... saattoi osasyynä olla sekin, etten luottanut itseeni riittävästi tuon homman tekemisen suhteen No, nyt pelaa hyvin. Vanhassa laakeri oli vielä ihan kunnossa, mutta pumppu vuoti öljyä ja siinä oli jotain muutakin vikaa, eli alipainetta ei vähään aikaan kylmäkäynnistyksen jälkeen meinannut saada lainkaan. Nyt toimii, sammuu kylmänäkin laakista. Samoin, vaihteisto toimii paremmin kuten myös jarrut...