Slk:n osto ehkä edessä

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
arpuC
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ti 29.05.2007 21:36

Slk:n osto ehkä edessä

Viesti Kirjoittaja arpuC »

Terve,

Pitkään on jo himottanut hommata avo-auto ja nyt ehkä olisi korkea aika hommata. Lueskelin jo jonkin verran aikaisempia postauksia ja saattaisin ehkäpä tarvita hieman lisää tietoja ko. autosta. Mersuahan minulla ei koskaan ole ollut, eikä muistaakseni hirveämmin ole tullut ajeltuakaan muiden autoilla :roll:

Olen hieman kahden vaiheilla joko Bmw Z3 tai M-B 230k. Mersussa plussana tuo kovakatto, jolloinka sillä voisi ajaa myös talvella, kun taas bemarissa ei aina ole tuota. Ja nyt sitten itse kysymykseen, että millainen Slk mahtaa olla talvella esimerkiksi lämppärin osalta, lämpiääkö kabiini nopeasti, onko muita asioita joita tulis ottaa huomioon; termostaatti ym.? Ja onko tuolla ylipäätään mitään järkeä ajella talvella? Itse olen nyt tottunut webastoon ja nelivetoon.

Vakiona tuo Slk ei täysin säväytä vaan jos tuon hommaan, niin tarkoitus olisi laittaa Amg-koripaketti, maski ja leveäreunaiset vanteet. Mitenkäs nuissa mahtaa huollot maksaa? Missä vaiheessa tulee "iso" huolto ja paljonko kustantaa? Kuinka usein jakohihna täytyy vaihtaa (ei kaiketi ole ketjua tässä koneessa) ja onko kallis operaatio? ym.

Olen katellut seuraavanlaista Slk:ta http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=1283761 Mitä mieltä olette, pitäneeköhän kilometrit paikkaansa ja onko kaikinpuolin edullinen vai kannattaako tuosta tinkiä? Budjetin kattona voisin pitää 25te, joten se taitaa kohdistua pre-facelift malleihin.

Mitä kannattaa huomioida, kun tuollaisen kompuran vie koeajolle, että kaikki on kunnossa? Sitten tärkein asia; onko nuissa Slk-malleissa täyttä lukkoa vai ihan bemareiden kaltainen kitkalukko?

Toivottavasti joku ystävällinen Slk-kuski viitsii antaa vastauksia kenties tulevalle uudelle Mersu-kuskille..... Nimimerkillä ei mitään hajua Mersuista :lol: Kiittäen etukäteen.

edit. Ja mitkähän vanteet/kumit noilla kannattaa laitattaa? Katselin jo hieman valmiiksi :lol: Esim. http://www.mansenauto.fi/vanne.php?vann ... er&koko=18
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2998
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Slk:n osto ehkä edessä

Viesti Kirjoittaja eerola »

arpuC kirjoitti:...millainen Slk mahtaa olla talvella esimerkiksi lämppärin osalta, lämpiääkö kabiini nopeasti, onko muita asioita joita tulis ottaa huomioon; termostaatti ym.? Ja onko tuolla ylipäätään mitään järkeä ajella talvella? Itse olen nyt tottunut webastoon ja nelivetoon...
Tervetuloa Foorumille, arpuC! Uskaltaisinpa sanoa, että SLK on varsin mainio talviauto. Eli järkeä on.

Takavetoinenhan SLK tietysti on ja käyttäytyy sen mukaisesti. Mutta kertaakaan en joutunut SLK:lla ongelmiin sinä aikana kun taloudessamme sellainen oli.

Jos keli on jäisen liukas, liikkeellelähtö takavetoisella autolla ja kitkarenkailla ei luonnollisesti ole yhtä nopea kuin jollain quattrolla ja nastarenkailla. Mutta vaikeuksia ei ollut. Lisäksi SLK:n käytös on mukavan rauhallista ja ennakoitavissa olevaa, vaikka akseliväli onkin kohtuullisen lyhyt.

Jos ostat facelift-mallin R170:n saat automaattisesti vakiovarusteena ESP:n. SLK:n tapauksessa se on viritetty sallimaan pienet luistattelut, mutta ottaa auton määrätietoisesti kiinni jos luisto menee liian jyrkäksi. Hyvä varuste siis.

Matkustamo SLK:ssa on kohtuullisen pieni ja lämmityslaite mukavan tehokas. Yhdessä nämä tarkoittavat, että lämpöä tulee nopeasti ja sitä tulee hetkessä enemmän kuin riittävästi.
arpuC kirjoitti:...Vakiona tuo Slk ei täysin säväytä vaan jos tuon hommaan, niin tarkoitus olisi laittaa Amg-koripaketti, maski ja leveäreunaiset vanteet...
Kuulostaa hyvältä suunnitelmalta! Ole tarkkana rengastuksen kanssa. Erityisesti, mikäli aiot laittaa taakse leveämmät kumit kuin eteen. SLK on hyvin tarkka rengastuksen suhteen.
arpuC kirjoitti:...Mitenkäs nuissa mahtaa huollot maksaa?...
Virallisessa merkkiliikkeen huollossa maksaa varmasti aika tavalla. Mutta auton määräaikaishuolloissa ei ole mitään ihmeellistä, joten sen voi tehdä lähes missä tahansa. Tältä foorumilta löytyy vinkkejä useista pienistä pajoista, jotka tekevät todistetusti erinomaista jälkeä.

Hinnasta voin sanoa, että minulla SLK:n huollot maksoivat juuri saman kuin C-Mersunkin huollot. Näin siksi, että SLK:n normaalit huolto-osat ovat samoja kuin "perinteisissä" korimalleissa.

Jos SLK:ta alkaa kolhia tai sen kattomekanismi menee oikeasti rikki, silloin varmasti alkaa maksaa. Mutta niin pitkään kun puhutaan normaaleista huolloista, auto on kohtuullisen edullinen omistaa.
arpuC kirjoitti:...Missä vaiheessa tulee "iso" huolto ja paljonko kustantaa?...
"Iso huolto" on käytännössä "pieni huolto + lisätarkastuksia". Eli hinta ei poikkea paljon pienen huollon hinnasta. Muutamalla satasella uskoisin selviävän lähes kaikissa noissa edellämainitsemissani "pikkupajoissa".

Jos ostat automaattivaihteisen auton, suosittelen vaihtamaan sen laatikon öljyt 60000 km välein. Se on hitusen arvokasta johtuen arvokkaasta öljystä.
arpuC kirjoitti:...Kuinka usein jakohihna täytyy vaihtaa (ei kaiketi ole ketjua tässä koneessa)...
On ketju.
arpuC kirjoitti:...Olen katellut seuraavanlaista Slk:ta Mitä mieltä olette, pitäneeköhän kilometrit paikkaansa ja onko kaikinpuolin edullinen vai kannattaako tuosta tinkiä? Budjetin kattona voisin pitää 25te, joten se taitaa kohdistua pre-facelift malleihin...
Ihan perusasialliselta näyttää. Kilometrejä on melko vaikea arvioida kuvien perusteella. Jos ne pitävät paikkaansa, hintapyynti on ihan järkevä. Olen täällä luetellut muutoksia, jotka R170:n facelift toi mukanaan. Mielestäni nuo ovat niissä määrin merkittäviä että harkitsisin pientä joustamista budjetissa.
arpuC kirjoitti:...Mitä kannattaa huomioida, kun tuollaisen kompuran vie koeajolle, että kaikki on kunnossa?...
Tarkista ainakin täällä listaamani asiat ennenkuin ostat autoa. Lisäksi kuuntele kompressoria ja vesipumppua.
arpuC kirjoitti:...onko nuissa Slk-malleissa täyttä lukkoa vai ihan bemareiden kaltainen kitkalukko?...
Ei valitettavasti kumpaakaan vaan lukkoa matkiva luistonesto.
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2998
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Slk:n osto ehkä edessä

Viesti Kirjoittaja eerola »

arpuC kirjoitti:...mitkähän vanteet/kumit noilla kannattaa laitattaa?...
Makuasioitahan nämä aika pitkälle ovat. BenzWorldin gallerioista löytyy aika hyvin esimerkkejä, miltä SLK näyttää eri vanteilla.
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Avatar
Simo M. A.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Ke 27.12.2006 14:50
Paikkakunta: Kouvola

Kokemuksia vuoden ajalta SLK:sta

Viesti Kirjoittaja Simo M. A. »

Ensin kokemuksia talvikäytöstä: ei pienimpiäkään ongelmia. Toimii paremmin kuin "tavallinen" takavetoinen henkilöauto jopa johtuen pienestä kabiinista, 230 Kompressorilla alkaa ainakin lohkolämmittimessä pitämisen jälkeen esim. 10 asteen pakkasella jo ensimmäisillä sadoilla metreillä tulla lauhaa ilmaa lämmityslaitteesta ja kilometrin päässä voisi ohjaamon sanoa olevan halutessa jo täysin lämmin. Kohtalaisen kokoinen bensakone ja pieni kabiini on auton lämpöiseksi saamisen kannalta hyvä yhdistelmä. Ihmettelinkin alkuun talvella ajellessa, kun välillä joku saattoi kysellä että "mitens tällainen talvella, onko kylmä", kun auto todellisuudessa on paljon lämpöisempi kuin vaikka joku citymaasturi isolla kabiinilla ja 2-litraisella bensakokoneella.

Itselläni auto on 5-vaihteisella elektronisesti ohjatulla automaattivaihteistolla ja se kannattaa kytkeä kyllä "Winter" asentoon talvella, jolloin automaatti lähtee liikkeelle 2-vaihteella ja pakkikin tuntuu jotenkin pehmeämmin (kuvittelua?) toimivan. "Summer" asennossa tahtoo ASR:sta huolimatta sutaista aina liikkeelle lähtiessä hitusen talvella. Mutta taisit olla manuaalivaihteista ostamassa. Tuosta automaatista täytyy kuitenkin kehua, että se on toiminut kuin ihmisen mieli, on "oppiva" ja sopeuttaa vaihdot ajajan ajotapaan. Itselläni se vaihtaa varsin kärkkäästi alaspäin aina kun vähänkään nopeammin tai syvempään polkaisee kaasupoljinta :lol: ja sitten vielä erikseen löytyy kaasun alta nappula kickdownia varten eli tarvittaessa saa nopeasti kierroksia ja tehoa käyttöön. R170 SLK 230 Kompressorissa (pre face lift) on vieläpä sellainen erikoinen ominaisuus automaatti/manuaali vertailussa, että automaatti on 0...100km/h nopeampi kuin manuaali, manuaali 7,4s ja automaatti 7,3s. Automaatissa on lyhyillä vaihteilla pienempi välitys kuin manuaalilla. Maantiellä ohjekirjan mukaan kulutus on sama, kaupungissa automaatilla muutaman desin enempi satasella.

ESP:tä minulla ei ole, auto kyllä käyttäytyy erittäin loogisesti ja on helposti hallittavissa, mutta tokihan ESP ääritilanteissa on ehdottoman hyvä turvallisuustekijä. ASR toimii hyvin, estää sutimisen, muttei siten että eteneminen hyytyisi kokonaan ja sen saa halutessaan siis pois päältä. Kerran olen saanut auton kuivalla asvaltilla yliohjautumaan poikittain laittamalla ASR:n pois päältä täyskiihdytystä varten ja lähtemällä kääntyen samalla kiihdyttämään kovasti, siinäkin auto käyttäytyi hyvin tasaisen yllätyksettömästi, joskin itselle tuli ylätyksenä tuo että teho riitti myös 245 leveillä takarenkailla saamaan auton kuivalla asvaltilla heittämään perät sivulle. Vieruskaverin ilme oli kyllä melko hämmästynyt, itseä kiinnosti sen jälkeen että paljonkohan lähti takarenkaista pintaa, palanut kumi haisi sen verta kovasti kyllä...

Huoltohinnat ovat olleet aivan tavanomaiset mielestäni, valtuutetussa merkkiliikkeessä oli muistaakseni 240eur viimeksi määräaikaishuolto, ja tässä oli vielä hapristuneen jarrupalan vaihto mukana, takana oli ilmeisesti alkuperäiset palat vielä ja palan pinnasta oli alkanut lohkeilemaan pintaa hieman reunasta irti. Automaatti alunpitäen "huoltovapaa" Mercedeksen mukaan, mutta sittemmin suositus on muutettu 60.000-80.000km öljynvaihto. Automaatin huolto eli öljyjen vaihto merkkiliikkeessä oli n. 200eur töineen ja öljyineen. Muita huoltoja ei ole ehtinyt tulla. Kattomekanismi on loistava ja sen kanssa ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia. Lisäksi minkäänlaisia ruostemurheita ei ole ollut, muutama kiveniskemä on tullut, joissa maali pois peltiin saakka, mutta ei laisinkaan ruostetta ole ilmaantunut, pellit ilmeisen hyvin sinkittyjä, mutta toki täytynee tässä joutessaan kesän aikana pistää tippa paikkamaalia. Sinänsä jännä, että esim. samanikäisissä W202 C-sarjalaisissa samoilla kilometreillä ruostetta löytää jos tarpeeksi tonkii ja etsii. SLK:sta (eikä muuten CLK:stakaan) ei laisinkaan.

Ohjauskulmat autossa kannattaa pitää kohdallaan, se todella vaikuttaa auton ajettavuuteen varsin paljon. Itsellä oli edellisen omistajan jäljiltä toisen takapyörän kulma melkein 8 astetta pielessä ja muut vähän vähemmän ja auto luikerteli kohtalaisen ärsyttävästi maantieajossa, asia korjaantui Vianorilla nopeasti ja halvalla pelkällä kulmien säädätyksellä. Toinen asia mistä auto on tarkka leveillä matalaprofiilirenkailla on rengaspaineet. Keväällä kun uudet kesärenkaat heitin alle ja niihin oli laitettu liikkeessä paineiksi 2,4bar, tuntui auto taas kulkevan kuin keitetty spagetti, mutta kun nosti paineet ad 2,9bar, alkoi taas kulkea suoraan.

Alusta on vakiona kuulemma löysänpuoleinen, itselläni auto on alkuperäisellä AMG-lisävarustepaketilla tehtaalta jo, mutta alustaan oli vaihdettu n. 110.000km:n kohdalla ilmeisesti alkuperäisten iskareiden tilalle melko perus-halpis KYB Gas-A-just iskarit ja jousista mitkä siellä oli ei minulla ollut oikein mitään tietoa. Vaihdoin sitten forumilta saamien suositusten mukaan (kiitos Eerola!) Bilstein Sprint + Eibach -alustan ja erittäin hyvä lopputulos tuli noilla: riittävän jässäkkä, muttei mikään kivireki ja auto on juuri sopivasti matalan ja tasapainoisen näköinen. Todella tyytyväinen tähän alustaan olen ollut.

Uuden akryylimuovisen windblockerin hankkiminen tulee sitten vielä melko "pakollisena" juttuna kyseeseen SLK:n kohdalla sen kankaisen alkuperäisen tilalle :wink: Tehoa tuntuu olevan "riittävästi", mutta esim. voimaa.com -optimoinnilla saisi melko reippaasti lisää etenkin vääntöä ja tehoakin jonkin verran, mutta tämä on vielä harkinnan alla, ei sille välttämätöntä tarvetta kyllä ole :roll:
Talvella ja sadepäivinä:

Volvo V60 T8 AWD Inscription vm. 2020

Kesällä:

R170 SLK 32 AMG vm. 2001
Obsidian black metallic
Sisusta anthracite / alpaca gray

Ex-Mercedekset:
W123 230E A 1980,
R170 SLK 230 Kompressor A 1997
Avatar
ozzy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: Pe 09.06.2006 19:37
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja ozzy »

Omistan -99 mallin 230k:n automaattilaatikolla ja voin sanoa että en
ihan heti keksi vaihtoehtoista autoa jonka huolisin...siitäkin huolimatta
että "pientä" remppaa on joutunut tekemään.
Molemmat kompurat on juuri vaihdettu (ilmastointi ja ahdin) mutta
säästää aika kivasti rahaa kun tilaa saksasta osat,ahdin tuli jenkeistä ja
maksoi enempi kun puolet vähemmän mitä täällä :-)
Asensin myös palikan millä katto toimii kaukosäädöllä auton omilla avaimilla
ja keskikonsolin nappiakaan ei tarvi painaa enää koko avautumis operaation
ajan...aukeaa ja sulkeutuu myös 50km/h asti :-)
Ostin hiljattain alle vanteet/renkaat...eteen 8½" ja taakse 9½" et35 vanteet(mansen autosta),
renkaat 225/40-18 ja 255/35-18 ja kulkee mielestäni aika mukavasti.
Kaikin puolin kiva kottero jolla pärjää mainiosti myös talvella.
Avatar
Simo M. A.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Ke 27.12.2006 14:50
Paikkakunta: Kouvola

Re: Slk:n osto ehkä edessä

Viesti Kirjoittaja Simo M. A. »

arpuC kirjoitti:
Vakiona tuo Slk ei täysin säväytä vaan jos tuon hommaan, niin tarkoitus olisi laittaa Amg-koripaketti, maski ja leveäreunaiset vanteet.

Olen katellut seuraavanlaista Slk:ta http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=1283761 Mitä mieltä olette, pitäneeköhän kilometrit paikkaansa ja onko kaikinpuolin edullinen vai kannattaako tuosta tinkiä? Budjetin kattona voisin pitää 25te, joten se taitaa kohdistua pre-facelift malleihin.
Etenkin pre face lift -mallit vaativat kyllä hieman piristystä minunkin mielestäni ulkonäköön, mutta jo helmojen ja puskurien sekä vanteiden vaihdolla saa ihmeitä aikaan. Mustan värisessä ei ehkä ne mustat sivuhelmat häiritsisi, mutta esim. hopeisessa vakiot mustat helmat näyttävät ehkä vähän ankeille. Noita onkin maalailtu noita vakiohelmojakin korinvärisiksi joissakin yksilöissä. Jos AMG:n korisarjaa alkaa hommaamaan, niin "ForMyMercedes.com" lienee paras paikka alkaa sitä hankkia, pääsee hyödyntämään vielä euron ja dollarin eurolle edeullista kurssia nyt. Lisäksi tuolta osia saa varsin halvalla mielestäni, mm. vanteiden keskelle tulevat wheel center cap:t tuolta 29 dollaria ja vastaavat Englannista 35 puntaa, kurssi vielä huomioiden niin tulee Englannista ostaen kaksinkertainen hinta. Sähköpostilla on pystynyt hyvin asioimaan USA:han, vastailevat asiallisesti, kohteliaasti ja vieläpä varsin nopeasti, jopa samana päivänä esim. postituskuluja udellessa. Noilla vanteen keskikupeilla postituskulut USA:sta Suomeen olivat 9 dollaria, kun sen verta pieni lähetys oli. Pikkutavarassa joka tulee kotipostilaatikkoon tulisi sitten itse mennä ilmoittamaan tavaran saapumisesta tullille ja maksamaan ALV + mahdollinen tulli, jos tavara EU:n ulkopuolelta tulee. Mutta siis pieni kirje/paketti joka omaan kotipostilaatikkoon tulee tulee kyllä perille vaikkei menisikään maksamaan noita. Suurempien tavaroiden kohdalla tavara menee Tulliin, mikä veloittaa ALV:n + tullin sitten tavarasta. korisarjan kohdalla nuo maksut toki jo jotakin ovat, eli kannattanee vertailla myös millä hinnalla AMG:n korisarjan esim. Saksasta saisi.

Noiden kilometrien kohdalla on melkein "aina" enempi vähempi arpapeliä, jos/kun auto on Saksasta tuotu (kuten varmaan 80% käytettynä myynnissä olevista R170 SLK:ista on muuten). Jos auton mukana ei ole huoltokirjaa, vaan se on "hukkunut", niin kannattaa todella varauksella suhtautua mittarilukemaan, hyvin pidetyllä autolla ei voi välttämättä päällepäin mennä sanomaan mistään että onko lukema 79 vai 179 tkm, jos vielä öljynvaihtotarrat revitty irti, tai saattaa sitten löytyä yllätys joskus konehuoneen pohjalta irronneena tarrana esim. "öl service 152.000km" tai jopa ihan rehellisesti kuskin oven sivusta kuten eräällä kaverilla käytetyn Saabin kohdalla, mittarissa 128.000km ja viimeinen öljynvaihtolappu liimattuna oven pieleen 178.000km...

Jos ja kun taas huoltokirja löytyy, niin jos siinä on suhteellisen tasaisesti tullut leimoja ja huollot tehty ajallaan ja huoltojen kilometrimäärät sopisivat mittarilukemaan eikä huoltokirja ole mikään oma tekele alkuperäisen "hukkuneen" tilalle hankittuna muka silloin ja silloin, ja jos huoltomerkinnöissä todella on huoltojen numerokoodit ja huoltoliikkeen leimat eikä vain km-lukema, päivämäärä ja joku söherrys allekirjoituksena, niin kilometreihin voi kyllä luottaa melko hyvin.

Itse kyselin joskus reilu vuosi sitten 38.000km ajettua 1997 230K:ta eli 9 vuodessa 38tkm. No, voihan se pitää paikkansakin, mutta sitten pitäisi silti olla n. 9 leimaa hultokirjassa, koska öljyt pitäisi silti vaihtaa huolto-ohjelman mukaan kerran vuodessa vaikka ei kilometrejä olisikaan kertynyt. Siis n. 4-5 tuhannen km:n välein pitäisi olla pajalla käytetty tai ainakin jokin todiste öljynvaihdoista ja niiden ajankohtana olleista kilometreistä, että voi verrata onko missään vaiheessa esim. 100.000km "lähtenyt" mittarista pois. Kysyessäni sitten kilometrien paikkansapitävyydestä myyjältä oli vastaus vain "olen pitänyt autoa nyt vuoden ja mitä sitä olen itse tutkinut, ei sillä vaikuta olevan enempää ajettu todella. Mitään mustaa valkoisella olevaa evidenssiä ei siis löytynyt. Enpä luottanut tähän myyjän omaan inspektioon että "kyllä ne kilometrit tuntuisivat paikkansa pitävän".

Toki SLK voi olla ikään nähden varsin vähän ajettu, koska kyseessä on enempi vähempi "harraste ja huvi" käyttö ollut useimmilla, eikä mikään jatkuva pitkä työajo esim.

Mutta kannattaa pyytää paperia nähtäväksi jos mahdollista ja jos ei niitä löydy, niin suhtautua varauksella lukemaan sitten. Itse sain paitsi huoltokirjan, myös Saksan katsastuskonttorien laput ja paperit ja myös tehtyjen huoltojen ja korjausten osalta kuitit ja työmääräykset/todistukset. Niihin kun vertasi huoltokirjan ja matkamittarin kilometrejä, ei mitään hämärää tullut esiin. Yhdessä vaiheessa muutama vuosi ennen Suomeen tuontia auto oli kyllä käytännössä seissyt n. 10 kuukauden ajan ja omistajakin vaihtunut sitten, mutta tässäkin kohtaa oli sitten huolto tehty n. 900km:n jälkeen, kun omistaja vaihtui ja öljynvaihdosta oli mennyt n. vuosi. Toki tuossa kohtaa olisi voinut edellinen omistaja viimeisen huollon ja myynnin välillä ajella tuon 10 kuukauden aikana ja kääntää nuo lukemat pois mittarista, mutta siis enintään 10 kuukauden ajalta ja koskaanhan ei voi 100% varma olla, mutta tuon en antanut häiritä ostopäätöstä tehdessäni, kun ei muitakaan vilunkeja tullut esiin, niin ei kai mahdotonta ole että todella tuossa yhtenä talvena auto olisi ollut poissa ajosta ja omistajakin vaihtunut, autoliikkessä seissyt tai tullut jokin vika/ongelma (tai vaikka pieni kolari), jonka takia auto olisi poissa liikenteestä ollut.
Talvella ja sadepäivinä:

Volvo V60 T8 AWD Inscription vm. 2020

Kesällä:

R170 SLK 32 AMG vm. 2001
Obsidian black metallic
Sisusta anthracite / alpaca gray

Ex-Mercedekset:
W123 230E A 1980,
R170 SLK 230 Kompressor A 1997
Jussiboy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 360
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:23

Facelift Slk:n automaattilaatikko

Viesti Kirjoittaja Jussiboy »

Tervehdys, olen ostamassa Slk 230:n 5/2000 jälkeen käyttöön otetun facelift mallin. Ja se askarruttaa että onko tuon ikäisissä automaattilaatikoissa glykooli ongelmaa ja jos on niin miten pystyn ostohetkellä tarkastamaan onko kaikki ok.? Ja onko automaatin ja manuaalin haluttavuudessa isoja eroja? Näyttäis että manuaaleja vähempi Germaanien mailla myytävänä ja hinta pomsahtais hieman.
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

Muut ehtivätkin jo varsin kattavasti kertomaan olennaisimmat R170 SLK:sta, joten en sen ihmeemmin enää ala lisäilemään ihmeitä.
Ainoastaan SLK:sta talviautona aion jotain sanoa sekä myös rengastuksesta..vaikka ainakin "eerola" ehti jo niistäkin kirjoitella..

Talviautona SLK on mitä parhain,ei eroa millään tavalla umpinaisesta autosta, mitä nyt joskus saattaa katto päällä ollessaan hieman narahdella kun kori elää, mutta ainakin omassa SLK:ssa siitäkin pääsi sillä että laittoi kerran-pari talven aikana silikonia niihin tiivisteisiin jotka ovat kattoon yhteydessä.
Lämppäri on autossa hyvin tehokas ja ohjaamon pienuus vain korostaa lämppärin tehokkuutta. SLK:ssa ei taatusti tarvitse palella kylmimmälläkään talvikelillä katon ollessa päällä..ja ainakin meillä pärjättiin ihan mainiosti myös katto alhaalla aikaisen keväällä ja myöhään syksyllä reilusti alle +10 asteen lämpötiloissa, eikä vältämättä lämpärin tarvinnut olla edes täysillä..kunhan lasit oli ylhäällä ja tuulisuoja takana paikoillaan.

Jaa..yksi asia tulikin tästä mieleen..en huomannut oliko siitä jo mainittu..mutta ILAMASTOINTI on varuste joka kannattaa EHDOTTOMASTI olla!! Äkkiseltään voisi luulla..jos ei ole kokemusta aiheesta..että eihän nyt roadsterissa ilmastointia tarvita kun katon saa alas..
Asia ei kuitenkaan ole niin, vaan kun esim juuri SLK:lla ajelee kesäauringon paisteessa katto alhaalla niin ohjaamossa on helposti TODELLA KUUMA!!
Fiilis kun on sama kuin kuumalla kesäkelillä menee aurinkoon istumaan paikkaan jossa ei juuri ilmavirta käy..eli siis todella kuumat on oltavat ennenpitkää!
Eli ilmastointi on ainakin minusta aivan "must-varuste" SLK:ssa.

Rengastuksesta sen verran.."eerolaa" kompaten..että kannattaa olla tarkka siitä millaiset renkaan ja missä koossa alle laittaa, koska SLK on todella herkkä auto alustan muutoksille ja ajo-ominaisuudet vaihtelevat ääripäästä toiseen jo hyvinkin pienten muutosten seurauksena.

Muutenhan se on teknisesti hyvinkin luotettava auto ja ei siinä mitään vakavampia tyyppivikoja taida olla, joten siinä mielessä aika huoleton ostos.
Moottoreista sen verran että tarjolla on neloskoneita ahtamattomasta 200:sta ahdettuun 200K:hon ja 230K:hon ja kutoskoneita 320:stä 32AMG:hen.
Jos tuosta valikoimasta pitäisi valita niin edelleen valintani olisi 230K, joka on puhdikas mutta miellyttävä ajajan moottori..320:n puolesta puhuu tietysti 6-sylinteriä ja sen myötä kutoskoneen äänet ja fiilis tietoisuudesta että konepellin alla on kutonen, mutta edelleen olen aika vankasti sillä kannalla että juuri tuo SLK230K:n kompura-ahdettu kone on yksi Mersun onnistuneimpia moottoreita koskaan.

Kaikkiaan SLK R170 on varmasti ikä- ja hintaryhmässään ehdottomasti parhaita roadstereita, tarkastelee asiaa sitten mistä näkökulmasta tahansa
("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
Vastaa Viestiin