W123 lämmityslaitteen kenno esille?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14218
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

W123 lämmityslaitteen kenno esille?

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Kuinka saan helpoimmin kaivettua lämmityslaitteen kennon matkamallin W123:sta? Jalkatilan potkupahvit ja keskikonsolin kyllä osaan irrottaa, mutta siitä eteenpäin tienoo on yhtä "mustaa Afrikkaa". Kuinka toimin, etten hajoita paikkoja enää? Enää siksi, koska joku auton esihistoriaan kuuluva henkilö on koettanut repiä ilmeisesti lämppärin säätöpaneelia väkisin, ja hajoittanut muovilevyn, jonka läpi säätimien jenkaosa tulee... :evil:

Mielitekona olisi siis tsekata kennon likaisuus, koska tuntuu, että lämmöntuottokyky ei ole parhaassa mahdollisessa terässä. Termostaatti on vaihdettu syksyllä alkuperäiseen.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

...

Viesti Kirjoittaja jarski »

Koko lämppärin pömpelin joutuu irrottamaan ja purkamaan, että pääsee kennoon käsiksi. Tuon pömpelin saattaisi saada irti niinkin, että purkaa vain keskikonsolin pois edestä.. Ainiin, mutta sullahan olikin matkamalli ja ne keskimmäiset ilmasuuttimet varmaankin vaativat kojelaudan irrottamisen...

Itse irrotin kojelaudan, kun purin lämmityslaitteen. Kojelauta on kiinni pulteilla päästä, keskeltä ja sitten on vielä ruuvi tuulilasille puhaltavien kanavien välissä, siinä kojelaudan päälle pienen peitelevyn alla. Valokatkaisin irti kojelaudasta ja mittaristo pois. Virtalukko jää ohjauspylvääseen.. Alfamerin korjaus-oppaassa on neuvottu tuo kojelaudan irrotus. Tuollainen opus löytyy täälläpäin kirjastostakin.. Tosin ei se maksa kuin 20€.....

Sitten siellä on lämmönjako vipujen vaijerit, jotka täytyy irrottaa. Voivat olla vähän hankalat.

Kun on saanut purettua kojelaudat sun muut lämppärin ympäriltä pois, niin sitten vain ottaa sen pömpelin irti sieltä. Letkut täytyy muistaa irrottaa konehuoneen puolelta.

Ihan rauhassa tehtynä tuo on sellainen 6-7 tunnin homma...
w115,123,124,126,140, 210 yms.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14218
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: ...

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Jahas... en usko kuitenkaan, että kojelautaa tarvitsee irroittaa. Muistelen W116-korjaamokäsikirjassa esitetyn kuvan, että loota mahtuu tulemaan apparin jalkotilaan, kun keskikonsoli on irroitettu ym. härpäkkeet poikessa.

Valokatkaisin, mittaristo; tuttua kauraa. Vaijerit on käytetty kertaalleen irti... letkuja en ole ennen irroitellut. Pitänee lainata opus kirjastosta, täällä niitä taitaa olla jopa kolme kappaletta :-).
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Voi olla kyllä että sen pömpeli mahtuu pois ilman kojelaudan irrotusta. Omasta irrotin sen "kaiken varalta". On kuitenkin aika nätti homma lopulta..

Letkujen irrotus on helppo homma, ovat hyvin näkysällä konehuoneen puolella.

Niksipirkkavinkki: Pese se kenno mäntysuovalla, tulee viikon ajan raikas tuoksu autoon 8)
w115,123,124,126,140, 210 yms.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14218
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Niin juu... varmaan kannattaa laskea järjestelmä tyhjäksi ennen remppaa? Kuinkas se sijoittuu tuo kenno, onko se alempana kuin moottorin puolen letkusto ym.?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Kenno on kyllä moottorin korkeudella, mutta letkut tekevät mutkan moottoria korkeammalle. Ei sieltä tule juuri nestettä pihalle. Itse en tyhjentänyt järjestelmää ollenkaan,letkut vain irti..
w115,123,124,126,140, 210 yms.
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Konsoli riittää

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Heip!

Onpa tuo homma tullut kertaalleen tehtyä... Konsolin irroitus riittää, myös matkamallissa. Katso tarkaan, miten ne koko lämppärihöskää kannattavat metalliset pannat kuuluvat olla, sillä itselläni ne jäivät hieman löysälle...

Konehuoneen puolelta joutuu irroittamaan kennolle menevät letkut ja muistaakseni siellä oli myös kennoa/lmppärikoteloa pitävät ruuvit.

Itse lämppärikotelon halkaisu vaati lievää väkivaltaa. Se on kasattu sellaisilla klipsuilla. Kokoamisessa kannattaa olla tarkkana, minulla raitisilma läpän tiiviste kärsi hieman ja tuloksena on vuotavat raitisilmasuuttimet siinä keskellä kojelautaa.
Terveisin
Tero
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Tuossahan työvaiheet tuli jo selvitettyä mutta olisin vaan kysynyt että minkä asteisen termarin laitoit?
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14218
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

raul kirjoitti:Tuossahan työvaiheet tuli jo selvitettyä mutta olisin vaan kysynyt että minkä asteisen termarin laitoit?
Veho ei myynyt kuin yhtä sorttia tuohon autoon... en muista mikä asteluku.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Jaiks, nyt en sitten muistakaan kumpaa Veho kauppaa... Mutta siis meneekö neula yli vai alle 80c?
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14218
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

raul kirjoitti:Jaiks, nyt en sitten muistakaan kumpaa Veho kauppaa... Mutta siis meneekö neula yli vai alle 80c?
Vähän yli, ei niin paljon kuin entisellä tarviketermarilla.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Ihan vaan siitä syystä kysyin että liian pieni termari yhdistettynä vanhaan likaiseen kennostoon on todellinen painajainen...
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

80-82

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Heip!

Veikkaan, että tuossa 123D:ssä on vakiona 80-82 asteinen termari. Horstiin, ei ollut tarjolla kuin 80 asteinen. Mittari näyttää n. 82 astetta, sekä 123:ssa että 126:ssa.

Motonetista löytyy 123:seen vähän talvisempia vaihtoehtoja.

nimim. -77 corolla oli LÄMMIN 92 asteisella termarilla 8)

TERMOSTAATTI/TIIVISTE MERCEDES W123 MALLI 76--85
Tiiviste ei sisälly termostaatin hintaan
W123 Diesel 80°. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30-6052 12.90 ???
W123 Diesel 87°. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30-6081 12.50 ???
W123 Bensa 78°. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30-6300 11.50 ???
W123 Bensa 87°. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30-6051 9.90 ???
W123 Bensa 92°. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30-6085 9.90 ???
W123 tiiviste jos VAAKAsuorassa bensa --80 ja Diesel --82. 30-6111 1.50 ???
W123 tiiviste jos PYSTYssä bensa 81-- ja Diesel 83--. . . . 30-6181 2.00 ???
Terveisin
Tero
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 983
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Tulipa tongittua tällainen aihe esille. Tuossa oli juttua, että vuotaa nuo raitisilmasuuttimet matkamallissa. Itsellä olisi tarkoitus tässä lähiaikoina vaihtaa kojelauta sekä keskikonsoli. Miten noista raitisilmasuuttimista saisi täysin tiiviit, kun vähän tahtovat päästää läpi ilmaa? Tuon huomaa hyvin talvella. Onko siellä jonkinlainen tiiviste joka pitäisi uusia tai muuta?
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Avatar
j.s.lehti.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 915
Liittynyt: Su 28.08.2005 22:03
Paikkakunta: salo

Raitisilma sulakkeet vuotaa

Viesti Kirjoittaja j.s.lehti. »

Minulla on sama ongelma raitisilma suulakkeista tulee kylmää talvella Mutta en ole viitsinyt ruveta purkamaan Vaan tein airosolin mustasta korkista tulpat niihin reikiin Musta korkki ja mersun tähti tarra siihen niin on ihan hyvän näköinen ja ei tule kylmää Laiskuus on hyvä lahja.
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 983
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Re: Raitisilma sulakkeet vuotaa

Viesti Kirjoittaja Heavy »

j.s.lehti. kirjoitti:Minulla on sama ongelma raitisilma suulakkeista tulee kylmää talvella Mutta en ole viitsinyt ruveta purkamaan Vaan tein airosolin mustasta korkista tulpat niihin reikiin Musta korkki ja mersun tähti tarra siihen niin on ihan hyvän näköinen ja ei tule kylmää Laiskuus on hyvä lahja.
Nyt on juttu tiedossa. Eli, jos se läppä on ehjä siellä lämppäripömpelissä niin tuota pystyy säätämään siitä tangosta jota liikutetaan sillä säätönamikalla kojelaudassa. Siinä on kierteet joita pyörittämällä saa säädettyä miten läppä sulkeutuu. Tuonne pääsee käsiksi hanskalokeron poistamalla tai mittarioton poistolla. Ehkä paremmin tuolta hanskalokeron kautta. Eli ottaa sen itse lokeron pois, kanteen ei tarvitse koskea. Se on sellaisilla muovi jutuilla kiinni joista keskikohta nousee.
Kiitos neuvosta! jari_w123
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14218
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Raitisilma sulakkeet vuotaa

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

[quote="Heavy"]Nyt on juttu tiedossa. Eli, jos se läppä on ehjä siellä lämppäripömpelissä niin tuota pystyy säätämään siitä tangosta jota liikutetaan sillä säätönamikalla kojelaudassa. Siinä on kierteet joita pyörittämällä saa säädettyä miten läppä sulkeutuu. Tuonne pääsee käsiksi hanskalokeron poistamalla tai mittarioton poistolla. Ehkä paremmin tuolta hanskalokeron kautta. Eli ottaa sen itse lokeron pois, kanteen ei tarvitse koskea. Se on sellaisilla muovi jutuilla kiinni joista keskikohta nousee.

Kiitos tiedosta! Eli toteutus on lähes vastaavanlainen, kuin W124:ssä kuusioruuvi itse suuttimen sisällä, jos oikein ymmärsin.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 983
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Re: Raitisilma sulakkeet vuotaa

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Timo L. kirjoitti:
Kiitos tiedosta! Eli toteutus on lähes vastaavanlainen, kuin W124:ssä kuusioruuvi itse suuttimen sisällä, jos oikein ymmärsin.
W124:sen vastaava systeemi ei ole tiedossa. Mutta siinä osassa jota liikutellaan kojelaudasta on neliskanttinen tanko jossa on kierteet sisällä. Sitten sieltä läpältä lämppäripömpeliltä tulee pitkä tanko jossa kierteet. Tuo kierretanko tulee sen "kiikarien" näköisen kumiosan läpi. Nuo kaksi osaa siis yhdistyvät ja tuota muovista neliskanttista osaa säätämällä saa säädettyä sen läpän asentoa. Eli lyhentää tai pidentää sitä tangon pituutta kierteiden avulla. Sen sitten tuntee, kun säätövipu kojelaudassa menee jämäkästi kiinni asennossa sinne reunaan.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Vastaa Viestiin