w124 300e ei käy eikä kuku Vika löytyi?!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Blitzvan
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ti 10.07.2007 22:58

w124 300e ei käy eikä kuku Vika löytyi?!

Viesti Kirjoittaja Blitzvan »

mikäs nyt tuli?

Potilas:
W124 300e '87 4-matic

Oireet:
1)
Käynnistyy hyvin, toimii ok 1-2 minuuttia, sitten syttyy ABS-valo
ja alkaa nykiminen. Joskus vain vähäistä nytkettä, joskus niskoja
naksauttelevaa jumppaa. Pahiten nykii kun kytkin on hetken pohjassa,
esim risteyksestä käännyttäessä.

2 )
lähtee hyvin käyntiin, abs-valo syttyy välittömästi, ei kestä kaasua yhtään, sitten naksaktaa palikat kohdalleen ja toimii ok.

3)
1 ja 2 yhdistelmä.


Tehdyt toimenpiteet:
tulpat, puola ja ilmanputsari vaihdettu,
johtojen liitoksia rassattu.

Valistuneita arvauksia viasta:
*polttoainepumppu
*ylijännitesuojarele
*ruiskunohjausboxi
* joku muu

Misä tuo ylijännitesuojarele rele on?
pitäisi kuulemma olla akun takaa kirkas rele jossa kaksi sulaketta
Mulla akun takan vain ABS-, 4-matic, ruiskunboksit ja musta iso rele jossa ei sulakkeita.

Mitä sanoo arvoisa raati? :?:
Viimeksi muokannut Blitzvan, Pe 14.12.2007 12:03. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Jos lataus on hyvä niin ylijännitesuojarele.

Se katkoo moottorinohjauksen virrat ja abs:n myös.

akun takaa sen yjreleen kuuluis löytyä. :shock:
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

Suunnilleen tämän näköinen mokkula.
Tuossa vajaavetoisessa se on akun taakse kurkittaessa boxitelineen oikeanpuoleisessa laidassa.
Siis lähimpänä lämmityslaitetta.
Jos se on telineestä pudonnut, saattaa löytyä kaukalon pohjalta :roll:

Kuva
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Blitzvan
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ti 10.07.2007 22:58

Viesti Kirjoittaja Blitzvan »

rele löytyi kunhan jaksoi kaivella, siellä se oli missä pitikin, tosi ahtaassa kolosessa.

Vaihdoin molemmat sulakkeet ( olivat ehjiä ) ja puhdistin
liitokset. Ainakin koelenkillä toimi moitteettomasti :lol:

Jos vika uusii vaihdan tuon releen.

kiitosta :D :!:
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

Blitzvan kirjoitti:Jos vika uusii vaihdan tuon releen.
Tuon releen saa myös korjattua usein, yleensä vain joku juotos pettänyt.
Auki vain, ja juottamalla uusiksi liitokset saattaa päästä pitkän aikaa :wink:
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Blitzvan
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ti 10.07.2007 22:58

Viesti Kirjoittaja Blitzvan »

eipä auttanut ylijännitereleen vaihto :evil:
Perskuta sammui keskelle neljän ruuhkaa, lähti onneksi
pitkän tarttauksen jälkeen käyntiin.

Lisää oireita:
kun nykii ja painasee kaasua, tupsauttaa se mustan savupilven, miettii hetken ja sitten lähtee.

välillä tyhjäkäynti 1200-1300 kiekkaa, ei kestä kaasua yhtään vaan pyrkii sammumaan. Kun tyhjäkäynti tipahtaa normaaliin ( 700 rpm)
toimii ok.

Ajaessa tasaisella nopeudella välillä kierrokset hypähtää korvakuulolla mitattuna, välillä tuntuu että ajais kovaan vastatuuleen.

Lisää arvauksia:
* Ruiskunohjaus rikki
* sytytyksen ohjaus särki
* joku anturi mykkä/pätkii
* ilmavuoto jossain

Kattia ei ole, joten lambda se ei voi olla.
loppuu kohta järki ja hermot, auttakee :?
:D
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Vaikuttaa aika tutulta nuo oireet. Omani lähtee hyvin käyntiin ja kulkee muutaman kilometrin aivan erinomaisesti lähes pintakaasulla.
Sitten alkaa hyytymään, ihan kuin ajaisi ylämäkeen. Ja pensa maittaa.
Parkissa ollessa käynti röpeltää, etenkin jos painaa hiukankin kaasua.
Vaihdoin juuri ilma- ja polttoainesuodattimet. Ei vaikutusta. Ylijännitereleen sulakkeet ehjät.
Mikähän mättää?
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Blitzvan
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ti 10.07.2007 22:58

Viesti Kirjoittaja Blitzvan »

nyt se tempun teki, sammui taas keskelle risteystä :evil:
Sain just ja just siirrettyä pientareelle kun teki täydellisen stopin.

Kymmenen minuutin maanittelun jälkeen sain sen pysymään käynnissä sen verran että sain siirrettyä sen kotipihaan.
Kahden kilometrin matkalla meinasi sammua kaksi kertaa...

Vien sen pajalle kunhan saan ajan ( Veholla valohoitoa )
Kerron sitten diagnoosin ja merssun kohtalon, jos kallis remontti mennee se lihoiksi :( :cry:
john doe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 75
Liittynyt: Pe 20.07.2007 09:06
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja john doe »

Onhan sulla K-Jetronic eli lautas-ruisku..... eixookki onhan?
Vuodesta -73 laatumerkin kanssa kurvaillut.
---------------------------------------------------
'The one that dies with the most expensive toys wins the game'. Words to live by.
W140 + W124.
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

...sellainen kakkara. Kyllä ainakin minun kärryssä.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
john doe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 75
Liittynyt: Pe 20.07.2007 09:06
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja john doe »

Selvitä mistä sulakkeesta molemmat ongelmakohdat saavat alkunsa. Jos kaksi vikaa ilmestyy yht'aikaa niin se on sähköongelma alkulähteellä.
Vuodesta -73 laatumerkin kanssa kurvaillut.
---------------------------------------------------
'The one that dies with the most expensive toys wins the game'. Words to live by.
W140 + W124.
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Jotenkin tuntuu liittyvän moottorin lämpiämiseen. Kokeilin taas tänään ja kylmällä koneella toimii, lämpimällä ei. Oisko joku anturi/säädin sökönä?
Vikaa on kyllä mittaritaulussakin. Käynistysvaiheessa syttyy vain kaksi varoitusvaloa, vaikka muissakin polttimot ehjät. Liittyiskö jotenkin toisiinsa?
Ja kaiken kukkuraksi myös radio alkoi temppuilemaan. Sammuu ja käynnistyy omia aikojaan.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1639
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää...

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Voi olla että oireet liittyy toisiinsa - tai sitten ei...

-heitän arvauksena vielä, että vaihtaisin jakajan kannen,
ja sytytysjohdoista ainakin sen puolalle menevän. Sähkövikoja nämä sammumiset tuntuu kuitenkin olevan
1980 200 Autom., 1993 E 300D-24, 1994 C 180 Aut., 1997 C 230 T Aut., 2003 E 240 T Aut.( sekä muutama muunkin merkkinen)
Avatar
PeteP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 115
Liittynyt: Ke 17.11.2004 16:29
Paikkakunta: Keski-pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja PeteP »

Jos tulpanjohdoissa lmetalliset lämpösuojat, ne pitää ensimmäisenä repiä hemmettiin ....
andya
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Su 30.07.2006 18:09

tervehdys.

Viesti Kirjoittaja andya »

Hei vaan.

Oma autoni sammui kesken kaiken eikä lähtenyt millään käyntiin, kunnes taas yhtäkkiä käynnistyi hyvin. Kylmänä röpötteli ja nyki, otti päähän.

Vaihdoin perkeleesti osia, kunnes minua neuvottiin mittaamaan virranjakajalta vastus. Siellähän se vika, uusi virranjakaja kiinni kaikki ongelmat katos.

Jos et tiedä miten mitataan muuttuva vastus kysy täältä yritetään auttaa.
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Laitapa ohjetta tulemaan. Varmasti kiinnostaa muitakin.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Blitzvan
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ti 10.07.2007 22:58

Viesti Kirjoittaja Blitzvan »

Nonnii sain veholta tuon koslan takasi eilen,
olivat vaihtaneet virranjakajan kaikki härpäkkeet ja sanoivat nyt olevan ok. Oli kuulemma tuo nokkakselin tiiviste falskannu ja tihkunut öljyä jakajaan. Lasku 430e.

minäpoika onnellisena ajelin kotia päin ja pääsinkin jopa kolme ( 3 ) kilometriä ennenkuin alko nykimään.... niin autolla kuin kuskillakin :evil:

No sitten ajelin veholle valittamaan sillä reissulla sammui kaksi kertaa
risteyksiin.

Eli kytkin pohjaan, tyhjäkäynti hyppää 1500 ja hipaisetkin kaasua niin sammuu. Eikä meinaa lähteä enää käyntiin, ei....

kun nykii kytkin pohjaan hetkeksi, jos tyhjäkäynti normaali matka voi jatkua, jos 1500 se sammuu...

Sanoivat veholla että tuo tutkittavaksi 75e/tunti. Perkl enpä tuo.....

ABS:n valon syttyminen tuntuu jotenkin liittyvä käyntiin, koska
hetikohta kun valo syttyy nykiminen tai sammumiset alkaa.

Vaihdan vielä tulpanjohdot ja käyn sähköjohtoja läpi,
mutta mitä sitten jos ja kun ei sekään auta?
pekkak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 244
Liittynyt: Su 13.02.2005 22:20

jännite

Viesti Kirjoittaja pekkak »

Mittaappa huviksesi latausjännite ongelman aikana. Itsellä ainakin dieselissä ABS valo syttyy ja radio sammuu käynnistyy omineen, kun jännite laskee, esim. toinen hiili ei saa kunnolla kosketusta. Latauksen merkkivalo ei jostain syystä pala vaikka syytä olisi.
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Vaihdoin virranjakajan kannen, oli melkoiset arvet nastoissa ja hiili kulunut. Pyörijä näytti ihan käypäseltä. Ei auttanut. Röpöttää edelleen ja pensaa palaa...!
Tulpanjohdot vaihdettu pari vuotta sitten.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
Bruno59
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: Ti 03.07.2007 16:03
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Bruno59 »

Kannattaa vaihtaa se pyöriäkin suosiolla, samalla kun kansi
siinä voipi olla ihan pieni hiushalkeama jota ei havaitse ja se vaikuttaa kyllä tuohon käyntiin. Lyö läpi varsinkin hetken ajon jälkeen

Tuo varoitusvalojen ja radion sähkävikailu viittaa kyllä myös huonoon maadoitukseen tai kuluneeseen johtoon joka liikkeessä ottaa sitten runkoon kiinni ja aiheuttaa oikosulkua.

Tai niinkuin PekkaK totesi laturin tarkistus ja johdotukset, paljonko antaa latausvirtaa ?

Tarkista kaikki maadoituspiteet ja radion johdotukset
Difference between men and boys is the price of the toys

W169 180 Cdi
W203 220 Cdi Sport Coupe
Honda Cbr 1000 F
Ex W126 500 SE
Blitzvan
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ti 10.07.2007 22:58

Viesti Kirjoittaja Blitzvan »

oli vapaapäivä ehti perehtymään tuohon kotteroon
hieman syvemmin...

latausjännite 14.4v eli normaali?

ABS ei välttämättä liitykkään käyntiin, vasemman puoleisen anturin johto
korjattu edellisen omistajan toimesta tinaamalla, oli ilmeisesti joskus katkennut tms..

käytin piiiiitkään pihalla tyhjäkäynnillä ja välillä tyhjäkäynti nousi sinne 1200-1500 rpm jolloin tuprutti hieman savua ja nokea pakoputkesta.
Seokset päin helevettiä?

niinikään ilmamäärämittarin lautanen laski 5-10 mm kun normaalisti auki
ihan hitusen ( 1-2 mm ). Antaako joku anturi väärää tietoa vai onko tuo
ilmamäärämitari kaputt?

Mikä ihme poksi on pelkääjän puolella heti umpion takana?
sinne tulee nippu johtoja ja vaijeri ruiskulta.
Tempomat?


Nyt vaihdettu:
tulpat
tulpanjohdot
ylijännitesuojarele
puola
virranjakajan kaikki osat
kuskin päreet neljätoista kertaa

Kajjaanissa muita mersukorjaajia kuin Veho eiku Hartikainen?
Joku boschin huolto kenties?

ei enää jaksa ite pähkäillä.... :D
esata
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Ke 20.04.2005 14:31

Viesti Kirjoittaja esata »

Itselläni oli samankuuloisia vikoja. Vaihdoin ruiskupumpun releen ja ylijännitesuojareleen ja nyt ok.
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

esata kirjoitti:Itselläni oli samankuuloisia vikoja. Vaihdoin ruiskupumpun releen ja ylijännitesuojareleen ja nyt ok.
Mistähän päin tuo ruiskutuspumpun rele mahtaa löytyä? Boschin vehkeet näkyy olevan.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Blitzvan
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ti 10.07.2007 22:58

Viesti Kirjoittaja Blitzvan »

tutkimukset jatkuu....

1) varovainen konehuoneen pesu
2) aliapaineletkujen tarkistus, ei vikaa, kaikki löydetyt letkut ehjiä
3) bensapumpun releen tarkistus sieltä ylijännitesuojareleen vierestä;
näyttää ok ei silmin nähden irtonaisia tinauksia.
4) sähköjohtojen perusteellinen tarkistus
löytyi kammenkulmananturin johdosta nirhauma, kupari näkyvissä,
on ehkä voinut ottaa runkoon kiinni.

Sain ajan paikalliselta korjaamolta syyskuulle joka kuulemma osaa ja viitsii korjata vanhempia mersuja. Vikoja kerrottaessa pelotteli että ruiskusysteemi on ehkä kulunut ja menee vaihtoon ( =Kallista ).
Ei kiva? Autolla ajettu 440000.

Kaasuttelin pihalla reippaasti ( 5000 rpm ) naapurit tykkää :twisted:
Polttaa putkessa ja työntää nokea ja äänenvaimentajan sisäkappaleita.... :roll:
Sytytys siis myöhäisellä eli onko vika syttyboksissa?
iak
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: To 24.05.2007 18:10

Viesti Kirjoittaja iak »

Itsellä sammuili 260:n samalla lailla ja vika oli kickdown releen irronnut juotos.
Avatar
MeMyselfAndMB
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Pe 06.10.2006 09:40
Paikkakunta: kerava

sytkä puolella tod näk

Viesti Kirjoittaja MeMyselfAndMB »

sytkäpuolella tahi jossain muualla kon ihte ruiskussa kun tämä k-jet ilman lambdaa käy vaikka heittäsit ruiskuboksin mehtään :) ei hyvi mutta käy kumminkin, jos vaan bensapumppu lykkää ainetta ja kipinää tulee. jos se lautanen sielä imusarjassa tippuu normaalia alemmas (tyhjäkäynnillä) sillontällön ja rupee käymään omituisesti niin tarkistappa se ohjauspaineen säädin, se ei toimi oikein jos se yht.äkkiä rikkaammalle muuttaapi seosta.
Viimeksi muokannut MeMyselfAndMB, Ke 22.08.2007 17:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
[volvo s60 t5 + MB w124 300e]

[MB W124 300e] + 100HP NOS system
ex Chevy astro starcraft -91
ex [MB W201 200d amglook]
ex [Volvo 440 1.7 Turbo 1.5bar :)]
ex [BMW E3 2500]
ex [BMW E32 730]
ex [BMW E34 520]
ex [MB w201 200e]
Avatar
mj1378
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 497
Liittynyt: To 26.01.2006 06:39
Paikkakunta: rauma / panelia

Viesti Kirjoittaja mj1378 »

iak, missä päin tuo irronut liitos siten oli?
polkimen takana, vaiko akun takana pa-pumpun releessä?
112cdi vito........

kaikkeen sitä tartteeki koskea..
Avatar
miksu.s
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 369
Liittynyt: La 03.07.2004 21:47
Paikkakunta: kouvola

Viesti Kirjoittaja miksu.s »

Blitzvan kirjoitti:tutkimukset jatkuu....

1) varovainen konehuoneen pesu
2) aliapaineletkujen tarkistus, ei vikaa, kaikki löydetyt letkut ehjiä
3) bensapumpun releen tarkistus sieltä ylijännitesuojareleen vierestä;
näyttää ok ei silmin nähden irtonaisia tinauksia.
4) sähköjohtojen perusteellinen tarkistus
löytyi kammenkulmananturin johdosta nirhauma, kupari näkyvissä,
on ehkä voinut ottaa runkoon kiinni.

Sain ajan paikalliselta korjaamolta syyskuulle joka kuulemma osaa ja viitsii korjata vanhempia mersuja. Vikoja kerrottaessa pelotteli että ruiskusysteemi on ehkä kulunut ja menee vaihtoon ( =Kallista ).
Ei kiva? Autolla ajettu 440000.

Kaasuttelin pihalla reippaasti ( 5000 rpm ) naapurit tykkää :twisted:
Polttaa putkessa ja työntää nokea ja äänenvaimentajan sisäkappaleita.... :roll:
Sytytys siis myöhäisellä eli onko vika syttyboksissa?

Tää vaikuttaa tukkeutuneelta äänenvaimentimelta!
Koitappa irrottaa putkea alkupäästä ja kokeilla sitte!
Naapurit tykkää vielä enemmän :lol:
W220 500 -01
CLK 320 -00
SL500 -92 kesälelu
Ex 300ce24 -92
ex 260E -91
iak
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: To 24.05.2007 18:10

Viesti Kirjoittaja iak »

iak, missä päin tuo irronut liitos siten oli?
polkimen takana, vaiko akun takana pa-pumpun releessä?
Akun takana on sellainen musta rele jossa lukee kannessa kickdown. Se irti ja
kansi auki, niin pitäisi näkyä juotosvika jos siellä sellainen on. Itsellä oli
yhdessä liitin nastassa ihan selkeä vika. Kannattaa heilutella komponentteja
varovasti ja katsoa samalla tinauksen puolelta onko ne irti.
Blitzvan
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ti 10.07.2007 22:58

Viesti Kirjoittaja Blitzvan »

Kottero oli paikallisella korojaamolla tutkittavana pitkään ja hartaasti, mutta vikaa ei vaan tunnu löytyvän....

Bensanpaineet, suuttimet, sytytys, anturit kaikki ok,
entisten palikoiden lisäksi ruiskun ohjausyksikkö vaihdettu.
Mutta ei vaan toimi. perk!

:evil:

Eli ainut vaihtoehto määräjakaja/ilmamäärämittari?

Tiedossa olisi yksi 300E:n raato, jossa koko kone paikoillaan.
Mistä erottaa onko se katillinen malli lambdalla vai ei? ( pakoputkistoa ei ole paikallaan ) Onko se lambra pakosarjassa vai missä?

Omassa ei siis kattia ( '87 ) ja määräjakaja/ilmamäärämittari kuulemma pitäisi olla myös katiton malli, jotain eroa niissä?

Kylläpä se Mersu jaksaa koetella kärsivällisyyttä, mutta en vielä luovuta...
Vastaa Viestiin