200d käy huonosti nostajien vaihdon jälkeen

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
kachina
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Ti 28.03.2006 04:54
Paikkakunta: jalasjärvi

200d käy huonosti nostajien vaihdon jälkeen

Viesti Kirjoittaja kachina »

Eli vaihdoin aparaattiin hydr.nostajat ja nyt auto ei lähde ilman täys kaasua käyntiin, ja kun käynnistyy niin hyvin vahva vaalea savu täyttää pihan (myös naapureiden) ja käynti on raskastaja kone ravistaa . jaon tarkastin pariinkin kertaan ja oli kohdallaan. mikä aiheuttaa vaalean savun? palamatonko polttoaine vai??? jäähdytin neste savua se ei ole.
aseva
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 369
Liittynyt: Su 25.09.2005 18:15
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aseva »

Tarkistapas ajoitus uudelleen. Ykkösen nokat ja pumpun merkki 13 astetta myöhäselle, niin eiköhän pelitä, jos et muuta tehvyt, kuin nostajat vaihdoit.
Ajokit:

Fiat Ducato-98
Vectra D -06
DKW Hummel -61
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

ketju on voinut hypätä pumpun ketjupyörällä. Ajoituksen tarkistukseen löytyy haku toiminnolla monetkin ohjeet.
Avatar
kachina
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Ti 28.03.2006 04:54
Paikkakunta: jalasjärvi

Viesti Kirjoittaja kachina »

juu-u. vähän myöhäsellä näyttäs olevan, lähemmäs puolikierrosta kampiakselin pyörästä :oops: ei riitä pumpun säätövara lähellekkään, että kuinkas tästä etiäppäin? eli kuinka sais parhaiten pumppua hampaalla parempaan suuntaan?
Avatar
kachina
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Ti 28.03.2006 04:54
Paikkakunta: jalasjärvi

Viesti Kirjoittaja kachina »

Jos joku viittis vastata mahd nopeasti, koska alkaa olemaan vähän kiirus.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

No ei sitä ketjua varmaan saa hyppyytettyä tuurilla, joten otat pumpun irti, laitat merkit kohdalleen, lukitse pumpun kohdalleen, ja tökkäät paikalleen. Noin suurinpiirtein pitäisi mennä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Onnistuisikohan näin

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Onnistuisikohan tuo fiksaus näin:

- Säädä se pumpun kyljessä oleva säätö puoleenväliin (jotta jää säätövaraa molempiin suuntiin).

- Käännät koneen siihen 13 astetta jykk.

- Kiskaiset ruiskutuspumpun irti. Huom. ketjupyörän pultti on vasenkätisellä jengalla!

- Käännät pumpun irtonaisena merkkiin. (Siitä vasemmalta sivulta (siis auton perästä katsottuna vasen) löytyy sellainen 17-19 mm pultinkannalla oleva hattu, jonka alta löytyy reikä, jossa näkyy pyörivä kara, mikä pitäisi lukita siihen asentoon, jotta reiästä näkyy sellainen lattapää ruuvaria muistuttava kärki. Itse tein sopivan lukitustapin poran terän pätkästä, mutta mikä tahansa reikään sopiva tangon pätkä käy.)

- Työntelet pumpun takaisin spooreihin, lukittuna. Muista poistaa lukitus, kun pumppu on ruuvattu paikalleen.

Tämä ohjeistus perustuu pumpun irroitus- ja takaisin laitto-ohjeeseen. Voipi olla, että joku heittää heti jonkin yksinkertaisemman tavan.

Oleellista ohjeessa on, että käännät koneen merkkiin pumppu paikallaan, kun kääntö pumppu irroitettuna ei oikein onnistu. Ja toiseksi pumpun tulee olla lukittu, kun sitä asentelee takaisin.

Tuossa askarrellessa taitaa mennä vaihtoon se alipainepumpun ja moottorin välinen tiiviste.

Selvisikö tästä mitään? Taitaa haulla löytyä tuo alkuperäinen pumpun irtikäyttöohjekin...

Edit: Veskola oli nopeampi ja lyhytsanaisempi vastaaja :wink:
Terveisin
Tero
Avatar
kachina
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Ti 28.03.2006 04:54
Paikkakunta: jalasjärvi

Viesti Kirjoittaja kachina »

Ehdin jo irrottamaan pumpun ennen tätä viiimeistä ohjeistusta ja näköjään oikein meni, samalla säädin pumpusta lisää häppää ja rumbaa :evil: vielä pitäs käydä kasaamassa. kiitoksia vastauksista toivottavasti ei tarvitse tämän asian tiimoilta palata asiaan :D
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

ettei vaan jäänyt nokka takaisin laittaessa väärälle kierrokselle..
Itse tein ja säästin
Avatar
kachina
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Ti 28.03.2006 04:54
Paikkakunta: jalasjärvi

Viesti Kirjoittaja kachina »

mutta eikös sillon ottaisi tikkarit mäntiin?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

kachina kirjoitti:mutta eikös sillon ottaisi tikkarit mäntiin?
Ei jos se on 180 astetta väärin, katsot että ykkösen nokat on ylhäällä silloin kun pumpun ja kammen merkit on kohdillaan. Mikäli se on 180 astetta pielessä nii eikös silloin ole nelosen nokat pystyssä. Ykkösessä siis pitää olla puristustahti menossa kun ruiskutetaan.

Sen näkee siitä öljykorkilta vaikka olisi kone täysin jo kasassa. Mikäli on vääri niin nokkapyörön pultti irti ja nokkaa pitäisi pystyä pyörittämään, tässä vain saa olla tarkkana ettei venttiili ota mäntään (eli pitää männät pyöräyttää pois tieltä)
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
kachina
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Ti 28.03.2006 04:54
Paikkakunta: jalasjärvi

Viesti Kirjoittaja kachina »

vais niin, noh pitää tsekkailla illalla kuu meen asentelemaan.
Avatar
kachina
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Ti 28.03.2006 04:54
Paikkakunta: jalasjärvi

Viesti Kirjoittaja kachina »

Nokka oli oikeinpäin. prkl ku pingahti ketjunkiristimestä toinen sellanen silinterihatun näkönen osa lepikkoon kun pihalla ruuvailin eli ei tänään kasaan, pitää jostaki hommata samanlainen jollen sitte päivitä kiristintä tai kaikkia jakopään kuluvia osia.
on kyllä upeasti vastustanu tämäki projekti, yksi askel eteen ja sitten kaksi taakse :evil: nooh seuraavalla kerralla osaa varoa ja tietotaito taas kehitty tästäki moottorista.
Avatar
kachina
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Ti 28.03.2006 04:54
Paikkakunta: jalasjärvi

Viesti Kirjoittaja kachina »

no nyt viikon hermoloman (työreissun) jälkeen sain mersun nippuun mutta nyt ei mokoma lähe enää ollenkaan käyntiin. starttaa hyvin mutta ei lupaakkaan, ajoitus ja jako kohdallaan (ajoitus 13jykk). pientä savua tulee putkesta mutta ei hörähdä :?
MeSee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 614
Liittynyt: Ke 30.06.2004 09:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja MeSee »

Toimiihan hehkut ihan ok??
S212 220cdi

Ex:

W212 250 cdi
S212 250 cdi -10
W210 2.9dt
w124 300dt -91
190d 2.5turbo -90
w124 300d -87
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Voiskohan tämä olla niitä tapauksia kun pumpun merkki on väärässä kohdassa, jos varmasti on kaikki koottu muutoin oikein.

Ilmaakaan kun siihen polttoainejärjestelmään ei ole voinut päästä.

ääh, en kyllä keksi mikä voi mennä pieleen pelkkien nostajien vaihdon yhteydessä...

Kampiakselin merkin voisi tarkistaa siitä suuttimen reiästä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
kachina
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Ti 28.03.2006 04:54
Paikkakunta: jalasjärvi

Viesti Kirjoittaja kachina »

no hehkuista sen verran että valo ei jostakin syystä sammu. voisko se tehdä tuon? toki ei kovin kylmiä kelejä ole ollu eikä hehkut oo toiminu hetkeen, toki uudet vaihdoin tässä yhteydessä. Khyyllä aikasta erikoista ongelmaa pukkaa, huomenna tsekkailen hehkut ja sen mitä keksin, mutta tänään on pakko vähä ottaa muutama nallukka hermoja hellimään etten pilko kiukus kokoautoa :P
w124 200d "violet editíon"
w201 cossu tbo,ic projekti
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ilman hehkutusta ei oikein lähde käyntiin kylmä kone, ainakaan toi mun om603, kannattaa ne pistää ensin kuntoon ja jatkaa sitten vian metsästystä. Vito muuten taitaa läheteä ilman hehkuakin, en sitten tiedä mistä johtuu, paremmasta puristuksestako.

Juu otetaan me muutamat oluet ja hommaillaan taas huomenna lisää :D
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
kachina
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Ti 28.03.2006 04:54
Paikkakunta: jalasjärvi

Viesti Kirjoittaja kachina »

jepulis. milläs nuo suuttimet lähtee kätsästi irti?
w124 200d "violet editíon"
w201 cossu tbo,ic projekti
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Ittellä kävi kans kerran niin (200D:ssä) ettei hehkuvalo sammunu niin pian kuin normaalisti. No lämpöanturin johto oli päässy irti "taistelujen tuoksinassa". Päättelin että ilmeisesti hehkuaika perustuu lämpöanturin vastusarvoon?

Niin ja törkkää jännitemittari akun napoihin ja käännä hehku päälle. Jos jännite putoaa jonnekkin 11V kieppeille ja alle niin hehkut toimii.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

kachina kirjoitti:jepulis. milläs nuo suuttimet lähtee kätsästi irti?
No 27 mm pitkällä hylsyllä. Ruiskuputkia varten taisi olla 14 mm avokitavain aika hyvä juttu, ahdastahan niitä on väännellä.

Mikäli meinasit suuttimen ottaa pois, jotta voi tarkistaa yläkuolokohdan, niin pelkäänpä että pitää ottaa esikammiokin irti...tai no jos osut rautalangalla tuosta pienestä reiästä läpi, eli hehku pois tieltä:

Kuva

äääh eikö kukaan keksi helpompaa tapaa ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
nokiotta
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ke 15.11.2006 21:13
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja nokiotta »

yläkäännön löydät myös täyttämällä polttoainetta suuttimen reijästä jonkin verran ja pyörität moottoria kunnes polttoaineen pinta ei enää nouse. tämä keino on helppo epäiltäessä kampiakselipyörän merkkejä. tietääkseni jakoketju ei voi hypätä normaalisti ketjunvaihdon yhteydessä johtuen siitä että sille ei kertakaikiaan ole jätetty tilaa niin paljon. muta eteen on tullut tapauksia joissa remontin yhteydessä ketju on syltännyt alapäästään ja murtanut alumiinisen tapin jolloin ketju pääsee laskeumaan kampiakselipyörältä. elikkä jos vielä koetat panna kampiakselin ja nokka-akselin merkit kohdalleen ja tästä pyöräytät moottoria eteenpäin 13 astetta, tulisi nyt olla pumpun kohdistinmerkki kodallaan. huomaa merkki on 13 astetta jälkeen yläkäännön.
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1811
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

nokiotta kirjoitti:. tietääkseni jakoketju ei voi hypätä normaalisti ketjunvaihdon yhteydessä johtuen siitä että sille ei kertakaikiaan ole jätetty tilaa niin paljon. .
Joo, ei kampiakselin ketjupyörällä, mutta ennakkosäätimen ketjupyörällä mahtuu hyppimään. Ja saa siitä parin pellinpalan avulla siirrettyä pumpun ajoitusta lähemmäs oikeaa kohtaa eli uitettua ketjua hampaiden yli kun löysää nokka-akselin pyörää .
Vastaa Viestiin