Käyttöautoprojektina W124 200D -93

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Mankelius
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ke 29.08.2007 12:45
Paikkakunta: Helsinki

Käyttöautoprojektina W124 200D -93

Viesti Kirjoittaja Mankelius »

Moro!

Uutena mersuintoilijana päätin uskaltautua rekisteröityä tälle palstalle ja jakaa hieman kokemuksiani lähinnä talvi- ja matkakäyttöön ostamastani Mebestä. Mersun ratissa on jo tätä ennen tullut vietettyä kymmeniä tuhansia kilometrejä, etten nyt ihan täysin tuntematonta autoa hankkinut :)

Hankintani on siis vaivaiset 690 tkm veivattu karvalakkimallin 200D. Kone käy nätisti, joten sille on varmaan jossain vaiheessa tehty "jotain remonttia". Auto on punainen, todella siistillä ja ehjällä mustalla sisustalla. Ainoat sanomiset löytyy alustasta ja etukaarista. Myös konepellin äänenvaimennuspahvi on jäänyt johonkin matkan varrelle.

Ongelma #1 - Perästä kuuluvat kolahdukset. Kiihdytyksen yhteydessä vaihteelta toiselle vaihtaessa sekä nopeasti jalkaa jarrulta nostettaessa kuuluu takapäästä välillä paukahdus. Olen foorumia tutkimalla päätynyt ostamaan takakelkkaan uudet etukumityynyt. Tarkoitus olisi tulevana viikonloppuna vaihtaa ne. Toivottavasti pauke vähenee.

Ongelma #2 - Ohjaus vaeltelee maantienopeuksissa. Nopeuden ylittäessä 90 km/h ohjauksessa alkaa tuntumaan tien epätasaisuus huomattavissa määrin. Moottoritiellä 120 km/h vauhti alkaa tuntua hengenvaaralliselta, rattia täytyy käännellä koko ajan. Osasyynä on varmasti alla olevat renkaat (vanhat talvirenkaat, joista on nypitty nastat pois). Uudet renkaat odottavat jo allelaittoa. Ostin kuitenkin varmuuden vuoksi myös uuden ohjausvaimentimen, joka olisi tarkoitus asentaa mahdollisimman nopeasti. Samalla ajattelin kokeilla ohjaussimpukan kiristämistä. Autossa on uudet iskunvaimentimet joka nurkassa ja jouset ovat ehjät. Alapallonivelet on juuri vaihdettu.

Hankinta #1 - Konepellin äänieriste. KL-varaosilta löytyisi tämä konepellin sisäpintaan asennettava matto valmiina ja muotoonleikattuna. Onko järkeä hankkia eristettä käytettynä vai sijoitanko suosiolla ns. alkuperäisosaan?

Hankinta #2 - Kojelaudan kaiuttimet. Alkuperäiskaiuttimet ovat aikansa eläneet, enkä löytänyt kaiuttimien paikkoja hattuhyllyltä joten en alkuperäistä hyllyä ala raiskaamaan. Etukaiuttimien vaihto jää siis ainoaksi mahdollisuudeksi. Olen ymmärtänyt, että 124:n kojelautaan sopivia kaiuttimia on myynnissä alan liikkeissä. En ihan kalleinta hifiä ole tohon rakkineeseen hankkimassa, mutta olisi mukava kuunnella musiikkia myös hieman kovemmilla voimakkuuksilla. Jos budjetissa 50-100e löytyisi kojelautaan sopivat kaiuttimet, olisin kiitollinen vinkeistä.

Projekti #1 - Etulokasuojat. Kuskin puolen etulokasuoja on paikattu ja maalattu todella tökerösti, läheltä katsottaessa lokasuojan värierot ja maalipinnan muhkuraisuus on selkeästi nähtävissä. Apukuskin puolella on myös paikkauksia tehty. Nämä olisi tarkoitus nyt hioa tasaisiksi ja vetää uusi maali päälle.

Ja vielä viimeiseksi kysymys jakoketjusta: Mitään tietoa ei ole siitä, koska jakoketju on vaihdettu. Voiko vaihtotarvetta päätellä jostain?

Toivon nyt hieman kommentteja ja vinkkejä. Älkää please teilatko, vaikka saabisti tunkee teidän reviirillenne kyselemään apua 1000e karvalakkimersun kanssa :)
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14224
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Tervetuloa!

Etupäähän kannattaa hankkia ohjausiskarin lisäksi apusimpukan korjaussarja, voi vaihtaa itse. Samoin onko kulmat kunnossa? Viimeisenä sitten ohjaussimpukan säätö, jos tarvetta. Luulisin kuitenkin, että renkaat laadukkaisiin vaihtamalla tuntuma paranee jo melkoisesti.

Ei ole mitään järkeä hankkia äänieristysvaahtomuovia käytettynä; harvasta irtoaa täysin ehjänä. KL:stä tai vastaavasta uusi ja Sikalla kiinni.

Kojelaudan kaiuttimiksi suosittelen Rainbow SL-120, alkuperäisellä klipsikiinnityksellä. Menee vaivattomasti paikoilleen.

http://www.fanaticaudio.com/tuotteet.ph ... &tuote=334
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3506
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: Käyttöautoprojektina W124 200D -93

Viesti Kirjoittaja jackie »

Mankelius kirjoitti:Ongelma #2 - Ohjaus vaeltelee maantienopeuksissa. Nopeuden ylittäessä 90 km/h ohjauksessa alkaa tuntumaan tien epätasaisuus huomattavissa määrin. Moottoritiellä 120 km/h vauhti alkaa tuntua hengenvaaralliselta, rattia täytyy käännellä koko ajan.
Vika ei välttämättä oo etupäässä ollenkaan. Oireet viittais siihen, että takapää elää omaa elämäänsä. Tähän ratkaisuksi taka-akseliston kaikkien tukitankojen uusinta.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Mankelius
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ke 29.08.2007 12:45
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Mankelius »

Kiitoksia vastauksista.
Kojelaudan kaiuttimiksi suosittelen Rainbow SL-120, alkuperäisellä klipsikiinnityksellä. Menee vaivattomasti paikoilleen.
Timo L.: Olet sitä mieltä, että nämä ovat tuon 110 euron arvoiset? Speksit ainakin näyttävät sen verran hyviltä että saattavat hyvinkin siirtyä ostoslistalle suosittelujesi perusteella. Ilmeisesti tälle kaiutinkoolle ei ihan hirveästi vaihtoehtoja löydy.
Vika ei välttämättä oo etupäässä ollenkaan. Oireet viittais siihen, että takapää elää omaa elämäänsä. Tähän ratkaisuksi taka-akseliston kaikkien tukitankojen uusinta.
jackie: Tästä aiheesta näyttää olevan olleen foorumilla aika vilkasta keskustelua. Katson parantaako nuo korjaukset (renkaat, kumityynyt ja ohjausvaimennin) asiaa ja ellei parannusta tunnu, niin pitää ruveta sitten jatkotoimenpiteisiin. Pitänee varautua muutaman sadan euron varaosapanostukseen, niin "saa kunnon kyydit" 8)
Avatar
Stuba
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 384
Liittynyt: To 11.05.2006 12:43
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Käyttöautoprojektina W124 200D -93

Viesti Kirjoittaja Stuba »

[quote="Mankelius"]


Hankinta #2 - Kojelaudan kaiuttimet. Alkuperäiskaiuttimet ovat aikansa eläneet, enkä löytänyt kaiuttimien paikkoja hattuhyllyltä joten en alkuperäistä hyllyä ala raiskaamaan. Etukaiuttimien vaihto jää siis ainoaksi mahdollisuudeksi. Olen ymmärtänyt, että 124:n kojelautaan sopivia kaiuttimia on myynnissä alan liikkeissä. En ihan kalleinta hifiä ole tohon rakkineeseen hankkimassa, mutta olisi mukava kuunnella musiikkia myös hieman kovemmilla voimakkuuksilla. Jos budjetissa 50-100e löytyisi kojelautaan sopivat kaiuttimet, olisin kiitollinen vinkeistä.


Moi!

Itse ostin aikoinaan omaan kakkosneloseen 4 tuumaiset pioneerin kaiuttimet eteen... Mahtuivat nätisti orkkispaikoille ja soivat kiitettävästi... Hintaa näillä oli 40-50 euron luokkaa...
S202 220 CDI Äsprit
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: Käyttöautoprojektina W124 200D -93

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Mankelius kirjoitti: Ongelma #1 - Perästä kuuluvat kolahdukset. Kiihdytyksen yhteydessä vaihteelta toiselle vaihtaessa sekä nopeasti jalkaa jarrulta nostettaessa kuuluu takapäästä välillä paukahdus. Olen foorumia tutkimalla päätynyt ostamaan takakelkkaan uudet etukumityynyt. Tarkoitus olisi tulevana viikonloppuna vaihtaa ne. Toivottavasti pauke vähenee.
***
Ongelma #2 - Ohjaus vaeltelee maantienopeuksissa. Nopeuden ylittäessä 90 km/h ohjauksessa alkaa tuntumaan tien epätasaisuus huomattavissa määrin. Moottoritiellä 120 km/h vauhti alkaa tuntua hengenvaaralliselta, rattia täytyy käännellä koko ajan. Osasyynä on varmasti alla olevat renkaat (vanhat talvirenkaat, joista on nypitty nastat pois). Uudet renkaat odottavat jo allelaittoa. Ostin kuitenkin varmuuden vuoksi myös uuden ohjausvaimentimen, joka olisi tarkoitus asentaa mahdollisimman nopeasti. Samalla ajattelin kokeilla ohjaussimpukan kiristämistä. Autossa on uudet iskunvaimentimet joka nurkassa ja jouset ovat ehjät. Alapallonivelet on juuri vaihdettu.
Tässä voi jo olla syy ja seuraus, kuten todettua. Etupäässä ei ole juuri kuin se Timon mainitsema apusimpukka enää tutkimatta, sitä vastion takapään helojen väljyys voi aiheuttaa melkoista vaeltelua.
Mutta aloita niistä renkaista ja pyöränkulmista. Itselläni oli aikanaan S124:ssa ihan uudet Marangoni-talvirenkaat ja moottoritiellä sivutuulella ne alla ei tarvinnut kovin kovaa ajaa, kun jo tuntui että auto on ihan lennossa. Hakkapeliitat alle ja se vika oli lähes ratkaistu, laadukkailla kesärenkailla tilanne oli vielä parempi.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

Timo L. kirjoitti:Kojelaudan kaiuttimiksi suosittelen Rainbow SL-120, alkuperäisellä klipsikiinnityksellä. Menee vaivattomasti paikoilleen.
Ja vähän halvemmala pääsee Rainbow KX-120 kanssa :lol:
Myös heittämällä sisään 4,75"
autodidakti
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14224
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Mankelius kirjoitti:Kiitoksia vastauksista.
Kojelaudan kaiuttimiksi suosittelen Rainbow SL-120, alkuperäisellä klipsikiinnityksellä. Menee vaivattomasti paikoilleen.
Timo L.: Olet sitä mieltä, että nämä ovat tuon 110 euron arvoiset? Speksit ainakin näyttävät sen verran hyviltä että saattavat hyvinkin siirtyä ostoslistalle suosittelujesi perusteella. Ilmeisesti tälle kaiutinkoolle ei ihan hirveästi vaihtoehtoja löydy.
Kyllä, itselläni on Coupessa moiset ja olen ollut todella tyytyväinen. Farmarissa on Caliberin vastaavat ja eron huomaa etenkin matalissa äänissä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

ja toivottavasti ongelma No yksi ei johdu perän sisällä olevan tapin irtoamisesta
autodidakti
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3506
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

felmit kirjoitti:ja toivottavasti ongelma No yksi ei johdu perän sisällä olevan tapin irtoamisesta
Ristitappi siis nimeltään. Eikös tää oo enemmä 123:ien vaiva?
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Mankelius
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ke 29.08.2007 12:45
Paikkakunta: Helsinki

Projekti etenee

Viesti Kirjoittaja Mankelius »

Ohjausvaimennin on nyt vaihdettu, vanha oli todella löysä. Ilmeisesti ollut autossa kiinni tehtaalta asti. Auto on nyt pukeilla, joten en ole vielä päässyt testaamaan uuden vaimentimen vaikutusta ohjaustuntumaan. Takakelkan kumityynyjen irrottamisessa ilmeni ongelmia, kun apukuskin puoleisen puslan pultti katkesi irrottaessa ja joutui turvautumaan poppakonsteihin. Pian pääsee kuitenkin kokeilemaan, auttoiko puslien vaihto kolahduksiin vai pitääkö varautua laittamaan auton ostohinnan verran lisää muiden osien hankkimiseen :)

Kiitos kaiutinvinkeistä, kaveri on töissä yhdessä hifipuodissa, pitää mennä kyselemään löytyisikö niiltä tässä ketjussa mainittuja ämyreitä. Olisiko kellään tietoa, onko läntisellä pk-seudulla edullista rengasliikettä, jossa ei maksaisi maltaita renkaiden irrotus vanteilta ja toisien renkaiden heitto tilalle tasapainotuksineen? Olen muutamassa paikassa viime vuosien aikana kyseisen operaation tehnyt ja olen sitä mieltä, että melkoisia hintoja melko pienestä työstä saa maksaa.
Mankelius
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ke 29.08.2007 12:45
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Mankelius »

Ohjausvaimentimen vaihto teki tuosta mersusta kuin eri auton. Edelleen vaeltaa urissa jonkun verran, mutta enää ei moottoritienopeuksissa tarvitse pelätä henkensä edestä. Tuon vaeltelun laitan noiden surkeiden, tasapainottamattomien ex-talvirenkaiden piikkiin.

Puslanvaihtoprojekti on edelleen kesken, en ole yksinkertaisesti keksinyt järkevää ratkaisua noiden vanhojen puslien irrottamiseen (varsinkaan, kun sen yhden puslan pultti vielä katkesi sisään). Pitänee turvautua ammattiauttajaan :? Saako tuota konepellin äänieristettä pk-seudulta jostain järkevään hintaan hyllytavarana, vai pistänkö tilaukseen?

Olisiko kenelläkään apuja tuohon threadin ekan viestin jakoketju-kysymykseen?
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

- ajoituksen muuttuminen
- kuinka ketju sopii rattaisiin (venymä) Hampaat kuluu, kun venyy
- edelliset omistajat, haastattelu
- 300 tkm (huoleton) vaihtoväli
Omassani vaihdoin hetimiten, oli ammattimiehen mielestä viimeinen hetki. Aj. 400 tkm. Käy rattaiden päälle ilmeisesti ensin.

Saa sitä 300 tkm vähän aikaa ajella. :lol:

Ps. ensimmäinen ja kolmas kohta helpoimmasta päästä tarkastaa...
Tai suoraan vaihtoon...
autodidakti
Mankelius
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ke 29.08.2007 12:45
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Mankelius »

felmit kirjoitti:- ajoituksen muuttuminen
- kuinka ketju sopii rattaisiin (venymä) Hampaat kuluu, kun venyy
- edelliset omistajat, haastattelu
- 300 tkm (huoleton) vaihtoväli
Omassani vaihdoin hetimiten, oli ammattimiehen mielestä viimeinen hetki. Aj. 400 tkm. Käy rattaiden päälle ilmeisesti ensin.

Saa sitä 300 tkm vähän aikaa ajella. :lol:
Mua vähän pelottaa, että tuossa ei ole ensimmäisen vaihdon jälkeen jakoketjulle tehty mitään. Pitänee vaihdattaa se jossain samalla noitten puslien kanssa. Rahaa menee, mutta uskon ajavani tuolla yksilöllä ainakin 100tkm, kai sitä voi silloin kutsua hyväksi sijoitukseksi. Luin jostain, että joku forumilainen oli vaihdattanut ketjun ja säädättänyt pumpun yht. 150e. Kuulostaa edulliselta.

Tyhjäkäynti tuossa autossa kuulostaa hieman hassulta, mutta eiköhän se ole enemmän tai vähemmän outo kaikissa satoja tuhansia kilometrejä veivatuissa mebeissä...
Mankelius
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ke 29.08.2007 12:45
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Mankelius »

Nyt on aika varattuna pyöränkulmien säätöön ja takakelkan kumityynyjen vaihtoon. Olisi onnistunut itseltäkin, ellei toisen kumityynyn pultti olisi katkennut kesken operaation :evil:

Veholta tilasin uuden äänieristelevyn konepeltiin (hinta 99e). Alkuperäismallisessa eristepahvissa on Vehon myyjän mukaan liima itsessään, joten kiinnitys sujunee kivuttomasti. Kilometrejä tulee mittariin aikamoista vauhtia, joten jakoketjun vaihto täytyy suorittaa nopeasti.
Ensimmäinen pidempi reissu (vajaa 1000km edestakaisin) on edessä viikonloppuna, toivottavasti ketju kestää vielä tuon matkan.
Mankelius
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ke 29.08.2007 12:45
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Mankelius »

Hieman päivitystä projektiin. Tänään autoon on vaihdettu takakelkan etukumityynyt, moniurahihna kaasujousineen ja kiristimineen, kardaanin takaosassa sijaitseva kannatinlaakeri+kumi sekä eturätin kumi. Itse eturätti oli Alppilan autohuollon mukaan hyväkuntoinen.

Auton ajotuntuma maantiellä parani noin 200%. Edelleen alla siis ikuisuuden vanhat entiset nastarenkaat (joilla ajattelin ajaa nastarengaskauteen saakka). Kaikki kolahdukset ja muut rutinat auton takaosasta/alta hävisivät odotetusti.

Ikäviäkin uutisia löytyy... Ajattelin nimittäin tyhjäkäynnillä kuuluvan "lotisevan" äänen johtuvan moniurahihnan kulahtaneesta kaasujousesta, mutta ikäväkseni ääni jatkui vaihto-operaation jälkeenkin. Olisiko moottorin tukikumit vaihdon tarpeessa, kun tyhjäkäynnillä motti heiluu jonkun verran, vai mikä voisi olla syynä tuohon ääneen? Ääni katoaa, kun antaa hieman kierroksia. Yritin kuulostella konepellin alla, mistä ääni mahtaa tarkalleen ottaen tulla. Ei onnistunut, ei ole toi dieselkone niitä hiljaisimpia :) Ylimääräinen ääni kuuluu ikävästi nimenomaan auton sisäpuolelle, ulkona sitä ei juurikaan huomaa.

Viikonloppuna pitäisi asentaa paikoilleen forumin kautta ostamani keskuslukon kauko-ohjaus ja Veholta hakemani konepellin äänieriste.
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3506
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

Mankelius kirjoitti:Viikonloppuna pitäisi asentaa paikoilleen forumin kautta ostamani keskuslukon kauko-ohjaus ja Veholta hakemani konepellin äänieriste.
Paljonkos toi äänieriste maksoi? Onko siinä liima itessään?
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

Mankelius kirjoitti:Veholta tilasin uuden äänieristelevyn konepeltiin (hinta 99e). Alkuperäismallisessa eristepahvissa on Vehon myyjän mukaan liima itsessään, joten kiinnitys sujunee kivuttomasti.
8)
autodidakti
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3506
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

felmit kirjoitti:
Mankelius kirjoitti:Veholta tilasin uuden äänieristelevyn konepeltiin (hinta 99e). Alkuperäismallisessa eristepahvissa on Vehon myyjän mukaan liima itsessään, joten kiinnitys sujunee kivuttomasti.
8)
Kas. Olipas puusilmä :oops:
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja paloviita »

Mankelius kirjoitti:Ylimääräinen ääni kuuluu ikävästi nimenomaan auton sisäpuolelle, ulkona sitä ei juurikaan huomaa.
Kyllä w124 on paljonkin ajettuna hiljainen auto, jos kaikki on kunnossa. Moottorin kumityynyjä sopii epäillä, jos sisälle kantautuvaa ääntä voisi kuvailla jonkinlaiseksi jyrinäksi ja jos se pahenee, kun varovasti nostaa kytkintä vaihde päällä jarrua vasten (auto siis paikallaan).

Toinen mahdollinen syy melun lisääntymiseen ohjaamossa on "reikä" rintapellissä moottoritilan ja sisätilan välissä. Johtojen ja letkujen läpiviennit ovat riskipaikkoja. Ensimmäisenä tarkistaisin ohjausakselin läpivientikumin (omista mersuistani olen löytänyt 3 rikkinäistä ja vaikutus sisämeluun on selvä). Ohjauspyörän akselin läpivientikumin kunnon näkee helpoiten altapäin.
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Myös moottorinkumityynyjen kiinnityspultit kannattaa tarkastaa. Omalla ex200:lla ajelin muutaman kuukauden ennenkuin huomasin että toisesta tyynystä oli pudonnut kiinnityspultti pois.
Mankelius
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ke 29.08.2007 12:45
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Mankelius »

paloviita kirjoitti:Kyllä w124 on paljonkin ajettuna hiljainen auto, jos kaikki on kunnossa. Moottorin kumityynyjä sopii epäillä, jos sisälle kantautuvaa ääntä voisi kuvailla jonkinlaiseksi jyrinäksi ja jos se pahenee, kun varovasti nostaa kytkintä vaihde päällä jarrua vasten (auto siis paikallaan).
Epäilen kyllä tyynyjä tuon melun syyksi. Näyttäis olevan Motonetissä semmoinen 150 euron paukku toi uusien kumityynyjen ostaminen. Sen verran kyllä sijoitan mielelläni jo ihan mukavuussyistä, pitäähän Mersulla ajamisen olla nimenomaan mukavaa.
paloviita kirjoitti:Toinen mahdollinen syy melun lisääntymiseen ohjaamossa on "reikä" rintapellissä moottoritilan ja sisätilan välissä. Johtojen ja letkujen läpiviennit ovat riskipaikkoja. Ensimmäisenä tarkistaisin ohjausakselin läpivientikumin (omista mersuistani olen löytänyt 3 rikkinäistä ja vaikutus sisämeluun on selvä). Ohjauspyörän akselin läpivientikumin kunnon näkee helpoiten altapäin.
En usko, että tällä on tähän minun tyhjäkäynnillä esiintyvään ongelmaan mitään vaikutusta, mutta taidanpa silti tsekata tuon läpivientikumin kunnon. Mitä hiljaisempi auto, sen parempi... :) Kiitos vinkistä!
Mankelius
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ke 29.08.2007 12:45
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Mankelius »

paloviita kirjoitti:Moottorin kumityynyjä sopii epäillä, jos sisälle kantautuvaa ääntä voisi kuvailla jonkinlaiseksi jyrinäksi ja jos se pahenee, kun varovasti nostaa kytkintä vaihde päällä jarrua vasten (auto siis paikallaan).
Eilen tuli tämäkin vielä testattua, ääni todellakin paheni reilusti kytkintä nostettaessa. Huomenna auto menee lukkojen vaihtoon, voisin tiedustella samalla tukikumityynyjen hintaeroa Alppilan autohuollon ja Motonetin välillä.
Mankelius
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ke 29.08.2007 12:45
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Mankelius »

Hieman päivitystä tilanteeseen. Viimeinenkin vaeltelu maantienopeuksissa loppui renkaiden vaihtamisen yhteydessä. Nyt alla siis nastarenkaat, joiden kanssa auto todella menee suoraan.

Tänään tuli vaihdettua viimein myös moottorin hydrauliset tukikumit molemmille puolille. Budjettisyistä tein vaihdon yhdessä sukulaispojan kanssa :) Kuskin puoleinen kumi oli todellakin riekaleina, apukuskin puoleinen taas oli vaan väsynyt ja päästänyt nesteet pois sisältään. Eron uuteen huomasi lähinnä kumityynyn painosta(!).

Vaihdon teimme ihan perinteisellä tavalla (katsoin haulla forumilta apuja), eli:
- irroitetaan tukikumien yläpuoliset pultit (17 mm)
- irroitetaan tukikumien alapuoliset pultit (8 mm kuusiokolo)
- hallitunkki moottorin alle (varminta laittaa kakkosnelosen pätkä tai vastaava pehmike tunkin ja öljypohjan väliin)
- sen jälkeen moottoria hieman ylöspäin ja kammetaan vanhat kumit pois paikoiltaan esim. ruuvimeisseliä apua käyttäen
- uudet kumit paikoilleen
Itselläni ei ollut moottorin alla mitään suojamuovia/peltiä, kuuluisko 200d w124:ssa sellainen olla?

Moottorin käyntiääni alkoi kuulostamaan normaalilta vaihto-operaation jälkeen, eikä auto tärise enää tyhjäkäynnillä lainkaan. Myöskin auton ravistaminen startatessa ja sammuttaessa loppui kokonaan. Seuraavan kerran kun saan auton pukeille, tsekkaan myös vaihdelaatikon tukikumin kunnon.

Purin myöskin Veholta ostamani 99 euron konepellin eristysmaton paketistaan. Paljastui, ettei tuossa mitään liimoja itsessään ole, vaikka varaosamyyjä niin kovasti lupaili :evil: Kävin hakemassa paikallisesta rautakaupasta Sikafleksiä ja heitin eristeen paikoilleen. Täytyy sanoa, että vaikutuksen huomasi välittömästi täräyttäessä auto käyntiin.

Pitänee tosiaan jättää Veholle vihaista palautetta tuosta liimapinnan puuttumisesta, ihan turhaan maksoin 50e ylihintaa mokomasta pahvista verrattuna toiseen varaosaliikkeeseen.
Vastaa Viestiin