Jäähdytinneste Mersuihin
Jäähdytinneste Mersuihin
Taas joka syksyinen ikuisuuskysymys. Mitä jäähdytinnestettä voi laittaa mersun koneeseen. Selväähän on että värejä ei kannata sekoittaa keskenään (punainen , vihreä jne) ja näitä uusia Long life nesteitä ei pidä sekoittaa "vanhan mallin" nesteiden kanssa.
Kysyin Veholta mitä laittavat 92 mersuun ja uusiin niin vastaus oli Korrek G48. Plantringiksi pelkää vesijohtovettä.Onko muilla parempaa tietoa ?
Kysyin Veholta mitä laittavat 92 mersuun ja uusiin niin vastaus oli Korrek G48. Plantringiksi pelkää vesijohtovettä.Onko muilla parempaa tietoa ?
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )
You go full throttle - or you go home.
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )
You go full throttle - or you go home.
Re: Jäähdytinneste Mersuihin
Siinähän se tuli oikea vastaus, parempaa tietoa ei ole. Eli valmistajan suositus.illinois kirjoitti: Kysyin Veholta mitä laittavat 92 mersuun ja uusiin niin vastaus oli Korrek G48. Plantringiksi pelkää vesijohtovettä.Onko muilla parempaa tietoa ?
ainetta joka ei jäädy. Itel Shellin kortin takia Shell valmiiksi 50/50 sekotus.
E: Ja JarmoK sanoi sen jo jonka unohdin, eli akkuvettä, täällä ahvenanmaalla ei voi hanavettä käyttää ellei halua ongelmia.
E: Ja JarmoK sanoi sen jo jonka unohdin, eli akkuvettä, täällä ahvenanmaalla ei voi hanavettä käyttää ellei halua ongelmia.
Viimeksi muokannut Sergey, Su 07.10.2007 18:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Kiitos vinkeistä myös minunkin puolestani!
Litkujen vaihto olisikin nyt paikallaan...
Montako litraa sitä kaiken kaikkiaan uppoaa "tyhjään" koneeseen, että tietää ostaa riittävästi kun näköjään myyvät litran pulloissa g48:ia?
Ei viitsisi valuttaa sen takia pihalle nesteitä että näkisi määrän, heh.
auto siis 300ce -89

Montako litraa sitä kaiken kaikkiaan uppoaa "tyhjään" koneeseen, että tietää ostaa riittävästi kun näköjään myyvät litran pulloissa g48:ia?
Ei viitsisi valuttaa sen takia pihalle nesteitä että näkisi määrän, heh.
auto siis 300ce -89
Affenanmaalla muunmuassa on niin kalkkipitoinen vesi että ei kannata kraanavettä koneeseen lirauttaa...mittari kirjoitti:Ei kai nyt akkuvettä tarvitse käyttää? En ole tähän päivään mennessä 40 autoiluvuoden aikana moisesta kuullutkaan. Mikä voi akkuvedessä olla vesijohtovettä tai tavallista purovettä parempaa? Pääasia on, ettei mitään likavettä joukkoon tyrkkää.
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
W126 300SD -84 talviunilla.
Lavetti (S124-OM603-ST) Yhteishuoltajuudessa.
“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?”
MB 313 CDI Kasten -00.
W126 300SD -84 talviunilla.
Lavetti (S124-OM603-ST) Yhteishuoltajuudessa.
“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?”
Vesijohtovedestä muodustuu ns.kattilakiveä jäähdystysjärjestelmään.mittari kirjoitti:Ei kai nyt akkuvettä tarvitse käyttää? En ole tähän päivään mennessä 40 autoiluvuoden aikana moisesta kuullutkaan. Mikä voi akkuvedessä olla vesijohtovettä tai tavallista purovettä parempaa? Pääasia on, ettei mitään likavettä joukkoon tyrkkää.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Sitä ei äkkiä usko mitä kaikkee ainesta vesijohto- ja varsinkin kaivovedessä on.
Tehtiin tuossa sattuneesta syystä pikkusen tarkempaa tutkimusta oman kaivon vetestä, ja lopputulema oli se, että sitä vettä en auton enkä minkään muun laitteen moottoriin laita.
Vesijohtoverkoston vesi on monasti pintavedestä tehtyä, ja kemikaalia on lisätty tarpeen mukaan. Siitä kun ei tahdo saada puhdasta edes tislaamalla.
Akkuvesi ei niin kallista ole, etteikö sitä kerran kahdessa vuodessa voisi muutamaa litraa glykolin seuraksi laittaa koneeseen
Tehtiin tuossa sattuneesta syystä pikkusen tarkempaa tutkimusta oman kaivon vetestä, ja lopputulema oli se, että sitä vettä en auton enkä minkään muun laitteen moottoriin laita.
Vesijohtoverkoston vesi on monasti pintavedestä tehtyä, ja kemikaalia on lisätty tarpeen mukaan. Siitä kun ei tahdo saada puhdasta edes tislaamalla.
Akkuvesi ei niin kallista ole, etteikö sitä kerran kahdessa vuodessa voisi muutamaa litraa glykolin seuraksi laittaa koneeseen
-
- Mersumies
- Viestit: 1558
- Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
- Paikkakunta: oulu
Kyllä se juoma kelpoinen vesi passaa mersun moottoriin,glykolin lantringiksi,eikä tarvitse olla mitään akkuvettä,joka on tislattu ja poistettu ioninvaihtajassa sähkönjohtavuus, eikä muuten ole sen jälkeen juomakelpoista, muttei siitä kyllä moottorissa haittaa ole,muttei mitään hyötyäkään.Sama neste jossa 5 litraa vettä pyörii,koneessa ei siitä mitään kattilakiveä muodostu,eikä sitä ikinä tarvitsisi vaihtaa,mutta kun siitä tuhoutuu vuosien varrella glykoliin lisätyt korroosion esto aineet,ja sen takia on neste hyvä vaihtaa vaikka 2-5vuoden välein.vanttom kirjoitti:Sitä ei äkkiä usko mitä kaikkee ainesta vesijohto- ja varsinkin kaivovedessä on.
Tehtiin tuossa sattuneesta syystä pikkusen tarkempaa tutkimusta oman kaivon vetestä, ja lopputulema oli se, että sitä vettä en auton enkä minkään muun laitteen moottoriin laita.
Vesijohtoverkoston vesi on monasti pintavedestä tehtyä, ja kemikaalia on lisätty tarpeen mukaan. Siitä kun ei tahdo saada puhdasta edes tislaamalla.
Akkuvesi ei niin kallista ole, etteikö sitä kerran kahdessa vuodessa voisi muutamaa litraa glykolin seuraksi laittaa koneeseen
Kohtahan joku viisas sanoo ,että meillä päin laitetaan renkaisiin puhdasta typpeä,niin on palamaton ja räjähtämätön seos renkaan sisällä.
S213 220CDI,Sprinter W910 Retkeilyauto, BMW R1200RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Ympäristökeskuksen sivuilta voi katsoa mitä siellä vedessä voi olla lisäaineena....
http://www.ymparisto.fi/default.asp?con ... 491&lan=FI
Ja tuo vain yksi esimerkki...
Typpeä laitetaan esimerkiksi lentokoneen renkaisiin siksi, että se ei aiheuta korroosiota vanteisiin, ... ja on se paloturvallistakin...
http://www.ymparisto.fi/default.asp?con ... 491&lan=FI
Ja tuo vain yksi esimerkki...
Typpeä laitetaan esimerkiksi lentokoneen renkaisiin siksi, että se ei aiheuta korroosiota vanteisiin, ... ja on se paloturvallistakin...
-
- Mersumies
- Viestit: 1558
- Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
- Paikkakunta: oulu
Kaikissa luonnontuotteissa,myös vedessä on epäpuhtauksia,suoloja,metalleja ja muita myrkkyjä,josta johtuen suomessa on myös erittäin tiukat vaatimukset mm.juomaveden laadulle.nykyvaatimusten mukaan em.aineiden yhteismäärä,eli haihdutusjäännös on alle 0,7g/1000ml,josta suurin osa erillaisia vaarattomia suoloja.erillaisia raja arvoja,ja maksimimääriä asetettaessa,on otettu huomioon että ihminen juo vettä keskimäärin 2000ml/vrk eli 730l/vuosi ja on aivan terveellistä juoda.on naurettavaa väittää ettei auton jäähdytysjärjestelmään voi laittaa,juomakelpoista vettä 5 litraa vaikka siinä onkin 3,5g suoloja sekä eri epäpuhtausia liuenneena.Lisäksi sinne kuitenkin pannaan etyleenglykolia sama määrä joka riittää 100 ihmisen tappamiseen.vanttom kirjoitti:Ympäristökeskuksen sivuilta voi katsoa mitä siellä vedessä voi olla lisäaineena....
http://www.ymparisto.fi/default.asp?con ... 491&lan=FI
Ja tuo vain yksi esimerkki...
Typpeä laitetaan esimerkiksi lentokoneen renkaisiin siksi, että se ei aiheuta korroosiota vanteisiin, ... ja on se paloturvallistakin...
S213 220CDI,Sprinter W910 Retkeilyauto, BMW R1200RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Eiköhän tuo ole pitkälti tottumiskysymys. Itse olen 10 vuoden aikana käyttänyt aina raanavettä jäähdytimen vetenä ja hyvin on pelannut. Toki on paikkoja jossa tämä ei ehkä vetele, kuten em. Ahvenanmaa.
Pakkasta vastaan sitten jonkun tunnetun valmistajan tuotetta, esim. Glycoshell tai jotain sinne päin.
Pakkasta vastaan sitten jonkun tunnetun valmistajan tuotetta, esim. Glycoshell tai jotain sinne päin.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Kalkki lienee epämielyttävin "lisä" vesijohtoveteen, kun sitä käytetään jäähdytysjärjestelmässä. Entisessä hovikorjaamossa pyysi asentaja tuomaan aina akkuvettä mukana, kun jäähdytysnesteitä vaihdettiin. Alueen vesi oli kuulemma todella kalkkista.
Toisaalta en ole kyllä kuullut, että moottori olisi hajonnut vesijohtoveden takia. Kuitenkin aion jatkossakin käyttää akkuvettä, kun se kallistakaan ole.
Toisaalta en ole kyllä kuullut, että moottori olisi hajonnut vesijohtoveden takia. Kuitenkin aion jatkossakin käyttää akkuvettä, kun se kallistakaan ole.
No perhana, lähestytäämpä pikkusen eri suunnasta asiaa.
Paljonko maksaa 5 litraa akkuvettä? maksaa ehkä vähemmän kuin lämmityslaitteen kennon tai hanan vaihtaminen.
Toiseksi; ihminen on elävä olento ja muodostunut orgaanisista aineista, kun taas auton moottori ja jäähdytsnestekierrossa olevat laitteet ovat pääosin epäorgaanisia, yleensä metalleja.
Eihän se glykoli ole edes jäähdytysominaisuukisltaan hyvä aine, mutta se on halpaa valmistaa ja ei vesiliuoksena jäädy ihan ensimmäisillä pakkasilla, niin tottahan sitä lisäaineistettuna sinne järjestelmään laitetaan.
Kovin harvat vaan tajuaa, että se pitäis joskus vaihtaakin...
Nykyiset jäähdyttäjät ja lämmityskennot on tehty niin olemattomasta aineesta, että siellä ei paljoa syövyttäviä aineita tarvita, jotta reikä syntyy.
Lämpötilan vaihtelu ja ennenkaikkea kuumuus saavat veden epäpuhtaudet aktivoitumaan ihan toisella tavalla kuin kylmässä. Tähän kun vielä lisätään paine, erilaiset virtaukset ja sopiville resonanssitaajuksille osuvat värinät, niin jo vain alkaa mömmöt riistää neitseellistä metallia...
Paljonko maksaa 5 litraa akkuvettä? maksaa ehkä vähemmän kuin lämmityslaitteen kennon tai hanan vaihtaminen.
Toiseksi; ihminen on elävä olento ja muodostunut orgaanisista aineista, kun taas auton moottori ja jäähdytsnestekierrossa olevat laitteet ovat pääosin epäorgaanisia, yleensä metalleja.
Eihän se glykoli ole edes jäähdytysominaisuukisltaan hyvä aine, mutta se on halpaa valmistaa ja ei vesiliuoksena jäädy ihan ensimmäisillä pakkasilla, niin tottahan sitä lisäaineistettuna sinne järjestelmään laitetaan.
Kovin harvat vaan tajuaa, että se pitäis joskus vaihtaakin...
Nykyiset jäähdyttäjät ja lämmityskennot on tehty niin olemattomasta aineesta, että siellä ei paljoa syövyttäviä aineita tarvita, jotta reikä syntyy.
Lämpötilan vaihtelu ja ennenkaikkea kuumuus saavat veden epäpuhtaudet aktivoitumaan ihan toisella tavalla kuin kylmässä. Tähän kun vielä lisätään paine, erilaiset virtaukset ja sopiville resonanssitaajuksille osuvat värinät, niin jo vain alkaa mömmöt riistää neitseellistä metallia...
