Jäähdytinneste Mersuihin

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
illinois
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1567
Liittynyt: Ti 13.07.2004 15:38
Paikkakunta: Pohjanmaa

Jäähdytinneste Mersuihin

Viesti Kirjoittaja illinois »

Taas joka syksyinen ikuisuuskysymys. Mitä jäähdytinnestettä voi laittaa mersun koneeseen. Selväähän on että värejä ei kannata sekoittaa keskenään (punainen , vihreä jne) ja näitä uusia Long life nesteitä ei pidä sekoittaa "vanhan mallin" nesteiden kanssa.
Kysyin Veholta mitä laittavat 92 mersuun ja uusiin niin vastaus oli Korrek G48. Plantringiksi pelkää vesijohtovettä.Onko muilla parempaa tietoa ?
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )

You go full throttle - or you go home.
Avatar
sundiz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Su 27.08.2006 09:41
Paikkakunta: Vantaa/Helsinki

Viesti Kirjoittaja sundiz »

Omassa on ihan motonetista ostettua. Sitä mersuille ja bemareille tarkotettua ainetta. 50-50 sitä ja vesijohto vettä. Ihan hyvin pelittäny...
Hyundai i30 cw -08 1.6crdi
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
Avatar
JOHe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 187
Liittynyt: Ke 07.03.2007 22:47

Re: Jäähdytinneste Mersuihin

Viesti Kirjoittaja JOHe »

illinois kirjoitti: Kysyin Veholta mitä laittavat 92 mersuun ja uusiin niin vastaus oli Korrek G48. Plantringiksi pelkää vesijohtovettä.Onko muilla parempaa tietoa ?
Siinähän se tuli oikea vastaus, parempaa tietoa ei ole. Eli valmistajan suositus.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

ainetta joka ei jäädy. Itel Shellin kortin takia Shell valmiiksi 50/50 sekotus.

E: Ja JarmoK sanoi sen jo jonka unohdin, eli akkuvettä, täällä ahvenanmaalla ei voi hanavettä käyttää ellei halua ongelmia.
Viimeksi muokannut Sergey, Su 07.10.2007 18:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
JarmoK
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: La 06.05.2006 23:24
Paikkakunta: Häme

Viesti Kirjoittaja JarmoK »

Korrek G48 ja akkuvettä suhteessa 50/50.
Avatar
Mickeyz
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ke 01.08.2007 15:11

Viesti Kirjoittaja Mickeyz »

Kiitos vinkeistä myös minunkin puolestani! :D Litkujen vaihto olisikin nyt paikallaan...

Montako litraa sitä kaiken kaikkiaan uppoaa "tyhjään" koneeseen, että tietää ostaa riittävästi kun näköjään myyvät litran pulloissa g48:ia?
Ei viitsisi valuttaa sen takia pihalle nesteitä että näkisi määrän, heh.
auto siis 300ce -89
Avatar
peetee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 205
Liittynyt: Ke 18.04.2007 23:17
Paikkakunta: suomussalmi

Viesti Kirjoittaja peetee »

ite oon käyttänyt aina jokaisessa vekottimessa "vihreää" normi nestettä ilman mitään ongelmia 50/50 suhteella..
190E 2.6 tomaatti
W202 230kompressor
W204 200cdi
mittari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 89
Liittynyt: To 02.11.2006 17:31
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mittari »

Ei kai nyt akkuvettä tarvitse käyttää? En ole tähän päivään mennessä 40 autoiluvuoden aikana moisesta kuullutkaan. Mikä voi akkuvedessä olla vesijohtovettä tai tavallista purovettä parempaa? Pääasia on, ettei mitään likavettä joukkoon tyrkkää.
S210 E290TDT -97, entinen
S211 E220 CDI -09
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

mittari kirjoitti:Ei kai nyt akkuvettä tarvitse käyttää? En ole tähän päivään mennessä 40 autoiluvuoden aikana moisesta kuullutkaan. Mikä voi akkuvedessä olla vesijohtovettä tai tavallista purovettä parempaa? Pääasia on, ettei mitään likavettä joukkoon tyrkkää.
Affenanmaalla muunmuassa on niin kalkkipitoinen vesi että ei kannata kraanavettä koneeseen lirauttaa...
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
W126 300SD -84 talviunilla.
Lavetti (S124-OM603-ST) Yhteishuoltajuudessa.

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?”
Motu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: Ke 07.07.2004 21:36
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Motu »

Vuonna 89 ei tainnut olla muuta kuin vihreäälitkua,siis luulempa maalaisjärjellä että se ompi parasta.
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

mittari kirjoitti:Ei kai nyt akkuvettä tarvitse käyttää? En ole tähän päivään mennessä 40 autoiluvuoden aikana moisesta kuullutkaan. Mikä voi akkuvedessä olla vesijohtovettä tai tavallista purovettä parempaa? Pääasia on, ettei mitään likavettä joukkoon tyrkkää.
Vesijohtovedestä muodustuu ns.kattilakiveä jäähdystysjärjestelmään.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

Sitä ei äkkiä usko mitä kaikkee ainesta vesijohto- ja varsinkin kaivovedessä on.

Tehtiin tuossa sattuneesta syystä pikkusen tarkempaa tutkimusta oman kaivon vetestä, ja lopputulema oli se, että sitä vettä en auton enkä minkään muun laitteen moottoriin laita.

Vesijohtoverkoston vesi on monasti pintavedestä tehtyä, ja kemikaalia on lisätty tarpeen mukaan. Siitä kun ei tahdo saada puhdasta edes tislaamalla.

Akkuvesi ei niin kallista ole, etteikö sitä kerran kahdessa vuodessa voisi muutamaa litraa glykolin seuraksi laittaa koneeseen
jussilampi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1558
Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja jussilampi »

vanttom kirjoitti:Sitä ei äkkiä usko mitä kaikkee ainesta vesijohto- ja varsinkin kaivovedessä on.

Tehtiin tuossa sattuneesta syystä pikkusen tarkempaa tutkimusta oman kaivon vetestä, ja lopputulema oli se, että sitä vettä en auton enkä minkään muun laitteen moottoriin laita.

Vesijohtoverkoston vesi on monasti pintavedestä tehtyä, ja kemikaalia on lisätty tarpeen mukaan. Siitä kun ei tahdo saada puhdasta edes tislaamalla.

Akkuvesi ei niin kallista ole, etteikö sitä kerran kahdessa vuodessa voisi muutamaa litraa glykolin seuraksi laittaa koneeseen
Kyllä se juoma kelpoinen vesi passaa mersun moottoriin,glykolin lantringiksi,eikä tarvitse olla mitään akkuvettä,joka on tislattu ja poistettu ioninvaihtajassa sähkönjohtavuus, eikä muuten ole sen jälkeen juomakelpoista, muttei siitä kyllä moottorissa haittaa ole,muttei mitään hyötyäkään.Sama neste jossa 5 litraa vettä pyörii,koneessa ei siitä mitään kattilakiveä muodostu,eikä sitä ikinä tarvitsisi vaihtaa,mutta kun siitä tuhoutuu vuosien varrella glykoliin lisätyt korroosion esto aineet,ja sen takia on neste hyvä vaihtaa vaikka 2-5vuoden välein.
Kohtahan joku viisas sanoo ,että meillä päin laitetaan renkaisiin puhdasta typpeä,niin on palamaton ja räjähtämätön seos renkaan sisällä.
S213 220CDI,Sprinter W910 Retkeilyauto, BMW R1200RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

Ympäristökeskuksen sivuilta voi katsoa mitä siellä vedessä voi olla lisäaineena....
http://www.ymparisto.fi/default.asp?con ... 491&lan=FI
Ja tuo vain yksi esimerkki...

Typpeä laitetaan esimerkiksi lentokoneen renkaisiin siksi, että se ei aiheuta korroosiota vanteisiin, ... ja on se paloturvallistakin...
jussilampi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1558
Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja jussilampi »

vanttom kirjoitti:Ympäristökeskuksen sivuilta voi katsoa mitä siellä vedessä voi olla lisäaineena....
http://www.ymparisto.fi/default.asp?con ... 491&lan=FI
Ja tuo vain yksi esimerkki...

Typpeä laitetaan esimerkiksi lentokoneen renkaisiin siksi, että se ei aiheuta korroosiota vanteisiin, ... ja on se paloturvallistakin...
Kaikissa luonnontuotteissa,myös vedessä on epäpuhtauksia,suoloja,metalleja ja muita myrkkyjä,josta johtuen suomessa on myös erittäin tiukat vaatimukset mm.juomaveden laadulle.nykyvaatimusten mukaan em.aineiden yhteismäärä,eli haihdutusjäännös on alle 0,7g/1000ml,josta suurin osa erillaisia vaarattomia suoloja.erillaisia raja arvoja,ja maksimimääriä asetettaessa,on otettu huomioon että ihminen juo vettä keskimäärin 2000ml/vrk eli 730l/vuosi ja on aivan terveellistä juoda.on naurettavaa väittää ettei auton jäähdytysjärjestelmään voi laittaa,juomakelpoista vettä 5 litraa vaikka siinä onkin 3,5g suoloja sekä eri epäpuhtausia liuenneena.Lisäksi sinne kuitenkin pannaan etyleenglykolia sama määrä joka riittää 100 ihmisen tappamiseen.
S213 220CDI,Sprinter W910 Retkeilyauto, BMW R1200RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14211
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Eiköhän tuo ole pitkälti tottumiskysymys. Itse olen 10 vuoden aikana käyttänyt aina raanavettä jäähdytimen vetenä ja hyvin on pelannut. Toki on paikkoja jossa tämä ei ehkä vetele, kuten em. Ahvenanmaa.

Pakkasta vastaan sitten jonkun tunnetun valmistajan tuotetta, esim. Glycoshell tai jotain sinne päin.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
JarmoK
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: La 06.05.2006 23:24
Paikkakunta: Häme

Viesti Kirjoittaja JarmoK »

Kalkki lienee epämielyttävin "lisä" vesijohtoveteen, kun sitä käytetään jäähdytysjärjestelmässä. Entisessä hovikorjaamossa pyysi asentaja tuomaan aina akkuvettä mukana, kun jäähdytysnesteitä vaihdettiin. Alueen vesi oli kuulemma todella kalkkista.
Toisaalta en ole kyllä kuullut, että moottori olisi hajonnut vesijohtoveden takia. Kuitenkin aion jatkossakin käyttää akkuvettä, kun se kallistakaan ole.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Tuo Kalkkihan se on se suurin syyAhvenanmaalla. 2 vuodessa menee uudet vesihanat samaan kuntoon mitä Porvoossa samanlainen hana oli 20v jälkeen.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

No perhana, lähestytäämpä pikkusen eri suunnasta asiaa.

Paljonko maksaa 5 litraa akkuvettä? maksaa ehkä vähemmän kuin lämmityslaitteen kennon tai hanan vaihtaminen.

Toiseksi; ihminen on elävä olento ja muodostunut orgaanisista aineista, kun taas auton moottori ja jäähdytsnestekierrossa olevat laitteet ovat pääosin epäorgaanisia, yleensä metalleja.
Eihän se glykoli ole edes jäähdytysominaisuukisltaan hyvä aine, mutta se on halpaa valmistaa ja ei vesiliuoksena jäädy ihan ensimmäisillä pakkasilla, niin tottahan sitä lisäaineistettuna sinne järjestelmään laitetaan.
Kovin harvat vaan tajuaa, että se pitäis joskus vaihtaakin...
Nykyiset jäähdyttäjät ja lämmityskennot on tehty niin olemattomasta aineesta, että siellä ei paljoa syövyttäviä aineita tarvita, jotta reikä syntyy.

Lämpötilan vaihtelu ja ennenkaikkea kuumuus saavat veden epäpuhtaudet aktivoitumaan ihan toisella tavalla kuin kylmässä. Tähän kun vielä lisätään paine, erilaiset virtaukset ja sopiville resonanssitaajuksille osuvat värinät, niin jo vain alkaa mömmöt riistää neitseellistä metallia... :lol:
Avatar
illinois
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1567
Liittynyt: Ti 13.07.2004 15:38
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja illinois »

Päätin koittaa akkuvettä sekoituksessa vaihteeksi.Akkuvesi (tislattu)maksoi 7,5 euroa/ 10 ltr.
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )

You go full throttle - or you go home.
Vastaa Viestiin