124 300TD hihnapyörä+limppu/astelevy?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
naftale_n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 892
Liittynyt: Ke 14.05.2003 23:33
Paikkakunta: Kuldoonia

124 300TD hihnapyörä+limppu/astelevy?

Viesti Kirjoittaja naftale_n »

Joo eli jonnii aikaa vaivannut kolina osoittautui tuoksi kampiakselin hihnapyörän osiin.. No purkasin tos iltamassa, 6-kulmat auki, pyörä pois ja sitten se melko painava astelevy tipahti hallin lattialle :)

Tässäpä kysymyksiä ihan listattuna:

1. Onko tuon limpun tarkoitus mikä?
2. Voiko autoa käyttää normaalisti jos tuota limppua ei laitakkaa uutta?
3. Nyt kun se on ilmiselvästi hajalla, mistä uusi ja mihin hintaan?
4. Vai onko tasapainotus kampura kohtainen, tuonne oli ainaki porailtu pari reikää?
5. Että voiko sinne nakata samanlaisen hyväkuntoisen romuttamolta?
666. Miten ois pari reikää ja kasin pulteilla takasi kii hihnapyörää? :lol:

Kiitos 8)

Ps: Ja kyllä, tästäkin löytyy haulla jotain tietoa mutta esim. en löytänyt tuota että voiko autolla ylipäätään louskuttaa menemää mielettömästi niin varmistusta asiaan vain haluan mahd. pian. Ja sattuihan muutakin positiivista päivään, sisälle tulee taas lämmintä ja varpusparvia ei enää asu konehuoneessa :roll:
W906 319cdi Aut. -11 *Tuiq
S212 300bluetechybrid -14
W203 200cdi Aut. -04
Mitsubishi Pajero 3.0 V6 Aut. -93
romuroope
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: La 10.11.2007 22:07

Viesti Kirjoittaja romuroope »

..
Viimeksi muokannut romuroope, Pe 30.11.2007 21:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
naftale_n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 892
Liittynyt: Ke 14.05.2003 23:33
Paikkakunta: Kuldoonia

Viesti Kirjoittaja naftale_n »

No luulis jo tarjouksia satelevan, kai joillain näitä nurkissa pyörii?? :)
W906 319cdi Aut. -11 *Tuiq
S212 300bluetechybrid -14
W203 200cdi Aut. -04
Mitsubishi Pajero 3.0 V6 Aut. -93
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Re: 124 300TD hihnapyörä+limppu/astelevy?

Viesti Kirjoittaja Petri K »

1. Kampiakselin värinänvaimennin, vaikka 6 sylinterinen rivikone onkin luonnostaan tasapainossa syntyy siinäkin värähtelyjä kampiakselille koneen käydessä. Noita värähtelyjä vaimentamaan tuota kumivaimenninta tarvitaan.
2. Voi kestää hyvinkin pitkään mutta jossain vaiheessa saattaa seurauksena olla kampiakselin katkeaminen.
3. Purkaamoilta löytyy tai tänne foorumille ostoilmoitus
4.5.Tuon koneen osat on erikseen tasapainoitettu eli osat eri koneista käy keskenään yhteen, kunhan se on saman tyypin kutosesta peräisin.
"Jokainen tekee virheitä mutta minä tiedän niistä eniten"
romuroope
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: La 10.11.2007 22:07

Viesti Kirjoittaja romuroope »

..
Viimeksi muokannut romuroope, Pe 30.11.2007 21:12. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
naftale_n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 892
Liittynyt: Ke 14.05.2003 23:33
Paikkakunta: Kuldoonia

Viesti Kirjoittaja naftale_n »

Mua ny ei toi juttu nii kiinnosta mistää solmuista vaan järki tieto voiko autoa käyttää yms.
W906 319cdi Aut. -11 *Tuiq
S212 300bluetechybrid -14
W203 200cdi Aut. -04
Mitsubishi Pajero 3.0 V6 Aut. -93
romuroope
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: La 10.11.2007 22:07

Viesti Kirjoittaja romuroope »

..
Viimeksi muokannut romuroope, Pe 30.11.2007 21:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

naftale_n kirjoitti:Mua ny ei toi juttu nii kiinnosta mistää solmuista vaan järki tieto voiko autoa käyttää yms.
Itse voisin ajella ilman tuota värinänvaimennintakin jos pakko olisi töissä käydä, kunnes sais vaihto-osan tilalle. Kunhan ei täysiä kuormittele.
"Jokainen tekee virheitä mutta minä tiedän niistä eniten"
romuroope
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: La 10.11.2007 22:07

Viesti Kirjoittaja romuroope »

..
Viimeksi muokannut romuroope, Pe 30.11.2007 21:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Eihän tässä ketään kehoiteta konetta ehdoin tahdoin rikkomaan. Itse en vain pidä tuota niin vakavana varsinkin jos ajaessaan kuuntelee koneen käyntiääntä. Ja hommaa ensitilassa sen vaimentimen.
"Jokainen tekee virheitä mutta minä tiedän niistä eniten"
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

romuroope kirjoitti:Petri K:lle tarkennus.
Rivikuutonen ei ole tasapainossa momenttipisteen värähtelyjen suhteen.

Kyseessä olevalla värähtelyn tasapainottavalla värinävaimennin-tasaimella siirretään värähtelyn solmupiste tiettyyn kohtaan kysymyksessä olevassa moottorirakenteessa.
Värähtelyn vaarallinen solmupiste osuu tässä moottorissa toisen tai kolmannen runkolaakerin kohdalle, jos tasapainotusta ei ole, menee kampiakseli poikki nelosen kiertokangen kohdalta.
En nyt alkaa tarkemmin laskemaan, mihin kohtiin vaaralliset solmupisteet
osuvat eri kierroslukualueilla. Sitä tietoa saa moottorin valmistajalta.( Jos antavat )
Minun ymmärtääkseni vääntövärähtelyjen solmupisteillä ja moottorin tasapainossa olemisella ei ole keskenään mitään tekemistä. Saa toki korjata jos olen väärässä, kaikkea ei voi kouluja käymätön tietää

Muistan kuitenkin lukeneeni jostain että suorassa kuutoskoneessa olisi ensimmäisen ja toisen kertaluvun vapaat voimat =0 ja samaten ensimäisen ja toisen kertaluvun vapaat momentit =0

Vääntövärähtelyn solmupisteet sieltä kyllä löytyy mutta nehän tulee tuosta kun kone käy ja kammenmutkiin kohdistuu eri suuruisia voimia jotka sitten herättävät tuon akselin värähtelemään. Ja noita värähtelyjä vaimentamaan tarvitaan juurikin tuota värähtelynvaimenninta.
Vaimennin ei kuitenkaan ymmärtääkseni toimi tasapainottavana tekijänä vaan pelkästään vaimentaa noita vääntövärähtelyjä alle kriittisen tason.

Ja kuten kerroin jo ylempänä, en ole paljon kansakoulua kummempaa käynyt joten jos olen jossain ymmärtänyt lukemani väärin, saa vapaasti korjata.

Nyt täytyykin lähteä saunan lämmitykseen. Hyvää illanjatkoa kaikille :wink:
"Jokainen tekee virheitä mutta minä tiedän niistä eniten"
romuroope
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: La 10.11.2007 22:07

Viesti Kirjoittaja romuroope »

..
Viimeksi muokannut romuroope, Pe 30.11.2007 21:06. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Täytyy kyllä tunnustaa että en kaikelta osin ymmärrä tuota asiaa.

Mutta kun seuraavan kerran käyn tuolla firman moottorilaboratoriossa Vaasassa, niin täytyy kysyä jotain tuttua inssiä hiukan tulkkaamaan. Kysymällähän sitä asiat selviää :wink:

Sehän on hyväkin jos tässä näistä kirjoituksista vielä vanhakin oppis jotain uutta.

Ei kun hyviä illanjatkoja taas :)
"Jokainen tekee virheitä mutta minä tiedän niistä eniten"
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1560
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Taasko se saa...na jumin teki :roll:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
Allu D.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 503
Liittynyt: La 10.07.2004 16:00
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Allu D. »

:D
Köyhällä ei ole varaa ajaa huonolla!
"some people do, some people talk."
romuroope
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: La 10.11.2007 22:07

Viesti Kirjoittaja romuroope »

..
Viimeksi muokannut romuroope, Pe 30.11.2007 22:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Ilpo L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 292
Liittynyt: Ti 07.09.2004 10:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Ilpo L »

romuroope kirjoitti:Taas hyppäsi kehiin Mikko K, jolla oli tärkeämpää asiaa tässä asiassa.
Katson viisaammaksi poistua taas kuvioista.
No, tsemiä sulle :lol:
PLAY LOUD

V12
romuroope
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: La 10.11.2007 22:07

Viesti Kirjoittaja romuroope »

..
Viimeksi muokannut romuroope, Pe 30.11.2007 22:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Allu D.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 503
Liittynyt: La 10.07.2004 16:00
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Allu D. »

Käsittääkseni Mikko on asiallinen kaveri.. :roll:
Köyhällä ei ole varaa ajaa huonolla!
"some people do, some people talk."
Avatar
Ilpo L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 292
Liittynyt: Ti 07.09.2004 10:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Ilpo L »

Allu D. kirjoitti:Käsittääkseni Mikko on asiallinen kaveri.. :roll:
KYLLÄ

:!: :!: :!:

Romuroope taas o vellihousu, joka deletoi omia viestejään...ketun ***** :evil:
PLAY LOUD

V12
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1560
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Kiitos pojat :lol:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Joo, aika ihmeellinen tyyli Romuroopella poistella omia viestejään. Kumma, kun muut ei sitä juuri harrasta.

Mikähän taika siinä muuten on, että 190 korin om601:ssä ei ole edessä mitään "apuvauhtipyörää" vaan pelkkä peltinen siivapyörä? 124:ssa tuo värinänvaimennin taas näyttäs olevan aina. Kuitenkaan en ole koskaan kuullut, että mersun koneesta olisi katkennut kampiakseli.
Avatar
MJF
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 165
Liittynyt: Ma 08.12.2003 17:57
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja MJF »

Volkkarin neloskoneissa on kanssa peltistä pyörää ja värähtelynvaimenninta. Ja tuosta värähtelynvaimentimesta juurikin johtuu ne kuuluisat jakopäävauriot mitä lähes joka moottorissa on jossain vaiheessa :D Peltipyörän kanssa ei ole ollut mitään ongelmia.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18189
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Minulla on myynnissä ehyt värinänvaimennin jos sellaiselle tarvetta.
-92 300 turbodieselistä jolla ajettu alle 300tkm.
wiimax.fi
romuroope
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: La 10.11.2007 22:07

Viesti Kirjoittaja romuroope »

JP74 kirjoitti:Joo, aika ihmeellinen tyyli Romuroopella poistella omia viestejään. Kumma, kun muut ei sitä juuri harrasta.

Mikähän taika siinä muuten on, että 190 korin om601:ssä ei ole edessä mitään "apuvauhtipyörää" vaan pelkkä peltinen siivapyörä? 124:ssa tuo värinänvaimennin taas näyttäs olevan aina. Kuitenkaan en ole koskaan kuullut, että mersun koneesta olisi katkennut kampiakseli.
Romuroope pyyhkii kirjoittamiaan tekstejä vain sillä perusteella, ettei niillä ole lukijakunnassa käyttöä, vaitettavasti.
Tulee liikaa häiriökäyttäytymistä kirjoittamistani viesteistä.
Niitten, jotka käyttäytyvät asiattomasti, ei pitäisi olla mahdollista saada aggressiotaan purkaa käyttäjäkuntaan. Tiedoksi operaattorille, joka valvoo näitä foorumeita.

Kysyjälle vastaan pikkumersun hihnapyörän peltipyörästä, että 1986 ja sitä vanhemmat OM 601 ( vai oliko se OM 102 ) oli muistaakseni yksirivinen jakopään ketju ja -87 sitä uudemmat kaksirivisiä. Uudemmissa jakopäätä tasapainotettiin muuttamalla alipainepumpun mekanismia nostavaa rakennetta, lisäämällä massaa, sekä epäkesko (vuoristorata ) käännettiin hiukan toiseen asentoon OT-asentoon nähden.

PS. Kyllä niitä Mersun dieselmoottoreissa kampiakseleita katkeaa, niinkuin muissakin moottorimerkeissä.
Kampiakseli yleensä katkeaa epätasapainon perusteella.
Materiaaliin tulee väsymismurtuman vuoksi särö, joka etenee dislokaation
( raerajojen ) seurauksena aina katkeamiseen saakka.
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

OM601 on dieselmoottori jossa ei tietääkseni koskaan ole ollut yksirivistä jakoketjua.Bensa moottorissa M102 on ollut yksirivinen ketju joka jossain vaiheessa muuttui kaksiriviseksi.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
MJF
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 165
Liittynyt: Ma 08.12.2003 17:57
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja MJF »

romuroope kirjoitti: Romuroope pyyhkii kirjoittamiaan tekstejä vain sillä perusteella, ettei niillä ole lukijakunnassa käyttöä
Jos niillä ei kerran ole käyttöä lukijoille, miksi kirjottaakaan :roll:
romuroope
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: La 10.11.2007 22:07

Viesti Kirjoittaja romuroope »

jari_w123 kirjoitti:OM601 on dieselmoottori jossa ei tietääkseni koskaan ole ollut yksirivistä jakoketjua.Bensa moottorissa M102 on ollut yksirivinen ketju joka jossain vaiheessa muuttui kaksiriviseksi.
En nyt muista tarkalleen, oliko OM 601 dieselmoottoreissa kaksirivinen jakopäänketju kaikissa scandinaviaan tuoduissa autoissa. Sensijaan lämpimimpiin maihin viedyissä Mersuissa oli ensimmäsisissä malleissa yksirivinen ketju, myös dieseleissä.
romuroope
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: La 10.11.2007 22:07

Viesti Kirjoittaja romuroope »

MJF kirjoitti:
romuroope kirjoitti: Romuroope pyyhkii kirjoittamiaan tekstejä vain sillä perusteella, ettei niillä ole lukijakunnassa käyttöä
Jos niillä ei kerran ole käyttöä lukijoille, miksi kirjottaakaan :roll:
Niinpä, sitä aloin itsekin pohtimaan.

Kun tässä on senverran elämää takanapäin, ja tekniikkaakin on tullut opiskeltua yli neljännesvuosisadan,
niin luulisin kyllä jotakin tietäväni alaltani.
Se tieto ei välttämättä kohtaa sellaista henkilöä, jolla ei ole edes tekniikan perustiedot hallinnassa.
Rautalangasta ei voi tässä tilanteessa vääntää mallia, mitä asiallani tarkoitan.

Tiedän varmasti, että tällä foorumilla on paljon sellaisia käyttäjiä, jotka haluaisvat tietää tekniikasta sellaista jota ei ole helposti kirjallisuudesta saatavissa.
Olen niitä tietoja hiukan yrittänyt viesteilläni valottaa, mutta vastaanootto on ollut tyrmäävä...jopa henkilökohtaisuuksiin menevillä herjauksilla.
Mitä jos antaisin samalla mitalla takaisin, arvatenkin saisin sitä mitä olen pyytänytkin.
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1560
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Nyt minä lähden :arrow: Ja kohta palaaan kaikkine selityksineni :oops:
Eikö tää vatkaaminen lopu ikinä :?:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Lukittu