puhaltaa kuumaa ???

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
pelimies888
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: Ke 09.03.2005 18:04
Paikkakunta: ilmajoki

puhaltaa kuumaa ???

Viesti Kirjoittaja pelimies888 »

eli 190 1.8 mersu puhaltaa tuli kuumaa.... jos lämmön säätö vivut vie ihan siniselle niin autoon jäätyy... sitten laitat millin punaisen puolelle niin hiki virtaa ja on kuuma!! eikä vaikuta millä alueella punaista se on.... heti kun millin vie siniseltä pois niin täysillä tulee kuumaa... ajettaessa tulee niin kuumaa ettei kättä kärsi montaa sekuntia puhaltimella pitää... paikalla hieman kaumiin... mistähän vikaa lähtis ettiin??
Avatar
C-mies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 61
Liittynyt: Pe 04.04.2003 14:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Voi olla korjattavissa

Viesti Kirjoittaja C-mies »

Itsellä C:ssä viime talvena samaa vikaa. Pähkäilin, että on pakko olla jotain häikkää sähköissä koska ilmaa ohjaavat läpät toimi mielestäni ihan OK.
Otin sitten keskikonsolin auki ja sieltä säätimien juuresta löytyi piirilevy. Kävin sen tinaukset kolvilla läpi. Riitti kun sulattelin tehdastinaukset. Nähtävästi jossain oli huono juotos, joka ei ollut kestänyt tärinää, aikaa ja kilometrejä. Siihen loppui "saunomiset" meikäläisen hytissä ja nyt pelaa niinkuin pitääkin.
Tuli ympyrä ja tähti - siitä se autoilu sujumaan lähti
jounir
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 157
Liittynyt: To 20.04.2006 11:24
Paikkakunta: Lohja

Re: puhaltaa kuumaa ???

Viesti Kirjoittaja jounir »

pelimies888 kirjoitti:eli 190 1.8 mersu puhaltaa tuli kuumaa.... jos lämmön säätö vivut vie ihan siniselle niin autoon jäätyy... sitten laitat millin punaisen puolelle niin hiki virtaa ja on kuuma!! eikä vaikuta millä alueella punaista se on.... heti kun millin vie siniseltä pois niin täysillä tulee kuumaa... ajettaessa tulee niin kuumaa ettei kättä kärsi montaa sekuntia puhaltimella pitää... paikalla hieman kaumiin... mistähän vikaa lähtis ettiin??
Kerro kun saat vian korjattua. Meidän -88 190:ssä sama vika, niin vähää ei saa kuskin puolta käännettyä kylmältä lämpöiselle etteikö tule ihan kuumaa.
C220 CDI A -00
W124 300TD -92
W211 240 -02
Tompsoni
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: Pe 11.01.2008 13:19
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Tompsoni »

Tuntuuko se lämmönsäätimen pyörittäminen tavallista löysemmältä?
Siellä takana on pari niveltä ja akseli välissä pyörittämässä kennolle läppiä ja nuo nivelet hajoaa vanhuuttaan :arrow: saattaa olla alkavaa vikaa ettei toimi kunnolla.
Sprinter 316CDI A -05

ex. Vaneo 1.9 A family, -02 saksantuonti
ex. 190E 2.0 kat (W201) manuaali vm. 1986 saksantuonti
Avatar
pelimies888
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: Ke 09.03.2005 18:04
Paikkakunta: ilmajoki

Viesti Kirjoittaja pelimies888 »

Tompsoni kirjoitti:Tuntuuko se lämmönsäätimen pyörittäminen tavallista löysemmältä?
Siellä takana on pari niveltä ja akseli välissä pyörittämässä kennolle läppiä ja nuo nivelet hajoaa vanhuuttaan :arrow: saattaa olla alkavaa vikaa ettei toimi kunnolla.

joo otin auki ja kattoin... eli lämmön säätö pyörien takaa lähtee joku tappi joka painetaan muovisen vastakappaleen sisälle... kuskin puoleisesta oli muovinen vasta tappi poikki ja poissa kokonaan... tapin kanta olis säädetty kuuma asentoon ja pora suuvi väliin että on siinä pysynyt...(tämä siis edellisen omitajan toimesta) apukusin puoleinen muovi kappale oli ehjä..
eli nyt kun oon apukuskin puolelta laittanut kylmälle (periaatteessä sulkenut puhalluksen) niin on tullut kylmää... sitte kun oon kääntänyt hieman kuumemmalle niin on tullut täysin kuumaa koksa kuskin puoleinen on sihen lukuttuna ollut... kuinkas nyt tämä rikkinäisen tapin kannan saa irti ja vaihdettua sinne mustaan levyyn mikä näkyy...?? sen takana olivat vivustot oli ehjänä jotka kennoille menee...

eli miten tämän poikki menneen muovi tapin kannan saan pois sieltä mustasta seinästä/paneelista ja ehjän vaihdettua tilalle??
Avatar
capriceman
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 440
Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja capriceman »

Moi! Potikoitten juotokset pitää uusia ja kortin runkoliitin pitää juottaa uudelleen kiinni. Potikoitten mekaaniset kiinnityskohdat pitää tarkistaa. Tarkista myös molempien puolten kulkusten toiminta jos kulkuset jumittaa, kannattaa kulkuset purkaa ja puhdistaa. Mittaa potikoitten toiminta ohmimittarilla resistanssi ei saa heilua, sen tulee muuttua tasaisesti koko toiminta-alueella. Jos pätkii uusi potikat.
MikkoH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 200
Liittynyt: Ke 21.12.2005 11:12
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MikkoH »

Moi! Potikoitten juotokset pitää uusia ja kortin runkoliitin pitää juottaa uudelleen kiinni. Potikoitten mekaaniset kiinnityskohdat pitää tarkistaa. Tarkista myös molempien puolten kulkusten toiminta jos kulkuset jumittaa, kannattaa kulkuset purkaa ja puhdistaa. Mittaa potikoitten toiminta ohmimittarilla resistanssi ei saa heilua, sen tulee muuttua tasaisesti koko toiminta-alueella. Jos pätkii uusi potikat.
Näin 124 korisissa. W201:ssä on ilmanpuolelta ohjattu lämmityslaite, jossa lämmönsäätövivut ohjaavat suoraan mekaanisesti ilmaläppiä. Lämmityslaitteen kennossa kiertää kuuma neste kokoajan, osa ilmasta ohjataan kennon ohi ilmaläpillä..
" Curse not thine engine when it turneth not. Curse rather thine own stupidity. "
Rico
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: To 31.01.2008 17:32
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Rico »

Siis auttakaa nyt avutonta kun mulla puhaltaa myös lämmintä säätimen asennosta riippumatta. Kyseessä on 124 koppanen -86 Bensakone ilmastoinilla. Siis mitkä on nää potikat ja onko niiden tarkoitus avautua ja sulkeutua sen mukaan kuinka sinne jännite vaihtuu eli säätimiä pyörittelemällä? Tämä auto on nyt ollut 3 päivää mulla ja myyjävastuuta ei ole. Mikä on näitten potikoiden virallinen nimi vai löytyykö numerosarja haulla? Ei vaimo tartte ainakaan nyt turkkia :wink:
MikkoH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 200
Liittynyt: Ke 21.12.2005 11:12
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MikkoH »

En tunne 124 korisen lämmityslaitetta sen tarkemmin, mutta potikka on varmaan säätövastus. Lämmityslaitteen lämmönsäätimellä varmaan pyöritetään säätövastusta, joka säätää venttiilille menevää jännitettä. Venttiilit, nk. pässinkivekset, löytyy akun vierestä. Ne säätää lämmityslaitteen kennolle menevän kuuman veden määrää. Mittaa venttiileille tulevaa jännitettä. Jos jännite muuttuu suunnilleen suoraviivaisesti lämmönsäätörullan asennon mukaan, on pässinkivekset jumissa. Ne kuulemma pystyy avaamaan ja puhdistamaan. Jos venttiileille tuleva jännite heiluu, tai pysyy muuttumattomana lämmönsäätörullan asennosta riippumatta, on vika säätövastuksessa tai siihen liittyvissä sähköjutuissa. Kokeneemmat voi korjata. Haku toiminnolla ehkä löytyy myös lisää..
" Curse not thine engine when it turneth not. Curse rather thine own stupidity. "
Avatar
Fenton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1294
Liittynyt: Ma 17.09.2007 16:52
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

Vaan vaikuttaakos se säätöruuvi suoraan sinne kiveksiin? Kun se on kerran ilmastoinnilla ja silleen. Eikös se ole termostaattiohjattu, astemerkinnät rullissa? Ja tunnistin peilin vieressä katossa?
Jos on niinku muistelen, niin silloin säätöruuvilta ei taida olla suoraa yhteyttä? Ainakin niin muistelisin noissa mun tuoreemmissa olleen.
Sen verran on yhteyttä että kun rullan kääntää ihan kylmälle, niin venttiilin pitäs sulkeutua. Ja ihan kuumalla, missä on se huurteenpoistokuva siinä rullassa, venttiili on aina täysin auki.
Vai muistanko taas väärin?
Ville
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1464
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Fenton kirjoitti:Vaan vaikuttaakos se säätöruuvi suoraan sinne kiveksiin? Kun se on kerran ilmastoinnilla ja silleen. Eikös se ole termostaattiohjattu, astemerkinnät rullissa? Ja tunnistin peilin vieressä katossa?
Jos on niinku muistelen, niin silloin säätöruuvilta ei taida olla suoraa yhteyttä? Ainakin niin muistelisin noissa mun tuoreemmissa olleen.
Sen verran on yhteyttä että kun rullan kääntää ihan kylmälle, niin venttiilin pitäs sulkeutua. Ja ihan kuumalla, missä on se huurteenpoistokuva siinä rullassa, venttiili on aina täysin auki.
Vai muistanko taas väärin?
Kyllä se näin menee, et muista väärin. Näin on kaikissa 124:ssa vuosimallista riippumatta. Venttiili on täysin kiinni (eli kylmällä) kun siihen syötetään +12V. Näin on Mersun insinööri suunnitellut talvipakkasien varalle jos autosta katoaa sähköt: auto on kuin sauna. :D Kannattaakin tarkistaa sulake nro 7. Ja sitten mitata tuleeko venttiileille 0V kun lämpötilaksi on tilattu kuumaa, ja 12V kun tilattu kylmää. Ja sitten kannattaa aukaista ne venttiilit (närhenmunat), voivat olla jumissa.
Rico
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: To 31.01.2008 17:32
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Rico »

Kiitokset näistä kommenteista. Nyt lähdenkin talliin säätää ja ihmettelemään missä mättää... (taidan ottaa jääkaapista bisset mukaan et pysyy edes hermot viileenä)
jounir
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 157
Liittynyt: To 20.04.2006 11:24
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja jounir »

Kuis tää topikki rupes yks kaks korjaamaan 124:n lämppäriä kun pitäs puhua tuosta 190:n ongelmasta.
Eiköhän jatketa alkuperäistä aihetta niin sais meikäkin vinkkiä samaan vikaan kun topicin aloittaja.
C220 CDI A -00
W124 300TD -92
W211 240 -02
sebastian78
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Su 16.10.2005 21:39

Viesti Kirjoittaja sebastian78 »

Luulisin että mangneettiventtiilit ovat hapettuneet... itselläni oli joskus samanlainen ongelma ei tullut kuin kuumaa taikka kylmää
Timo T.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 234
Liittynyt: La 08.11.2003 10:57
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Timo T. »

pelimies888 kirjoitti:...
eli miten tämän poikki menneen muovi tapin kannan saan pois sieltä mustasta seinästä/paneelista ja ehjän vaihdettua tilalle??
Löytyykö tähän ohjeita? Äkkiä tutkimalla en saanut käsitystä millä tuo vanha natsa lähtee irti lämppärin kotelosta.

Tietääkö joku mahdollisesti myös osanumeroa tuolle muovilipareelle?
Nichts auf dieser Welt ist für die Ewigkeit bestimmt, erst recht keine Autos. Aber manche leben länger. Und fahren weiter.
W218 CLS 350CDI 2011
W460 300GD 1981
Vastaa Viestiin