Bensaturbo, muutoskatsastus ja tarvittavat muutokset

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Bensaturbo, muutoskatsastus ja tarvittavat muutokset

Viesti Kirjoittaja tomant »

Dieseleiden turbottamisesta ja katsastuksesta on tällä foorumilla paljon asiaa ja moni mieltääkin turbomersun aina dieseliä polttavaksi superturboksi. Olisi mukava synnyttää keskustelua myös bensamersujen toteutuneista turboprojekteista ja niiden muutoskatsastuksista. Tehdyt muutostyöt ja erityisesti muutoskatsastuksessa vaaditut muutostyöt kiinnostavat tällaista projektia suunnittelevaa. Näin ei tarvitsisi tehdä sellaisia virheitä, joista on jo tietoa. Esim. vertailumoottorit, tarvittavat muutokset jarruihin, alustaan, voimansiirtoon jne. jo toteutuneiden projektien osalta auttaisivat turbon suunnittelijoita paljon enemmän kuin satunnaiset haut, jotka eivät välttämättä tuo lisätietoa bensamersujen viilaajille. Täällä foorumilla löytyy useampia bensaturboja ja kokemuksia turbottamisesta ja muutoskatsastuksista. Tässä säikeessä voisi oman projektin tiedot esittää tiivistetysti.

Tässä keskustelun avaukseksi hyvä kirjoitus AK47:ltä, koskien mallisarjaa W201 (lainaus http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=59986" onclick="window.open(this.href);return false;):
AK47 kirjoitti:Käytännössä 200hp tehot leimalla tarkoittaa alustalta ja jarruilta ja voimansiirrolta 2.5 16v EVO1 tai EVO2 tekniikkaa.

Suosittelen leimaamaan noin 160hp eli 2.6E:n tehoille, jolloin riittää pienet muutokset, eli etujarrut 284x22mm ja etuvakaaja 2.6E tai kuustoistavenasesta bensavehkeestä. Asiallinen katsastushenkilö antaa nuilla leiman. Tuosta jos menee yli, niin pitää vaihtaa etu ja takanavat ja takajarrut ja takavakaaja ja ohjaustehostin, voimansiirto moottorilta vanteeseen asti. Kuka laskee rosentit?

Edit: Ohessa vertailukohteita, aina kun teholuku ylittyy niin tekniikkaa vaaditaan vähintään seuraavaksi isommasta mallista. Maksimi on 235hp+20%=>282hp ja se taitaa ylittää suurimman sallitun tehopainosuhteen aika reilusti.

2.0E 122hp. Et luultavasti tarvitse mitään muutoksia
2.3E 136hp. Et luultavasti tarvitse mitään muutoksia
2.6E 166hp. Tarvitset etujarrut ja etuvakaajatangon
2.3 16v 185hp. Tarvitset käytännössä alustan, jarrut ja voimansiirron
2.5 16v 195hp. Tarvitset käytännössä alustan, jarrut ja voimansiirron
EVO1 204hp. Tarvitset käytännössä alustan, jarrut ja voimansiirron
EVO2 235hp. Tarvitset käytännössä alustan, jarrut ja voimansiirron
3.2 AMG 234hp. Tarvitset käytännössä alustan, jarrut ja voimansiirron
Edit: Hakusanat bensa turbo bensaturbo katsastus muutoskatsastus vertailumoottori vähäpäästöinen

tomant
Viimeksi muokannut tomant, Pe 18.01.2013 14:48. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Ja sekin tuli mieleen kun täällä (vaikka laki on nykyään täsmälleen sama kuin suomessa) on OK kun lasketaan 20% tehoylitys vertailumoottorista. Siis esimerkiksi 2,3E 136*20%=163hp. Joten ei tarvi mitään muutoksia ennen kuin mennään tuon tehorajan yli.

Se antaa hienot mahdollisuudet 2 litrasen kevyeen virittämiseen. Voi alotella pikkubudjetilla, käydä katsastamassa. Sitten kun kylllästyy, niin voi siirtyä seuraavaan rajaan, eli tuohon 2.6E 166hp*20%=199hp. Näin siis ajatuksia vaihdeltiin k-miehen kanssa mersusta viimeviikolla.

Tuttua kauraahan se oli jo mun Golfista, kun siinä käytin vertailumoottorina 16V GTI 139*20%=167 ja lapulla oli vain 151hp moottorista, voimansiirtoon 10%. Kannattaa siis käydä aina kysymässä useammalta konttorilta mitä käytäntöä heillä noudatetaan.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
{janne}}}
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: Ti 12.02.2008 21:50
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja {janne}}} »

mullehan tuo konttorin juippi meinas että mallisarjan tehokkaimmasta vasta aletaa laskemaan se 20% sääntö.. ja käsittääkseni nuita cossuja ei oteta lukuun eli ns. vakio tehokkain w201 on tuo 2.6 litranen.. En sitte tiiiä.. :D
Avatar
NFS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 228
Liittynyt: Su 10.10.2004 15:53
Paikkakunta: Nivala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NFS »

Kommentoinpas omalta kohdalta, sen verran et. Oma 2.3-16v turbotus meni site et vertailtiin 2.5-16v ja siitä piti olla vino pino sitten lappuja mitä eroa on 2.3-16v Vs 2.5-16v W201:n kohdalla vertailu on tuo 2.5-16v 204hv+20%
Konttoreissa on tosin eroja. Evoja ei ole lasketa sarjatuotanto malleiksi, niitä ei löydy katsastus asemien tietokannoista. Tai ei ainakaan täälläpäin löytynyt.
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

meillä verrattiiin tuota 2.0 190e meseä 2.6l jarrujen puolesta,siis itse kirjotin todistuksen että on samat etujarrut kun tossa kutoskoneisessa.
ja leima tuli,vaikka eka olikin vaikeuksia kun oli liian PIENET ahtopaineet teholapussa.
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

http://www2.radalle.com/galleria/?cmd=k ... va_nro=166
ja siis tästä luisuautosta oli kyse.
P. Lanttola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: Su 07.12.2003 19:59

Viesti Kirjoittaja P. Lanttola »

Käytännössähän pitäisi vaatia myös ABS:t jos tehokkaammasta mallista ne löytyy. Eli ilmeisesti aina jos teho nousee yli tuon 136hv:n niin joutuu ABS:t laittamaan jos ei jo löydy.
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

on niiitä tehokkaampiakin tehty ilman abseja,ainakin mun käsityksen mukaan? konttoreissa vaan on paljon eroja mitä vaaditaan ja keneltäkin.
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

w201

Viesti Kirjoittaja AK47 »

P. Lanttola kirjoitti:Käytännössähän pitäisi vaatia myös ABS:t jos tehokkaammasta mallista ne löytyy. Eli ilmeisesti aina jos teho nousee yli tuon 136hv:n niin joutuu ABS:t laittamaan jos ei jo löydy.
Aivan, käsittääkseni KAIKISSA kuusitoistaventtiilisissä on ABS. Eli ilman ABS:ää joutuu tyytymään leimalla 166hp tehoihin. ABS:ää ei voi vaatia ellei KAIKISSA kyseisen tehon (tai suuremman) malleissa sitä ole vakiona. Niin ja se +20% on vain mallisarjan tehokkaimmasta. Muilla raja on siinä mitä tehdas ilmoittaa. Tämmöistä tietoa itse olen konttorilta saanut.

Mielenkiintoista ettei EVO:ja tunneta konttorilla...

Toisaalta silloin ei vaadita EVO: osiakaan vaan saadaan +20% tuosta 2.5 16v, eli helpottaa ehkä joidenkin osien hankintaa jos riittää 195x1.2=234hp Oliko EVO:issa joitain takaripustuksen osia erillaisia, en muista enää?

Sitten tuo tehopainosuhde 7kg/KW. Elikkä vaikkapa w201 painaisi noin 1300kg niin tehopainosuhteen perusteella saisi tehoa olla maksimissaan 252hp vaikka alusta olisi evo2 ja se antaisi myöten 1.2x235=282hp

http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajon ... tyksiä.htm

Edit: Hemmetti kun ei tuo linkki pelaa....
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

Tässä linkkejä rakennemuutosten säädöksiin:

alkuperäinen asetus:
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779

edellisen muutosasetus:
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2002/20021256

AKE:n soveltamisohje edellisiin:
http://www.ake.fi/pdf/10-208-2004.pdf

Näiden perusteella pitäisi toimia. Olisi hyvä tietää, miten eri konttorit soveltavat näitä käytännössä.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1599
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

{janne}}} kirjoitti:mullehan tuo konttorin juippi meinas että mallisarjan tehokkaimmasta vasta aletaa laskemaan se 20% sääntö.. ja käsittääkseni nuita cossuja ei oteta lukuun eli ns. vakio tehokkain w201 on tuo 2.6 litranen.. En sitte tiiiä.. :D
kyllähän ne cossut väy vertailu malliksi, onhan nekin sarjatuotanto malleja
Avatar
NFS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 228
Liittynyt: Su 10.10.2004 15:53
Paikkakunta: Nivala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NFS »

2.3-16v ja 2.5-16v tottakai käy vertailuksi. Ja mallisarjan tehokkain on 2.5-16v. Ja ABS:t oli omassa vakiona. Evoja, AMG,Brabus jne tuskin käy vertailu malleiksi koska valmistus määrät on pieniä. Mikä sitten on se sarjavalmisteisen raja ei mitään havaintoa.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

NFS kirjoitti:...Oma 2.3-16v turbotus meni site et vertailtiin 2.5-16v ja siitä piti olla vino pino sitten lappuja mitä eroa on 2.3-16v Vs 2.5-16v W201:n kohdalla vertailu on tuo 2.5-16v 204hv+20%...
Mitkä osat sinun piti vaihtaa 2.3-16 -> 2.5-16 vertailua varten?

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

laineracing kirjoitti:meillä verrattiiin tuota 2.0 190e meseä 2.6l jarrujen puolesta,siis itse kirjotin todistuksen että on samat etujarrut kun tossa kutoskoneisessa.
ja leima tuli,vaikka eka olikin vaikeuksia kun oli liian PIENET ahtopaineet teholapussa.
Miten oli liian pienet ahtopaineet?
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

oli vain 0.32bar ja nykyään laki vaatii yli o.5bar! :lol: tähän oikeesti katsastus tökkäs. ei muutakun paperiin 0.82 ni rupes kelepaan :lol:
törkyturpa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 92
Liittynyt: Su 28.05.2006 17:45

Viesti Kirjoittaja törkyturpa »

oli vain 0.32bar ja nykyään laki vaatii yli o.5bar! Laughing tähän oikeesti katsastus tökkäs. ei muutakun paperiin 0.82 ni rupes kelepaan
mitäh,millos tällänen pykälä on tullut :shock: koskeeko myös diesel autoja.itse muutos katsastin viime elokuussa tuon dieselin 0.4bar paineilla eikä ollut ongelmia :lol: :roll: onkos tuosta tulevaisuudessa odotettavissa mulle ongelmia leimalla kun otteessa lukee tuo 0.4bar :shock:
124 300d st
Avatar
NFS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 228
Liittynyt: Su 10.10.2004 15:53
Paikkakunta: Nivala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NFS »

tomant kirjoitti:
NFS kirjoitti:...Oma 2.3-16v turbotus meni site et vertailtiin 2.5-16v ja siitä piti olla vino pino sitten lappuja mitä eroa on 2.3-16v Vs 2.5-16v W201:n kohdalla vertailu on tuo 2.5-16v 204hv+20%...
Mitkä osat sinun piti vaihtaa 2.3-16 -> 2.5-16 vertailua varten?

tomant
Ei mitään, kun niillä ei ole mitään eroa :D
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

laineracing kirjoitti:oli vain 0.32bar ja nykyään laki vaatii yli o.5bar! :lol: tähän oikeesti katsastus tökkäs. ei muutakun paperiin 0.82 ni rupes kelepaan :lol:
Ei meilläpäin ainakaan alkuvuodesta ollut mitään minimi rajaa. Lukeekos tuo jossain päin Akea?
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

NFS kirjoitti:
tomant kirjoitti:
NFS kirjoitti:...Oma 2.3-16v turbotus meni site et vertailtiin 2.5-16v ja siitä piti olla vino pino sitten lappuja mitä eroa on 2.3-16v Vs 2.5-16v W201:n kohdalla vertailu on tuo 2.5-16v 204hv+20%...
Mitkä osat sinun piti vaihtaa 2.3-16 -> 2.5-16 vertailua varten?

tomant
Ei mitään, kun niillä ei ole mitään eroa :D
Asia selvä. Noilla lapuilla siis osoitit samanlaisuuden etkä eroavuuksia ;-)

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

laineracing kirjoitti:oli vain 0.32bar ja nykyään laki vaatii yli o.5bar!...
Voitko laittaa linkin tuohon lakiin?

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

vittuako minä mistään laki asioista tiedän,näin mulle sanottiin konttorilla että aken käsky!
siitä kolmos numerosta tein ite kasin ni johan kelpas,että siinä mun kiinnostus laista.
turhaa niitä kaikkia pykäliä kyttäilee.
Avatar
NFS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 228
Liittynyt: Su 10.10.2004 15:53
Paikkakunta: Nivala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NFS »

Asia selvä. Noilla lapuilla siis osoitit samanlaisuuden etkä eroavuuksia ;-)


Jep.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Jos laki kerran sanoo että minimi on 0,5 niin siinähän pitää sitten Saabit, ooppelit, volvot yms. alkaa virittämään että saavutetaan katsastuskunto. Volvo 2.0T ahtaa 0,35 ja T4 0,8. Mun Golf katsastettiin 0,42 bar ahdoilla.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

ehkäpä se katsastus setä meinas näitä jälkeenpäin ahdettuja?
mulle ihan sama. ite oon noi todistuksekkin kirjottanu että jarrut vastaa tehokasta mallia ja nekin kelpaa...ei paljo tarvi mitään vastaavuus todistuksia kysellä ja ettiä...
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Tuoi mun autohan on jälkeenpäin ahdettu. Mulla VW:ssä riitti kun otin varaosaluettelosta jarrujen varaosanumerot. Tulostin vain ne varaosanumeroineen niin kelpasi sellaisenaan tällaisen tulosteen kanssa. Olisi mulla ollut myös liikkeen leimalla oleva luettelo (kopio), mutta sitä ei kaivattu.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
kynsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: La 18.11.2006 18:12
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja kynsi »

Joo, näitä 0,5 huhuja olen kuullut. Ei ainakaan löydy tieliikennelain 2008 moottorin muutoksia koskevasta kohdasta. Olisiko aken porukan keksimä suositus aliruuvauksen karsimiseksi.
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

kynsi kirjoitti:Joo, näitä 0,5 huhuja olen kuullut. Ei ainakaan löydy tieliikennelain 2008 moottorin muutoksia koskevasta kohdasta. Olisiko aken porukan keksimä suositus aliruuvauksen karsimiseksi.
Mielenkiintoista. Itsellä on Mosselmanin sarja odottelemassa kunnostusta ja siinä on paine muistaakseni normaalisti 0.38bar vai olikohan 0.45bar mutta kuitenkin alle 0.5bar. Saattaa tulla kiistaa jos pitää väkisin ahtaa enemmän kuin haluaa..... Näinhän ei voi lakia soveltaa, ehei. No, pitää niiden jotka ahtaa alle 0.5bar paineilla pyytää lappu jossa on mitattu auto vaikkapa 0.4bar paineilla ja laittaa lappuun sen mukaiset tehot ja kirjoitella paineeksi kilo, onkohan se sitten parempi niin?

Taitaa konttori keksiä mitä tahansa ettei kukaan saisi laittaa turboja tai muuten lisäillä tehoja tai muutella autoja.

Milloinkahan rupeavat lukemaan ekusta karttoja ja niitä syynäilemään? Taitaa jäädä se vain osaamattomuuden takia hoitamatta ja pitää sitten muita kiusata...
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
vtr_tommi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Pe 28.03.2008 13:03

Viesti Kirjoittaja vtr_tommi »

Onkos kenekään tarvinnu esittää konttorilla mitään maahantuojan tms. "virallista" todistusta siitä, minkälaisilla muutoksilla eri mallit saadaan vastaamaan toisiaan esim. 2.0E (122hp) -> 2.6E (166hp)

Jos jollakulla tälläinen vastaavuustodistus on, niin vois skannata tänne näytille. Voishan sitä sitte vaikka photoshopilla... :twisted:

Tarkotuksena tällähetkellä olis vaan vaihtaa w124 etusatulat ja jäähdytetyt levyt, minkälaisilla kokoonpanoilla muut on saaneet noita 166hp:n papereita?

Tallissa turboprojekti jo siinä vaiheessa että rupee jo katsastusta miettii
Avatar
retzki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: Ke 26.09.2007 22:16

Viesti Kirjoittaja retzki »

mihin tehoihin asti saa 190E 2.0 muuttaa, ilman että tarvii alkaa muuttamaan jarrua tai muuta ? onko se siis että 20% saa lisää eli 122hp x 1,20 = 146 hp, eli siihen asti saa muuttaa ?
Lähtee kuin purkka tukasta..
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

retzki kirjoitti:mihin tehoihin asti saa 190E 2.0 muuttaa, ilman että tarvii alkaa muuttamaan jarrua tai muuta ? onko se siis että 20% saa lisää eli 122hp x 1,20 = 146 hp, eli siihen asti saa muuttaa ?
Lue tuo AK47:n juttu tuossa aloitusviestissä. Jos teho kasvaa, pitää autossa löytyä vastaavantehoisen auton jarrut. Todennäköisesti alkuperäiset 190E jarrut riittävät 136 hevosvoimaan (2.0 ja 2.3 samat jarrut?). Tuo 20%:n sääntö koskee vain tehokkainta vertailumoottoria.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Vastaa Viestiin