ÄLÄ DIISELÖI !!! (muutoskatsastus helvet**)

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Wigilante
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Su 06.01.2008 21:34

ÄLÄ DIISELÖI !!! (muutoskatsastus helvet**)

Viesti Kirjoittaja Wigilante »

Ajattelin tosiaan oikein rustata tälläisen "tarinan" kun tuon oma w126:sen diiselöinnin piti olla niin iisi homma mutta kuinkas kävikään!!!

Menin tosiaa ässän kanssa konttuurille tässä pari päivää sitten nokalla 280s motin tilalla 300td.. Hetken päästä olin 67€ köyhempi ja odottelin parkkiksella , että äijä huitoo minua tulemaan sisään tuomiolle ja niin sitten kohta testattiin jarrut (hyvät), pakokaasut (hyvät) sitten kyseltiin ja höpistiin, että mitä on tehty jne. (tähän mennessä oli jo tarvinnut hommata kaverilta jolta koneen sain niin kuitti että mistä autosta (sarjanumero) kone on tullut.

Sitten kuulemma tarvitsi vielä tietää, että mitä tuo 280s bensa motti oli painanut ja mitä nykyinen 300td painaa. No eihän sellaisia tietoja saanut mistään mutta tulostelin kuitenkin netistä vähän sieltä täältä kaikki mahdolliset tiedot w126 mallisarjasta ja w123 mallisarjasta jos tuo ko. 300td:kin on yhdessä paperissa oli ilmoitettu painot esim. w123 280s ja w123 300td autoille eli kun noista laskee erotuksen niin pitäisi kaiketi saada tuo haluttu painoero selville MUTTA eihän se riittänyt todisteeksi paikallisessa natsikatsarissa vaan tarvitsi hommata ne painot jostain lisäksi tarvitsi tietää onko moottori 121hv malli vai 125hv malli (tärkeät 4hv kun jokatapauksessa teho oli tippunu noin 50hv eikä siis noussut jonka luulisi jo vähentävän katsarin kiinnostusta).

No kun kaikki katsamiehet olivat kopissaan kilpaa asiaa miettineet noin 30minuuttia tuli vihdoin mies lukemaan tuomiota joka oli HYLÄTTY eli katsarilla käynnin jälkeen autostani tuli katsastamaton :D sama kuin lääkärissä tulisi kipeäksi. No tästä selvittäisiin hommaamalla ne painot ... Soitin siis veholle ja sitä kautta maahantuojalle joka oli erittäin ystävällinen ja lupasi auttaa ja onkia ko. tiedot mb:n tehtaalta.

Sähköpostia sitten tuli ja painotkin selvisi nyt kaikille tiedoksi, että 280s m110 moottori painaa 190kg ja 300td om617 moottori painaa 255kg Soitin sitten katsarille ja kysyin onkos nyt hyvä mieli ja olenko tervetullut hakemaan sen sinne jääneen leimani takaisin. No pienen laskutoimituksen jälkeen alkoi melkoinen paapatus puhelimessani kun katsari huomasi, että moottorin paino oli noussut 34% (max. 20%) .

Tästä hyvästä joudun nyt hommaamaan koko auton keulasta varaosaluettelot niin 280s mallista kuin 300sdt mallistakin (jota ei onneksi ole tehty kuin jenkkeihin niin tietojen saatavuus huomattavasti vaikeampaa) jotta siis katsari näkisi, että jokainen osa auton keulassa esim. tukivarret jne. ovat täsmälleen vastaavat molemmissa 280s:sä ja 300sdt:sä kysyin vielä, että mitä jos 280 onkin ollut vankemmat osat niin tarvitseeko silti vaihdella niin kuului vastaus "ei nyt ole väliä missä on vahvemmat tai paremmat vaan, että ovat täsmälleen samat eli vaihdettava jos numerot ei täsmää".

No nyt odottelen katsastamattoman auton omistajana, että viitsiikö vehon mies nähdä tuon verran vaivaa kun hänelle mailasin ja pyysin varaosalistoja. Ainut asia jossa kävi lykky niin katsari oli ainakin hetkellisesti unohtanut sen 4hv:n eron ei siis tarvitse moottoria enää selvitellä (sen toki saisi sillä w123 sarjanumerolla josta kone on mutta katsari päätti pitää ainoastaan sen paperin itsellään jossa se luki "varmuuden vuoksi")

Mitenköhän tässä käy oikein jännittää (lue VITUTT** :evil: )

Mitä tästä opimme ÄLÄ DIISELÖI ÄSSÄÄ!!!!!!!!

Ps: lisälohtuna toimii se että kaverilla oli tasan samanlainen projekti vuosi pari takaperin ja häneltä ei oltu udeltu yhtään mitään samaisessa konttorissa, leima lappuun ja kotiin DIISELILLÄ (tasa-arvoa)

Olisi pitänyt laittaa autoon 500 tekniikka jota myös harkittiin mutta suuren työmäärän, varmuuden ja helpomman virittämisen takia päädyttiin tuohon 300td:hen :(
-w123 240d
-w201 200b
-w124 200d
-w126 300td
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1602
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Konttorikohtaiset erot on suuria. Muutoskatsastin oman ässän viimesyksynä diiseliksi. Ensimmäisellä konttorilla eivät suostuneet neuvottelemaankaan asiasta ilman maahantuojan selvitystä alustojen ym. yhteneväisyydestä.

Seuraavalla konttorilla sitten homma toimi, eikä takerruttu älyttömiin itsestäänselvyyksiin. Puolessa tunnissa oli otteeseen merkitty muutosprosentit moottorista ja jäähdyttimestä. Joillain konttoreilla hallitaan vielä asiakaspalvelu.
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

Vaihda konttoria.
Itse vaihdoin omaani 200D-> 300D ja katastus oli helppo.
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5429
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: ÄLÄ DIISELÖI !!! (muutoskatsastus helvet**)

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Wigilante kirjoitti:Ajattelin tosiaan oikein rustata tälläisen "tarinan" kun tuon oma w126:sen diiselöinnin piti olla niin iisi homma mutta kuinkas kävikään!!!

Menin tosiaa ässän kanssa konttuurille tässä pari päivää sitten nokalla 280s motin tilalla 300td.. Hetken päästä olin 67€ köyhempi ja odottelin parkkiksella , että äijä huitoo minua tulemaan sisään tuomiolle ja niin sitten kohta testattiin jarrut (hyvät), pakokaasut (hyvät) sitten kyseltiin ja höpistiin, että mitä on tehty jne. (tähän mennessä oli jo tarvinnut hommata kaverilta jolta koneen sain niin kuitti että mistä autosta (sarjanumero) kone on tullut.

Sitten kuulemma tarvitsi vielä tietää, että mitä tuo 280s bensa motti oli painanut ja mitä nykyinen 300td painaa. No eihän sellaisia tietoja saanut mistään mutta tulostelin kuitenkin netistä vähän sieltä täältä kaikki mahdolliset tiedot w126 mallisarjasta ja w123 mallisarjasta jos tuo ko. 300td:kin on yhdessä paperissa oli ilmoitettu painot esim. w123 280s ja w123 300td autoille eli kun noista laskee erotuksen niin pitäisi kaiketi saada tuo haluttu painoero selville MUTTA eihän se riittänyt todisteeksi paikallisessa natsikatsarissa vaan tarvitsi hommata ne painot jostain lisäksi tarvitsi tietää onko moottori 121hv malli vai 125hv malli (tärkeät 4hv kun jokatapauksessa teho oli tippunu noin 50hv eikä siis noussut jonka luulisi jo vähentävän katsarin kiinnostusta).

No kun kaikki katsamiehet olivat kopissaan kilpaa asiaa miettineet noin 30minuuttia tuli vihdoin mies lukemaan tuomiota joka oli HYLÄTTY eli katsarilla käynnin jälkeen autostani tuli katsastamaton :D sama kuin lääkärissä tulisi kipeäksi. No tästä selvittäisiin hommaamalla ne painot ... Soitin siis veholle ja sitä kautta maahantuojalle joka oli erittäin ystävällinen ja lupasi auttaa ja onkia ko. tiedot mb:n tehtaalta.

Sähköpostia sitten tuli ja painotkin selvisi nyt kaikille tiedoksi, että 280s m110 moottori painaa 190kg ja 300td om617 moottori painaa 255kg Soitin sitten katsarille ja kysyin onkos nyt hyvä mieli ja olenko tervetullut hakemaan sen sinne jääneen leimani takaisin. No pienen laskutoimituksen jälkeen alkoi melkoinen paapatus puhelimessani kun katsari huomasi, että moottorin paino oli noussut 34% (max. 20%) .

Tästä hyvästä joudun nyt hommaamaan koko auton keulasta varaosaluettelot niin 280s mallista kuin 300sdt mallistakin (jota ei onneksi ole tehty kuin jenkkeihin niin tietojen saatavuus huomattavasti vaikeampaa) jotta siis katsari näkisi, että jokainen osa auton keulassa esim. tukivarret jne. ovat täsmälleen vastaavat molemmissa 280s:sä ja 300sdt:sä kysyin vielä, että mitä jos 280 onkin ollut vankemmat osat niin tarvitseeko silti vaihdella niin kuului vastaus "ei nyt ole väliä missä on vahvemmat tai paremmat vaan, että ovat täsmälleen samat eli vaihdettava jos numerot ei täsmää".

No nyt odottelen katsastamattoman auton omistajana, että viitsiikö vehon mies nähdä tuon verran vaivaa kun hänelle mailasin ja pyysin varaosalistoja. Ainut asia jossa kävi lykky niin katsari oli ainakin hetkellisesti unohtanut sen 4hv:n eron ei siis tarvitse moottoria enää selvitellä (sen toki saisi sillä w123 sarjanumerolla josta kone on mutta katsari päätti pitää ainoastaan sen paperin itsellään jossa se luki "varmuuden vuoksi")

Mitenköhän tässä käy oikein jännittää (lue VITUTT** :evil: )

Mitä tästä opimme ÄLÄ DIISELÖI ÄSSÄÄ!!!!!!!!

Ps: lisälohtuna toimii se että kaverilla oli tasan samanlainen projekti vuosi pari takaperin ja häneltä ei oltu udeltu yhtään mitään samaisessa konttorissa, leima lappuun ja kotiin DIISELILLÄ (tasa-arvoa)

Olisi pitänyt laittaa autoon 500 tekniikka jota myös harkittiin mutta suuren työmäärän, varmuuden ja helpomman virittämisen takia päädyttiin tuohon 300td:hen :(
Otappa mukaa rekisterinumero jossa täysin vastaava homma on ok. Tämän ennakkotapauksen perusteella omasikin luulisi helpottuvan. Jos ei niin mene täysin uudelle asemalle asioimaan. Jos olit K1:llä niin mene valtion konttorille ja päinvastoin. Näillä ketjuiila kun on omat tietojenvälitysjärjestelmät.

Työkaverilla oli hiukan erityyppinen projekti ja sille täysin identtinen ennakkotapaus. Ei kelvannu paikallisessa A asemalla vaikka tuo ennakkotapauksen auto oli liikenteessä sekä katsastettu. Vähän samantyyppistä seikkaa kuin sinulla. (Vois melkein aseman nimetä :) Oliko A ketjua uudellamaalla?) No liput ja laput mukaan 50km ajoa uudelle eripaikkakunnan asemalle ja leima paperiin. Tämä tapaus 2kk takaa. Että näin on samat säännöt.
Avatar
Wigilante
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Su 06.01.2008 21:34

Viesti Kirjoittaja Wigilante »

No itse en taida enää konttoria vaihtaa kun tämä alkaa olla jo periaate kysymys ja kun tämä mukava paikalliskonttori lupasi vielä samaan muutoskatsastus rahaan hoitaa nämä "jälkitarkastukset" (kyllä siellä ollaan mukavia)
Haen vaikka saksasta mersun tehtaalta semmoisen 10 000sivun nivaskan paperia ja naulaan ne 6" ruosteisilla rautanauloilla märäntyneen kakkosnelkun kylkeen ja vien tuolle konttorirotalle vähän purtavaa niin eiköhän perke** ala leimaamaan vaikka useammankin lapun :twisted:
Otappa mukaa rekisterinumero jossa täysin vastaava homma on ok. Tämän ennakkotapauksen perusteella omasikin luulisi helpottuvan.


No nyt selvis, että tämä minun kaverikaan (ex kaveri tämän jälkeen no ei sentään :D ) ei myöskään ollut käynyt täällä vaan naapuri kunnassa jossa siis asia oli ollut laakista selvä :? olisipa tuo tullut aiemmin puheeksi eikä olisi ollut vaan varma luulo. No nyt tosiaan kattastan tuon röntän täällä vaikka väkisin :twisted:
-w123 240d
-w201 200b
-w124 200d
-w126 300td
Avatar
JUHHisi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 361
Liittynyt: Su 20.11.2005 19:39
Paikkakunta: HML

Viesti Kirjoittaja JUHHisi »

Haen vaikka saksasta mersun tehtaalta semmoisen 10 000sivun nivaskan paperia ja naulaan ne 6" ruosteisilla rautanauloilla märäntyneen kakkosnelkun kylkeen ja vien tuolle konttorirotalle vähän purtavaa niin eiköhän perke** ala leimaamaan vaikka useammankin lapun
Juuri NÄIN. Vielä kun otat lisämotivaatiota TÄSTÄ nii eiköhän rupee leima irtoamaan! :D :D
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: ÄLÄ DIISELÖI !!! (muutoskatsastus helvet**)

Viesti Kirjoittaja tomant »

Wigilante kirjoitti:...Sähköpostia sitten tuli ja painotkin selvisi nyt kaikille tiedoksi, että 280s m110 moottori painaa 190kg ja 300td om617 moottori painaa 255kg Soitin sitten katsarille ja kysyin onkos nyt hyvä mieli ja olenko tervetullut hakemaan sen sinne jääneen leimani takaisin. No pienen laskutoimituksen jälkeen alkoi melkoinen paapatus puhelimessani kun katsari huomasi, että moottorin paino oli noussut 34% (max. 20%) ...
Tuo 20% liittyy painavimpaan vertailumoottoriin eli katsastusmies on tulkinnut liikenneministeriön päätöstä ja siihen liittyvää AKEn ohjetta väärin. Etkö voinut käyttää kasikonetta vertailuun painon osalta vai onko kasimalleissa erilainen alusta? Jos alusta on sama, ei pitäisi olla ongelmaa. Jos 280- ja kasimalleissa on erilainen alusta, voit joutua muutostöihin.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
Wigilante
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Su 06.01.2008 21:34

Viesti Kirjoittaja Wigilante »

Tuo 20% liittyy painavimpaan vertailumoottoriin eli katsastusmies on tulkinnut liikenneministeriön päätöstä ja siihen liittyvää AKEn ohjetta väärin. Etkö voinut käyttää kasikonetta vertailuun painon osalta vai onko kasimalleissa erilainen alusta? Jos alusta on sama, ei pitäisi olla ongelmaa. Jos 280- ja kasimalleissa on erilainen alusta, voit joutua muutostöihin.
Jaahas jaahas vai on se vielä väärin lappunsa tulkinnut... :evil: No toivottavasti ei pahemmin olisi eroja kasimalliin... takapäässä kyllä taitaa kasimalleissa olla alumiiniset tukivarret mutta tämä katsari on innostunut vaan keulasta :)..

ehkä taas saa tuota "tarinaa" huomenna päivittää jos pääsen kuuntelemaan sen uudet selitykset miksei se voisi leimaa laittaa ... siis jos tuo vehon kaveri enään jaksaa jeesata ja lähettää ne varaosalistat :?
-w123 240d
-w201 200b
-w124 200d
-w126 300td
Avatar
Wigilante
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Su 06.01.2008 21:34

Viesti Kirjoittaja Wigilante »

TÄSSÄ OHJE MUUTOSKATSASTUKSEEN JOS EPÄSELVYYKSIÄ :D
Wigilante sanoi:
Hae saksasta mersun tehtaalta semmoinen ~10 000sivun nivaska papereita ja naulaa ne 6" ruosteisilla rautanauloilla märäntyneen kakkosnelkun kylkeen ja vie ne tuolle kyseiselle konttorirotalle purtavaksi niin eiköhän perke** ala leimaamaan vaikka useammankin lapun

Ja vielä JUHHisin varsin oiva lisäohje ja samalla loppukevennys:

Juuri NÄIN. Vielä kun otat lisämotivaatiota TÄSTÄ nii eiköhän rupee leima irtoamaan!
-w123 240d
-w201 200b
-w124 200d
-w126 300td
Avatar
Vensku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 466
Liittynyt: Ma 05.11.2007 19:34
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

En tiiä kyllä onko ihan väärinkään lappujansa tulkannu, siinä mielessähän inssi voisi olla oikeassa (minä sen enemää tietämättä mutta...), että jos tukivarret ja muut alustaratkaisut on erilaisia koneiden välillä, niin silloinhan tuo 20% painosääntö voisi ihan hyvin päteä jokaisen koneen välillä. En tiedä sitten miten se määritellään AKE:n puolesta, ettäkö pelkästään isoimpaan koneeseen se 20%, vai tukivarsien perusteella jne? :roll:
Mersut: W902 208D '96 - W903 310D '97 - projekti

BMW 530D Touring '99 - Mazda 323 1,5 '89
Mitsubishit Lancer GLXi 1.5 '91, - Galant 2,0A GLS '97, Galant 2,0 stw GLX '98
Töissä: Actros 2545, Antos 2540, Sprinter W906 316cdi
Avatar
Mikadoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 389
Liittynyt: Ti 02.12.2003 13:51
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja Mikadoo »

Mitä vuosimallia ässäsi on? Minulla on hyvät kokemukset ässän koneenvaihdosta. Mut mut, eikös se ole ihan sama onko siellä 280 ennen ollut kun se otetaan mallisarjan tehoikkaimman mallin mukaan. Eli mullakin secci on otettu sen mukaan niin tehoraja papereissa on 360hv. Tällä hetkellä siinä on vasta se 150hv.


-Mika-
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

Vensku_ kirjoitti:En tiiä kyllä onko ihan väärinkään lappujansa tulkannu, siinä mielessähän inssi voisi olla oikeassa (minä sen enemää tietämättä mutta...), että jos tukivarret ja muut alustaratkaisut on erilaisia koneiden välillä, niin silloinhan tuo 20% painosääntö voisi ihan hyvin päteä jokaisen koneen välillä. En tiedä sitten miten se määritellään AKE:n puolesta, ettäkö pelkästään isoimpaan koneeseen se 20%, vai tukivarsien perusteella jne? :roll:
Tehon, painon ja kuutiotilavuuden suhteen on sama periaate. Jos jokin näistä kasvaa alkuperäisestä, pitää jarrut ja alusta muuttaa vastaamaan mallia, jolla on vähintään muutetun moottorin teho, paino tai kuutiotilavuus. Ainoastaan mallisarjan tehokkaimman moottorin teho ja painavimman mootorin paino saadaan ylittää 20% ja suurin kuutiotilavuus saadaan ylittää 25%. Katso http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779 ja http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2002/20021256 sekä http://www.ake.fi/pdf/10-208-2004.pdf

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3088
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Harvinaisen pätevä oli Speden sketsi!

Mulla kävi pystärin dieselöinnin kanssa ihan hyvin viime kesänä. Katsastusmies katseli päältä ja kysäisi muutaman kysymyksen moottorista ja tyytyi siihen, että "nelisylinterisiä on molemmat" ja "sama alustahan niissä".

Mutta paha tuota inssiä on mennä mollaamaankaan, vaikka virkaintoinen onkin. Laki nääs sanoo:

Auton jarrut, voimansiirto ja muut liikenneturvallisuuteen vaikuttavat rakenteet (esimerkiksi jousitus ja akselistot) on muutettava vastaamaan vertailumoottorilla varustettua autoa

ja

Valmistajan tai valmistajan edustajan selvitys moottorin vaihdon edellyttämistä osista (mm. jarrut, akselistot, voimansiirto, jousitus). Selvitykseksi kelpaa myös varaosaselvitys eli listaus varaosien eroista moottorien välillä.


Minä olin lisäksi varautunut moottorin ja vaihdelaatikon kohdalla tähänkin:

Katsastustoimipaikka voi lisäksi vaatia selvitystä moottorin alkuperästä, esim. ostokuitti.


Jännää nähdä miten mun kesän korvilla käy kun vien saman pystärin muutoskatsastukseen turbon asennuksen jälkeen, uh. Tehoa on edelleen vähemmän kuin alkuperäisessä bensamoottorissa, mutta puntariin saattaa joutua auto.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
mas@
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: Ti 04.07.2006 18:44
Paikkakunta: jokioinen

Viesti Kirjoittaja mas@ »

Kannattaa varmaan kokeilla toista konttoria, minkäs paikan katsastuskonttorilla kävit niin tiedetään välttää tätä paikkaa
http://www.minunauto.com/auto/13217
http://www.minunauto.com/auto/24871
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

Petteri Kivimäki kirjoitti:...Laki nääs sanoo:

Auton jarrut, voimansiirto ja muut liikenneturvallisuuteen vaikuttavat rakenteet (esimerkiksi jousitus ja akselistot) on muutettava vastaamaan vertailumoottorilla varustettua autoa

ja

Valmistajan tai valmistajan edustajan selvitys moottorin vaihdon edellyttämistä osista (mm. jarrut, akselistot, voimansiirto, jousitus). Selvitykseksi kelpaa myös varaosaselvitys eli listaus varaosien eroista moottorien välillä.


Minä olin lisäksi varautunut moottorin ja vaihdelaatikon kohdalla tähänkin:

Katsastustoimipaikka voi lisäksi vaatia selvitystä moottorin alkuperästä, esim. ostokuitti.

Olet oikeilla linjoilla, mutta lainaukset eivät ole lakitekstiä vaan AKE:n nettisivuilta. AKE tulkitsee päätöksiä ja omia ohjeitaankin vaihtelevalla taidolla. Ministeriön päätösten ja AKEn virallisten ohjeiden suhteen ks. aiemmat viestit. Virallisiin dokumentteihin on aina varmempaa vedota. Joka tapauksessa katsastusmies teki virheen vedotessaan 20% sääntöön, koska kyseessä ei ollut painavin vertailumoottori.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3088
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

tomant kirjoitti: AKE tulkitsee päätöksiä ja omia ohjeitaankin vaihtelevalla taidolla.
Joo, näin on; minä sain käsittämättömän vastauksen omaan selkään jäsenneltyyn turbottamista koskevaan kysymykseeni:


Vertailumallissa tulisi olla vähintään saman verran tehoa, tilavuutta ja massaa kuin kyseisessä moottorissa turbon asennuksen jälkeen. Jos vertailumalli tuolloin olisi mallisarjan suurin, tehokkain tai painavin saa teho olla 20%, tilavuus 25% ja massa 20% suurempi kuin vertailumallissa.


:roll:
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Wigilante
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Su 06.01.2008 21:34

Viesti Kirjoittaja Wigilante »

Joo'o en tiiä onko tulkinnut väärin ja mitä (lakitekstit ei oikeen mee mun tajuntaan :) ) Mutta kuitenkin nyt on rönttä leimattu
ja edellisen "tarinan" jälkeen on vielä tapahtunut seuraavaa.

No sitten kun oikeasti olin soittanut läpi, kaikkien vehojen korjaamopäälliköt, autotalot kaikki ja vehon tekniset tuet niin ajattelin että ei sitä listaa saa mistään (maahantuoja olisi tosiaan ehkä ollut ainut mutta hän oli jossain reissussa) paitsi nyt motonetin listasta selvisi, että kaikki keulan osat ainakin sopii kaikkiin S- malleihin eli ovat varmaan samanlaisiakin.

No otin jälleen puhelin konttorille ja kysäisin kelpaisiko siitä katsella mutta vastaukseksi sain vain, että ei oo motonetin listoilla eikä osilla mitään virkaa, ne on semmosii osii jotka vaan sattuu paikalleen sopiin vaikka rakenne saattakin olla ihan eri kuin alkuperäisissä. Uhkasin jopa katsaria, että pakko sitten vain ajaa toiselle paikkakunnalla kun sellaista listaa ei kerran mistään saa ja muualla semmosta ei edes tarvita no katsari tähän sitten vastasi, että "niin minä sinun asemassasi tekisin". Ajattelin siinä hetken ei ei HELVE*** tuohon on melkein suoraa vittuil**.

No kun olin 20min kirjaimellisesti huutanut puhelimeen katsarille niin saimme sen verran sopua, että riittäisi kuulemma kun jokin korjaamo esimerkiksi takaisi allekirjotuksineen ja leimoineen, että s- sarjan keulat vastaavat toisiaan niin heidän olisi kuulemma "pakko myöntyä antamaan leima". Onneksi tiesin eräällä paikallisella olevan asiallista ja asiantuntevaa porukkaa ja sainkin pienen anelun ja rupattelun jälkeen heiltä ko. paperin (hekin tiesivät ilman listojakin, että keulat ovat samat rakenteeltaan, erojahan löytyy lähinnä perä osasta, [alumiiniset tukivarret Vkaseissa ja 25mm isompaa jarrulevyäkin joistain löytyy mutta ei siitä sen enempää]).

Vihdoin pääsin säntäämään konttorille KAIKKIEN PAPERIEN kanssa ja sitten kaiken kukkaraksi konttorirotta ei oikeastaan edes vilkaissut tuota uusinta paparia paitsi että siinä olisi joku allekirjoitus ja leima. Sitten vain kehui "että kun on tarpeeksi virallisen näköisiä papereita ja leimoja niin kaikki onnistuu" Kyllä otti aivoon sanoinkin kyllä, että miksei tuotakin voinut aiemmin sanoa niin olisin tehnyt perunaleimasimen ja lätkinyt leimoja täyteen kaikki laput ja vaikka yhden hänen otsaansa (ei kommentoinut). No nyt kuitenkin oli leima tulollaa enää jouduin katselemaan noin 1h maailman hitainta tietokoneen käyttöä :( (mistä lie poimittu porukka töihin).

Sitten vielä takerruttiin sellaiseen seikkaan että kun auton omamassa oli nyt sitten noussut 65kg eli se oli 1635kg ja kokonaismassa edelleen 1960 muistaakseni. Sitten alkoi laskutoimitus että kuljettajalle laki laskee 75kg ja matkustajille 68kg / kpl niin ei enää riittänytkään kantavuus vaan minulla on siis nyt yksi harvoista 4 paikkaisista ässistä :shock: (yksi turvavyö poistettava määräaikaistarkistukseen mennessä) Kokonaismassaa olisi kuulemma jollain konstilla voinut nostaa (varmaan kätevää olisi sekin ollut) mutta kuten arvata saattoi se olisi nostanut Di veroa.

Loppuhyvin kaikki hyvin LEIMA TULI ja ko. konttoriin joka muuten sijaitsee KANKAANPÄÄSSÄ en aio enää mennä katsastamaan edes polkupyörää. :twisted:
-w123 240d
-w201 200b
-w124 200d
-w126 300td
Avatar
Kimmo!
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 213
Liittynyt: La 11.12.2004 14:14
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Kimmo! »

Rehellisiä rankaistaan aina, suomi on paska maa. Vois sanoa että tuo oli työvoitto :shock:
määrääkö se ahdin tahdin..?

E270CDi -00
W124 260E -91

EX 300SEL -89

EX C230K
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Tuohan meni periaatteessa aika hyvin kun jossain lähteessä on lukenut että OM615 eli 200D kone painaa 200kg ja OM617 vapari on vain 65kg painavampi ja siten 300 turboD painaa vielä enemmän, pääsit siis periaatteessa vähemmällä.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13628
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Wigilante kirjoitti:No kun olin 20min kirjaimellisesti huutanut puhelimeen katsarille niin saimme sen verran sopua, että riittäisi kuulemma kun jokin korjaamo esimerkiksi takaisi allekirjotuksineen ja leimoineen, että s- sarjan keulat vastaavat toisiaan niin heidän olisi kuulemma "pakko myöntyä antamaan leima".
Tämä oli kyllä hyvä :D . Kyllä ne korjaamot tietää ...
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Juselius
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1680
Liittynyt: Pe 07.10.2005 13:44
Paikkakunta: Helsinki, stressikylä.

Viesti Kirjoittaja Juselius »

Ja mikähän ihmeen pakko sitä yhtä turvavyötäkään on poistaa. Onhan se ylimääräisen kuljetettavan kohdallakin hyvä olla vyö. Piilota se leiman ajaksi penkin alle, eikös se sinne mahdu hyvin... :!:
420SE -93 (W140, 2005 tuotu kulkine)
560SEC -88 (C126, 1988 tuotu ilman Vehon apuja)

"Tää on mun miälestä kyl tosi hiano laji..." (Timo Silakka, Kummeli)

"Mitä enemmän näemme ympärillämme idioottimaista käytöstä, sitä vähemmän
pidämme sitä enää mitenkään ihmeellisenä." (Petri Sarvamaa / A-Studio / YLE TV1)
Kipsu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2066
Liittynyt: To 29.07.2004 20:17

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Aika kevyt natsikonttori teillä siellä Kankaanpäässä :lol:
Nyt en tiedä itkisikö vai nauraisiko (4 paikkainen ässä??? WTF??). Inssi on varmaan kokenut viimeisen nöyryyttämisesi työvoittona. Taitaa olla todellinen auton rakentelijoita vihaava byrokraatti. Meikäläinen olisi sinun asemassa vaihtanut konttoria eikä jäänyt taistelemaan tuulimyllyjä vastaan.
Avatar
RSU
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 127
Liittynyt: Su 08.02.2004 10:24
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja RSU »

Hyvä konsti välttää ongelmia katsastuksessa on selvittää etukäteen mitä vaatimuksia muutoksen hyväksyminen edellyttää ja mitä selvityksiä vaaditaan. Antavat varmasti ohjeita muutosten tekemiseen. Itse olen aina saanut asiallista ja hyvää neuvontaa kun olen sitä tarvinnut.
Lisäksi välttynee ylimääräisiltä kuluilta.
Ajoneuvohallituksen teknisestä neuvonnasta saanee neuvoja ja heidän on ne myös selvitettävä jos eivät tiedä. Vastaavasti Hakuninmaan katsastusasemalta (Helsingistä) neuvonnasta saa tarpeelliset ohjeet.
Katsastustoiminta on luvanvaraista hommaa ja jos eivät siellä noudata ohjeita ja määräykiä niin menettävät lupansa.
Ei kai kukaan itseltään töitä halua menettää pelkästään hyväksymällä mahdillisesti säännöksiä vastaan olevia muutoksia. On niitä tästä syystä katsastusasemia lupansa menettänyt.
Yli 25 vuotta mersuilua
Avatar
Wigilante
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Su 06.01.2008 21:34

Viesti Kirjoittaja Wigilante »

Kipsu kirjoitti:(4 paikkainen ässä??? WTF??). Inssi on varmaan kokenut viimeisen nöyryyttämisesi työvoittona. Taitaa olla todellinen auton rakentelijoita vihaava byrokraatti. Meikäläinen olisi sinun asemassa vaihtanut konttoria eikä jäänyt taistelemaan tuulimyllyjä vastaan.
Todellakin varmaa nautti tuosta nöyryyttämisestä ja se herra on tosiaan sellainen miten sen nyt sanoisi "vähän" tarkka kaikessa, muuten hän olisi jopa ihan asiallinen ja toki kaikkia kanssa käyntiä hänen kanssaan vielä terävöittää se puhe tyyli kun se on niin tasapaksua ja tasanopeuksista ettei voi uskoakaan oli mieliala sitten hänellä mikä tahansa (hän on muuten kankaanpään inssi mieskin, arvatkaas siis oliko kivaa ajaa kortti joskus aikanaan :? ei hän mikään tarkka ollut mutta kun itse olin paskat housussa suurinpiirtein ja toinen kertoo jokaisen vit** pienimmänkin virheen ja puhe tosiaan todella tasapaksua ei siis tiennyt yhtään sanoa miten meni paitsi hänen kertomiensa pikkuvirheiden määrästä päättelin kyllä että ei saata** en siis oikein koskaan ole tyypistä tykännyt mutta tämä katsastus meni kyllä jo överiksi), suoraan lakikirjoista se luki kaikki mitä vaan voi keksiä tuon homman vaikeuttamiseksi ja sitten vielä puolet tulkkasi päin vit***. Olihan tuo taistelu pakko loppuun käydä ihan senkin takia ettei se äijä olisi saanut jäädä sinne naureskelemaan ja hokemaan kavereilleen, että taas sai yhden "typerän turhan" muutoksen estettyä :twisted: ...

Enkä varmaan kyllä aiokaan ottaa turvavyötä pois tuskin sitä missään muualla edes tutkiskellaan kun täällä ja tänne en tosiaan enään autoani vie :!:

Ja Jari_w123 teksiin viitaten uskon, että minun kertomani painot ovat myös suhteellisen varmasta lähteestä kun maahantuoja ne suoraan MB:n tehtaalta oli kysäissyt :D
-w123 240d
-w201 200b
-w124 200d
-w126 300td
Avatar
Wigilante
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Su 06.01.2008 21:34

Viesti Kirjoittaja Wigilante »

RSU kirjoitti: Ei kai kukaan itseltään töitä halua menettää pelkästään hyväksymällä mahdillisesti säännöksiä vastaan olevia muutoksia. On niitä tästä syystä katsastusasemia lupansa menettänyt.
Toki tiedän tuon asian mutta kun vielä loppumetreilläkin päivän selvää asiaa ei voinut uskoa edes niiden motonetin listojen kanssa kun ne osat ovat kuulemma aivan persee***.. Ohjeita en kyllä etukäteen tajunnut kysellä kun tosiaan muutamalla kaverilla ollut tasan vastaavia muutoksia jotka katsastettu ilman ongelmia ja nuokin konttorit ovat jopa yhä pystyssä...

Eri asia olisi ollut laittaa miniin 6L ilokaasu v8 :shock: muttakun tuollaiseen panssarivaunun painoiseen ässään laitetaan vakiona tuhnu nokileka niin siinö ei mielestäni paljon ole sanomista..
-w123 240d
-w201 200b
-w124 200d
-w126 300td
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Juselius kirjoitti: Onhan se ylimääräisen kuljetettavan kohdallakin hyvä olla vyö.
Jaa minkä ylimääräisen :roll:
Avatar
Heikki H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 649
Liittynyt: Ti 09.12.2003 01:04

Viesti Kirjoittaja Heikki H. »

vai "tilapäisen".
So long and thanks for all the fish
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1602
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Rekisteriotteeseen merkittyä henkilömääräähän ei saa nykyisen lainsäädännön mukaan ylittää edes tilapäisesti.
MercMan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2070
Liittynyt: Ti 01.04.2003 11:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MercMan »

Minä en KOSKAAN aio katsastaa omaa autoani tuolla Kankaanpäässä ja taas yksi syy tuli lisää :lol: Tosiaan oman ässäni aikaanaan muutin 280S 300D vapariksi ja kävin kauhajoella ja eihän siinä mitään muutakun äijä vaan katto konehuonetta ja kyseli multa jotai pientä ja löi leiman lappuun, eli pikkujuttu, samassa konttorissa joskus aiemmin myös W123 200D-->300Deeksi, sama juttu, ei edes painot muuttunut.. Eli kiertäkää K:pään asema, itse asioin vain autojen nimille laittoasioissa siellä, katsastukset hoidan muualla. Periaate!!
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
Avatar
JarnoH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: To 07.04.2005 16:57
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja JarnoH »

en oo ittekkään käynyt enää moneen vuoteen kankaanpään konttorissa. ovat niin natseja ja virkaintosia sielä että mieluummin ajelen parkanoon katsastamaan. kannattaa välttää kyseistä paikkaa.
Vastaa Viestiin