SLK: Sähkökaton mysteeri RATKAISTU
SLK: Sähkökaton mysteeri RATKAISTU
Moro taas!
Jees elikkä napista painaessa,sähkökatto aukeaa ihan silloin ku tykkää. Sama sulkemisessa, elikkä molemmissa tapauksissa lasit menevät kyllä alas/ylös ja takaluukku aukeaa aina mutta, katto ei vain tule ylös, tai mene alas.
Muutaman minuutin päästä katto voi taas toimia normaalisti.
Onko jotain mitä täytyy tehdä aina kattoa laskettaessa/nostettaessa, muutaku kuin laittaa se suojaverho takaluukussa paikalleen? Vai onko vika ehkäpä jossain releessä tms.?
Niin ja molemmissa toimeinpiteissä hydraulipumppu kyllä pitää ihan normaalia ääntä mutta osat ei vain liiku .
Autona R170 SLK 200 -98
-------------------------------------------------------------------------------
Noniin nyt sitten on katto korjattu, ongelmana oli juurikin ne mikrokytkimet jotka sijaitsevat katon etureunassa. Näihin pääsee helposti käsiksi vain avaamalla parit ruuvit katon etureunasta jolloin kattopahvia saa sen verran raotettua. Kytkimien tappien päällä on sellaset silikoni suojukset jotka sitten kuumenevat kesällä liikaa auringon porottaessa, ja alkavat tahmaamaan. Välillä jäivät tapit pohjaan, jonka vuoksi katto toimi "aina silloin tällöin". Kiitos kiitos forumilaiset!
Jees elikkä napista painaessa,sähkökatto aukeaa ihan silloin ku tykkää. Sama sulkemisessa, elikkä molemmissa tapauksissa lasit menevät kyllä alas/ylös ja takaluukku aukeaa aina mutta, katto ei vain tule ylös, tai mene alas.
Muutaman minuutin päästä katto voi taas toimia normaalisti.
Onko jotain mitä täytyy tehdä aina kattoa laskettaessa/nostettaessa, muutaku kuin laittaa se suojaverho takaluukussa paikalleen? Vai onko vika ehkäpä jossain releessä tms.?
Niin ja molemmissa toimeinpiteissä hydraulipumppu kyllä pitää ihan normaalia ääntä mutta osat ei vain liiku .
Autona R170 SLK 200 -98
-------------------------------------------------------------------------------
Noniin nyt sitten on katto korjattu, ongelmana oli juurikin ne mikrokytkimet jotka sijaitsevat katon etureunassa. Näihin pääsee helposti käsiksi vain avaamalla parit ruuvit katon etureunasta jolloin kattopahvia saa sen verran raotettua. Kytkimien tappien päällä on sellaset silikoni suojukset jotka sitten kuumenevat kesällä liikaa auringon porottaessa, ja alkavat tahmaamaan. Välillä jäivät tapit pohjaan, jonka vuoksi katto toimi "aina silloin tällöin". Kiitos kiitos forumilaiset!
Viimeksi muokannut pippuri, Ti 13.04.2010 04:25. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Hmm, mitäs öljyä tollaseen kuuluu laittaa?
Ja jos johdot on poikki, eihän sen sitten pitäisi toimia ollenkaan,vai?
Sen huomasin kyllä että jos, avattaessa kattoa, se ei välttämättä irtoudu tuulilasin reunasta ellei kädellä hiukan auta.
Mutta se tässä ihmetyttää että miksei se välttämättä nouse takaluukusta?
Noh, tarkistan huomenna öljymäärän, sekä kokeilen ne johdot.
Onko muita ehdotuksia?
Ja jos johdot on poikki, eihän sen sitten pitäisi toimia ollenkaan,vai?
Sen huomasin kyllä että jos, avattaessa kattoa, se ei välttämättä irtoudu tuulilasin reunasta ellei kädellä hiukan auta.
Mutta se tässä ihmetyttää että miksei se välttämättä nouse takaluukusta?
Noh, tarkistan huomenna öljymäärän, sekä kokeilen ne johdot.
Onko muita ehdotuksia?
pippuri kirjoitti:Hmm, mitäs öljyä tollaseen kuuluu laittaa?
Ja jos johdot on poikki, eihän sen sitten pitäisi toimia ollenkaan,vai?
no ei oikeesti
Sen huomasin kyllä että jos, avattaessa kattoa, se ei välttämättä irtoudu tuulilasin reunasta ellei kädellä hiukan auta.
Mutta se tässä ihmetyttää että miksei se välttämättä nouse takaluukusta?
Noh, tarkistan huomenna öljymäärän, sekä kokeilen ne johdot.
Onko muita ehdotuksia?
Partanen.net
- Simo M. A.
- Vakiokalustoa
- Viestit: 264
- Liittynyt: Ke 27.12.2006 14:50
- Paikkakunta: Kouvola
Pohdintoja
Jos sähköjohto on kulunut huonoksi, ja ottaa kontaktia osittain muttei kunnolla aina?pippuri kirjoitti: Ja jos johdot on poikki, eihän sen sitten pitäisi toimia ollenkaan,vai?
Sen huomasin kyllä että jos, avattaessa kattoa, se ei välttämättä irtoudu tuulilasin reunasta ellei kädellä hiukan auta.
Mutta se tässä ihmetyttää että miksei se välttämättä nouse takaluukusta?
Noh, tarkistan huomenna öljymäärän, sekä kokeilen ne johdot.
Onko muita ehdotuksia?
Jokin rele tulisi myös mieleen, eli välillä rele toimisi "uudella yrityksellä" ja välillä ei, kyllähän noita releitä voi jäädä jumiin ja sitten hetken päästä uudestaan yritellessä lähtisikin pelaamaan kuten kuvailit. Oletko tässä välissä siis laittanut takaisin kokonaan kiinni tai auki -asentoon auton, kun olet huomannut että avautuminen tai sulkeutuminen jää puolitiehen? Voisi kokeilla että heti jos katto ei lähde liikkeelle vaikka muut osat ovat liikkuneet, niin takaisin päin ja taas uusi avaus/sulkemisyritys heti perään.
Mitens tuon "kädellä avittamisen" kanssa sitten, onko se aina sama homma eli aina kädellä avittamalla lähtee auki katto? Vai olisiko vain sattumaa että on lähtenyt aukeamaan ja kädellä avittamisella ei olisi ollut merkitystä? Kun kerran ei lähde nousemaan päällekään takapaksista aina niin ei oikein sovi kuvaan että olisi sellaista jumia avaamisessa mikä kädellä auttamalla helpottuisi. Voihan siinä olla tietysti kahtakin vikaa, eli jokin rele/kosketushäiriö ja lisäksi jumitustaipumusta avattaessa, mutta aika sattumaa taas sekin että olisi tullut nyt juuri samaan aikaan kaksi eri vikaa esiin.
Ne öljyt näkee helposti vilkaisemalla, näkyy säiliön kirkkaan muovin läpi (oikealla puolella takapaksissa sen käsin irrotettavan luukun alla, missä on kattomekanismin vaijerikin saatavilla katon käsikäyttöä varten vikatilanteissa) ja siinä on kaksi merkkiä kyljessä, ylä- ja alarajat. Kannattanee tarkastella ensin tosiaan nyt ne ja sitten johdot siitä katon taittumiskohdasta oikeasta reunasta ja jos näissä ei ole vikaa niin luulisi todennäköisimmin jonkin releen jumittelevan ja olevan huonossa kunnossa. Siitä en osaa sanoa että mitä öljyä tuonne pitäisi lisätä ja mistä sitä edes lisättäisiin, taitaa olla parempi mennä huoltoon kertomaan öljyn vähyydestä jos sellaista on havaittavissa.
Onko se katto kuitenkin pelannut aina melkein heti kun olet uudestaan hetken kuluttua yrittänyt?
Talvella ja sadepäivinä:
Volvo V60 T8 AWD Inscription vm. 2020
Kesällä:
R170 SLK 32 AMG vm. 2001
Obsidian black metallic
Sisusta anthracite / alpaca gray
Ex-Mercedekset:
W123 230E A 1980,
R170 SLK 230 Kompressor A 1997
Volvo V60 T8 AWD Inscription vm. 2020
Kesällä:
R170 SLK 32 AMG vm. 2001
Obsidian black metallic
Sisusta anthracite / alpaca gray
Ex-Mercedekset:
W123 230E A 1980,
R170 SLK 230 Kompressor A 1997
Itsellä oli tosta piuhat poikki mutta otti ilmeisesti välillä kontaktia kun joskus toimi normaalisti.Vika voi olla ihan joku muukin mutta oireet oli mulla saman tyyppiset.Jos säiliössä öljyn pinta suurinpiirtein merkissä ja taka luukku aukeaa taaksepäin nikottelematta niin melko varmasti sähkö eikä hydrauli vika,systeemi on kuitenkin melko yksinkertainen ja koostuu muutamasta mikrokytkimestä jotka on katon lukitus mekanismissa,takaluukun verhossa,takaluukun kahdessa etu lukossa(muistaakseni) ja luukun avauksessa.Purin takaluukun verhouksen ja kytkin suoraan liittimestä piuhat yhteen jolloin löytyi tuo poikkinainen johtosarja.
kiitos ozzylle. näitä tietäjiä täällä kainataan. kumartaisin mutta ei löydy hymiötä .ozzy kirjoitti:Itsellä oli tosta piuhat poikki mutta otti ilmeisesti välillä kontaktia kun joskus toimi normaalisti.Vika voi olla ihan joku muukin mutta oireet oli mulla saman tyyppiset.Jos säiliössä öljyn pinta suurinpiirtein merkissä ja taka luukku aukeaa taaksepäin nikottelematta niin melko varmasti sähkö eikä hydrauli vika,systeemi on kuitenkin melko yksinkertainen ja koostuu muutamasta mikrokytkimestä jotka on katon lukitus mekanismissa,takaluukun verhossa,takaluukun kahdessa etu lukossa(muistaakseni) ja luukun avauksessa.Purin takaluukun verhouksen ja kytkin suoraan liittimestä piuhat yhteen jolloin löytyi tuo poikkinainen johtosarja.
Partanen.net
Siis joo, olen kokeillut uudestaan heti perään ynms.
Toki se voi olla myös yhteensattumaa tuo kädellä avittaminen. Aika nihkeästi se irtoaa tuulilasin reunasta yleensäkin, välillä se ei irtoa vaikka nappia painaa, kunnes kädellä avittaa. Mutta, joo öljyä näyttää ainakin löytyvän. Jospas käyn vielä kokeilemassa niitä johtoja.
Toki se voi olla myös yhteensattumaa tuo kädellä avittaminen. Aika nihkeästi se irtoaa tuulilasin reunasta yleensäkin, välillä se ei irtoa vaikka nappia painaa, kunnes kädellä avittaa. Mutta, joo öljyä näyttää ainakin löytyvän. Jospas käyn vielä kokeilemassa niitä johtoja.
Joo, johdot näytti olevan siltä kohdin ainakin ok, jos nyt ymmärsin paikan oikein. Eli se reuna siinä oikealla puolella saumakohdassa, missä meni pari vaijeria ja yks musta johto, vasemmalla puolella taisi mennä vaan pari vaijeria?
No jokatapauksessa, jumitus on ainakin ongelma sen huomasin äsken. Ei irtoa enää tuulilasin reunasta ellei kädellä avita. Kokeilin taas noin 20 kertaa peräkkäin, ajelin välillä katto kiinni/alhaalla ja homma toimi.Mutta noin pari päivää sitten se perkele tosin teki kerran senkin että se ei nostanut sitä kattoa sieltä takaluukusta, vaikka takaluukun kansi nousi.
Toi nimittäin pistää hivenen vi*uttaan jos joutuu jättään yöksi katon alas, ku en omista tallia.
Tuohon omat ongelma ideat? Vai ovatko lasku ja nosto samoista releistä,johdoista ynm heebeleistä kiinni.
No jokatapauksessa, jumitus on ainakin ongelma sen huomasin äsken. Ei irtoa enää tuulilasin reunasta ellei kädellä avita. Kokeilin taas noin 20 kertaa peräkkäin, ajelin välillä katto kiinni/alhaalla ja homma toimi.Mutta noin pari päivää sitten se perkele tosin teki kerran senkin että se ei nostanut sitä kattoa sieltä takaluukusta, vaikka takaluukun kansi nousi.
Toi nimittäin pistää hivenen vi*uttaan jos joutuu jättään yöksi katon alas, ku en omista tallia.
Tuohon omat ongelma ideat? Vai ovatko lasku ja nosto samoista releistä,johdoista ynm heebeleistä kiinni.
Mjoo...siinä paikkeilla ne piuhat on.
Tuli vielä mieleen että missä asennossa hydrauli pumpun kyljessä
oleva kuusiokolo kantainen ruuvi on,pitäs olla muistaakseni kiinni ja auki silloin kun käsipelillä katto joudutaan sulkemaan...eli ei sitä kattoa tarvi auki jättää vaan käsipelillä kiinni ja sisältä peitelevy pois ja kuusiokololla katon lukitus kiinni.
Tuli vielä mieleen että missä asennossa hydrauli pumpun kyljessä
oleva kuusiokolo kantainen ruuvi on,pitäs olla muistaakseni kiinni ja auki silloin kun käsipelillä katto joudutaan sulkemaan...eli ei sitä kattoa tarvi auki jättää vaan käsipelillä kiinni ja sisältä peitelevy pois ja kuusiokololla katon lukitus kiinni.
Voi olla myös, että ääriasennot tunnistavat kytkimet ovat vikaantuneet. Tässä tapauksessa tuulilasin yläreunassa olevat. Ja kädellä auttaminen riittää kontaktin synnyttämiseen.pippuri kirjoitti:Siis joo, olen kokeillut uudestaan heti perään ynms.
Toki se voi olla myös yhteensattumaa tuo kädellä avittaminen. Aika nihkeästi se irtoaa tuulilasin reunasta yleensäkin, välillä se ei irtoa vaikka nappia painaa, kunnes kädellä avittaa...
-T
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Re: SLK: Sähkökaton mysteeri RATKAISTU
siis oliko ne mikrokytkimet katossa vai tuulilasin yläpuolella?
Re: SLK: Sähkökaton mysteeri RATKAISTU
Kiitos ajankohtaisesta topikista.... Mitä teit tahmaaville silokooneille??
Öljysitkö?
Öljysitkö?
Re: SLK: Sähkökaton mysteeri RATKAISTU
Hei.
Itselläni tuli nyt vastaan katon toimimattomuus.
Katon avausnappi vilkkuu punaista. Ikkunat se avaa kyllä kuten pitää.
Katsoin ensimmäistä kertaa katon hydrauliikan öljyn määrää ja pinta on juuri minimi viivalla tai hieman alle, joten oletan vian johtuvan siitä.
Onko tietoa mitä öljyä siihen pitäisi lisätä?
Voisiko vika johtua muusta? Katto toimi hienosti ennen tätä päivää ja viimeksi käytin kattoa takaluukussa viikko sitten.
Kiitos.
Itselläni tuli nyt vastaan katon toimimattomuus.
Katon avausnappi vilkkuu punaista. Ikkunat se avaa kyllä kuten pitää.
Katsoin ensimmäistä kertaa katon hydrauliikan öljyn määrää ja pinta on juuri minimi viivalla tai hieman alle, joten oletan vian johtuvan siitä.
Onko tietoa mitä öljyä siihen pitäisi lisätä?
Voisiko vika johtua muusta? Katto toimi hienosti ennen tätä päivää ja viimeksi käytin kattoa takaluukussa viikko sitten.
Kiitos.
Re: SLK: Sähkökaton mysteeri RATKAISTU
Verho takapaksissa kunnolla paikoillaan? Staarin päähän? Täältä vinkkejä: http://www.buellwinkle.com/r170/default.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Tällä mennään kesät R170 230K
- blackslide
- Vakiokalustoa
- Viestit: 399
- Liittynyt: Su 27.02.2011 19:05
- Paikkakunta: Lappi
Re: SLK: Sähkökaton mysteeri RATKAISTU
Ohjekirjassa pitäisi olla tiedot mitä nesteitä autoon tulisi laittaa. Ainakin tuo "MB XXX.XX" muodossa ilmoitettu standardi / spesifikaatio tulisi löytyä.
Täältä:
http://bevo.mercedes-benz.com/bevoliste ... sort1.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Voi sitten tuon numerotiedon kanssa kaivaa oikeat valmistajan hyväksynnän saaneet litkut.
Täältä:
http://bevo.mercedes-benz.com/bevoliste ... sort1.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Voi sitten tuon numerotiedon kanssa kaivaa oikeat valmistajan hyväksynnän saaneet litkut.
EX: Sekalaista..., '92 BMW 535i, '87 Volvo 745, '96 Volvo V40 1.8i, '00 M-B S210 320CDI, '88 M-B W124 200D, '89 M-B W201 200D, '88 M-B S124 300D, VW Polo SDI, Skoda Octavia 1,9TDI,
Kovassa ajossa: '01 Piinattu Rellu Megane Scenic
Modit: ei siitä koskaan autoa tule.
Kovassa ajossa: '01 Piinattu Rellu Megane Scenic
Modit: ei siitä koskaan autoa tule.
Re: SLK: Sähkökaton mysteeri RATKAISTU
Kiitoksia vastauksista. Kesti hetken vastata kun odotin, että minulle tulisi sähköpostilla ilmoitus vastauksista, mutta ei tullutkaan. Asetus oli väärin.
En tiennytkään, että on noin hienot nettisivut olemassa. En silti löytänyt vastausta.
Oletan, että takaluukun verho on paikoillaan. Verho toimii todella hyvin ja nappi, jota verho painaa "klikkautuu" todella hyvin.
Katon pumpun nesteet ovat juuri minimi viivalla ja itseasiassa se viikonloppu, jolloin katto "hajosi" olin auton parkkeerannut keula alamäkeen. Olisiko pumpun letkut tyhjentyneet ja sen takia ei pumppu sano mitään, koska se ei saa nestettä imastua nyt riittävästi.
En tiennytkään, että on noin hienot nettisivut olemassa. En silti löytänyt vastausta.
Oletan, että takaluukun verho on paikoillaan. Verho toimii todella hyvin ja nappi, jota verho painaa "klikkautuu" todella hyvin.
Katon pumpun nesteet ovat juuri minimi viivalla ja itseasiassa se viikonloppu, jolloin katto "hajosi" olin auton parkkeerannut keula alamäkeen. Olisiko pumpun letkut tyhjentyneet ja sen takia ei pumppu sano mitään, koska se ei saa nestettä imastua nyt riittävästi.
Re: SLK: Sähkökaton mysteeri RATKAISTU
Vastataan tähän vielä lopuksi, että katto toimii.
Syytä ei tiedetä, mutta kuitattiin vikakoodi ja sitten kaikki toimi taas..
Syytä ei tiedetä, mutta kuitattiin vikakoodi ja sitten kaikki toimi taas..
Re: SLK: Sähkökaton mysteeri RATKAISTU
Eihän sitä oo varsinaisesti ratkaistu jos syy ei oo tiedossa.
Re: SLK: Sähkökaton mysteeri RATKAISTU
Se on juuri näin. Veikkaan syyn olevan liian vähäinen neste katon avausmekanismissa.be39 kirjoitti:Eihän sitä oo varsinaisesti ratkaistu jos syy ei oo tiedossa.
Re: SLK: Sähkökaton mysteeri RATKAISTU
Pumppu taitaa olla sama kuin CLK:ssa (A208), netissäkin on paljon ohjeita öljyn lisäämisen/pinnan tarkistamiseen.
Re: SLK: Sähkökaton mysteeri RATKAISTU
Loistavaa. Eipä ole vieläkään tullut lisättyä nestettä. Tosin auto ollut nyt talven seisonnassa. Toivottavasti kevät tulis hieman nopeammin niin saisi auton jopa pääsiäiseksi käyttöön.be39 kirjoitti:Pumppu taitaa olla sama kuin CLK:ssa (A208), netissäkin on paljon ohjeita öljyn lisäämisen/pinnan tarkistamiseen.
Pitääpä sitten selvitellä nesteen lisäys. Ohjekirjan mukaan lisääminen on suhteellisen hankalaa
Re: SLK: Sähkökaton mysteeri RATKAISTU
http://forums.mercedesclub.org.uk/showt ... hp?t=39699" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: SLK: Sähkökaton mysteeri RATKAISTU
Kiitos.be39 kirjoitti:http://forums.mercedesclub.org.uk/showt ... hp?t=39699
Käytännössä slk:ssa ei ole ihan noin helpossa paikassa. Slk:ssa tuon säiliön yllä on työskentelytilaa n. 10cm. Säiliö on meinaan takaluukussa niin oikealla reunassa kuin vain voi olla
Re: SLK: Sähkökaton mysteeri RATKAISTU
Pystyikö itse vaihtaan mitä maksoi kytkimet mun Meses on joskus samaa vikaa.voitko lähettää viestin 0445531237