Hiukkassuodattimen poiston vaikutuksia
Hiukkassuodattimen poiston vaikutuksia
Nyt on vähän faktatietoa, kuinka vaikuttaa hiukkasloukun eliminoiminen ja pieni moottorin ohjauksen optimointi. Auto on W211 E220CDi manuaali sedan, vm.2005. Ajettu 140tkm. Tässä pieni raportti kokemuksista.
Lähtökohta oli se, että auto tarjoili jatkuvasti vikakoodeja tukkeutuneesta hiukkasloukusta. Regenerointi tehtiin merkkiliikkeessä, joka auttoi hetkeksi (1000km verran), jonka jälkeen vikatilat ilmaantuivat uudelleen. Pari kertaa syttyi myös moottorin merkkivalo näiden vuoksi.
Samassa yhteydessä auto lastutettiin Turbotecillä. Ruiskusuuttimet on vaihdettu malliin AMG. Hiukkasloukun lisäksi pöntöstä poistui myös katalysaattori, jonka vuoksi pakokaasujen tuoksu on nyt hiukan kitkerämpi.
Tässä mittausfaktaa. Mittaukset tehty Tempes GTX:llä samalla suoralla useampaan kertaan, ja tässä esillä parhaat "vedot".
Tehdasvakio + (tukkoinen) hiukkassuodatin (tehtaan ilmoitus: 150hp/350Nm)
0-100km/h = 11,1s
0-400m =17,3s / 124km/h
Tehdasvakio ilman hiukkassuodatinta ja kattia (tehoista ei tietoa)
0-100km/h = 10,1s
0-400m =16,6s / 127km/h
AMG-suuttimet/uusi Karala-softa/ilman hiukkassuodatinta/kattia (190hp/430Nm)
0-100km/h = 7,9s
0-400m = 15,5s / 140km/h
Eli noin tässä kävi. Nyt tuhannen kilometrin jälkeen ei vikakoodeja ole moottorin osalta generoitunut ja auto vetää siedettävän mukavasti. Melkein mielenkiintoisinta on se, että ajotietokoneen mukaan kulutus putosi n.1,5 litraa/100km. Aikaisemmin en työmatkaani päässyt pihistämälläkään alle 7 litran lukemalla. Tänään aamulla ajoin työpaikan pihaan ja taulussa oli lukema 5,7l/100km! Ajotyyli oli vieläpä hieman repivämpi uusien tehojen lumoissa. Samoin eilinen 300km reissu näytti 1,5 litraa pienempää lukemaa koko matkan ajalta aiempaan verrattuna. Luulen, että tähän kulutuksen pudotukseen ei syynä ole tuo lastutus, vaan tukkeutuneen hiukkasloukun poisto. Ehkä tuo optimointikin saattoi vaikuttaa, kommentoikoot viisaammat sitä... Nythän tuo taitaa kaivata sitten tuhdimpaa ahdinta?
Samalla muuten lastutettiin kaverin BMW 530dA E60. Irtosi mukavat 270hp/640Nm. Täytyy sanoa, että jäi mersun tehonkasvu hieman harmaaseen varjoon, kun osan kotimatkasta ajeli tuolla
Lähtökohta oli se, että auto tarjoili jatkuvasti vikakoodeja tukkeutuneesta hiukkasloukusta. Regenerointi tehtiin merkkiliikkeessä, joka auttoi hetkeksi (1000km verran), jonka jälkeen vikatilat ilmaantuivat uudelleen. Pari kertaa syttyi myös moottorin merkkivalo näiden vuoksi.
Samassa yhteydessä auto lastutettiin Turbotecillä. Ruiskusuuttimet on vaihdettu malliin AMG. Hiukkasloukun lisäksi pöntöstä poistui myös katalysaattori, jonka vuoksi pakokaasujen tuoksu on nyt hiukan kitkerämpi.
Tässä mittausfaktaa. Mittaukset tehty Tempes GTX:llä samalla suoralla useampaan kertaan, ja tässä esillä parhaat "vedot".
Tehdasvakio + (tukkoinen) hiukkassuodatin (tehtaan ilmoitus: 150hp/350Nm)
0-100km/h = 11,1s
0-400m =17,3s / 124km/h
Tehdasvakio ilman hiukkassuodatinta ja kattia (tehoista ei tietoa)
0-100km/h = 10,1s
0-400m =16,6s / 127km/h
AMG-suuttimet/uusi Karala-softa/ilman hiukkassuodatinta/kattia (190hp/430Nm)
0-100km/h = 7,9s
0-400m = 15,5s / 140km/h
Eli noin tässä kävi. Nyt tuhannen kilometrin jälkeen ei vikakoodeja ole moottorin osalta generoitunut ja auto vetää siedettävän mukavasti. Melkein mielenkiintoisinta on se, että ajotietokoneen mukaan kulutus putosi n.1,5 litraa/100km. Aikaisemmin en työmatkaani päässyt pihistämälläkään alle 7 litran lukemalla. Tänään aamulla ajoin työpaikan pihaan ja taulussa oli lukema 5,7l/100km! Ajotyyli oli vieläpä hieman repivämpi uusien tehojen lumoissa. Samoin eilinen 300km reissu näytti 1,5 litraa pienempää lukemaa koko matkan ajalta aiempaan verrattuna. Luulen, että tähän kulutuksen pudotukseen ei syynä ole tuo lastutus, vaan tukkeutuneen hiukkasloukun poisto. Ehkä tuo optimointikin saattoi vaikuttaa, kommentoikoot viisaammat sitä... Nythän tuo taitaa kaivata sitten tuhdimpaa ahdinta?
Samalla muuten lastutettiin kaverin BMW 530dA E60. Irtosi mukavat 270hp/640Nm. Täytyy sanoa, että jäi mersun tehonkasvu hieman harmaaseen varjoon, kun osan kotimatkasta ajeli tuolla
Re: Hiukkassuodattimen poiston vaikutuksia
Elä huoli, joka päivä tuntuu, että ei kulje mihinkään, niinkuin mummo lumihangessa ja tuntuu, että varmaan on jotain vikana, kun ei kiihdy ollenkaan...JKK kirjoitti: Samalla muuten lastutettiin kaverin BMW 530dA E60. Irtosi mukavat 270hp...
Mulla on itse mitattuna 400m ~14.5s/152km/h, eli ihan linjassa.
320cdi,n ahtimella ja paremmalla/isommalla coolerilla alat lähestymään kahtajapuoltasataa.
Vielä kohtalaisen helppo juttu...
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: Hiukkassuodattimen poiston vaikutuksia
Minkämoiset tehot on autostasi penkitetty? Laitan vielä tuon BMW:n mittaukset lastutuksen jälkeen: 0-100km/h 6,3s, 0-400m 13,8s, 60-120km/h 5,4s. Tuon sadan kilometrin matkan perusteella alkoi tuntumaan, että normilastutettu 535dA voisi olla sellainen, joka alkaisi vastaamaan ihannepannua hetkeksi aikaa? Tuo 530dA:kin jaksoi nimittäin pitää hymyn korvissa melko vaivattomasti.tuikku kirjoitti: Mulla on itse mitattuna 400m ~14.5s/152km/h, eli ihan linjassa.
320cdi,n ahtimella ja paremmalla/isommalla coolerilla alat lähestymään kahtajapuoltasataa.
Vielä kohtalaisen helppo juttu...
Alkaisin samantien etsimään ehkä isompaa ahdinta, mutta jotenkin jaksan epäillä että kytkin nöyrtyy seuraavan "stagen" jälkeen. Eikä oikein ehkä sitä jaksaisi alkaa enää vaihtamaan. Helpompi vaihtaa jo suoraan oikea 320CDI nykyisen tilalle... Mutta jos jollakin olisi myytävänä toimiva 270CDi tai 320CDi:n ahdin, niin voipi kysäistä minulta kiinnostusta.
En tässä viitsi hintoja alkaa julkisesti mainostamaan, kun tuppaavat olemaan yksilöllisesti neuvoteltavia asioita ko. firman kanssa. Mutta itse loukun poiston pystyy tekemään helposti itsekin. Ainakin W211-mallin hiukkasloukun pönttö on laipastaan kuudella pultilla kiinni. Osa vastapuolen muttereista tosin on hieman kakkamaisessa paikassa. Sitten täytyy irroittaa pöntöstä paineanturien putket ja katin lämpöanturi. Niistä kyllä selviää. Kun pönttö on irti, lähtee itse suodatinkenno parhaiten pitkällä rautasahan terällä reunoista hinkkaamalla. Kennon saa itse asiassa täysin ehjänä irti, kun jaksaa hetken nysvätä. Kattikennot kannattaa jättää paikalleen, ettei pakokaasujen tuoksu ole niin kitkerä.
Mistäpä se sitä huomaa, kun mittaavat vain savutusarvoja. Päästöjen osaltahan puhutaan muutenkin vain hiilidioksidipäästöistä, joiden määrä pienenee, kun tulppa putkesta poistuu ja auto kuluttaa vähemmän. Pienhiukkasien määrää eivät konttorilla näe vielä toistaiseksi mitenkään. Virkamiesten vinkkelistä katsottuna dieselistä tulee vielä vähäpäästöisempi ilman hiukkasloukkua :-0DBFI kirjoitti: ...mutta eikö tuo ole katsastusvaatimus uusissa vähäpäästöisissä vai hoksaako katsastusmies muutosta?
320 CDI:ssä näytti yhtenäiseltä pöntöltä. Pitää avata rälläkällä.JKK kirjoitti: Ainakin W211-mallin hiukkasloukun pönttö on laipastaan kuudella pultilla kiinni. Osa vastapuolen muttereista tosin on hieman kakkamaisessa paikassa. Sitten täytyy irroittaa pöntöstä paineanturien putket ja katin lämpöanturi.
Varmaan tällä hetkellä katsastusmiehen mielestä auto on vähäpäästöisempi mutta ainakin Saksassa jo tulee ajokielto tietyille alueille jos autossa ei ole hiukkasloukkua. Jos virkamiesten mielestä tällä hetkellä loukullinen ja loukuton kuuluvat samaan kategoriaan niin ei välttämättä jatkossa. Toisaalta olikos se tuleva käyttömaksukin porrastettu vain CO2:n mukaan eikä tuolla Euro emissiokategorialla olisi silloinkaan vaikutusta.JKK kirjoitti: Mistäpä se sitä huomaa, kun mittaavat vain savutusarvoja. Päästöjen osaltahan puhutaan muutenkin vain hiilidioksidipäästöistä, joiden määrä pienenee, kun tulppa putkesta poistuu ja auto kuluttaa vähemmän. Pienhiukkasien määrää eivät konttorilla näe vielä toistaiseksi mitenkään. Virkamiesten vinkkelistä katsottuna dieselistä tulee vielä vähäpäästöisempi ilman hiukkasloukkua :-0
Kai se auto teoriassa on sääntöjen vastainen katsastuksessa jos emissiojuttuja on muuteltu, kuten pakokaasujen takaisinkierrätys. Aika samantekevää jos käytännössä muutoksista ei jää kiinni.
Senpä vuoksi se loukkukenno kannattaakin hinkuttaa sieltä ehjänä irti. Ainakin E220CDi:ssä pönttö on sellainen n.15cm paksu lieriö, johon kenno on upotettu. Kennoa ei ole "liimattu" mitenkään lieriöön kiinni, vaan on reunoistaan tiivistetty jollakin lasivillalla, jonka avulla pysyy tiukasti paikallaan. Samoin kuin katalysaattori, joka on moottorin jälkeen ennen hiukkaskennoa. Tämän lasivillan kun saa esim. rautasahanterällä revittyä ympäriltä pois, niin kenno tulee nätisti ja ehjänä ulos. Ja on laitettavissa myös takaisin jos joskus virkamiehet muuttuvat viisaammiksi.DBFI kirjoitti: Varmaan tällä hetkellä katsastusmiehen mielestä auto on vähäpäästöisempi mutta ainakin Saksassa jo tulee ajokielto tietyille alueille jos autossa ei ole hiukkasloukkua.
Saksassahan käytäntö on aivan toinen. Sen vuoksi siellä onkin melkein kaikki uudet, varsinkin isomman kokoluokan dieselit myyty DPF:llä, koska niitä olisi muuten mahdotonta saada kaupaksi käytettynä kotimaan markkinoille. Hiukkaloukuttomat, uudehkot dieselit päätyvät likimain täydellisesti saksan ulkopuolelle. Jokatapauksessahan tuo pönikkä tulee olemaan todellisuutta jokaisessa dieselissä tulevaisuudessa, ja tulee samalla aiheuttamaan kuluttajille harmaita hiuksia. Tätä ei mikään taho näköjään halua tuoda suuremmin esille. Suodattimen vaihtoväli on merkistä riippuen 80000-150000km. Eikä vaihtoa oikein voi ikuisesti lykätä, koska se tulee aiheuttamaan auton toimivuuteen ongelmia, kuten allekirjoittaneen 140tkm ajettuun yksilöön. Mersun tapauksessa suodattimen uusiminen on luokkaa 1500 euroa. BMW:llä se on vielä kalliimpi.
Sen ainakin itse opin, että jatkossa jos ostan DPF:llä varustetun käytetyn auton, vaadin kauppakirjaan vuoden takuun hiukkassuotimelle. Ja tuon suotimen olemassaolo ei todellakaan ole minun silmissäni hintaa nostava tekijä.
Tarkoitat varmaan käytetyn auton ostoa? Kyllähän sen uudessa pitää kestää enemmän kuin normaali kahden vuoden takuu, itsellä ainakin on kestänyt.JKK kirjoitti: Sen ainakin itse opin, että jatkossa jos ostan DPF:llä varustetun käytetyn auton, vaadin kauppakirjaan vuoden takuun hiukkassuotimelle. Ja tuon suotimen olemassaolo ei todellakaan ole minun silmissäni hintaa nostava tekijä.
No nyt sitten on generoitunut ensimmäiset ongelmat. Aamulla ajellessani katosi autosta mystisesti tehot. Kulki kuin vanha W124-sarjan 250D, eikä ottanut kierroksia 3000rpm enempää. Päivän kun huilasi työpaikan parkkipaikalla, niin kaikki toimi taas kuin sveitsiläinen kello. Vikakoodeja ei ainakaan tuollaisella perustason OBD2-testerillä löytynyt.
Mietin vain, että mahtoikohan tuo johtua jostain päästöongelmasta? Aamulla nimittäin oli 2 astetta lämmintä kun lähdin ilman esilämmitystä, joten aloin miettimään jotta voisiko katalysaattorin poisto vaikuttaa tuolla tavalla?
Tietääkö kukaan, mikä anturi menee pöntössä katalysaattorin sisään? Sellainen pitkulainen 5cm pitkä anturi. Paineanturit ovat erikseen hiukkassuotimen molemmissa päissä, niitä en tarkoita.
Mietin vain, että mahtoikohan tuo johtua jostain päästöongelmasta? Aamulla nimittäin oli 2 astetta lämmintä kun lähdin ilman esilämmitystä, joten aloin miettimään jotta voisiko katalysaattorin poisto vaikuttaa tuolla tavalla?
Tietääkö kukaan, mikä anturi menee pöntössä katalysaattorin sisään? Sellainen pitkulainen 5cm pitkä anturi. Paineanturit ovat erikseen hiukkassuotimen molemmissa päissä, niitä en tarkoita.
Osaako joku sanoa, johtuuko pakokaasun kitkerä tuoksu katin poistosta vai hiukkasloukun poistosta? Vai molemmista? Jotenkin muistelen, että aikaisemmissa dieseleissäni ei pakokaasut olleet niin läpitunkevan hajuisia, kuin tässä vehkeessä nyt. Eikä niissä ole ollut muuta kuin pelkkä dieselkatalysaattori. Ajattelin, että jos jättäisi tuon alkuperäisen suodatinpöntön nyt kokonaan tyhjäksi, ja asentaisi putken väliin jonkin laadukkaamman metallikennoisen dieselkatalysaattorin. Sellainen ei varman hirveästi ahdistaisi siinä välissä. Riittäisikö sellainen hajun kuriin saamiseksi? Vai meneekö rahat hukkaan?
Suoraruisku diesel tarvitsee vähän "ahdistusta" tyhjäkäynnillä, muuten alkaa "kitkuamaan". Esim. kuorma-autoissa tämä on järjestetty erillisellä pakokaasu kuristimella, joka toimii aina kun käsijarru on päällä. Henkilö- ja pakettiautoissa tämä kuristus on järjestetty noilla kateilla.JKK kirjoitti:Osaako joku sanoa, johtuuko pakokaasun kitkerä tuoksu katin poistosta vai hiukkasloukun poistosta? Vai molemmista?
Pistä siihen vakioputki, joka on ilman DPF:ää..?
virhetankkaus ja hiukkasloukku
Auto vm 1991 300D W124 ja varustettu katalysaattorilla (diesel) joka lienee sama kuin tämä hiukkasluokku.
Voimakkaasti kiihdyttäessaä tuli paksu harmaa savu. Tankkasin yhden kerran vahingossa bensaa ja sitä jäi tyhjennyksestä huolimatta tankkiin. Seuraavan 500 km auto kävi nakuttaen, mutta sen jälkeen kiihdyttäessä on tullut musta savu - ilmeisesti pönttö puhdistui?
Voimakkaasti kiihdyttäessaä tuli paksu harmaa savu. Tankkasin yhden kerran vahingossa bensaa ja sitä jäi tyhjennyksestä huolimatta tankkiin. Seuraavan 500 km auto kävi nakuttaen, mutta sen jälkeen kiihdyttäessä on tullut musta savu - ilmeisesti pönttö puhdistui?
Re: virhetankkaus ja hiukkasloukku
Ovat eri asioita. Hiukkassuodatin on katalysaattoria tarkemmin valvottu laite, joka puhdistaa pakokaasuista pienimmät hiukkaset. Ainakin tuossa minun autossa pönttö sisältää sekä katalysaattorin että hiukkasloukun. Ensimmäinen puolisko pöntöstä on kattia ja toinen hiukkasloukkua. Ovat ulkonäöllisesti hyvin samankaltaisia kennoja. Koko paketti halkeaa keskeltä kuuden pultin kautta:geoman kirjoitti:...varustettu katalysaattorilla (diesel) joka lienee sama kuin tämä hiukkasluokku.
Re: virhetankkaus ja hiukkasloukku
Juu, ei ole hiukkasloukku mutta milloinkas noita yleensä ensimmäistä kertaa mersuihin tuli? W210:stä ei varmaan ollut loukullista mallia, Suomeen tuotavissa W211:ssä taisi tulla E280CDI:n myötä?geoman kirjoitti:Auto vm 1991 300D W124 ja varustettu katalysaattorilla (diesel) joka lienee sama kuin tämä hiukkasluokku.
Re: Hiukkassuodattimen poiston vaikutuksia
poisto
Viimeksi muokannut w211E, Ti 18.04.2023 02:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Hiukkassuodattimen poiston vaikutuksia
Ei näkynyt listatuna(nuo netin lista voi heitellä)w211E kirjoitti: ↑Ke 01.03.2023 03:36 https://www.lastvin.com/vin/v8y0XEG9YbnAN5Br6
mulla ei taida olla pdf:ffää vai onko? eli onko mulla katti siinä pakosarjan juuressa ja sitte yksi keskellä autoa? meneekö päästöistä läpi jos sen keskimmäisin nykäsee irti ? ei taida tarvita mitää softamuutosta siihen?
varmistuksen saat kun katsot meneekö
ennen ja jälkeen pönton pikkuiset metalli putket mistä kumi letkut anturille,
pelkän katin tai kattien poisto ei tarvise ohjelma muutosta
(siis jos kyse on vakiosta ei jo muutetusta se voi tarvita)
mutta ei siitä myöskään ole mitään hyötyä jos katit on ehjät,
kats päästötihin ei vaikutusta jos auto muuten kunnossa
Mökkillä
'
'
Re: Hiukkassuodattimen poiston vaikutuksia
poisto
Viimeksi muokannut w211E, Ti 18.04.2023 02:39. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: Hiukkassuodattimen poiston vaikutuksia
poisto
Viimeksi muokannut w211E, Ti 18.04.2023 02:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Hiukkassuodattimen poiston vaikutuksia
Tiedätkö kenen autosta se type r katti oli otettu? Meinaan vaan että pitikö käydä näyttämässä auto ja rekisteriote että romufirma kelpuutti katin? Lehdissähän ne sanoo aina että luulivat laillisiksi kun varkaat kippaa niitä lavallisen.
Re:
Tähän nyt on vähän pakko vastata että ei pidä paikkaansa, yhteenkään omaan tai tutun TOIMIVAAN autoon ei ole vaihdettu DPF pönttöä kilometreillä 300-600tkm.JKK kirjoitti: ↑Pe 19.09.2008 11:44 Jokatapauksessahan tuo pönikkä tulee olemaan todellisuutta jokaisessa dieselissä tulevaisuudessa, ja tulee samalla aiheuttamaan kuluttajille harmaita hiuksia. Tätä ei mikään taho näköjään halua tuoda suuremmin esille. Suodattimen vaihtoväli on merkistä riippuen 80000-150000km. Eikä vaihtoa oikein voi ikuisesti lykätä, koska se tulee aiheuttamaan auton toimivuuteen ongelmia.
Pöntön tukkeutuminen on aina oire viasta ei itse vika. Niin kauan kuin systeemi toimii niin pönttöä ei tarvitse vaihtaa, jos joku anturi menee, egr jumittaa, ajetaan väärillä öljyillä, paskaisella ilmansuotimella ym niin saa niitä vaihdella.
EGR poisto parantaa tilannetta aika paljon, pakolämpö pysyy vähän korkeammalla ja passiivinen regenerointi tapahtuu jatkuvasti kun pönttö on vähän kuumempi, samoin egr paska ei tuki systeemiä ja regenerointi väli pitenee huomattavasti.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Re:
Samaa voi sanoa ja tuota toimivaa(ei vain ehjäksi luultu vaan siis oikesti ehjä)MJPfin kirjoitti: ↑Ti 14.03.2023 09:06Tähän nyt on vähän pakko vastata että ei pidä paikkaansa, yhteenkään omaan tai tutun TOIMIVAAN autoon ei ole vaihdettu DPF pönttöä kilometreillä 300-600tkm.JKK kirjoitti: ↑Pe 19.09.2008 11:44 Jokatapauksessahan tuo pönikkä tulee olemaan todellisuutta jokaisessa dieselissä tulevaisuudessa, ja tulee samalla aiheuttamaan kuluttajille harmaita hiuksia. Tätä ei mikään taho näköjään halua tuoda suuremmin esille. Suodattimen vaihtoväli on merkistä riippuen 80000-150000km. Eikä vaihtoa oikein voi ikuisesti lykätä, koska se tulee aiheuttamaan auton toimivuuteen ongelmia.
Pöntön tukkeutuminen on aina oire viasta ei itse vika. Niin kauan kuin systeemi toimii niin pönttöä ei tarvitse vaihtaa, jos joku anturi menee, egr jumittaa, ajetaan väärillä öljyillä, paskaisella ilmansuotimella ym niin saa niitä vaihdella.
EGR poisto parantaa tilannetta aika paljon, pakolämpö pysyy vähän korkeammalla ja passiivinen regenerointi tapahtuu jatkuvasti kun pönttö on vähän kuumempi, samoin egr paska ei tuki systeemiä ja regenerointi väli pitenee huomattavasti.
ei voi liikaa korostaa kuten ei myöskään huollon vaikutusta asiaan,
juuri tuli ajettua mutterikasalla joka on ilmoitellut hiukassuodatimen olevan vaihtoa vaille
ainakin viimäiset 60tkm mutta ei enään kun hiukan tihkunut huohotin letku vaihtui tiiviiseen
mokomalla ajettu vajaa 400tkm
Mökkillä
'
'
Re: Re:
Onhan tuosta JKK viestistä 15 vuotta aikaa, niin ehkä jo muutenkin selvinnyt ettei ne mersuissa noin ongelmallisia ole.MJPfin kirjoitti: ↑Ti 14.03.2023 09:06Tähän nyt on vähän pakko vastata että ei pidä paikkaansa, yhteenkään omaan tai tutun TOIMIVAAN autoon ei ole vaihdettu DPF pönttöä kilometreillä 300-600tkm.JKK kirjoitti: ↑Pe 19.09.2008 11:44 Jokatapauksessahan tuo pönikkä tulee olemaan todellisuutta jokaisessa dieselissä tulevaisuudessa, ja tulee samalla aiheuttamaan kuluttajille harmaita hiuksia. Tätä ei mikään taho näköjään halua tuoda suuremmin esille. Suodattimen vaihtoväli on merkistä riippuen 80000-150000km. Eikä vaihtoa oikein voi ikuisesti lykätä, koska se tulee aiheuttamaan auton toimivuuteen ongelmia.
Pöntön tukkeutuminen on aina oire viasta ei itse vika. Niin kauan kuin systeemi toimii niin pönttöä ei tarvitse vaihtaa, jos joku anturi menee, egr jumittaa, ajetaan väärillä öljyillä, paskaisella ilmansuotimella ym niin saa niitä vaihdella.
EGR poisto parantaa tilannetta aika paljon, pakolämpö pysyy vähän korkeammalla ja passiivinen regenerointi tapahtuu jatkuvasti kun pönttö on vähän kuumempi, samoin egr paska ei tuki systeemiä ja regenerointi väli pitenee huomattavasti.
wiimax.fi
Re: Hiukkassuodattimen poiston vaikutuksia
Alkuperäinen huono käsitys DPF:stä saattaa tosiaan olla jonkin verran lientynyt, mutta kerronpa nyt kun on tuota oman toimintaa tullut enempikin seurattua ajossa. Minulla kun nuo päivämatkat saattavat joskus sisältää pelkkää ajoa sellaisen 8h, niin se tahtoo käydä vähän tylsäksi noin rutiinina.
Joten * kiinni ja seuraamaan mitä se oikein tekee. Tuossa, OM642 on Boschin ECU, EDC16. Siinä on kilometriperustainen laskuri pohjana. Muutakin on, kuten käynnistys, rajummat kiihdytykset, eli ruiskutusmäärä jne, mutta tuo km-määrä on se maksimi. Joka 12. kilometri napsahtaa % lisää kuormituslaskuriin tekipä mitä tahansa. Rajumpi polkeminen saa polton kyllä käynnistymään nopeamminkin, mutta tämä on se maksimimatka polttojen välillä. Joka yleensä toteutuukin matka-ajossa.
Tässä poltto käynnistyy kun kuormituslaskurin arvoksi tulee 101%. Eli 100x12=1200km. Se on maksimipolttoväli, lyhyempään pääsee omalla toiminnalla.
Sitten on niitä, joissa tuon laskurin max-arvo on 400%, mutta niistä en tiedä kertoa kun en ole ajossa seurannut. Ja kuulemma polttoväli voi olla tuota kilometrimäärää pidempikin. Riippunee ECU:n softasta ja valmistajasta. Boschia ja Delphiä on ainakin. Ja sitten on se eropaineanturi, joka voi käynnistää polton suodattimen tukkeutuessa muutenkin.
Kilsamäärää omasta en nyt muista, mutta reilusti yli 300tkm ja alkuperäinen pönttö siellä on. Edelleen toimii.
Joten * kiinni ja seuraamaan mitä se oikein tekee. Tuossa, OM642 on Boschin ECU, EDC16. Siinä on kilometriperustainen laskuri pohjana. Muutakin on, kuten käynnistys, rajummat kiihdytykset, eli ruiskutusmäärä jne, mutta tuo km-määrä on se maksimi. Joka 12. kilometri napsahtaa % lisää kuormituslaskuriin tekipä mitä tahansa. Rajumpi polkeminen saa polton kyllä käynnistymään nopeamminkin, mutta tämä on se maksimimatka polttojen välillä. Joka yleensä toteutuukin matka-ajossa.
Tässä poltto käynnistyy kun kuormituslaskurin arvoksi tulee 101%. Eli 100x12=1200km. Se on maksimipolttoväli, lyhyempään pääsee omalla toiminnalla.
Sitten on niitä, joissa tuon laskurin max-arvo on 400%, mutta niistä en tiedä kertoa kun en ole ajossa seurannut. Ja kuulemma polttoväli voi olla tuota kilometrimäärää pidempikin. Riippunee ECU:n softasta ja valmistajasta. Boschia ja Delphiä on ainakin. Ja sitten on se eropaineanturi, joka voi käynnistää polton suodattimen tukkeutuessa muutenkin.
Kilsamäärää omasta en nyt muista, mutta reilusti yli 300tkm ja alkuperäinen pönttö siellä on. Edelleen toimii.
Re: Hiukkassuodattimen poiston vaikutuksia
Miksi perkeleessä näin vanhoja ketjuja kaivetaan ylös?
Re: Hiukkassuodattimen poiston vaikutuksia
No niinpä, mutta kun tämän ketjun avausvuosi nyt sattuu olemaan sama, kuin mun möllin rakennusvuosi, niin nyt on sitten hyvä tulla kertomaan, miten siinä oikein kävi.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Hiukkassuodattimen poiston vaikutuksia
Niinpä 15v kulunut JJK jutusta mutta silti yhä edellen menoa on samaa
vaikka muuta luulisi, porukka repii niitä irti ihan vaan huvin vuoksi
ja jättä varsinaiset viat korjaamatta tai viriviri ohjlman yhteydessä vaikka tarvetta ei ole ennen kun paljon muutakin muuteltu
vaikka muuta luulisi, porukka repii niitä irti ihan vaan huvin vuoksi
ja jättä varsinaiset viat korjaamatta tai viriviri ohjlman yhteydessä vaikka tarvetta ei ole ennen kun paljon muutakin muuteltu
Mökkillä
'
'