W202 220CDI käynnistys onkelma

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
JuntTi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 156
Liittynyt: To 03.03.2005 15:57
Paikkakunta: Lumimetsä

W202 220CDI käynnistys onkelma

Viesti Kirjoittaja JuntTi »

Elikkä mese jättäny 2 kertaa emännän kaupan parkkiin, starttaa mutta ei lyö tulille. Eka kerran vein vara-avaimen parin tunnin perästä ja lähti sillä käyntiin. Toisella kerralla ei käynnisty kummallakaan avaimella vaikka lukihtee ovia ja tekee vaikka mitä. Tämän jälkeen auto seisoo yön yli lähikaupan pihalla, aamulla lähdin ihmettelemään paikalle ja heti käyntiin!
Ajoin auton diagnoosiin kun kerran sain käyntiin.
vika muistista löytyy 5 merkintää:

jakoputken painevahti säätöpoikkeama
ahtopaine tunnistin impulssi liian korkea
käynnistyksen esto ei singaalia
hehkutulppavaurio
nokkaakseli synkronointi kampiakseliin epäloog. singaali

Hehkut korjattu viime keväänä joten osa vioista vanhoja.
nokka akslin anturi ok
jakoputken painevahti ok

Pitää käyttää pian uudestaan testerissä, kun vika ilmenee.
Asentaja heitti oman epäilyn kokemuksensa perusteella ja epäili startin olevan finaalissa ja lämpimänä käynnistäessä "säkenöisi" sen verran että muodostaisi vahvan magneetikentän joka antaisi antureille johtojen kautta jännitteen :? .. osaa selittää ??

Jaa-a startti on hieman laiska mutta pyörittää hyvin... mitä tulee muille mieleen?
MB 220 CDI W202
barton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 522
Liittynyt: Pe 14.04.2006 13:04
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: W202 220CDI käynnistys onkelma

Viesti Kirjoittaja barton »

JuntTi kirjoitti:
Jaa-a startti on hieman laiska mutta pyörittää hyvin... mitä tulee muille mieleen?
Älä välitä noista vikakoodeista vielä tässä vaiheessa vaan laita se startti kuntoon. Ei laiska startti voi pyörittää hyvin! CDI tarvii tietyt kierrokset että käynnistyslupa keskustietokoneelta irtoaa. Mites akku? Näiden jälkeen voit siirtyä suutin ja o-rengasvuotoihin.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13241
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

En ole koskaan nähnyt mainintaa etteikö ruiskutus käynnistyisi ennen jotain minimikierroslukua? Startti-moodista poistutaan kyllä kun tarvittava käyntinopeus on saavutettu.

Noista vikakoodeista jokunen kyllä estää käynnistymisen mutta jos ne on jo tarkistettu/anturit kunnossa niin kai se ongelma on polttoaineen saannissa?

Tietenkin jos akku on huono tms. niin ei haittaa vaikka startin saisi pyörittämään rivakammin mutta jos se "pyörittää hyvin" niin kai se sentään riittää.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4681
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Kyllä sille kartta on, josta selviää myös ruiskutettava polttoaineen määrä eri lämpöisessä moottorissa.
Tosin, järjestelmä ei aloita ruiskutustakaan, ennenkuin railputkessa on riittävä paine.
Ja tässä ko. autossa on vielä mekaaninen siirtopumppukin.
Vikakoodia välttämättä tule, jos auto ei ensin käynnisty.
Kierrosluku taitaa olla ~650 luokkaa, jonka jälkeen vasta "oikea" käyttöjärjestelmä diagnostiikan kanssa on päällä.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13241
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

tuikku kirjoitti:.
Kyllä sille kartta on, josta selviää myös ruiskutettava polttoaineen määrä eri lämpöisessä moottorissa.
Tosin, järjestelmä ei aloita ruiskutustakaan, ennenkuin railputkessa on riittävä paine.
Ja tässä ko. autossa on vielä mekaaninen siirtopumppukin.
Vikakoodia välttämättä tule, jos auto ei ensin käynnisty.
Kierrosluku taitaa olla ~650 luokkaa, jonka jälkeen vasta "oikea" käyttöjärjestelmä diagnostiikan kanssa on päällä.
Tarkennatko, tarkoititko että että kierrosluvulle on kartta niin että liian alhaisilla kierrosluvuilla ei ruiskuteta ollenkaan (olettaen että paineet ja muut on kunnossa)? Itse siis epäilin väitettä että muutoin kunnossa oleva kone pihtaisi ruiskutusta jos starttimoottori kiertää vähän laiskasti.
Avatar
JuntTi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 156
Liittynyt: To 03.03.2005 15:57
Paikkakunta: Lumimetsä

Viesti Kirjoittaja JuntTi »

Lähinnä mitä olette mieltä tuosta teoriasta startti antureiden "sekoittajana"?
MB 220 CDI W202
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4681
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

DBFI kirjoitti:
tuikku kirjoitti:.
Kyllä sille kartta on, josta selviää myös ruiskutettava polttoaineen määrä eri lämpöisessä moottorissa.
Tosin, järjestelmä ei aloita ruiskutustakaan, ennenkuin railputkessa on riittävä paine.
Ja tässä ko. autossa on vielä mekaaninen siirtopumppukin.
Vikakoodia välttämättä tule, jos auto ei ensin käynnisty.
Kierrosluku taitaa olla ~650 luokkaa, jonka jälkeen vasta "oikea" käyttöjärjestelmä diagnostiikan kanssa on päällä.
Tarkennatko, tarkoititko että että kierrosluvulle on kartta niin että liian alhaisilla kierrosluvuilla ei ruiskuteta ollenkaan (olettaen että paineet ja muut on kunnossa)? Itse siis epäilin väitettä että muutoin kunnossa oleva kone pihtaisi ruiskutusta jos starttimoottori kiertää vähän laiskasti.

En tunne aihetta niin hyvin, että voisin oikeastaan tarkoittaa mitään.
Kirjoitan vaan, mitä luulen tapahtuvan.
Mikäli olen väärässä, niin toivoisinkin, että joku korjaa ja kertoo, miten prosessi oikeasti etenee.

Käynnistämistä, siis polttoaineen ruiskutusta varten siinä, on oma karttansa.
Siinä vaikuttavina tekijöinä on moottorin kierrosluku ja lämpö, ei muuta.
Näiden tietojen perusteella kartassa on arvo, josta selviää kulloinkin ruiskutettavan polttoaineen määrä.
Se on huomattavan suuri, verrattuna arvoihin, joita ruiskutetaan, kun oikea ajonaikainen diagnostiikka on päällä.
Ecussa on kyllä sellaisiakin karttoja, että vaikka moottori meneekin niistä yli, niin kartassa oleva, suurin arvo jää voimaan, eikä vikatilaa tai herjaa tule.
Mutta sitä en tiedä, onko sellaista karttaa, joka voisi olla päällä, enenkuin moottori siihen "pääsee". Kuitenkin epäilen.
Käynnistymisen ruiskutuskartta alkaa suunnilleen ~250rpm -> 950rpm.
Ennenkuin kierrokset on tavoittaneet kartan lopun, niin oikea käyttis on jo päällä.

Käynnistyminen tapahtuu seuraavasti.
Kun virta pannaan päälle, tarkistaa ecu heti ilmanpaineen, lämmön ja MAFfin.
Mikään anturi näistä ei kuitenkaan yksinään estä käynnistymistä, mutta moottori käynnistyy suoraan vikatilaan.
Kun starttaus aloitetaan tarkistetaan nokka-akselissa ja kampiakselissa olevien antureiden asentojen perusteella nollakohta.
Jos polttoaineen paine riittää, alkaa ruiskutus kartan perusteella.
Kun kierrokset nousee jotain 650 tason yli -> ajonaikainen diagnostiikka ottaa moottorin hallinnan itselleen.
Tällöin esim ajonesto, tai muut jutut lyö sitten päälle.
Määrätyt viat, jotka ei siis vaikuta käynnistymiseen, mutta ovat jo päällä, kun auto käynnistyy, siis ennen kuin ajonaikainen valvonta käynnistyy, eivät anna mitään vikakoodia.
Staarilla ne voi kuitenkin saada vielä näkyviin, jos se ensimmäinen vikakerta on tullut moottorin ollessa käynnissä, mikäli vikamuistia ei ole välillä nollattu.

Tarkennan nyt vielä.
Siis, minä en väitä tietäväni mitään.
Luulen vaan.
Mikäli olen väärässä, niin saa korjata ja se on jopa toivottavaa.


Mutta on tässä sellainen puoli, että mulla on varmaan ollut vikatiloja omassa autossani suunnilleen sen verran kun teillä muilla yhteensä. :lol:
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1829
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Viesti Kirjoittaja nautseri »

Korjaa se startti ensimmäisenä? Piste...
Avatar
JuntTi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 156
Liittynyt: To 03.03.2005 15:57
Paikkakunta: Lumimetsä

Viesti Kirjoittaja JuntTi »

nautseri kirjoitti:Korjaa se startti ensimmäisenä? Piste...
Enkä vaiha :x Viikon pelannu taas onkelmitta, pakkasaamuinakin hyvin lähtee. On vaan hiukka epävarma lähtä reissuun...
MB 220 CDI W202
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4681
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

nautseri kirjoitti:Korjaa se startti ensimmäisenä? Piste...
Juuripas näin.
Barton sitä tuolla jo suosittelikin, siksi en siihen enää palannut...

Perusjutut ensin kuntoon.
Akku-laturi-startti-sulakkeet.
Cdi,ssä tuohon voisi lisätä vielä, että tarkistaa suuttimet, polttoainelinjat ja hekuttaako.
Jos ei sitten käynnisty kunnolla, näiden jälkeen vasta sitten tullaan tilanteeseen, että onko siinä nyt sitten oikeata vikaa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
barton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 522
Liittynyt: Pe 14.04.2006 13:04
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja barton »

tuikku kirjoitti: Jos ei sitten käynnisty kunnolla, näiden jälkeen vasta sitten tullaan tilanteeseen, että onko siinä nyt sitten oikeata vikaa.
:lol: :lol: :lol: juurikin näin.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

KäynistysKartta

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Vialline Startti voi myös pyörittä suht hyvin mutta otta liikaa jänitetä niin että
joka paikaan ei riitä vaaditua määrää esim 12v lähtee vielä käymään mutta 11,99v ei tapahdu mitään luvut siis esimerkkejä riitävästä erosta, ovat aika tarkoja sen suhteen että jos ei tule vaaditua arvoa=ei mitään tulis,sitä kautta sotkea systemiin, pieniero sääsä kosteus/lämpötila, vaikuttaa virran kulkuun heti varsinkin jos jossain ylimääräistä vastusta/huono kosketus

Käynistys kartta juttun idea mistä tuiku kirjoitti näkyy aika hyvin säätökartta kuvista, mitää olen laittanut näkyviin ,tietty kierros luku,paine,kun saavutetaan toiminto esim ruiskutus aloiteteaan/lopetettan eli jos tavoite kierosluku/paine ei täyty/ylittyy ei ohjainyksikkö anna ruiskutus lupaa kone ei käynisty

lainaus
(muodostaisi vahvan magneetikentän joka antaisi antureille johtojen kautta jännitteen) tarkoitti varmaan jänite piikejä/vuotoa mitkä sotkee antureilta ohjainyksikkön menevän tiedon, muuten taitais magneetikenttän sotkemaksi anturiksi käydä kampiaakselin asenon(pyörimisen) tunistin,minkä takia ohjainyksikkö ei tiedä mootorin pyörivän

Lähteekö käymään apu virralla :?:
Avatar
toipoi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 159
Liittynyt: To 24.11.2005 12:03
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja toipoi »

On tapauksia jossa nokka-akselin anturi on aiheuttanut samoja oireita.
Esim. tankkauksen jälkeen ei ole käynnistyny. Odottelun tai lukuisien käynnistys yritysten jälkeen on sitten käynnistynyt.
Avatar
JuntTi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 156
Liittynyt: To 03.03.2005 15:57
Paikkakunta: Lumimetsä

Viesti Kirjoittaja JuntTi »

Tänään kotio tultua pihalla ei käynnistyny, huomena diagnoosiin.
MB 220 CDI W202
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4681
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

tuikku kirjoitti:
DBFI kirjoitti:
tuikku kirjoitti:.
Kyllä sille kartta on, josta selviää myös ruiskutettava polttoaineen määrä eri lämpöisessä moottorissa.
Tosin, järjestelmä ei aloita ruiskutustakaan, ennenkuin railputkessa on riittävä paine.
Ja tässä ko. autossa on vielä mekaaninen siirtopumppukin.
Vikakoodia välttämättä tule, jos auto ei ensin käynnisty.
Kierrosluku taitaa olla ~650 luokkaa, jonka jälkeen vasta "oikea" käyttöjärjestelmä diagnostiikan kanssa on päällä.
Tarkennatko, tarkoititko että että kierrosluvulle on kartta niin että liian alhaisilla kierrosluvuilla ei ruiskuteta ollenkaan (olettaen että paineet ja muut on kunnossa)? Itse siis epäilin väitettä että muutoin kunnossa oleva kone pihtaisi ruiskutusta jos starttimoottori kiertää vähän laiskasti.

Käynnistämistä, siis polttoaineen ruiskutusta varten siinä, on oma karttansa.
Siinä vaikuttavina tekijöinä on moottorin kierrosluku ja lämpö, ei muuta.
Näiden tietojen perusteella kartassa on arvo, josta selviää kulloinkin ruiskutettavan polttoaineen määrä.
Se on huomattavan suuri, verrattuna arvoihin, joita ruiskutetaan, kun oikea ajonaikainen diagnostiikka on päällä.
Ecussa on kyllä sellaisiakin karttoja, että vaikka moottori meneekin niistä yli, niin kartassa oleva, suurin arvo jää voimaan, eikä vikatilaa tai herjaa tule.
Mutta sitä en tiedä, onko sellaista karttaa, joka voisi olla päällä, enenkuin moottori siihen "pääsee". Kuitenkin epäilen.

Olin väärässä.
DBFI oli oikeassa.

Käynnistämisvaiheessa, vaikka kartan alareunaa ei tavoitetakkaan, mutta kun alin ruiskutettava arvio ei ole nolla, niin silloin järjestelmä ruiskuttaa lämpötilan mukaan kartan alinta arvoa, kunnes moottorin käynti "tavoittaa" kartan.
Siis, riittävä polttoaineen paine riittää.

Tätä karttaa tarkoitin.
On samanlaisesta, kun ko. auto.

Kuva

Arvot on todellakin huomattavia, (milliä/tuhatta..., pari nollaa perästä pois)
Mutta mutta, ne ei toteudu noin.
Savukartta vahtii jo heti käynnistymisestä alkaen ruiskutettavan polttoaineen määrää, eli rajoittaa.
Jotta auto kuitenkin lähtisi kylmänäkin käyntiin, on sitten vielä lämpötilan perusteella korjauskartta, joka korjaa ruiskutettavan määrän "oikealle" tasolle.
Loppujen lopuksi ihan helppo juttu, en vaan tajunnut, ennenkuin se mulle selvitettiin... :lol:
Kiitos Antille.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

kartat

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Just näin kartat ja rajoitimet vahtii,säätelee tilanetta alusta asti tarpeen mukaan eriantureilta tulevan tiedon perusteela ja esiasetetujen arvojen mukaan,vanhoissa mekaanisisa systeemeissä on vähän eri jutut.
barton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 522
Liittynyt: Pe 14.04.2006 13:04
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja barton »

Hyvä että tähän saatiin varmistus! Näin saamme kokoajan lisää tietoa siitä miten commonrailsysteemi itseasiassa toimii. Mutta mistä johtuu tuo ero kammiokoneen ja CDI-koneen käynnistymistavassa? Esimerkiksi vanha 124D tärähti tulille liki tyhjällä akulla kunhan sen koneen sai vain pyörimään yhden kierroksen. Tämähän ei CDI koneella onnistu vaan kierroksia täytyy olla todellakin riittävästi. Johtuuko tämä sähkösuuttimista vai mistä kun kerran ruiskutus alkaa heti koneen pyörähtäessä? Ilmeisesti suuttimet tarvii tietyn paineen että ruiskutus alkaa ensinkään? Pitäisi olla nopeussäädin starttimoottorille että saisi testattua millä kierroksilla alkaa pytyssä tapahtua heräämistä. :D
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4681
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Joo, suuttimet tarvii vähintään ~200bar.
Ja sitten ohjelmassa on alin hyväksytty railpaine, näissä 1350bar järjestelmissä se on 120bar, 119bar,issa ruiskutus on jo nolla.
Uudemmista boxeista en ole sitä rajoitinta (vielä) löytänyt, se kun on aika haastavaa, se on vaan kaksi bittiä se kartta, ala ja yläpaine.
Tai voihan niitä olla useampikin, en vaan tiedä.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Kammio

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Vanhoissa Kammiokoneissa johtunee siitä että vaikka pyörittää hiljaa niin pummpu painaa polttoainetta etten päin joka pyörähdyksellä jossain vaiheessa sitten saavutetaan suutimen avautumis paine ja poltoaine pääse sylinteriin sen jälkeen jos vielä jaksaa pyöritää niin puristus syttää poltoaineen ja kone käy.

Näisä CDI (tietokoneohjatuissa)vehkeissä taas vaikka konepyöris ympäri 1500 rmp ei ohjainyksikkö anna suutimlle ruiskutus lupaa jos vaaditutarvot(antureiltan esiasetetut) ei täysin täyty(lakka yritämästä tietyn ajan päästä) esim vadituarvo 120,toteutunut 119 mistä seuraa ei ruiskutusta,ei polto ainetta sylinterissä ei voi käydä
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13241
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

tuikku kirjoitti:.
Joo, suuttimet tarvii vähintään ~200bar.
Ja sitten ohjelmassa on alin hyväksytty railpaine, näissä 1350bar järjestelmissä se on 120bar, 119bar,issa ruiskutus on jo nolla.
Uudemmista boxeista en ole sitä rajoitinta (vielä) löytänyt, se kun on aika haastavaa, se on vaan kaksi bittiä se kartta, ala ja yläpaine.
Tai voihan niitä olla useampikin, en vaan tiedä.
Mitenkäs systeemi toimii jos paineanturi on rikki? Eli kaveriin sprintterillä oli käynnistysvaikeuksia mutta lähti hyvin käyntiin kun otti vain railin päästä anturin johdon irti.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Johto

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Mahdolisesti Vika ohjelman(esiasetetun arvon ei yhteytä anturiin) varssa,tai saa vielä riitävästi muualta tietoa,hylkää
anturilta tulevan tiedon epäuskotavana,tota en ole kokeilut joten varmaksi en
voi sanoa että menee just noin,onko DBFIlä varmaa tietoa mitä se silloin tekee?

Tuikku Mikä versio no Winolsia sulla on mistä olet ton kuvan kaapanut?
itellä välillä kuvan kaapaus onkelmia

Tämä Jutu tainnut vähän rönsyillä alkuperäisestä
nimimerkki JuntTin ongelmasta
Viimeksi muokannut CDI203, Ma 13.10.2008 08:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
JuntTi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 156
Liittynyt: To 03.03.2005 15:57
Paikkakunta: Lumimetsä

Viesti Kirjoittaja JuntTi »

nokka-akselin asento tunnistin oli vian aiheuttaja. Lämpimänä ei toiminu, hiukka kylmäsprayta anturiin ja heti käyntiin.
Hinta oli kiitettävä 200 euroa veholla, tarvikkeena 152eur. Starttiki vaihettin, oli vähän helat väljät. 260 000km ajettu
MB 220 CDI W202
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13241
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

JuntTi kirjoitti:nokka-akselin asento tunnistin oli vian aiheuttaja. Lämpimänä ei toiminu, hiukka kylmäsprayta anturiin ja heti käyntiin.
Hinta oli kiitettävä 200 euroa veholla, tarvikkeena 152eur. Starttiki vaihettin, oli vähän helat väljät. 260 000km ajettu
Ihan varmistukseksi, olihan se nokka-akselin tunnistin eikä kampiakselin asentotunnistin? Noita jälkimmäisiä tuntuisi menevän enemmän, omasta autosta vaihdettiin takaisin kutsuna vaikka ei ainakaan vielä oireillutkaan.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4681
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

DBFI kirjoitti: Mitenkäs systeemi toimii jos paineanturi on rikki? Eli kaveriin sprintterillä oli käynnistysvaikeuksia mutta lähti hyvin käyntiin kun otti vain railin päästä anturin johdon irti.
Joo, tavattoman hyvä kysymys... :lol:

Itsekkin olen sitä miettinyt.
En tietenkään varmaksi osaa sanoa, mutta olisin sitä mieltä, että se paineanturin jännite, kun se on nollassa, ei meinaakkaan nollapainetta, niinkuin voisi kuvitella.
Käynnistymisen jälkeen heti järjestelmähän heti huomaa, että jotain on vialla ja pudottaa systeemin vikatilaan.


Sitten, voisi asiaan vailuttaa sellainenkin asia, että se liittyisi käyttöjärjestelmän ominaisuuksiin.
Raipaineen pyyntikarttaa ennen on ohjelmassa reilusti tusina muuta "asiaan vaikuttavaa" karttaa.
Jos siis ohjelma kulkee siten, että käynnistämisvaiheessa ohjelma latautuu vaan käynnistyskarttaan asti ja vasta käynnistymisen jälkeen loput, niin sekin voisi jotain merkitä.


Ennen käynnistymiskarttaa ohjelmassa on Max railpainetta, MAFfia, lämpöä, lämmökorjausta, kaasupoljinta+käänöskartta...

Käynnistymisen jälkeen sitten, vielä ennen railpainekarttaa on käynnintasausta, väännörajoitinta,savuttelua.

Varsinainen rail-poikkeaman kartta on tosiaan vasta railpainekartan jälkeen, jolloin periaatteessa moottorin pitäisi jo olla käynnissä.
Tai ainaskin kaikki käynnistymiseen tarvittavat jutut on jo ladattu $ja "valvonta" tulee ikäänkuin vasta jäljessä.

En tosiaan tiedä, miten tuo ohjelman "kulku" siinä ihan käynnistymisen alussa kulkee.
Miten ja missä vaiheessa aina kulloinenkin kartta latautuu ensikerran.
Eli onko tämä edes mahdollinen selitys.


Käytössä on ihan vaan WinOlssin kotisivuilta ladattu demo.
Tarkoitus olisi jossain vaiheessa laittaa jonkinlainen juttu, kuvakollaasi siitä, miten kaasupoljin/ruiskutus/teho - systematiikka toimii edc-15 boxissa.
Täytyy nyt ensin itse vähän sulatella asiaa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

edc-15

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Käytössä on ihan vaan WinOlssin kotisivuilta ladattu demo.
Tarkoitus olisi jossain vaiheessa laittaa jonkinlainen juttu, kuvakollaasi siitä, miten kaasupoljin/ruiskutus/teho - systematiikka toimii edc-15 boxissa.
Täytyy nyt ensin itse vähän sulatella asiaa.[/quote]

Kiitos Täyttyy varmaan ladata toi demo jos en kohta saa tosta vanhasta kanettavasta kuvan kaapausta taas tomimaan voi olla että vika on koneesa tai käytjässä
eikä ohjelmassa,

Hyvä jos joku muukin laittaa boxsitietoa jakkon, voit käyttä laitamiani kuvia kartoista jos niistä on hyötyä laitetu sitä varten jakoon että porukka kiinostuu tutkimaan ja pääsee alkuun ,tieto lissäntyy mitä enemän sittä on jakamassa yksi huomaa jotain toinen jotain muuta :idea:
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4681
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

DBFI kirjoitti:Mitenkäs systeemi toimii jos paineanturi on rikki? Eli kaveriin sprintterillä oli käynnistysvaikeuksia mutta lähti hyvin käyntiin kun otti vain railin päästä anturin johdon irti.

Hahaa
Juttu selvisi.
Se näkyy railpaineanturin jännitekartasta.
Kartta alkaa 700rpm kohdalta.
Siihen asti siis järjestelmä käyttää nollajännitettäkin kartan alimpana paineena, eli 250bar,na.
Ja jos ruiskutusjärjestelmä on muuten kunnossa, käynnistyminen tapahtuu, kun vielä boonuksena todellinen, toteutunut painekkin on hyvin lähellä tuota arvoa.

Kuva
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Re: W202 220CDI käynnistys onkelma

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

JuntTi kirjoitti:Elikkä mese jättäny 2 kertaa emännän kaupan parkkiin, starttaa mutta ei lyö tulille. Eka kerran vein vara-avaimen parin tunnin perästä ja lähti sillä käyntiin. Toisella kerralla ei käynnisty kummallakaan avaimella vaikka lukihtee ovia ja tekee vaikka mitä. Tämän jälkeen auto seisoo yön yli lähikaupan pihalla, aamulla lähdin ihmettelemään paikalle ja heti käyntiin!
Saman teki ja jätti meitit molemmat sinne parkkikselle ihmetteleen tänään. Noh. taksilla komeesti kotio kauppakassien kanssa. Olkoon Mese parkissa, ei sitä varkaat vie ainakaan, kun ei toimi :D .

Nyt sitten äsken käveltiin sinne parkkikselle muutama kilsa. Kokeilin käyntiin ja lähti niinkun ei ikinä mitään vikaa olis ollutkaan.

Ei tunnu viat loppuvan tästä vehkeestä, ei. Prkl. kyllä jo väkisin alkaa usko loppua tämän ylläpidon järkevyyteen... :shock:

Just ehkä kuukausi sitten sai sahailla minsan verran käyntiin. Sillon oli polttoainelinjan tiivisteissä vika.

N. pari kuukautta ennen sitä oli vikatilassa niin, että 3000 kiekkaa vaan otti. EGR-venttiili kaput...

Aika "huteraa" meininkiä on. Arvaako tällä enää pitempään reissuun lähteekään. No toisaalta on vaihdettu niin paljon osia jo, että pakko niitten viallisten on alkaa jo loppumaan. :shock:

Kaupan päälle webastokin hajosi tuossa lopputalvesta. Ja lokarien reunoissa alkaa taas pikku kukkaa löytyä...

Maanantaina auto pajalle joko omin avuin tai vaihtoehtoisesti hinurilla. Katotaan ny...

Mutta sen sanon, että ilman foorumilta löytyneitä ohjeita ja jos noita olis merkkiliikkeitten arvaussysteemillä ja hinnoilla laiteltu, niin joku toinen auto olis jo alla ollu meleko kauan... Että käytetyn Mesen ostajalle pitäs antaa ikäänkuin "pakollisena lisävarusteena" tunnarit tänne ja toivottaa "antoisia lukuhetkiä"...
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13241
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W202 220CDI käynnistys onkelma

Viesti Kirjoittaja DBFI »

jukka-tre kirjoitti:
JuntTi kirjoitti:Elikkä mese jättäny 2 kertaa emännän kaupan parkkiin, starttaa mutta ei lyö tulille. Eka kerran vein vara-avaimen parin tunnin perästä ja lähti sillä käyntiin. Toisella kerralla ei käynnisty kummallakaan avaimella vaikka lukihtee ovia ja tekee vaikka mitä. Tämän jälkeen auto seisoo yön yli lähikaupan pihalla, aamulla lähdin ihmettelemään paikalle ja heti käyntiin!
Saman teki ja jätti meitit molemmat sinne parkkikselle ihmetteleen tänään. Noh. taksilla komeesti kotio kauppakassien kanssa. Olkoon Mese parkissa, ei sitä varkaat vie ainakaan, kun ei toimi :D .

Nyt sitten äsken käveltiin sinne parkkikselle muutama kilsa. Kokeilin käyntiin ja lähti niinkun ei ikinä mitään vikaa olis ollutkaan.
Siis CPS-anturin vikaantuminen ilmenee yleensä juuri niin että auto lähtee kylmänä käyntiin mutta ei heti ajon jälkeen uudestaan. Tuosta ei edes välttämättä tule luettavaa vikakoodia mikä tekee diagnoosin hankalaksi.

Noista aiemmista tämän threadin tapauksista ei tainnut tulla palautetta, olisi aina mukava tietää mikä korjaus lopulta auttoi (kai ne viat jossain vaiheessa sentään korjatuksi tulevat). Yllä viitattiin nokka-akselin asentoanturiin, kai sekin voi vioittua mutta se kampiakselin anturi on kyllä yleisempi. Startti voi pyörittää hyvin mutta auto ei käynnisty.

Tietenkin nuo polttoaineen syötön ongelmat toinen mahdollisuus, jos paineet ei nouse ja ruiskutus ei käynnisty niin ongelma vaikuttaa ihan samalta kuin CPS-anturin tapauksessa. Tosin testerillä pitäisi näkyä nouseeko ne paineet.
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Re: W202 220CDI käynnistys onkelma

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

DBFI kirjoitti:
jukka-tre kirjoitti:
JuntTi kirjoitti:Elikkä mese jättäny 2 kertaa emännän kaupan parkkiin, starttaa mutta ei lyö tulille. Eka kerran vein vara-avaimen parin tunnin perästä ja lähti sillä käyntiin. Toisella kerralla ei käynnisty kummallakaan avaimella vaikka lukihtee ovia ja tekee vaikka mitä. Tämän jälkeen auto seisoo yön yli lähikaupan pihalla, aamulla lähdin ihmettelemään paikalle ja heti käyntiin!
Saman teki ja jätti meitit molemmat sinne parkkikselle ihmetteleen tänään. Noh. taksilla komeesti kotio kauppakassien kanssa. Olkoon Mese parkissa, ei sitä varkaat vie ainakaan, kun ei toimi :D .

Nyt sitten äsken käveltiin sinne parkkikselle muutama kilsa. Kokeilin käyntiin ja lähti niinkun ei ikinä mitään vikaa olis ollutkaan.
Siis CPS-anturin vikaantuminen ilmenee yleensä juuri niin että auto lähtee kylmänä käyntiin mutta ei heti ajon jälkeen uudestaan. Tuosta ei edes välttämättä tule luettavaa vikakoodia mikä tekee diagnoosin hankalaksi.

Noista aiemmista tämän threadin tapauksista ei tainnut tulla palautetta, olisi aina mukava tietää mikä korjaus lopulta auttoi (kai ne viat jossain vaiheessa sentään korjatuksi tulevat). Yllä viitattiin nokka-akselin asentoanturiin, kai sekin voi vioittua mutta se kampiakselin anturi on kyllä yleisempi. Startti voi pyörittää hyvin mutta auto ei käynnisty.

Tietenkin nuo polttoaineen syötön ongelmat toinen mahdollisuus, jos paineet ei nouse ja ruiskutus ei käynnisty niin ongelma vaikuttaa ihan samalta kuin CPS-anturin tapauksessa. Tosin testerillä pitäisi näkyä nouseeko ne paineet.
Tänään ajeltu. Aamulla lähti normaalisti, sitten päivän topissa ja illalla taas normaalisti käyntiin. n. 60km ajon jälkeen kokeilin heti ja käyntiin lähti. Eli mitään vikaa ei nyt enää vaikuta olevan. No huomenna joka tapauksessa pajalle ja katsotaan nyt mitä sanovat siellä. Mutta kyllä näiden vikakertomusten perusteella vaikuttaisi asentoanturilta, on se sitten nokka-akselin tai kampiakselin. Ilmoittelen jahka selviää tämä.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

No niin, se oli nopeata toimintaa.

Eli nyt on uudet sekä kampiakselin, että nokka-akselin asentoanturit. Molemmista oli tullut vikailmoituksia testerillä katsoessa. Muutaman kympin osat kun oli, niin kerralla vaihtoon, kun sai heti hoidettua homman. Ei viittiny alkaa sitten sen enempää arpomaan.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Vastaa Viestiin