290 TD Kaasuvaijerin "sähkölaatikko" APUVA!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Chili
Mersumies
Mersumies
Viestit: 782
Liittynyt: Ti 16.11.2004 15:13
Paikkakunta: Nurmijärvi

290 TD Kaasuvaijerin "sähkölaatikko" APUVA!

Viesti Kirjoittaja Chili »

Pari kysymystä:

Olisko kellään myydä heti 290 TD:koneen sähköistä kaasutinsysteemiä? Esim. käytöstä poistetusta autosta.

Onko iskareilla takuuta?

Kaikkea sitä sattu; lapsentauteja 290 TD -97:ssa!

Pamautin Ristiinassa eilen illalla kuoppaan / heittoon ja etupään iskarista hajosi lokasuojan alapuolelta kiinnikkeet. Iskarin ruoto nousi konehuoneen puolelle, sillä tuloksella, että ylösnoustessaan siinä konehuoneen puolella olevat isot prikka ja vaimenninkumi repivät mukaansa kaasuvaijerin päässä sijaitsevan sähköisen laatikon - laatikon sisukset levisivät kuin pillun päreet. Laatikko välittää tiedot kaasuvaihjerilta eteenpäin ruiskutukseen, joten kierrosten hallinta heikkeni...

Iskarin ruoto ei painu painamalla takaisin, eli taitaa olla jumissa - mikä ehkä sitten olikin syynä rikkoutumiseen.

Ja matkaa kotiin 300 km.

Kaasu ei palaudu enää muuta kuin painamalla jarrua - ilmeisesti jarruvalokytkin ohjaa syöttöä myös.

Iskarit ovat olevinaan hyvät Monroet - 2 vuotta vanhat.

Olisiko kellään tiedossa sitä laatikkokokonaisuutta, johon kaasuvaijeri päättyy. Iskarinkin jos saisin, niin voisin tänään käydä hakemassa auton kotiin.
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
Avatar
Chili
Mersumies
Mersumies
Viestit: 782
Liittynyt: Ti 16.11.2004 15:13
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Chili »

Tuossa olisi kuva - netistä poimittuna. Näyttää tosin jotenkin hiukan erilaiselta kuin omassa autossani oleva...

http://image.fbt.se/global/images/image ... &width=650
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

EDIT: No enpä saanut itsekään tähän tuota linkkiöä toimivana :D
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Kuva

Tuossa näkyy tuo sähkökaasun potikka.
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Re: 290 TD Kaasuvaijerin "sähkölaatikko" APUVA!

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Chili kirjoitti:
Iskarit ovat olevinaan hyvät Monroet - 2 vuotta vanhat.
.
Siinähän se että olevinaan,eihän kai ny monroee mersuun auta laittaa :lol:
Avatar
Chili
Mersumies
Mersumies
Viestit: 782
Liittynyt: Ti 16.11.2004 15:13
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Chili »

Juuh - kiitos kuvasta; melkein samanlainen; en ottanut kyvaa omastani, mutta tuota nivelvipua en huomannut...? Olikohan siinä alunperin sellainen?

Milaliset iskarit kannattaisi laittaa Mersuun? Monroet kierrän kaukaa.
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
Avatar
Chili
Mersumies
Mersumies
Viestit: 782
Liittynyt: Ti 16.11.2004 15:13
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Chili »

Jaa tuo nivelvipu näyttääkin olevan käsikäyttöisen tyhjäkäynin säätövipu. 290:ssä ei sellaista olekaan.
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Chili kirjoitti:Jaa tuo nivelvipu näyttääkin olevan käsikäyttöisen tyhjäkäynin säätövipu. 290:ssä ei sellaista olekaan.
Tuo kuva on omasta ex 290stä johon rakentelin manuaalin tilalle w124sen 300TurboD:n automaatin.

Tuo nivelpäinen tanko käyttää laatikon alipainesäädintä. Se ei ole "vakiovarusteita" :lol:
Avatar
juhape
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti 28.10.2003 21:27
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja juhape »

Mulla on tuossa purkuväyrysessä samannäköinen motikkä. Tuo on vaan bensakoneelle niin en osaa sanoa onko se käypäinen.
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Täältä Loimaalta löytyisi toimiva kaasusysteemi.

Soita 044-3474732
Avatar
Chili
Mersumies
Mersumies
Viestit: 782
Liittynyt: Ti 16.11.2004 15:13
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Chili »

Kiitokset!

Kääntyy yöksi jo.... Kyselen aamulla pääkaupunkiseudulta sitä osaa, mutta jos ei löydy, niin otan yhteyttä.

Laitoin tekstarilla saman.
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Löytyy kaasupotikoita.
Saattohan ne toki olla hyvät monroet mutta ei iskareiden kans mitään tekemistä :wink:
Joku mersupurkaamo??
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Vaikea oikeastaan keksiä huonompia iskareita, kuin Monroe. Bilsteinit on ainakin hinta/laatu suhteeltaan hyväksi havaittu. Ja alkuperäisetkin tuntuvat kestävän kauan. Liekö Bogen vai Bilsteinin tekemiä?
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

bilstein, boge, sachs semmosia kun laittaa ni toimii. orkkiksena tulee mersuihin ainakin sachs/boge, samoja iskareita meinaan ovat...
Avatar
Chili
Mersumies
Mersumies
Viestit: 782
Liittynyt: Ti 16.11.2004 15:13
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Chili »

Pitää ihan korjata tuo isakrimerkki - ei se ollutkaan Monroe vaan Sachsin iskari, joka meni rikki.

Petehri lupasi lähettää tänään tuon potentiometrihässäkän kaasuvaijerin päähän. Varaosanumero oli oikea, joten jospa sen auton saisi haettua keskiviikkona pois.

Tilasin samanlaiset Sachsin iskarit tilalle.
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
Avatar
Chili
Mersumies
Mersumies
Viestit: 782
Liittynyt: Ti 16.11.2004 15:13
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Chili »

Petehri:lle kiitokset - pääsin eilen kaverin kyydillä Ristiinaan korjaamaan väyrystä. 1 tunti ja 15 min meni iskarin vaihdossa ja kaasutinsysteemin vaihdossa. Auto käyntiin ja takaisin kotiin - lähettämäsi potentiometri käy ja kukkuu; ja oli edullinen verrattuna Vehon 680 eur hintaan (voisit jatkossa kertoa 3:lla tuon potentiometrin hinnan). :D
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Hienoa, että toimi ja sopi paikoilleen.

Se osa on kuitenkin liikkunut 650tkm matkalla muutaman kerrran edestakaisin, joten eipä siitä kauheasti enempää olisi kehdannut pyytää. :wink:
Avatar
Chili
Mersumies
Mersumies
Viestit: 782
Liittynyt: Ti 16.11.2004 15:13
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Chili »

Ihan niinkuin siitä rikkimenneestä olisi valunut nestettä ulos? Liekö tuolla potentiometrin sisällä nesteet? :?:
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
Vastaa Viestiin