Aluvanteiden pulteista..
Aluvanteiden pulteista..
tai oikeastaan niistä sellaisista pultin kannapäähän lyödyista alumiini läpysköistä kyselisin, että onkohan niitä mistään saatavina irrallisena, koskapa pari puuttuu ja ontot pultinpäät näyttää vähän irvokkaalta.
Koitin jo soitella Vehoonkin, mutta kaiki myyjät oli varmaan kahvilla, kun eivät viitsineet vastata, mutta en antanut tämän masentaa itseäni, koskapa ei ollut ensimmäinen kerta; eikä varmaan viimeinenkään.
Koitin jo soitella Vehoonkin, mutta kaiki myyjät oli varmaan kahvilla, kun eivät viitsineet vastata, mutta en antanut tämän masentaa itseäni, koskapa ei ollut ensimmäinen kerta; eikä varmaan viimeinenkään.
W124 E220T
Eikö Mersun aluvanteiden pultit ole aina tasapäisiä, ei peltivanteen pultin mallisia onttoja? Tosin peltivanteen pultteja on saanut myös tasapäisnä, tietenkin Mersun tähti päässä .
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Kerrohan raul tarkemmin tuosta Karin autotarvikkeesta. Millaista osaa & palvelua sieltä nykyisin saa? Kannattaako ostaa jotain mersuun kiinnitettävää (samalla kun poikkeaa moikkaamassa vanhempia)? Joskus vuonna 1 ja 2 tuli käytyä siellä mutta muistikuvat on haalistuneet...raul kirjoitti:Siis jos ymmärsin oikein että tarviit vain sellaset koristenupit niiden pulttien päälle, niin esim. Karin autotarviikkessa on sellainen krominen sarja.
- Tomi L.
W126 420 SE -86
W126 420 SE -86
Ite ostan sieltä nykyään kaikki huolto-osat, viimeistään seuraavana päivänä tulee jos ei hyllystä löydy. Tietenkin laatumerkit, kuten Hengst, Bremi jne...Tomi L. kirjoitti:Kerrohan raul tarkemmin tuosta Karin autotarvikkeesta. Millaista osaa & palvelua sieltä nykyisin saa? Kannattaako ostaa jotain mersuun kiinnitettävää (samalla kun poikkeaa moikkaamassa vanhempia)? Joskus vuonna 1 ja 2 tuli käytyä siellä mutta muistikuvat on haalistuneet...raul kirjoitti:Siis jos ymmärsin oikein että tarviit vain sellaset koristenupit niiden pulttien päälle, niin esim. Karin autotarviikkessa on sellainen krominen sarja.
Oikeastaan sieltä aloin ostaa kun "tunnen" Karin pojan, mutta kuitenkin, vieressä on myös kilpaileva mutten ole ainoa joka sieltä on saanut väärää osaa tai ei-oota... Kari itse on mersumiehiä (ainakin jossainmäärin) ja ajelee 300E:llä.
Muuten hyllyt notkuu kaikkea perus Koivusen kamaa, rihkamaa niin sanoakseni. Kaikki autoglymin tuotteet löytyy, kemikaalit ja voiteluaineetkin oon sieltä löytänyt (öljyjä en osta kun ovat kalliita)... Nehän tilaa sinne kaiken mitä vaan haluat Sitä kautta ostin H&R:n madallusjousetkin. Usein on siinä eteisessä jonkun tilaamia 123-124 peltiosia, kuka sitten kylällä rakenteeleekaan...
Käsittääkseni uusillekin asiakkaille ihan hyvä palvelu.
Ei mitään krominuppeja, vaan sellaisia noin 3 mm paksuja pultinkannan muotoisia (6-kulmaisia) alumiini läpysköjä, joissa on sellainen ankkuri mikä kiilaantuu kiinni sinne onttoon pultinkantaan, joissakin läpysköissä on jopa mersun tähti stanssattu keskelle. Jos läpyskä on tiukasti kiinni pultissa, niin sitä ei välttämättä edes huomaa, varsinkin likaisista pulteista.raul kirjoitti:Siis jos ymmärsin oikein että tarviit vain sellaset koristenupit niiden pulttien päälle, niin esim. Karin autotarviikkessa on sellainen krominen sarja.
W124 E220T
Aluvanteet tarvitsevat yleensä omat pulttinsa, koska peltivanteiden pultit ovat liian lyhyet. Aluvannehan on yleensä paksumpi reikien kohdalta kuin peltivanne. Toisaalta taas yleensä alu-pulteilla kun menet ja kiinnität peltivanteet, niin menee muutakin kiinni Liian pitkät pultit estävät fillareita pyörimästä ym. muuta harmia.Jpartan kirjoitti:Muistaakseni ohjekirjassa todetaan että aluvanteissa pitäisi olla eri pultit kuin peltivanteissa. Pitäneekö paikkansa, auton mukana tuli vanteet (ei kuitenkaan Mesen omat) mutta mitään ihmepultteja ei löydy
Motonetissa:Jpartan kirjoitti:Mitä maksaa "ihan tavalliset" pultit aluvanteisiin..hetkonen niitä tarvitaan 5x4 kappaletta
W202 Pultti peltivanteelle. . . . . . . . . . . . . . . . . 40-2006 1.01 eur
W202 Pultti MB-alumiinivanteelle. . . . . . . . . . . . . . 40-2042 2.90 eur
Muistelen että ostin W126 pitkät pultit alkuperäisiin aluihin Motonetista, mutta nyt siellä ei nettisivuilla enää ollut... vai ostinkohan ne KL:ltä, maksoi sarja muistaakseni liki vanhaa tonnia.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Viime keväänä mulla oli sama puuttuvien aluvanteen pulttien ongelma ja kaikkein halvimmaksi paikaksi osoittautui kauppa jossa on tähti katolla eli merkkiliike Astrum-Auto.
Tuo "ihan tavallisten pulttien" määrittely voi olla hankala juttu - vilkaisin tuossa vuoden 1998 vannekatalogia ja siellä on viistoista W202:een sopivaa vannetta joissa käytetään kolmea eri pulttimallia - B6 647 0104 ja B6 647 0105 ovat kaksi yleisintä. Taitaa pituus vaihdella vanteen mukaan ?
EDIT: näyttää alkuperäisten vanteiden ET olevan 37 joten nuo tulee vähän ulommaksi mutta kaipa ne mahtuu ?
Tuo "ihan tavallisten pulttien" määrittely voi olla hankala juttu - vilkaisin tuossa vuoden 1998 vannekatalogia ja siellä on viistoista W202:een sopivaa vannetta joissa käytetään kolmea eri pulttimallia - B6 647 0104 ja B6 647 0105 ovat kaksi yleisintä. Taitaa pituus vaihdella vanteen mukaan ?
EDIT: näyttää alkuperäisten vanteiden ET olevan 37 joten nuo tulee vähän ulommaksi mutta kaipa ne mahtuu ?
Minä jouduin hakemaan KL:stä koko satsin 20 kpl, maksoi 2 eeroa kipale, eli 40 eeron pieti.Jpartan kirjoitti:Mitä maksaa "ihan tavalliset" pultit aluvanteisiin..hetkonen niitä tarvitaan 5x4 kappaletta
Syssyllä menee ainakin osa peltivanteitten pulteista uusiksi, koska muutamasta oli jo nurkkaa sen verran pyöreänä. Edellisillä pyöränvaihtajilla on näköjään ollut pielavetiset työkalut(?)
Vinkiksi vielä: pyyhkäse sormella tippa vaseliiniä jengan päähän aina kun laitat pulttia paikoilleen. On ainakin halvempaa kuin pulttien uusiminen ja helpompaa kuin jumittuneitten kanssa äheltäminen.
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
Re: Aluvanteiden pulteista..
Nostetaanpa vanhaa topicia ihmettelemällä, että mulla näytti olevan aluvanteet kiinni peltivanteiden pulteilla (52 mm) ja ihan hyvinhän nuo ovat mukana kulkeneet...
ex-Chevrolet, ex-Audi, ex-Volvo, ex-190 -89, ex-E 200 CE -94, ex-C 250 TDT -99, ex-200 TE -90, ex-190 -89, ex-190E -89, ex-220 CE -93, ex-260 E -89, ex-190E -89, ex-E 220 -94, ex-190E 1.8 -92, Toyota Avensis -04
Re: Aluvanteiden pulteista..
Nyt ei oikeen jummarra. Mikä peltivanteen pultti on noin pitkä; tavan pultti on n 17 mm ja uusissa reilut 20 mm jos sellaisia on pellivanteille yleensäkään on (onhan niitä, W140 esim ) ... M14 aluvannepultti on n 25 mm.Verkke kirjoitti:Nostetaanpa vanhaa topicia ihmettelemällä, että mulla näytti olevan aluvanteet kiinni peltivanteiden pulteilla (52 mm) ja ihan hyvinhän nuo ovat mukana kulkeneet...
Barokkipultti on 28 mm. Std aluvannepultti on 40...42 mm.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: Aluvanteiden pulteista..
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: Aluvanteiden pulteista..
Just vaihdoin forumilta ostetut Mersun Toliman alu vanteet alle, niin piti ostaa juurikin nuo ontto päiset peltivanteen pultit jotta sain sopimaan. normi aluvanteen pultit ihan liian pitkät.
Re: Aluvanteiden pulteista..
Meikäläinen ei varsinaisesti ole mikään asiantuntija vanneasioissa, mutta tässä lainaus toisesta viestiketjusta jota lueskelin ennen pulttien mittausta: "Kesärenkailla aluvanteilla oli 57mm:n pultit ja ihmettelin noita jo kesällä että ovat aika lyhyet. Vaihdoin pari viikkoa sitten talvirenkaat (peltivanteet) alle ja pitkäthän 57mm:set oli niille. Lyhensin vain takapyöriltä pari milliä kerralla kunnes 51mm:ä pitkillä pyöri ilman rohinoita. KL:llä näyttää olevan myynnissä peltivanteille 52mm:ä ja sitten 62mm:ä aluvanteille. Pitää ostaa 62mm:set kesäksi. Aluvanteille voi olla vielä muitakin pituuksia, kuten nuo meidän aluvanteille hiukka liian lyhyet 57mm:set. " - http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=14077" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuon mittausopin mukaan pultit eivät olleet siis 62 mm, vaan 52 mm. Tietysti tuo Sergeyn osoittama mittaustapa on järkeenkäypä.
Tuon mittausopin mukaan pultit eivät olleet siis 62 mm, vaan 52 mm. Tietysti tuo Sergeyn osoittama mittaustapa on järkeenkäypä.
ex-Chevrolet, ex-Audi, ex-Volvo, ex-190 -89, ex-E 200 CE -94, ex-C 250 TDT -99, ex-200 TE -90, ex-190 -89, ex-190E -89, ex-220 CE -93, ex-260 E -89, ex-190E -89, ex-E 220 -94, ex-190E 1.8 -92, Toyota Avensis -04
Re: Aluvanteiden pulteista..
Kyllä mersun orkkis aluvanneputlin kannassa on irtonainen se pää, eli sellainen pari-kolme milliä paksu hattu.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: Aluvanteiden pulteista..
se on AINOA tapa mitata pultti (poislukien uppokanta), eli varren pituus ennen kartiota. Koska noita kantoja on sitten tusinoittain erilaisia jo pelkästään esim. W124 vanteilla. Btw noi on melkein kaikki onttoja, tuo päässä oleva peite on irtonainen. Kolmannessa ja viimeisessä kuvassa ylempi on väyrysen pultti jossa ei ole onttoa päätä.Verkke kirjoitti:Tietysti tuo Sergeyn osoittama mittaustapa on järkeenkäypä.
Aluvannepultteja, w124 ja yksi w210, kaikki 40mm ja kokonaispituus vaihtelee rajusti. Kuvia klikkaamalla isommaks:
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: Aluvanteiden pulteista..
Mulla tuli outo juttu mb 8reikien kanssa kun yhdessä oli niinkuin muissakin sarjoissani 40mm kierrettä kannanpäälle mutta ce -mukana tulleissa onkin 3kpl sellainen paksuus keskiöissä että pitää olla pelti ja elumiini vanne pultin peulesta välin se pituus.
Katselin kannasta ja jos se on alumiinia niin aika heppoinen on..jos nyt joku älypää ei ole sorvannut kannasta matalammaksi...voi olla että siinä on teräksinen keskiö joka olisi valettu ympäriltä alumiiniin...oisiko mahdollistakaan?
Toisekseen ka-alumiinivanteethan ei ole täyttä alua vaan keskellä on teräs kehä ja keskiö...onks järkee.
Taas piti vannetukulta hankkia sarja josta lyhentää käypäiset...kohta on pultteja joka vanteelle kun on 8-reikäisiä tällähetkellä 3-sarjaa.
Katselin kannasta ja jos se on alumiinia niin aika heppoinen on..jos nyt joku älypää ei ole sorvannut kannasta matalammaksi...voi olla että siinä on teräksinen keskiö joka olisi valettu ympäriltä alumiiniin...oisiko mahdollistakaan?
Toisekseen ka-alumiinivanteethan ei ole täyttä alua vaan keskellä on teräs kehä ja keskiö...onks järkee.
Taas piti vannetukulta hankkia sarja josta lyhentää käypäiset...kohta on pultteja joka vanteelle kun on 8-reikäisiä tällähetkellä 3-sarjaa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Aluvanteiden pulteista..
Huomasin että R129 loppupään vanteissa pultin kokonaispituus tulee olla 85 mm kun taas niissä 15-reikäisissä R129/EVO1 16" ja W126 15" kaivonkansissa kokonaispituus on oltava se 95 mm. Sama 85 mm sopii myös E420 orkkisvanteille, siis 16" kasireikä. Harmi kun hukkasin pois pari sarjaa niitä .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: Aluvanteiden pulteista..
Mittasin ne pultit oikeaoppisesti - 29 mm. Hain Motonetista 21 mm pultit ja laitoin peltivanteet kiinni kun on kerta renkaat niillä.
ex-Chevrolet, ex-Audi, ex-Volvo, ex-190 -89, ex-E 200 CE -94, ex-C 250 TDT -99, ex-200 TE -90, ex-190 -89, ex-190E -89, ex-220 CE -93, ex-260 E -89, ex-190E -89, ex-E 220 -94, ex-190E 1.8 -92, Toyota Avensis -04