Auto on W124-korinen 220CE vm 1993 ja kyseessä on mahtava peli. Autossa on myös ilmastointi; ei se täysautomaattinen versio vaan vakio. Jokin aikaa sitten alkoi lämmityslaite tarjoilla pääsääntöisesti vain joko kuumaa tai tulikuumaa. Oireet ovat melko tavalla samanlaiset kuin tässä jutussa: http://mbca.cartama.net/showthread.php?t=13211
Eräs ilmastointispesialistiksi tunnettu korjaamo antoi maksullista valohoitoa ja sanoi että vehje on kunnossa.
Kun näyttää siltä että tarkistettavia mahdollisia vikakohtia (sensorit, potikat, alipaineletkut, alipaineventtiili jne.) on monta (katso alla oleva linkki), olisi kiva yrittää korjauttaa mokoma jossakin jossa tämä värkki ihan oikeasti osataan. Netin perusteella tähänkin on olemassa testiohjelma ja –laitteistoa. Itseltä puuttuu tällä hetkellä aikaa ja paikka tarkemmalle tutkimiselle ja auto on vielä päivittäisessä käytössä.
http://www.cacavas.com/mb/TTM.html
Mihin Mersu kannattaisi viedä hoitoon niin että tuloksia tulee ja kuski ei mene konkurssiin?
Missä osataan korjata Tempmaticeja?
Parasta olisi tietysti jos joku asiantunteva foorumilainen, joka tuntee systeemin, tulisi katsomaan aihetta
.
Mutta kannattaa tsekata ensinnä lämmitys-/ilmastointilaitteen sisäilman anturin imuri. Jälkimmäisessä linkissäsi siihen viitataan neljännessä kappaleessa. Itse imuri löytyy hanskalokeron/pelkääjän potkupahvien takaa:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=71299
Tämän toiminnan voinet tsekata itsekin esim. paperinpalakonstilla ennen vientiä korjaamolle tms., yksi etsintäkohde vähemmän.
PS. Nutria on muuten sikasiisti ja harvinainen väri.

Mutta kannattaa tsekata ensinnä lämmitys-/ilmastointilaitteen sisäilman anturin imuri. Jälkimmäisessä linkissäsi siihen viitataan neljännessä kappaleessa. Itse imuri löytyy hanskalokeron/pelkääjän potkupahvien takaa:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=71299
Tämän toiminnan voinet tsekata itsekin esim. paperinpalakonstilla ennen vientiä korjaamolle tms., yksi etsintäkohde vähemmän.
PS. Nutria on muuten sikasiisti ja harvinainen väri.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Kokeilin omastani tuon paperinpalaniksin, siinähän se pysyi! Olenkin aiemmin ihmetellyt, että mikä ritilä siinä oikein on. No, hyvä juttu, tietää että toimii.
Miten kuumaa ilmaa pitäisi kuumimmillaan tulla lämmityslaitteesta, jos moottori on lämmin? Lämpöä kyllä tulee, mutta Saabiin verrattuna väittäisin, että kuumimmillaankaan ei ole läheskään yhtä lämmintä ilmaa, kuin Saappaassa.
Miten kuumaa ilmaa pitäisi kuumimmillaan tulla lämmityslaitteesta, jos moottori on lämmin? Lämpöä kyllä tulee, mutta Saabiin verrattuna väittäisin, että kuumimmillaankaan ei ole läheskään yhtä lämmintä ilmaa, kuin Saappaassa.
Mikäs se suurin lukema on kiekossa... 26 vai 32? Vaan taitavat olla enemmän osviitaksi. Omasta mielestäni sillä kuumuudella ei ehken ole niin väliä, vaan kuinka tehokkaasti lämpö leviää matkustamoon. Ehkä näissä magneettiventtiili- ym. ohjatuissa ei ehkä tule niin kuumaa kuin perinteisissä systeemeissä (ainakaan Mersulla), muistelen että vanhassa Ässässäni tuli todella kuumaa ilmaa kuumimmillaan.J H kirjoitti:Kokeilin omastani tuon paperinpalaniksin, siinähän se pysyi! Olenkin aiemmin ihmetellyt, että mikä ritilä siinä oikein on. No, hyvä juttu, tietää että toimii.
Miten kuumaa ilmaa pitäisi kuumimmillaan tulla lämmityslaitteesta, jos moottori on lämmin? Lämpöä kyllä tulee, mutta Saabiin verrattuna väittäisin, että kuumimmillaankaan ei ole läheskään yhtä lämmintä ilmaa, kuin Saappaassa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
No niin. Vihdoin kun aikataulu antoi myöden, vietin viihtyisän iltapäivän Mersua purkaen ja kasaten. Vaikka tuohon pieneen flektiin (aspirator, AC blower jne.) pääsee käsiksi purkamalla hanskalokeron, ei homma ole mikään nautinto - varsinkaan takaisinlaitto. Makaroonisormet pitäisi olla - tai sitten pitäisi purkaa kojelautaa enemmän. Olen mielestäni nähnyt joskus vastaavanlaisen moottorin kauko-ohjattavassa leluautossa...
Mysteeriksi jää missä se vika nyt sitten oli, mutta purin ja putsasin vehkeen, kokeilin toiminnan kasasin ja laitoin takaisin. Samaten purin ja kasasin siitä taustapeilin yläpuolelta. Koeajolenkillä lämpötilan ohjaus tuntui menevän juuri sillä lailla kuin pitääkin. Näin muodoin en nyt tässä vaiheessa siis viitsi tehdä enempää. Kolmella purkilla (CRC, paineilma ja kontaktispray) pärjättiin.
Mysteeriksi jää missä se vika nyt sitten oli, mutta purin ja putsasin vehkeen, kokeilin toiminnan kasasin ja laitoin takaisin. Samaten purin ja kasasin siitä taustapeilin yläpuolelta. Koeajolenkillä lämpötilan ohjaus tuntui menevän juuri sillä lailla kuin pitääkin. Näin muodoin en nyt tässä vaiheessa siis viitsi tehdä enempää. Kolmella purkilla (CRC, paineilma ja kontaktispray) pärjättiin.