420 S römpöttää / ei römpötä ...

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Juselius
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1680
Liittynyt: Pe 07.10.2005 13:44
Paikkakunta: Helsinki, stressikylä.

420 S römpöttää / ei römpötä ...

Viesti Kirjoittaja Juselius »

Auto on tuo allekirjoituksen 420SE -93, kilometrejä n. 190.000.

Aiheesta on varmaan ollut tällä foorumilla jo useitakin juttuja, mutta autojen tekniikkaa enemmälti ymmärtämättömänä :oops: ajattelin, että täällä paljon olleet hyvämuistiset ja asiaan vihkiytyneet tekniikan tohtorit, jotka paljon tietävät, osaisivat linkittää ketjuja tänne joista voisi lukea tarinaa, tai jopa kertoa mahdollisia syitä moiselle taudille. :roll:

Eli välillä veto päällä kierroksia hakiessa kone piiputtaa ja alkaa römpöttää aivan kuin tukehtuisi, mutta aivan aavistuksenomaisella pintakaasulla kuitenkin mennään ihan ok. Heti kun tarjotaan enemmän kaasua niin tukehtuminen ja pätkiminen alkaa. Nopeudella ei ole väliä.

Tyhjäkäynnillä paikallaan kokeiltaessa, vapaalla ja P:llä, kone vastaa kaasuun hyvin ja n.5500rpm kohdalla iskee rajoittaja vastaan. Heti kun laittaa vaihteen päälle, niin alkaa köhiminen. Paikalta lähdettäessä v*tuttaa eniten, koska liikkeelle tekisi mieli. Valmiin vauhdin kanssa homma on jo paljon helpompaa sopeuttaa tuohon köhään.

Vika ei ole jokapäiväinen vaan todella satunnainen. Tosin nyt esiintynyt kolmena peräkkäisenä päivänä. Sitä ennen muistaakseni joskus viime syksynä. :?

Josko nyt itse arvailen, joitain ketjuja selanneena, että vika lienee virranjakajassa ennemmin kuin siinä kuuluisassa hapertuvassa johtosarjassa.

Perheen kanssa ei kovin mielellään ajele tuollaisella rykivällä koneella. Nyt josko voorumin gurut osaisivat kertoa mahdollisia vikoja ja mielellään samalla jotain kustannusarvioita, edes siihen suuntaan. :idea:
420SE -93 (W140, 2005 tuotu kulkine)
560SEC -88 (C126, 1988 tuotu ilman Vehon apuja)

"Tää on mun miälestä kyl tosi hiano laji..." (Timo Silakka, Kummeli)

"Mitä enemmän näemme ympärillämme idioottimaista käytöstä, sitä vähemmän
pidämme sitä enää mitenkään ihmeellisenä." (Petri Sarvamaa / A-Studio / YLE TV1)
Avatar
Jarppa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 126
Liittynyt: Su 23.01.2005 21:50

Viesti Kirjoittaja Jarppa »

Samaa vikaa ollu joskus, kurkkaappa jakajan kansien alle.
Avatar
Juselius
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1680
Liittynyt: Pe 07.10.2005 13:44
Paikkakunta: Helsinki, stressikylä.

Viesti Kirjoittaja Juselius »

Vikoja löytyi.

Tulpat meni vaihtoon, jolloin huomasin jotta joku v*tun huoltopelle Saksassa on muistanut kiristää vain 4 tulppaa 8:sta kunnolla. :evil:

Kaasarille menevä peukalon paksuinen kova muoviletku (alipaineletku?) oli alapuolelta halki yhden ilmanputsareita sisällään pitävän ison muovikotelon klemmarin kohdalta. Tämän halkeaman huomaaminen ei ollut ihan helppo homma. Sähköteippiä ympärille riittävästi ja taas on ok.

Kuskinpuoleisessa virranjakajassa oli yksi piuha huonosti kiinni. Sama huoltopelle lienee joskus röplännyt myös siellä. Ne piuhat tuskin itsestään tärisevät löysälle, varsinkin jos ne kiinnitetään kunnolla.

Tulppien vaihto muuten ihan ok, mutta 4-pytyn tulpan edestä piti siirrellä johtosarjaa, joka näyttää pian olevan vaihtokunnossa. Ei ihan toivottomassa tilassa, mutta "on syytä varautua vikoihin"-tilassa.

Koeajolenkillä ei enää tietoakaan eilisistä vioista. Vastaa kaasuun hyvin ja vetää kuin nuori ori. 8)
420SE -93 (W140, 2005 tuotu kulkine)
560SEC -88 (C126, 1988 tuotu ilman Vehon apuja)

"Tää on mun miälestä kyl tosi hiano laji..." (Timo Silakka, Kummeli)

"Mitä enemmän näemme ympärillämme idioottimaista käytöstä, sitä vähemmän
pidämme sitä enää mitenkään ihmeellisenä." (Petri Sarvamaa / A-Studio / YLE TV1)
Vastaa Viestiin