AIRMATIC/Farmarin takapussit topic

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
pekkali
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 255
Liittynyt: La 10.05.2003 22:29
Paikkakunta: Nurmijärvi

AIRMATIC/Farmarin takapussit topic

Viesti Kirjoittaja pekkali »

Autolla ajettu nyt 260 000 km ja ja toinen kierros menossa.
Etutolpat vaihdettu Saksassa ennen ostoani pari vuotta sitten kilometreissä n.180 000km.
Viime kesänä vaihdettiin takailmajouset ilmiselvän materiaalivirheen vuoksi, mutta tehdas ei halunnut myöntää mitään, eikä tulla vastaan.

Nyt tänään korkkasi vasen etutolppa.
Aivan uskomattoman näköinen juttu, katsokaa vaikka itse:

1) Varokaa kuoppia moottoritiellä. Tämä kuoppa on Keimolan kohdalla, viimeinen silta joka ylittää Hämeenlinnantien ennen Klaukkalan liittymää:

Kuva

Ei ole suuri, ei syvä, mutta laadun kestävyyden ylittävä...

2)Vasen pyörä meni kuopan yli ja samantien alkoi jokin kolista auton alla. Eikun tien sivuun tutkimaan, että mikäs siellä?

Kuva

No kuinka ollakaan! Vasen etuiskari oli korkannut perusteellisesti. Venttiiliyksikkö oli irronnut nätisti iskarin rungosta. On varmaankin aivan normaalia, että parivuotias iskarin hitsaus pettää Mersun mielestä :-) Öljyt tulivat pihalle oikein paineella ja koko pyöräkotelo oli öljykylvyssä. Samoin kuopan takareunasta alkaa öljyvana.

3) Hitsi on pettänyt...

Kuva

Venttiiliyksikkö roikkui johdon varassa auton alla ja osui maahan kimpoillen pohjan ja maan välillä.

4) Olisikohan tämä laadukkaampi asennus kuin alkuperäinen hitsaus :-) ?

Kuva

Täytyi viritellä nippusiteillä paikalleen, että ei roikkunut auton alla eikä jumittanut ohjausta raidetangosta...

Miksi ostaa "laatua", kun samalla rahalla saa monta yhtä "pas**a" autoa?

Taas kerran: Kokemusten perusteella ÄLÄ IKINÄ HARKITSEKAAN AUTOA JOSSA AIRMATIC:it.
Korjauskuluissa palaa tonni toisen perään ja silläkään ei saa kuin pari vuotta max ajoaikaa.
Edellisessä W124 E300 farkussa takajousituksesta meni hydraulipallot 450 000 km kohdalla ja korjaus oli vajaa 200,-

Juuri 15min ennen hajoamista ajattelin ajellessani, että täytyisikö käydä koeajamassa W212. -Ei todellakaan tarvitse näillä kokemuksilla tästä autosta ja Vehon huollosta. En edes ottaisi vakio W211 farkkkua jossa ilmajouset vain takana jos nyt kysyttäisiin.

Muistin virkistämiseksi kuvat takajousien syöpymistä viimekesältä:

Kuva


Kuva


Kuva


Kuva


Kuva

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop" onclick="window.open(this.href);return false; ... highlight=

Surullista...
E 320T cdi -04
E 300 TD -94
250 TD -83
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13721
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Eikö tuo "etuiskari" näytä ihan korjatulta. Ihan kuin olisi kolhun jäljiltä paikkailtu ja säästetty uuden asetelman ostolta?

Tuosta takapään heikosta kohdasta olikin juttua jo yhdessä aiemmassa threadissa. Ei taida tykätä Suomen suolasuihkuista tuo materiaali?
Avatar
Division
Mersumies
Mersumies
Viestit: 775
Liittynyt: Ti 29.01.2008 21:58

Viesti Kirjoittaja Division »

Osanottoni :(

Kylläpä on tuttu näky takavuosilta, kun muistelee aiempaa autoa ilmajousten kanssa.

Volvoihin ja Audeihin on jonkun verran vaihdeltu noita ilmajousia pois ja rautajouset/iskarit tilalle. Itsekin sitä selvittelin aikoinaan ja oli viittävaille niiden vaihtaminen, kunnes luovuin koko autosta.
Sopivan pajan löytäminen oli työn takana ja varsinkin niiden vaihto-osien selvittäminen. Maahantuoja ja merkkiliike olivat sitä mieltä, että tehtävä on mahdoton. Oikeasti, Oikeat osat eivät olisi maksaneet edes tonnia ja ammattitaitoa asiassa löytyi Tamperelaisesta pajasta, jolla oli kokemusta ilmajousien pois-vaihdoista.

En tiedä, että onko Mersuihin noita kukaan koskaan vaihdellut.

Nimimerkillä: Ilmajouset, never again.
Viimeksi muokannut Division, Ke 29.07.2009 10:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
X164 GL320 V6 CdiA 4MATIC 7G-tronic -06 (vakio)
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
Avatar
Chili
Mersumies
Mersumies
Viestit: 782
Liittynyt: Ti 16.11.2004 15:13
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Chili »

Heikko on!

Tuo kuoppa on tymatkallani ja ärsyttää joka päivä - väistän sen. Kumma kun eivät saa sitä korjattua, vaikka siitä ajetaan helvetin paljon.
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
Avatar
pekkali
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 255
Liittynyt: La 10.05.2003 22:29
Paikkakunta: Nurmijärvi

Uuden hinta

Viesti Kirjoittaja pekkali »

Ei ole korjailtu millään tavalla. Epämääräinen töhnä on varaosatarran liimat.

Rautajousien vaihto nykyisiin "sähköautoihin" voi olla aika haasteellista.

Kysyin Vehosta uuden hintaa ja se oli edullinen, montakohan tilais? :-)
Hinta ei ollut kuin 1.400,- / asennuksen osuus ei ollut kuin 200,-

Jostain syystä aamusta alkoi surffaus ja hieman helpotti kun löytyi tehdaskorjattuja ikitakuulla 354,- (283,- + 71,- runkohyvitys), eli 283,- jos kelpaa käytetyn palautus Suomesta ja ko. tavalla hajonnut.

Vaihto-osa on Goodyear:in ilmapalkeella ja tuskin voi olla huonompi kuin alkuperäinen.
E 320T cdi -04
E 300 TD -94
250 TD -83
Avatar
Chili
Mersumies
Mersumies
Viestit: 782
Liittynyt: Ti 16.11.2004 15:13
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Chili »

Kuvassa näyttää ihmeellisesti aivan kuin iskarin runkoon olisi joku hangannut reiän? tuo kohta, mistä nippuside menee yli. Venttiilihän ei siinä kohdassa ole ollut, vaan tuossa mihin sen nippusiteillä kiinnitit.

Mikä tuon reiän teki iskariputkeen?
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
Avatar
Tctic
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 403
Liittynyt: To 08.06.2006 08:19
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja Tctic »

Reikä on se varaosatarran kohta. Näyttää reiältä, mutta on todellisuudessa vain eri värinen alue tolpassa.
Ex. S202 cdi -99
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13721
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Tctic kirjoitti:Reikä on se varaosatarran kohta. Näyttää reiältä, mutta on todellisuudessa vain eri värinen alue tolpassa.
Tuolla selityksellä se kuva näyttääkin ihan erilaiselta. En ole kyllä missään nähnyt tuollaista ruostumista sen iskarin venttiilikoneiston alla ennen. Löydätkö noista varaosanumeron, onkohan siellä Saksassa laitettu uutta osaa alle? Yleensähän ongelma on noitten kumipalkeiden kestävyys (alkaen suojapalkeesta).

En pitäisi pahana jos kulutusosat pitää vaihtaa parin sadan tuhannen välein mutta 260:ssä ei saisi olla toinen kierros menossa. Tosin jos oikein ymmärsin, toiseen kierrokseen syynä on tuo iskarin osa. Se eka etupään kierros johtui varmaan alkupään heikommista kumipalkeista ja sen ei pitäisi samalla tavalla haitata uudempia tai vanhempia korjattuja autoja. Se takapään pönttö on kyllä sikäli ikävä jos materiaaleja ei ole matkan varrella muutettu, pitäisi varmaan vaan ruostesuojata tuo kohta, vai onnistuuko kumiputken juurelta.
Avatar
pekkali
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 255
Liittynyt: La 10.05.2003 22:29
Paikkakunta: Nurmijärvi

Liimaa

Viesti Kirjoittaja pekkali »

Chili kirjoitti:Kuvassa näyttää ihmeellisesti aivan kuin iskarin runkoon olisi joku hangannut reiän? tuo kohta, mistä nippuside menee yli. Venttiilihän ei siinä kohdassa ole ollut, vaan tuossa mihin sen nippusiteillä kiinnitit.

Mikä tuon reiän teki iskariputkeen?
Joo, ei siinä reikää ole. Hämää vain tuo kuva. Harmahtava osa on tarran liimat ja nippuside on hiertänyt osan liimoista pois.

Oikeastaan ainoa huomionarvoinen kohta on tuon venttiiliyksikön kiinnityskohta putkessa: Jos katsotte tarkkaan, vain alaosassa ja takimmaisessa pystysaumassa on hieman hitsiä jäljellä putkessa, muuten putki näyttää ettei siinä ole ollut kiinnikään mitään. Mikä hitsi pettää tuolla tavalla? Huonoinkin räkähitsi jättäisi putkenkin puolelle jotain metallia, mutta tässä ei ole mitään, sileä, virheetön pinta. Aivan selkeä valmistevirhe, mutta olen jo äänestänyt jaloillani ko. tuotteen edustajia kohtaan...

Tänään tilaan jenkeistä jouset ja kompuran ja hintaero on sellainen, että alle yhden Vehon tolpan hinnalla saan molemmat tolpat + kompressorin rahteineen. Hinnanero noilla tuotteilla on reilu €1700,- ja jousille ikitakuu, mitä sitten käytännössä tarkoittaa jää nähtäväksi. Ainakin väittävät korjaavansa tai vaihtavansa vialliset.
E 320T cdi -04
E 300 TD -94
250 TD -83
Avatar
pekkali
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 255
Liittynyt: La 10.05.2003 22:29
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja pekkali »

DBFI kirjoitti: Löydätkö noista varaosanumeron, onkohan siellä Saksassa laitettu uutta osaa alle? Yleensähän ongelma on noitten kumipalkeiden kestävyys (alkaen suojapalkeesta).

Se eka etupään kierros johtui varmaan alkupään heikommista kumipalkeista ja sen ei pitäisi samalla tavalla haitata uudempia tai vanhempia korjattuja autoja.

Se takapään pönttö on kyllä sikäli ikävä jos materiaaleja ei ole matkan varrella muutettu, pitäisi varmaan vaan ruostesuojata tuo kohta, vai onnistuuko kumiputken juurelta.
Kyllä tolpat ovat ihan orkkiksia ja vaihdettu Saksan Vehoa vastaavassa MB liikkeessä. Olen nähnyt koko huoltohistorian yksityiskohtaisesti.

Se, että kumipalkeiden ongelmat olisivat ohi ei pidä alkuunkaan paikkaansa. Jos lukee jenkkipalstoja, samat ongelmat jatkuvat uusissakin autoissa jo takuuaikanakin.

Takapään pöntöt vaihdettuani pyysin kirjallisesti ohjeita mitä täytyy tehdä uusille osille jotta vastaava ei toistu. Kysyin suojauksesta eritoten, mutta eivät suostuneet kommentoimaan tai ohjeistamaan. Olisivat kai myöntäneet virheen sillä kommentillaan?
E 320T cdi -04
E 300 TD -94
250 TD -83
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13721
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

pekkali kirjoitti: Kyllä tolpat ovat ihan orkkiksia ja vaihdettu Saksan Vehoa vastaavassa MB liikkeessä. Olen nähnyt koko huoltohistorian yksityiskohtaisesti.

Se, että kumipalkeiden ongelmat olisivat ohi ei pidä alkuunkaan paikkaansa. Jos lukee jenkkipalstoja, samat ongelmat jatkuvat uusissakin autoissa jo takuuaikanakin.

Takapään pöntöt vaihdettuani pyysin kirjallisesti ohjeita mitä täytyy tehdä uusille osille jotta vastaava ei toistu. Kysyin suojauksesta eritoten, mutta eivät suostuneet kommentoimaan tai ohjeistamaan. Olisivat kai myöntäneet virheen sillä kommentillaan?
En tarkoittanut että paljeongelmat olisivat kokonaan ohi mutta kyllä niissä 2002-2004 malleissa noita meni rikki paljon herkemmin kuin nykyisistä.

Ei kai ne Saksassa muita kuin originaaliosia olisi löytäneetkään mutta onko osanumero sitä alkupään sarjaa vai uudempi?

Se syöpyminen ei varmaan ole niin ongelma Saksassa eivätkä sitten viitsi sille tehdä tehtaalla mitään, varsinkin kun osat kestävät ohi good-will korvausten ajan. Saisivat vähintään myydä sitä ilmapönttöä erillisenä varaosana.
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1831
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Viesti Kirjoittaja nautseri »

Vastaisuuden varalle mistä voi usasta hankkia noita osia?

Itselläni on -05 mallin lmajousituksella auto ja siinä on jo kaikki nuo osat vähän eri näköisiä joten kait on tapahtunut tuotekehitystä,toivottavasti.
Vielä toiminut hyvin.kop,kop... :wink:
Avatar
arto79
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 436
Liittynyt: Ma 05.06.2006 19:07
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja arto79 »

Itseäkin hiukan pelottaa, että miten kestää tuo AIRMATIC.. Tähän mennessä toiminut erittäin hyvin, vm -05 ostaessa 159tkm, nyt 213tkm.
E220CDI 2013 (w212 fl)
260SE 1990 (w126)
ex: E320CDI 2005, E320 CDI 2007 Sport,
w116, w123:ia, w124:ia, w126:sia, w210
Avatar
Juselius
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1680
Liittynyt: Pe 07.10.2005 13:44
Paikkakunta: Helsinki, stressikylä.

Re: Uuden hinta

Viesti Kirjoittaja Juselius »

pekkali kirjoitti:Kysyin Vehosta uuden hintaa ja se oli edullinen, montakohan tilais? :-) Hinta ei ollut kuin 1.400,- / asennuksen osuus ei ollut kuin 200,-


Ei ihan suoraa kommenttia tähän tekstiin, mutta muuten. Kun sulla on noin hyvää näyttöä ja kuviakin, niin kannattaa lähettää postia Vehon isoille päälliköille ja kokeilla sitä kautta josko he voisivat auttaa sinua tässä asiassa. Postit ja kuvat on sulla valmiina, joten keräämisen ja lähettämisen vaiva tulee, ei ilmeisesti muuta. Jos eivät pysty auttamaan, niin ainakin saavat Veholla infoa siitä mikä osa on paskaa ja josta voi koitua myöhemmin korvasvelvollisuuksia omien asennusten jälkeen. Osannevat sitä kautta vaatia Saksasta kunnon tavaraa ja voidaan oletettavasti välttää uusia vaarallisia vikoja. Tavaranhan pitää kuitenkin kestää kohtuulliseksi luokiteltu aika myös varsinaisen takuuajan jälkeen. Tässä se lienee aika pitkä, sillä osan olisi muutenkin tarkoitus kestää kymmeniätuhansia kilometrejä "normaalia ajoa", ei mitään offroad-ryskettä. :shock:

Näin ohjeistetaan kuluttajia heidän omista oikeuksistaan asiantuntevassa virastossa. Lienevät sielläkin alkaneet "vallankumouksellisiksi" kun toimivat ja ohjeistavat lottokansaa "pahoja markkinavoimia vastaan"? Toivottavasti saavat toimia rauhassa, ilman "äärimmäisten keinojen" uhkaa! :lol: :lol: (Sori, mutta nämä oli ihan pakko lisätä viimeaikoina öljykeskustelussa saatujen vastineiden ja kommenttien jälkeen!)
420SE -93 (W140, 2005 tuotu kulkine)
560SEC -88 (C126, 1988 tuotu ilman Vehon apuja)

"Tää on mun miälestä kyl tosi hiano laji..." (Timo Silakka, Kummeli)

"Mitä enemmän näemme ympärillämme idioottimaista käytöstä, sitä vähemmän
pidämme sitä enää mitenkään ihmeellisenä." (Petri Sarvamaa / A-Studio / YLE TV1)
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1831
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Viesti Kirjoittaja nautseri »

Kun ostaa tavis auton,tai jonkun muun kuin mersun saa 3vuoden takuun varaosille,
esim,wv,
Oisko kalustonvaihto järkevää?
Avatar
Malm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 853
Liittynyt: Ti 15.06.2004 16:31
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Veholla taisi olla mersun varaosilla 2:n vuoden takuu, vai muistanko väärin ?
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
Avatar
pekkali
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 255
Liittynyt: La 10.05.2003 22:29
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Uuden hinta

Viesti Kirjoittaja pekkali »

Juselius kirjoitti: Ei ihan suoraa kommenttia tähän tekstiin, mutta muuten. Kun sulla on noin hyvää näyttöä ja kuviakin, niin kannattaa lähettää postia Vehon isoille päälliköille ja kokeilla sitä kautta josko he voisivat auttaa sinua tässä asiassa.
Takajousien kohdalta näin teinkin. Olin yhteydessä Vehon Pitäjänmäen korjaamopäällikköön kun mikään ei Vehossa onnistunut huoltojen ja korjausten osalta ja jouduin korjaamaan kaikki heidän jäljiltään tai he eivät löytäneet vikaa jonka itse löysin muutamassa minuutissa tai olin työtä tilatessa jo epäillyt olevan vikana.

Annoin suoran rehellisen palautteen yksityiskohtaisesti puhelimessa. Korjaamopäällikkö kuunteli palautteen ja huokaili, totesi lopuksi että kyllä hän tietää noin voivan käydä, mutta että kaikki käy yhdelle henkilölle on liikaa.
Korjaus asioihin oli minusta tyrmistyttävä: Tarjosi että ottaisin vakio työtilaussysteemin sijasta yhteyttä huolto- ja korjausasioissa "luottotyönjohtajaan" joka osaisi asiansa. Totesin vain, että eikö heidän menettelytapansa kaikille asiakkaille pitäisi korjata eikä vain minun kohdaltani? Lopuksi kiitteli, että en ollut äänestänyt jaloillani...

Tein takajousista yksityiskohtaisen raportin kuvien kera, käänsin sen valmiiksi englanniksi ja toimitin työnjohtajalle. Lupasi toimittaa eteenpäin Saksaan ja vastauksia parin viikon kuluessa.
Jousien reklamaatiosta en saanut vastausta luvattuun pariin viikkoon ja kun oli kulunut pari kuukautta, aloin kyselemään perään. Lopputuloksena oli sähköpostivastaus, että "juuri sain tiedon, että tehdas ei osallistu goodwilliin". Arvata saattaa, että ei vakuuttanut, -olikohan edes tiedusteltu? Olin raportissani nimenomaan painottanut, ettei kyseessä mielestäni ole goodwill -tapaus, koska viat ovat ilmiselviä materiaali- ja suunnitteluvikoja joita koskee virhevastuu takuuajan jälkeenkin.
... ja äänestin lopulta jaloillani.
Takajouset vaihdatin Saksalaisella orkkis Mersupajalla, jossa se kävi sen verran halvemmalla kuin Vehossa että olisi kattanut matkakulutkin. Minulla se oli osa kesälomareissua.

Kun saan tällä viikolla (toivottavasti!) etujouset vaihdettua, teen tästä hajonneesta kuvien kera uuden raportin yhdistettynä takajousien raporttiin ja ajattelin antaa palautteen suoraan Saksaan. Mitään en odota sillä konstilla saavani, mutta olisi kiva saada oikea palute mielestäni ilmiselviin valmisteongelmiin.
E 320T cdi -04
E 300 TD -94
250 TD -83
Avatar
Juselius
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1680
Liittynyt: Pe 07.10.2005 13:44
Paikkakunta: Helsinki, stressikylä.

Viesti Kirjoittaja Juselius »

Hienoa että oot jaksanu hoitaa asiaa. Mutta sen verran vielä, että itse tein taannoin kirjallisen palautteen suoraan Vehon 2. päällikölle heidän mokailuistaan ja se johti siihen, että sain kunnon korvauksen, eikä asia jäänyt työnjohtajan pöydälle hautumaan. Varmistin että isopomokin tietää!

Epäilen samoin kuten sinäkin, että kyseinen työnjohtaja ei ole edes kysellyt Saksasta, korkeintaan oman talon yläkerrasta. :?

Vaarallista vikaa on pukannut autoosi, mutta hyvä että asiat ovat nyt viimein kunnossa. 8)
420SE -93 (W140, 2005 tuotu kulkine)
560SEC -88 (C126, 1988 tuotu ilman Vehon apuja)

"Tää on mun miälestä kyl tosi hiano laji..." (Timo Silakka, Kummeli)

"Mitä enemmän näemme ympärillämme idioottimaista käytöstä, sitä vähemmän
pidämme sitä enää mitenkään ihmeellisenä." (Petri Sarvamaa / A-Studio / YLE TV1)
jussilampi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1558
Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
Paikkakunta: oulu

Re: Uuden hinta

Viesti Kirjoittaja jussilampi »

pekkali kirjoitti:
Juselius kirjoitti: Ei ihan suoraa kommenttia tähän tekstiin, mutta muuten. Kun sulla on noin hyvää näyttöä ja kuviakin, niin kannattaa lähettää postia Vehon isoille päälliköille ja kokeilla sitä kautta josko he voisivat auttaa sinua tässä asiassa.
Takajousien kohdalta näin teinkin. Olin yhteydessä Vehon Pitäjänmäen korjaamopäällikköön kun mikään ei Vehossa onnistunut huoltojen ja korjausten osalta ja jouduin korjaamaan kaikki heidän jäljiltään tai he eivät löytäneet vikaa jonka itse löysin muutamassa minuutissa tai olin työtä tilatessa jo epäillyt olevan vikana.

Annoin suoran rehellisen palautteen yksityiskohtaisesti puhelimessa. Korjaamopäällikkö kuunteli palautteen ja huokaili, totesi lopuksi että kyllä hän tietää noin voivan käydä, mutta että kaikki käy yhdelle henkilölle on liikaa.
Korjaus asioihin oli minusta tyrmistyttävä: Tarjosi että ottaisin vakio työtilaussysteemin sijasta yhteyttä huolto- ja korjausasioissa "luottotyönjohtajaan" joka osaisi asiansa. Totesin vain, että eikö heidän menettelytapansa kaikille asiakkaille pitäisi korjata eikä vain minun kohdaltani? Lopuksi kiitteli, että en ollut äänestänyt jaloillani...

Tein takajousista yksityiskohtaisen raportin kuvien kera, käänsin sen valmiiksi englanniksi ja toimitin työnjohtajalle. Lupasi toimittaa eteenpäin Saksaan ja vastauksia parin viikon kuluessa.
Jousien reklamaatiosta en saanut vastausta luvattuun pariin viikkoon ja kun oli kulunut pari kuukautta, aloin kyselemään perään. Lopputuloksena oli sähköpostivastaus, että "juuri sain tiedon, että tehdas ei osallistu goodwilliin". Arvata saattaa, että ei vakuuttanut, -olikohan edes tiedusteltu? Olin raportissani nimenomaan painottanut, ettei kyseessä mielestäni ole goodwill -tapaus, koska viat ovat ilmiselviä materiaali- ja suunnitteluvikoja joita koskee virhevastuu takuuajan jälkeenkin.
... ja äänestin lopulta jaloillani.
Takajouset vaihdatin Saksalaisella orkkis Mersupajalla, jossa se kävi sen verran halvemmalla kuin Vehossa että olisi kattanut matkakulutkin. Minulla se oli osa kesälomareissua.

Kun saan tällä viikolla (toivottavasti!) etujouset vaihdettua, teen tästä hajonneesta kuvien kera uuden raportin yhdistettynä takajousien raporttiin ja ajattelin antaa palautteen suoraan Saksaan. Mitään en odota sillä konstilla saavani, mutta olisi kiva saada oikea palute mielestäni ilmiselviin valmisteongelmiin.


Kaikkea sitä näkee kun vanhaksi elää,nuohan on hengenvaarallisia vikoja,hyvä että joku tuo ne julki,niin tietää kierrellä ilmajouset kaukaa,vaikka parempi kierrellä kohta koko kinnerit kauempaa,niin paljon selviä valmistus vikoja!
S213 220CDI,Sprinter W910 Retkeilyauto, BMW R1200RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13721
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Uuden hinta

Viesti Kirjoittaja DBFI »

jussilampi kirjoitti: Kaikkea sitä näkee kun vanhaksi elää,nuohan on hengenvaarallisia vikoja,hyvä että joku tuo ne julki,niin tietää kierrellä ilmajouset kaukaa,vaikka parempi kierrellä kohta koko kinnerit kauempaa,niin paljon selviä valmistus vikoja!
Siis onhan nuo kyseisen auton kohtaamat ongelmat kiusallisia ja jopa vaarallisia mutta ei tuota nyt pitäisi ihan liioitellakaan.

Ensinnäkin eikös etupäästä irronnut iskunvaimennusta ohjaava purkki. Toki se vaikuttaa ajettavuuteen mutta ei tuo vedä mitenkään vertoja esim. väyrysen jousikuppien irtoiluun eikä siitä nyt tuollaista hengenvaarallista iltalehtiotsikointia ole tehty.

Takapään ongelmasta en ole varma pystyykö kompressori pitämään jollain tasolla jousitusta yllä ykköskammiolla, tuo ongelmallinen purkkihan on vain osa ilmajousen jousitilaa. Todennäköisesti jousitus ei osaa tuota väliventtiiliä sulkea vikatilanteessa mutta kylä nuo ilmajouset tulevasta ongelmasta varoittavat vuodoilla jo hyvissä ajoin, toisin kuin katkeava teräsjousi tai jousikuppi.

Eikä lopultakaan pyörä irtoa, jousivoima vaan häviää tuolta pyörältä.

Tarkoitus ei ole mitenkään vähätellä kumpaakaan ongelmaa (tästä oikeastaan puuttui vielä se että ne kumipalkeet puhkeilevat enemmin tai myöhemmin, eivät ainakaan ikuisia ole) mutta kyllä tuossakin autossa on monta muuta yhtä suurella todennäköisyydellä vikaantuvaa juttua jotka ovat yhtä haitallisia ajettavuudelle joten eikö niistäkin ominaisuuksista jotka omasta autosta löytyvät kannattaisi huokailla foorumilla yhtä ponnekkaasti.

Isommissa vaihtoehdot on kuitenkin ABC tai Airmatic eikä se ABC:n luotettavuus vedä lähellekään vertoja Airmaticille ja noillakin autoilla sentään saa ihan mukavasti kuljetettua presidenttejä ja muita vastaavia turhimuksia. ja tavallisia duunareitakin.
Avatar
pekkali
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 255
Liittynyt: La 10.05.2003 22:29
Paikkakunta: Nurmijärvi

Toimii taas

Viesti Kirjoittaja pekkali »

DBFI kirjoitti:
Siis onhan nuo kyseisen auton kohtaamat ongelmat kiusallisia ja jopa vaarallisia mutta ei tuota nyt pitäisi ihan liioitellakaan.

Ensinnäkin eikös etupäästä irronnut iskunvaimennusta ohjaava purkki. Toki se vaikuttaa ajettavuuteen mutta ei tuo vedä mitenkään vertoja esim. väyrysen jousikuppien irtoiluun eikä siitä nyt tuollaista hengenvaarallista iltalehtiotsikointia ole tehty.

Takapään ongelmasta en ole varma pystyykö kompressori pitämään jollain tasolla jousitusta yllä ykköskammiolla, tuo ongelmallinen purkkihan on vain osa ilmajousen jousitilaa. Todennäköisesti jousitus ei osaa tuota väliventtiiliä sulkea vikatilanteessa mutta kylä nuo ilmajouset tulevasta ongelmasta varoittavat vuodoilla jo hyvissä ajoin, toisin kuin katkeava teräsjousi tai jousikuppi.

Eikä lopultakaan pyörä irtoa, jousivoima vaan häviää tuolta pyörältä.

Tarkoitus ei ole mitenkään vähätellä kumpaakaan ongelmaa (tästä oikeastaan puuttui vielä se että ne kumipalkeet puhkeilevat enemmin tai myöhemmin, eivät ainakaan ikuisia ole) mutta kyllä tuossakin autossa on monta muuta yhtä suurella todennäköisyydellä vikaantuvaa juttua jotka ovat yhtä haitallisia ajettavuudelle joten eikö niistäkin ominaisuuksista jotka omasta autosta löytyvät kannattaisi huokailla foorumilla yhtä ponnekkaasti.
Tilasin jouset ja kompuran USAsta viime torstai-iltana ja tulivat eilen. Tänään laitoin jouset alle ja pelittää.
Vaihto oli helppo homma:
Ovet lukkoon.
Ilmaletku jouselta irti.
Lukko auki, niin auto yrittää säätää tasoa, mutta koska letku on irti, jousen venttiilin auetessa jousesta tulee ilmaa ulos. Säätöyritykset tapahtuvat useassa otteessa ja kun ilmantulo loppuu, ovet taas lukkoon ja jousen ilmaventtiilin sähköliitin irti.
Auto ylös, jousen alapultti ja kolme ylämutteria irti.
Nyt jousi mahtuu tulemaan pois kun tukivartta kampeaa paakilla alaspäin.
Sisälokaria joutuu raottelemaan, että saa iskarin johtoliittimen irti.

Uuden asennus käänteisessä järjestyksessä.

DBFI:n kommentteihin:

Jos takapään jousi tyhjenee kerralla, joka minunkin tapauksessani olisi ollut mahdollista koska säiliön natsa on lähes poikki, auton perästä katoaa toisen puolen jousi totaalisesti ja autosta tulee kolmipyörä. Itsekin olen ajanut ko. autolla yli 220km/h saksassa ja voi olla aika villi tunne jos toinen takapyörä lopettaisi kantamisen kerralla?

Eujouset ovat USAlaisten kertomusten mukaan haljenneet uudehkoistakin autoista esim asfalttijyrsinnän sauman yli kaistaa vaihdettaessa. Auto putoaa niin alas, että lokasuoja ottaa pyörään kiinni. Ei kuitenkaan MB:n mielestä ole turvallisuusriski.
Etuiskarin hajoaminen kuten minulla ei aiheuta välitöntä ajo-ominaisuuksien menettämistä. On vain kuten ajaisi huonoiskarisella autolla. Ajoin itse viikon eikä ongelmia ollut kun piti vauhdin kurissa.
Ainoa turvallisuusriski oli, että autossani irronnut murikka oli mennyt raidetangon ja tukivarren muodostaman kolmion välistä, joka ei ole juuri venttiilistöä suurempi. jos venttiilistö olisi jäänyt tuohon tilaan, pyörä olisi kääntynyt vain toiseen suuntaan. Aika epämiellyttävää sekin.

Tuo turvallisuus ei minua ole tässä asiassa painanut niinkään, vaan aivan ilmiselvät suunnittelu / valmistusvirheet.
Takajousista tehdas(ainakin Vehon mukaan?) ei kantanut minkäänlaista vastuuta selvästä väärästä materiaalivalinnasta säiliössä tai vaihtoehtoisesti pintakäsittelyn puutteesta.
Etujousista en ole lähtenyt edes etukäteen vääntämään vielä, koska en todellakaan aio maksaa 2800€ joka 3. vuosi. Nyt selvisin alle 800€, mutta aion kyllä reklamoida jousen kun saan sen nyt paremmin tutkittua ja kuvattua.

Kompura maksoi himpun yli 200€ kun Vehon hinta on melkein 450€.
E 320T cdi -04
E 300 TD -94
250 TD -83
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13721
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Toimii taas

Viesti Kirjoittaja DBFI »

pekkali kirjoitti: Jos takapään jousi tyhjenee kerralla, joka minunkin tapauksessani olisi ollut mahdollista koska säiliön natsa on lähes poikki, auton perästä katoaa toisen puolen jousi totaalisesti ja autosta tulee kolmipyörä. Itsekin olen ajanut ko. autolla yli 220km/h saksassa ja voi olla aika villi tunne jos toinen takapyörä lopettaisi kantamisen kerralla?
Tähän ei pitäisi vastata mitään kun siitä saa kuvan että olisin kanssasi eri mieltä mutta kommentoisin vain että kyllä rengaskin voi mennä rikki 220 km/h nopeudessa ja minusta auton ohjattavuus on heikompi pelkällä vanteella ja risalla renkaalla kuin ehjällä renkaalla ja pohjaavalla jousituksella. Vähintään epämiellyttävä tunne kyllä.

Kun kumipalje menee rikki tai se lisäsäiliön putki, ei siinä välttämättä tarvita edes sitä asfaltin reunaa, tuon kommentin voi ymmärtää niin että ehjä jousitus ei kestäisi kunnon kuoppaa. Rikkinäinen jousitus ymmärrettävästi voi mennä rikki terävässä kuopassa mutta jos sellaista ei satu sopivassa ajassa paikalle niin sitten se menee rikki ilman sitä kuoppaa.

Tuo osien hinta on järkyttävää Suomessa (onhan se veroista riippumaton autojenkin hinta), onko harmaatuonnissakin liian vähän kilpailua kun ei vaihtoehtolähteistäkään saa lähellekään samalla hinnalla kuin "Vehosta" maailmalla (ALV-erot jne. huomioiden).
baku
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ti 20.11.2007 11:54

Viesti Kirjoittaja baku »

No niin nyt meni minunkin 320 airmatic farkusta kuskinpuolen etutolpasta
ilmat pihalle.Ja hinnat hirvittää.Voisitko nimimerkki pekkali viestittää mistä
hommasit etutolpat tuohon hintaan.Jos vaikka tilaisi toisellekin puolelle,koska se on jo antanut visit vorkshop koodia.Korjaamolla kertoivat olevan anturivian mutta anturia ei saanut erikseen vain tolpan kanssa.
Avatar
pekkali
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 255
Liittynyt: La 10.05.2003 22:29
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja pekkali »

baku kirjoitti:No niin nyt meni minunkin 320 airmatic farkusta kuskinpuolen etutolpasta
ilmat pihalle.Ja hinnat hirvittää.Voisitko nimimerkki pekkali viestittää mistä
hommasit etutolpat tuohon hintaan.Jos vaikka tilaisi toisellekin puolelle,koska se on jo antanut visit vorkshop koodia.Korjaamolla kertoivat olevan anturivian mutta anturia ei saanut erikseen vain tolpan kanssa.
Niin hirvitti minuakin hinnat ja siksi kannattikin tilata USA:sta kunnostetut tolpat ja uusi kompura. Koko komeuden hinta rahteineen oli sama kuin KL:n yhden tolpan hinta.
Laitoin yhteystiedot postiisi. Harmi, että meni kuskin puoli. Minulla olisi yksi ylimääräinen tolppa oikealle puolelle.

Oletko ymmärtänyt oikein, vai onko Veho ymmärtänyt väärin, tai mitä lie, mutta minusta ko. tolpassa ei ole ainuttakaan anturia.
Yläpäässä on ilmanpaineen säätöön solenoidi ja alhaalla venttiiliyksikkö.
Korkeus mitataan anturilla, joka on liitetty ylätukivarteen.
E 320T cdi -04
E 300 TD -94
250 TD -83
baku
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ti 20.11.2007 11:54

Viesti Kirjoittaja baku »

Voisitko pekkali vielä lähettää yhteystiedot,ei tulleet perille.Kiitos paljon!
baku
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ti 20.11.2007 11:54

Viesti Kirjoittaja baku »

Tilaus laitettiin sisälle,kiitos pekkali,tilasin molemmille puolille uudet tolpat,hinta kohtuullinen verratuna suomen hintoihin.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13721
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Kertokaa kun saatte osat paikalleen tuntuuko ajossa mitään eroa (suuntaan tai toiseen). Sen amerikkalaisen toimittajan kuvastossa ei näy sitä säädettävän iskunvaimennuksen purkkia ollenkaan, johtuuko vain kuvakulmasta vai ovatko peräti poistaneet toiminnon? Entä ilmajousen tilavuusvalinta?

Olisi mukava kuulla eurohintoja kun Suomi-hintoihin vertailu ei välttämättä ole järkevää. Hinnat postikulujen, tullin ja ALV:n jälkeen plus vähennys vanhoista annettavasta hyvityksestä (ja niiden postikulut).

Jotenkin vaan kumma että kompura pitää lähettää USA:an jotta sen saa halvemmalla Eurooppaan palautettuna ja amerikkalaisella palkkatasolla refurbishing kannattaa mutta ei Itä-Euroopan työvoimalla (kukin saa laskea Suomen mukaan tai ulkopuolelle :) ).
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12747
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

sorry ot: voisitko pekkali vaihtaa avattaren hieman ei niin häiritsevään... :)
Avatar
pekkali
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 255
Liittynyt: La 10.05.2003 22:29
Paikkakunta: Nurmijärvi

Toimivat

Viesti Kirjoittaja pekkali »

DBFI kirjoitti:Kertokaa kun saatte osat paikalleen tuntuuko ajossa mitään eroa (suuntaan tai toiseen). Sen amerikkalaisen toimittajan kuvastossa ei näy sitä säädettävän iskunvaimennuksen purkkia ollenkaan, johtuuko vain kuvakulmasta vai ovatko peräti poistaneet toiminnon? Entä ilmajousen tilavuusvalinta?

Olisi mukava kuulla eurohintoja kun Suomi-hintoihin vertailu ei välttämättä ole järkevää. Hinnat postikulujen, tullin ja ALV:n jälkeen plus vähennys vanhoista annettavasta hyvityksestä (ja niiden postikulut).

Jotenkin vaan kumma että kompura pitää lähettää USA:an jotta sen saa halvemmalla Eurooppaan palautettuna ja amerikkalaisella palkkatasolla refurbishing kannattaa mutta ei Itä-Euroopan työvoimalla (kukin saa laskea Suomen mukaan tai ulkopuolelle :) ).
Alla ovat ja toimii aivan kuten alkuperäisetkin. En huomaa mitään eroa.
Kyllä kuvissa näkyy ja tuotteissa on aivan samat venttiilistöt kuten alkuperäisissäkin, en tiedä mistä katselet...
Tolpan varaosanumerot ovat samat alkuperäisten kanssa jotka purin omastani irti.

Mitä tarkoitat ilmajousen tilavuusvalinnalla?

Palauttaa saa, mutta eipä ole mielekästä. Postikulut kuuluvat hintaan, mutta en ala kiukuta niistä ja pidän itselläni. Runkopalautuksestahan pitäisi saada $100,- takaisin, mutta saan tuon summan varmasti kun myyn ehjän, käyteetyn jollekin tarvitsevalle.
Viimeksi muokannut pekkali, Ke 12.08.2009 00:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
E 320T cdi -04
E 300 TD -94
250 TD -83
Avatar
pekkali
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 255
Liittynyt: La 10.05.2003 22:29
Paikkakunta: Nurmijärvi

Hinnoittelu

Viesti Kirjoittaja pekkali »

DBFI kirjoitti: Jotenkin vaan kumma että kompura pitää lähettää USA:an jotta sen saa halvemmalla Eurooppaan palautettuna ja amerikkalaisella palkkatasolla refurbishing kannattaa mutta ei Itä-Euroopan työvoimalla (kukin saa laskea Suomen mukaan tai ulkopuolelle :) ).
Jotenkin se vain tuntuu välillä olevan täällä kaukana hinnoittelu ahnetta. Takajousissa Saksalaisessa "Vehossa" vaihdettuna hintaero oli muistaakseni luokkaa 30% jolla olisi maksanut edestakaisen matkan Saksaan.
Jenkkiläiset ovat aika hyvin perillä vaihto-osasysteemeistä ja niiden kierrättämisestä.
E 320T cdi -04
E 300 TD -94
250 TD -83
Vastaa Viestiin