1990 4Maticin ABS-ongelma

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14232
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

1990 4Maticin ABS-ongelma

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Huomenta, tuli ilmi eräässä 4Maticissa seuraava probleemi: kun kääntää ohjauksen vasemmalle lähes ääriasentoon, ABS -valo syttyy ja tuntuu ikäänkuin lukko menisi päälle tai jarruttaisi. Hydrauliöljysäiliö oli vajaanpuoleinen. Vasen ABS-anturin johto on vaihdettu 2007.

En tajunnut polkea jarrua tuolloin kun vika ahdisti kylkeä, että mahd. lukko olisi poistunut päältä. Mille raadin mielestä vika vaikuttaa?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

no mulla oli muuten just vastaava vika, mutta neliveto meni päälle vaan sillon, kun ratti oli käännettynä pikkasen oikeelle. sitten kun käänsi riittävästi, niin neliveto lakkas vaikuttamasta. hetken mietiskelin ja päädyin ABS anturiin. niin, siinähän se vika oli. tosin se oli vasemmanpuoleinen anturi.

helpoin tapa tarksitaa ne anturit on laittaa toinen kaveri autoon ja käänteleen rattia sinne asentoon missä vika ilmaantuu ja toinen on nokkapellin alla yleismittarin kanssa ja mittaa anturin johtoa. nyt en muista mitä vastusarvoo se näytti, mutta kuitenkin jotakin muuta kun 1 tai nollaa. jotakin kilo tai mega ohmeja.

niin ja mulla oli kanssa sellanen, että ABSit rutisi ja neliveto meni päälle, aikansa kun onnistu pelleileen, niin koko ABSit katos ja pelkkä valo jäo päälle.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14232
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Aika jännä että toisenpuolen anturi oli rikki kääntösuuntaan nähden. Tai no, osaahan se olla rikki. Tässäkin voi varmaan ihan hyvin löytyä toiselta puolen, kun vasuriin oli jo vaihdettu anturi 2007.

Mihin se anturin johto tulee konehuoneessa, mistä mitataan?

Nuoko eivät käy ristiin, koska www.german-spob.de antaa oikealle ja vasemmalle eri varaosanumerolla osat?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Timo L. kirjoitti: Nuoko eivät käy ristiin, koska www.german-spob.de antaa oikealle ja vasemmalle eri varaosanumerolla osat?
Niin antaa myös suomalainen lista, joten näin tosiaan lie asia.

Tohtiiko tiedustella, miltä ko.kiesi muuten vaikutti?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
S500 Lang
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Su 28.06.2009 08:11

Viesti Kirjoittaja S500 Lang »

Aku P kirjoitti:
Timo L. kirjoitti: Nuoko eivät käy ristiin, koska www.german-spob.de antaa oikealle ja vasemmalle eri varaosanumerolla osat?
Niin antaa myös suomalainen lista, joten näin tosiaan lie asia.

ABS-anturit mittaavat pyörännavalta olevasta hammaspyörältä pyörimisnopeuden. Anturin pää on avoin joten se voi vaurioitua esim. pienistä hiekanjyväsistä. Nopeuseron vaihtelu säätää ABS:ää ja kytkee nelivetoa pois ja päälle. Piuhat menevät oikealla puolella olevaan liittimeen. Seuraa piuhaa. Varaosanumeron ero johtuu siitä että vasen johto on pidenpi eli menee samaan liittimeen.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14232
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

S500 Lang kirjoitti:
Aku P kirjoitti:
Niin antaa myös suomalainen lista, joten näin tosiaan lie asia.
ABS-anturit mittaavat pyörännavalta olevasta hammaspyörältä pyörimisnopeuden. Anturin pää on avoin joten se voi vaurioitua esim. pienistä hiekanjyväsistä. Nopeuseron vaihtelu säätää ABS:ää ja kytkee nelivetoa pois ja päälle. Piuhat menevät oikealla puolella olevaan liittimeen. Seuraa piuhaa. Varaosanumeron ero johtuu siitä että vasen johto on pidenpi eli menee samaan liittimeen.
Tuleeko uuden anturin mukana aina johto?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

kyllä tulee johto uuden anturin mukana. niin, antureissa on eri pituset johdot ja (villinä veikkauksena) sanoisin, että anturit, taikka tarkemmin niidem kiinnitys on toisiinsa nähden peilikuva. joka tapauksessa itse anturit on samat, kiinnityksissä ja/tai johdoissa on eroa.

niin ja siitä renkaalta se johto lähtee aika suoraaan ylöspäin konehuoneen puolelle ja ainakin vasemman puolen anturin liitoskohdan löytää sulakerasian vierestä. sellanen hmm.. voisko sanoa, ettei heti arvais sitä 2 napaseks liittimeks. kauheen kokonen ja pitkä ja paksu liitin. melki 10cm pitkä ja 2 cm paksu liitin. itse tökkeli muistuttaa vähän antennin tökkeliä, keskellä on toinen napa ja reuna on toinen napa. väriltään musta ja jos en väärin muista, niin jotain keltastakin siinä oli pikkasen. löytyy kuiteskin helposti, kun seuraa sitä johtoo sieltä renkaalta eteen päin.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14232
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Kiitokset vastauksista!
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Vastaa Viestiin