"Lopullinen" korjaus oviin.

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

"Lopullinen" korjaus oviin.

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

Tässä juttu ja kuvia viime projektista.

Ensinnäkin tässä pari kuvaa pajalta, jossa hommaa alettiin tekemään:

http://img85.imageshack.us/img85/7403/01paja1.jpg
http://img169.imageshack.us/img169/5498/02paja2.jpg

Tarkoituksena oli siis saada aikaan lopullisempi korjaus ovien tiivisteitten kouruihin ovien alareunassa. Yläreunoissa onkin jo Vehon 4v sitten laittama rasva ja ruostetta ei ole yhtään.

No sitkeästä korjailusta huolimatta alareunojen kouruissa aina vaan ruoste pesii. Joten nyt kerralla sitten hieman isompaa remppaa.

Ensin suunnitellaan hommaan sopivat työkalut, jotka kuvassa alla. Näillä + hiekkapaperilla ja kuitupaperilla hiottiin ja kuivattiin kourut. Toki hiekkapuhallus lienee helpompi, mutta moiseen ei tällä kertaa ollut vehkeitä.

http://img411.imageshack.us/img411/73/03tyokalu.jpg

Kun kourut joka ovesta noin 5 tuntia myöhemmin on puhdistettu, niin siirrytään seuraavaan vaiheeseen, eli levitetään ruostesyöjä (Biltema). Käytetään kippoa ja sutia. 2 kertaa puolen tunnin välein.

http://img169.imageshack.us/img169/8843/04tyokalu.jpg

Tässä pätkä kourua ruostesyöjän jo kuivuttua seuraavana päivänä. Tuo ruskea täplä ei ole ruoste, vaan joku roska huom.

http://img411.imageshack.us/img411/7931 ... esyoja.jpg

Sitten teipataan kourut sopivasti, niin että jää 4-5 mm. vielä kourun reunoillekin tilaa ruostesuoja-aineelle. Ohessa myös tarpeellisia kemikaaleja.

http://img411.imageshack.us/img411/8559/06teippaus.jpg

Sitten suoja-aine suihkitaan kouruihin 2 kertaan tunnin välein / kerta.

http://img169.imageshack.us/img169/454/07suojaaine.jpg

Ja näin ainoastaan 3 päivää ja 15 työtuntia homman aloituksen jälkeen on siistiä kuivunutta ja suojattua kourua valmiina 4 ovea.

http://img169.imageshack.us/img169/3200/08valmis.jpg
http://img17.imageshack.us/img17/340/09valmis.jpg
http://img136.imageshack.us/img136/7949/10valmis.jpg

Vielä ilmareikien availua, kun ovat tukossa ainetta. Ja sitten vain tiivisteet takaisin.

Mainittakoon, että lisäksi oviin on tehty kotelosuojaus jo aiemmin. Sekä maalailtu joka ovi "varmuuden vuoksi" puolivälin listaan asti.

Ja tosiaan kouruja on paikkailtu jo monta kertaa. Jospa tämä nyt hieman "rauhoittaisi" tuota ruostetta.

Ja kovaa ajoa... Keväällä katellaan kukkiiko prkl. vielä. :D
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Avatar
timi.lin
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 441
Liittynyt: Ti 07.02.2006 21:55
Paikkakunta: keskisuomi

Viesti Kirjoittaja timi.lin »

hyvää jälkee oot oot saannu aikaan,luulis että noilla hommilla ruoste ei enää kiusaa!
w210 220d 98
w126 500sec kesä pirssi!
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6491
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Voihan kele, pitäiskö itekin tuollaseen kohta ryhtyä. Vahailin tuossa viimeisillä lämpöisillä autoa, ja toissa kesänä vehon tekemät "korjaukset" alkavan kantaa kukkaa, ainakin ovien sivulistojen alta. Tiivisteiden alle en uskaltanut mennä kurkkimaolevan vielä hyvin kiinni. Myös takaluukun avausnapin vierustassa on pientä kuprus havaittavissa (tuo onkorjttu aiemmin).
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

MiHe kirjoitti:Voihan kele, pitäiskö itekin tuollaseen kohta ryhtyä. Vahailin tuossa viimeisillä lämpöisillä autoa, ja toissa kesänä vehon tekemät "korjaukset" alkavan kantaa kukkaa, ainakin ovien sivulistojen alta. Tiivisteiden alle en uskaltanut mennä kurkkimaolevan vielä hyvin kiinni. Myös takaluukun avausnapin vierustassa on pientä kuprus havaittavissa (tuo onkorjttu aiemmin).
Kattos vaan. Mulla on kohta 4v. vanhat Veho-korjaukset takaluukun lukon ympärillä (maalattu koko takaluukku) ja muutamassa muussa kohtaa täysin virheettömät. Taitaa vaihdella laatu. Mulla oli Tampereen Vehossa korjailut. Ite asiassa uskoa tähän maalipinnan kestoon on juuri tuo luonut, kun kertaalleen korjatut kohdat pysyy kunnossa. Aikas moista siis kuulla, että tuolla lailla heti kukkii. :shock:

Tiivisteitten alta voi löytyä varsin karun näköistä tilannetta. Että kantsii asennoitua noin... Ja kun sitten enempi rapsuttelee, niin yhä pahemmalta näyttää. :D Näin itellä. Tosin ekan kerran pari vuotta sitten noita tutkiessa tilanne ei ollut vielä ollenkaan paha. Jos olis silloin heti laittanut kunnon aineet, niin varmaan olis paljon työaikaa säästyny. Mutta semmosta se on. Sitä ei uskokaan, kuinka kosteus pysyy "ikuisesti" tuolla tiivisteen kourussa. Jos on vähänkään maalipinta rikki niin ruoste leviää hetkessä.

Tämmöstä...
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

timi.lin kirjoitti:hyvää jälkee oot oot saannu aikaan,luulis että noilla hommilla ruoste ei enää kiusaa!
Niin luulis. Mutta epäilys hieman vaivaa, että onko tuo suoja-aine riittävä ilman maalia alla. Kun tuossahan on nyt hiottu maalit pois monesta kohtaa ja päälle vain ruostesyöjä (2x) ja Dinitrol 77 (2x). Eli varsinaista maalia ei ole. Mutta aattelin, että se maali ei auta, kun tuolla kourussa se kosteus muhii. Että se vaan kerää alleen sitä kosteutta. Toi suoja-aine vois paremmin pitää kosteuden pois pellistä. Mutta kait toi on käytännössä katteltava, kuin käy...
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Avatar
Teranryh
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 92
Liittynyt: To 10.09.2009 20:31
Paikkakunta: Lahti

Turhauttaa

Viesti Kirjoittaja Teranryh »

Kyllä tuo ruosteasia turhauttaa muuten laatuauton kohdalla. Autot ruostuvat käsiin.
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Re: Turhauttaa

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

Teranryh kirjoitti:Kyllä tuo ruosteasia turhauttaa muuten laatuauton kohdalla. Autot ruostuvat käsiin.
Noh. Ei ne nyt sentään käsiin ruostu. 10v. vanha on tämä ja ruostetta ei ole missään. (Paitsi siis oli noissa kouruissa). Suojattu on pohjasta + kotelot, sekä maalailtu sieltä täältä. Hyvin tuntuis kestävän kaikki, mitkä on ammattilaisten laittamat. Nämä omat räpellykset ei aina taho kestää...
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Avatar
Skraba
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 405
Liittynyt: Pe 30.07.2004 13:30
Paikkakunta: Porvoo

Re: Turhauttaa

Viesti Kirjoittaja Skraba »

jukka-tre kirjoitti:
Teranryh kirjoitti:Kyllä tuo ruosteasia turhauttaa muuten laatuauton kohdalla. Autot ruostuvat käsiin.
Noh. Ei ne nyt sentään käsiin ruostu. 10v. vanha on tämä ja ruostetta ei ole missään. (Paitsi siis oli noissa kouruissa).
Se onkin Mersun kohalla hassua, että itsekin pitää 10 w vanhaa Mersua uudenkarheana ja sylettää jos ne ruostuu.

Mutta sehän on ihan normaalia jos jonku saman ikänen Tanari ruostuu käsiin - vanha paska :)
- Skraba

C126 560 '91, S124 300D '95, S212 220CDI '10
Instagram: @p_haemaelaeinen
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

Nyt on n. vuosi operaation jälkeen tsekattu 2 kpl ovien tilanne em. suojatuissa tiivisteitten kouruissa.

Kumpikin vaikutti olevan aivan kunnossa, ruostetta ei silmämääräisesti näy. Toki onhan siinä nuo aineet päällä, ettei ihan pikku ruoste varmaan näkyskään.

Mutta siis tuon ruostesuoja-aineen kalvo oli molemmissa täysin ehjä ja kaikki näytti olevan ok. Tiivisteet ei ollu reagoinu mitenkään aineeseen, joka siis alunperin hieman oli pelkona.

Pistin varmuudeksi suihkauttaen vielä uuden kerroksen ruostesuojaa (Dinitrol 77) ja vrk kuivumista päälle. Sitten tiivisteet takas. En taida viittiä noita kahta muuta ovea tsekkailla. Vois kattoo niitten tilanne keväällä...
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Vastaa Viestiin