Seisonnasta kone jumissa
Seisonnasta kone jumissa
Tuli hommattua W116 450 SEL varaosiksi ja siinä on mennyt kone jumiin vuosien seisonnan aikana. Onko kellään kokemusta moisen koneen pyörimään saamisesta ja onko tuosta enään minkäänlaista mahdollisuutta saada käyvää ilman suurempia remontteja? Hyviä neuvoja erilaisista irroitus konsteista olisi myös hyvä saada.
P.Körkkö
P.Körkkö
- tuoppitoukka
- Vakiokalustoa
- Viestit: 161
- Liittynyt: To 27.07.2006 09:25
- Paikkakunta: Tornio
Tämä on siis ok mutta mielestäni kannattaa odottaa 2-3 päivää tai 2-3 kuukautta. Jos ei ole siis kiire.rumilus kirjoitti:Tulpat irti ja petroolia tippakannulla reilusti palotilaan, niin eiköhän jumit irtoa. Malta odottaa 2-3-tuntia.
Itse odottelin 2 vkoa 7 v seisoneen M100 moottorin kanssa ennen kun uskalsin pyöräyttää. Tungin sinne purkin CRC MoS irrotussprayta tulpanreikiin, joka ilta vähän tai ainakin melkein joka ilta.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Viikon verran ollu nyt tulppien reistä bensaa ja motoriöljyä liottumassa ja ei vielä irtoa vaan häätyy alkaa huomenna testaamaan petroolia josko se auttas. Alakerrassa on ollu öljy/löpö sekotusta pari päivää ja tänään alko sitte löpöt kampuran takastefan kautta valumaan lattialle että saa nyt nähhä että tuleeko tuosta koneesta enää kalua muutenko purkamalla ja uudestaan tiivistämällä.
P.Körkkö
P.Körkkö
Moottoripetroolilla on kokemuksen mukaan paras liuottava vaikutus.
Bensa tai löpö eivät sensijaan ole kiinnijumittuneisiin moottorinosiin niin tehokas.
Vaikutuksen tehoa voi lisätä mm. vaikka lämmittämällä öljypohjaa liesilevyllä tai jos on lohkolämmitin niin sillä.
Toinen tapa olisi, laittaa mahdollisimman kuumaa vettä suoraan moottorin nestetilaan.
Tärkeää olisi saada lämpölaajenemista sylinteriputkiin, se irrottaa jumittuneet männänrenkaat helpoimmin.
Bensa tai löpö eivät sensijaan ole kiinnijumittuneisiin moottorinosiin niin tehokas.
Vaikutuksen tehoa voi lisätä mm. vaikka lämmittämällä öljypohjaa liesilevyllä tai jos on lohkolämmitin niin sillä.
Toinen tapa olisi, laittaa mahdollisimman kuumaa vettä suoraan moottorin nestetilaan.
Tärkeää olisi saada lämpölaajenemista sylinteriputkiin, se irrottaa jumittuneet männänrenkaat helpoimmin.
semmonen ikkunoiden yms pesuaineelle tarkoitettu sumu kannu on kätevä siihen petroolin levittämiseen sinne konehuoneeseen. (leviää petrooli paremmin joka kohtaan männänrenkaita)
Muuten komppaan rumiluksen aiempaa viestiä.
Naapurin vaarilla on tallissaan asuntonsa lämmitys vesikierrosta tehty haara tuota jäähdytys nesteiden lämmitystä varten. raatojen tekohengittäjä kun on. (lue: Mobilisti jonka mielestä alle 50v. autot on liian uusia)
Muuten komppaan rumiluksen aiempaa viestiä.
Naapurin vaarilla on tallissaan asuntonsa lämmitys vesikierrosta tehty haara tuota jäähdytys nesteiden lämmitystä varten. raatojen tekohengittäjä kun on. (lue: Mobilisti jonka mielestä alle 50v. autot on liian uusia)
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 266
- Liittynyt: La 19.01.2008 20:29
- Paikkakunta: Pori
Ei se petrooli ruostetta liuota tai murra, suojelee varmaankin kyllä. Ja tietty onhan se vähän ohkaisempi öljy, mutta onko kaikkein paras tunkeutumaan, sitä en tiedä.
Ehkä tarttis saaha sinne jotain joka murtaisi ruosteen otteen ja joka tunkeutuisi hyvin pieneen väliin. Lämpöä, kylmää, lämpöä? Glykolia tai lipeää? Astianpesukonepesuaineethan (hauska sana) on kuulemma melkein kokonaan lipeää...
Pelkkä sitruunahappokaan ei oikein hyvin tunkeudu, se ei toisaalta vahingoittaisi metallia... Eräs mersujenkin kanssa paljon puuhaileva ja ehkä myös täälläkin foorumilla käynyt (tiedä vaikka paljonkin) saattaisi ehdottaa että kaataisi maitoa mäntien päälle, mutta itse en ole kokeillut... Ei se silti mikään ihme olisi, maitohan on emäksinen neste ja elämää täynnä kun se hetken aikaa on sopivassa lämmössä, mikrobit voi purra ruosteeseenkin.
Joku erittäin hyvä tunkeutuvuudeltaan oleva metalllintyöstöneste vois olla hyvä, esim: Joku näistä (pdf-esite, CJ-Tuote)
Joka tapauksessa, jos kone on jumissa, luulisin että se kannattaa avata ja korjata syöpymät - pahaa pelkään että vaikka se siitä lähtisikin, voi öljynkulutus ylittää ensiarviot ja sininen sauhukaan ei kerro nykyisen ilmastohysterian aikoina myönteistä viestiä, jos ny niin vois sanoa...
Ehkä tarttis saaha sinne jotain joka murtaisi ruosteen otteen ja joka tunkeutuisi hyvin pieneen väliin. Lämpöä, kylmää, lämpöä? Glykolia tai lipeää? Astianpesukonepesuaineethan (hauska sana) on kuulemma melkein kokonaan lipeää...
Pelkkä sitruunahappokaan ei oikein hyvin tunkeudu, se ei toisaalta vahingoittaisi metallia... Eräs mersujenkin kanssa paljon puuhaileva ja ehkä myös täälläkin foorumilla käynyt (tiedä vaikka paljonkin) saattaisi ehdottaa että kaataisi maitoa mäntien päälle, mutta itse en ole kokeillut... Ei se silti mikään ihme olisi, maitohan on emäksinen neste ja elämää täynnä kun se hetken aikaa on sopivassa lämmössä, mikrobit voi purra ruosteeseenkin.
Joku erittäin hyvä tunkeutuvuudeltaan oleva metalllintyöstöneste vois olla hyvä, esim: Joku näistä (pdf-esite, CJ-Tuote)
Joka tapauksessa, jos kone on jumissa, luulisin että se kannattaa avata ja korjata syöpymät - pahaa pelkään että vaikka se siitä lähtisikin, voi öljynkulutus ylittää ensiarviot ja sininen sauhukaan ei kerro nykyisen ilmastohysterian aikoina myönteistä viestiä, jos ny niin vois sanoa...
Mikä-milloinkin-sattuu-mies mieluummin...
Tässähän on nyt unohtunut ihan se kokis Koka-kolaa koneeseen - se syö kuulemma ruostetta .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 256
- Liittynyt: Ma 03.08.2009 12:51
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 266
- Liittynyt: La 19.01.2008 20:29
- Paikkakunta: Pori
Juu, joskus tosiaan tuli Pepsillä demonstroitua kiinnijuuttuneen pultin irrotusta. Niissähän on vähän fosforihappoa sekä sokeria - ehkä tunkeutuvuus on vettä parempi ja happo hiukan irroittaa ruosteita.VT kirjoitti:jep näin on, kokis on nykyään kuulemma kans yleispuhdistusaine. Eipä jää paljoo litra hinnaksi kun ostaa lidlestä 2 l pullon eurolla!karra kirjoitti:Tässähän on nyt unohtunut ihan se kokis Koka-kolaa koneeseen - se syö kuulemma ruostetta .
Mikä-milloinkin-sattuu-mies mieluummin...
Kannattaisi mieluimmin käyttää liuostustarkoitukseen moottorin omia polttoaineseoksia, jotka poistuisinkin moottorin käynnistyttyään öljykierrosta omasta takaa.Mika.T kirjoitti:Täällä eräs vanha mies on liuotellut fairyllä noita 20-luvun foortin koneita ja ovatpa ne lähtenee pyörimään.
Liittynyt: 01 Elo 2004
Viestejä: 874
Paikkakunta: Turku
Lähetetty: Lau 10.10.2009 13:06 Viestin aihe:
--------------------------------------------------------------------------------
¨WD-40:stä tulpan reijistä sisään reilusti, se ainakin toimii tilanteessa kuin tilanteessa.
_________________
KLIPPÅ PÅ LINKKI
http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/ce/2591033
Pessimisti Ei Pety
W211 200 CDI Aut.
W124 200D CE Man
WD 40 on samoja vaikuttavia aineita kuin petrolissakin, hiukan vaan kalliimpaa.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 266
- Liittynyt: La 19.01.2008 20:29
- Paikkakunta: Pori
Ei se varmaan laittanu fairyä öljyn tilalle vaan palotilaan, ja kyllä ne fairyt lähtee sieltä jos kone käynnistyy. Ja öljytilan saa putsattua öljyt vaihtamalla.
Epäilen että tarkoitus on -20-luvun moottori kun on irroteltu pyörimään, purkaa se ja rempata joka tapauksessa.
Epäilen että tarkoitus on -20-luvun moottori kun on irroteltu pyörimään, purkaa se ja rempata joka tapauksessa.
Mikä-milloinkin-sattuu-mies mieluummin...
Mitä sitä sitten turhaan tekohengittää, jos on aikomus ottaa kone auki.nyffikaakoo kirjoitti:Ei se varmaan laittanu fairyä öljyn tilalle vaan palotilaan, ja kyllä ne fairyt lähtee sieltä jos kone käynnistyy. Ja öljytilan saa putsattua öljyt vaihtamalla.
Epäilen että tarkoitus on -20-luvun moottori kun on irroteltu pyörimään, purkaa se ja rempata joka tapauksessa.
Sitten kun moottoria alkaa purkamaan alkutekijöihin, niin kyllä ryytyneet männät irtoaa muillakin konsteilla.
fairyissa...kokiksissa on joka tapauksessa jonkin verran vettä mukana, joten hiilivety-yhdisteet ovat ainoat oikeat liuotuskonstit oikeaoppisesti.
Onko aivan 100% varmaa että se kone edes on jumissa? vai vain startti, laatikko tms.
Itse olen käynnistänyt 17vuotta seisseen auton suoraan avaimen ja apuvirran avulla. (+limupullon korkillinen bensaa kaasariin)
Ja kävinpä kokeilemassa tuota navetassa makaavaa maamoottoriakin joka on ollut ainakin 30v liikkumatta. kiertokangesta kun jalalla työnsi niin lähtihän se mäntäkin liikkumaan. (ei edes tarvinnut kovin paljoa voimaa) Käyntiin en kokeillut, kun ei ole oma.
Itse olen käynnistänyt 17vuotta seisseen auton suoraan avaimen ja apuvirran avulla. (+limupullon korkillinen bensaa kaasariin)
Ja kävinpä kokeilemassa tuota navetassa makaavaa maamoottoriakin joka on ollut ainakin 30v liikkumatta. kiertokangesta kun jalalla työnsi niin lähtihän se mäntäkin liikkumaan. (ei edes tarvinnut kovin paljoa voimaa) Käyntiin en kokeillut, kun ei ole oma.
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Laatikko tuskin on jumissa kun autoa on kuitenkin liikuteltu ihan työntämällä ja jotenkin tuntuu että automaatti jos olisi jumissa niin ei se konetta kuitenkaan jumita. Startista ei ole mitään tietoa pitää varmaan sekin vielä tarkistaa, jotenkin vain tuntuu ettei se vika sielläkään ole kun kone ei suostu inahtamaankaan mihinkään suuntaan.
P.Körkkö
P.Körkkö
Millä tavalla olet yrittänyt moottoria pyörittää? startilla vai millä?
Onko auto jäänyt suoraan ajosta seisomaan, vai oletko ostanut varaosa autoksi auton josta on moottori leikannut kiinni?
Onko auto jäänyt suoraan ajosta seisomaan, vai oletko ostanut varaosa autoksi auton josta on moottori leikannut kiinni?
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 266
- Liittynyt: La 19.01.2008 20:29
- Paikkakunta: Pori
Joku voi huvikseen pistää käyntiin ja purkaa vasta sitten. Kyllä kyllä, aiemmin jo kirjoitin että jos männät on ryytyneet sylintereihin, kantsii rempata eikä käyttää.rumilus kirjoitti:Mitä sitä sitten turhaan tekohengittää, jos on aikomus ottaa kone auki.nyffikaakoo kirjoitti:Ei se varmaan laittanu fairyä öljyn tilalle vaan palotilaan, ja kyllä ne fairyt lähtee sieltä jos kone käynnistyy. Ja öljytilan saa putsattua öljyt vaihtamalla.
Epäilen että tarkoitus on -20-luvun moottori kun on irroteltu pyörimään, purkaa se ja rempata joka tapauksessa.
Sitten kun moottoria alkaa purkamaan alkutekijöihin, niin kyllä ryytyneet männät irtoaa muillakin konsteilla.
fairyissa...kokiksissa on joka tapauksessa jonkin verran vettä mukana, joten hiilivety-yhdisteet ovat ainoat oikeat liuotuskonstit oikeaoppisesti.
Mutta se mikä on ainoata ja oikea-oppisuutta? Ruosteenirrotuksessa? Kuulostaa jotenkin al-qaedalta...
Mikä-milloinkin-sattuu-mies mieluummin...
Menetit juuri mahdollisuutesi saada 70 neitsyttä tämän pyhän ruoste-sodan jälkeennyffikaakoo kirjoitti:Mutta se mikä on ainoata ja oikea-oppisuutta? Ruosteenirrotuksessa? Kuulostaa jotenkin al-qaedalta...
Häpeä sinä vääräuskoinen
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Kampuran päästä olen koittanut vääntää ei ole uskaltanut starttiin koskea. Auto on jätetty joskus 8-9 vuotta sitten ajosta kun on alettu ruosteita hitsailemaan sitten kun on huomattu että liian kova homma on vain työnnetty tallin päähän seisomaan jossa se oli seissyt about 6 vuotta. Vaan saattahan se olla että on taas apinaa koijattu ja halvala myyty hyvää kampetta.
P.Körkkö
P.Körkkö
Ai seitkytvuotiasta neitsyttä?JeremyH kirjoitti:Menetit juuri mahdollisuutesi saada 70 neitsyttä...
Muttamutta...mennääs asiaan.
Parin M117 moottorin purkamisen jälkeen voisin varmaan kertoa oman näkemykseni, kuinka lähtisin itse elvyttämään jumittunutta M117:kaa.
Minä kyllä työntäisin löpöä öljyntäyttöaukosta sisään niinpaljon kuin vaan menee, tai mistä nyt sattuukaan se ensimmäinen tiivistevuoto löytymään.
Sitten tosiaan jotain ruosteenirroitus-spräytä palotilaan tulpanreijistä useita kertoja vaikkapa viikon ajan. Tämän episodin jälkeen öljytilan tyhjennys, ennenkuin aletaan tekemään liikettä kampiakselille.
Siinä joutessa purkaisin venttiilikopat molemmilta puolilta ja irrottaisin keinuvivut. Tämänjälkeen moottorin pyörittämisen kitkat pienenee, kun venttiileitä ei tarvitse painella. Samalla myös selviäisi se, että onko jumissa todellakin männänrengas/renkaat, vai onko kenties joku venttiili jäänyt ohjuristaan nalkkiin.
Ja muistakaa, että siihen keinuvivun irroitukseen on hyvä olla sitä varten tehty työkalu.
Ja ennenkuin joku ehdottaakaan nokka-akselin pukkien löysyttämistä ennen keinuvipujen irroitusta, niin huomautan, että kuormituksessa oleva nokkakeppi on sitten hyvin rapsakka murtumaan tai vääntymään.
M117:n männänrenkaat eivät ole kovinkaan paksut, joten kovin suuria voimia ei todellakaan tarvitse, kun ylimääräiset voimaa vaativat kuormat on purettu ympäriltä pois. Paljon herkemmäksi saattaa tilanne muuttua jo silläkin, kun irrottaa kaikki kiilahihnojen avulla kieppuvat apulaitteet.
Olisi ihan mielenkiintoista tietää, että mistähän tuo ko. auto on hankittu? Itse tiedän pari 450SEL yksilöä, jotka on enemmän varaosa-autoksi soveliaampia kuin entisöintiin, joten kiinnostaisi tietää, että onko joku tuttu lammas vaihtanut paimentaan.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
kuvia vois laittaa jos ossais. vaan häätyy opeltella
Tuolta löytyy muutama kuva varaosa mesestä
http://www.kuvaboxi.fi/kansio/8143010478555625638.html
Tuolta löytyy muutama kuva varaosa mesestä
http://www.kuvaboxi.fi/kansio/8143010478555625638.html