mikä ahdin 5barille?päätetty.ois uusia kysymyksiä
mikä ahdin 5barille?päätetty.ois uusia kysymyksiä
niin mikähän ahdin vois olla sopeva jos ajatellaa että moottori on noin 3litran vähä yli ja dieseli ja ehkä semmonen matalakierros kone eli maxkiekat jossain 4000-4500rpm.ahtopaineet on siis tarkotus asettaa 4-5bariin niin millä ahtimella olis hyötysuhde hyvä tommosella kokoonpanolla?monta asiaa on vielä auki mutta alotetaan tällä ahdin asialla.joku joka on värkänny vetoraktorien kans niin vois varmaan auttaa.
Viimeksi muokannut tdt leka, To 03.12.2009 21:22. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Tiedän omiin tarpeisiini riittävästi, loput kokeillaan.
w201 2.5st ralliauto
w210 200CDI
w124 250touring diesel
EX:
500SEL
300SE nivalan jaoksen pojat risti Sheikiksi
w123 om602
w123 om 617a 7mm hx40 341hp
+monia muita
w201 2.5st ralliauto
w210 200CDI
w124 250touring diesel
EX:
500SEL
300SE nivalan jaoksen pojat risti Sheikiksi
w123 om602
w123 om 617a 7mm hx40 341hp
+monia muita
hankalaa on löytää ainakaan ihan "hyllystä" tuollaista joka pystyy 5-6 painesuhteisiin
yksinkertaisempaa on laittaa 2 ahdinta peräkkäin, jos haluaa tuollaiset paineet...
en väitä, että olis mahdotonta, mutta hintavaa ainakin tilata tuollainen räätälöity superahdin...
yksinkertaisempaa on laittaa 2 ahdinta peräkkäin, jos haluaa tuollaiset paineet...
en väitä, että olis mahdotonta, mutta hintavaa ainakin tilata tuollainen räätälöity superahdin...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
- Rammstein69
- Mersumies
- Viestit: 708
- Liittynyt: Ke 30.03.2005 16:50
- Paikkakunta: Humppila
onkohan kompressorisa siis jos meinasit normaali ilmakompuraa semmonen ongelma että se on semmonen tosahdus ja taas kerätään säiliö täyteen, en tiiä painava ratkasu ainaki.
kuinkahan hankala 5 pyttyseen on värkätä 2 ahdinta, tästähän on puhuttu ennenki jos muistatte joku ahdin systeemi pitäs keksiä.
voisko rammsteini kertoa tarkemmin tuosta ruuvi hommasta?
kuinkahan hankala 5 pyttyseen on värkätä 2 ahdinta, tästähän on puhuttu ennenki jos muistatte joku ahdin systeemi pitäs keksiä.
voisko rammsteini kertoa tarkemmin tuosta ruuvi hommasta?
Tiedän omiin tarpeisiini riittävästi, loput kokeillaan.
w201 2.5st ralliauto
w210 200CDI
w124 250touring diesel
EX:
500SEL
300SE nivalan jaoksen pojat risti Sheikiksi
w123 om602
w123 om 617a 7mm hx40 341hp
+monia muita
w201 2.5st ralliauto
w210 200CDI
w124 250touring diesel
EX:
500SEL
300SE nivalan jaoksen pojat risti Sheikiksi
w123 om602
w123 om 617a 7mm hx40 341hp
+monia muita
- Rammstein69
- Mersumies
- Viestit: 708
- Liittynyt: Ke 30.03.2005 16:50
- Paikkakunta: Humppila
En ole satavarma asiasta mutta olen jäänyt siihen uskoon että eräässä projektissa olis turbo pukannu esim 1,5bar remmiahtimelle jonka jälkeen imusarjaan olis saatu esim 3bar..
Luvut siis hatusta heitettyjä, mutta periaatteena että remmillä olis tuplattu turbon antama paine..
Luvut siis hatusta heitettyjä, mutta periaatteena että remmillä olis tuplattu turbon antama paine..
S203 220CDI -03
W111, Rusty Twisted Frankenstein -62
Jotain löyhästi Tähdellisiin ja harrasteluun liittyvää instasta: #gearloosegarage31640
W111, Rusty Twisted Frankenstein -62
Jotain löyhästi Tähdellisiin ja harrasteluun liittyvää instasta: #gearloosegarage31640
ruuviahdin, käytetään esim. isoissa kompuroissa, nappaavat kyllä tehoa sitten taas pois kampuralta, kun ei ne litrat ja baarit tyhjästä synny...tdt leka kirjoitti:mikä lysholmi?
eikös amg mersuissakin ole yleensä lysholmi ja kansanmalleissa sitten se roots typpinen remmi...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
juu, noinhan se karkeasti ottaen menee, eli voidaan tehdä myös kahdella turbolla, jos eka tekis vaikka 2 bar. paineen ja toinen sitten tuplais sen, niin saatais jo 4 bar painetta, ne pr luvut liittyy juuri tähän asiaan niissä kompura kartoissa...Rammstein69 kirjoitti:En ole satavarma asiasta mutta olen jäänyt siihen uskoon että eräässä projektissa olis turbo pukannu esim 1,5bar remmiahtimelle jonka jälkeen imusarjaan olis saatu esim 3bar..
Luvut siis hatusta heitettyjä, mutta periaatteena että remmillä olis tuplattu turbon antama paine..
ahtimien valinta näissä projekteissa onkin sitten oma tieteen alansa, mutta eiköhän nuo asiaan vihkiytyneen firmat osa auttaa jo alkuun...
eikös jotku jenkit käyttäny ainakin joskus siinä niiden diesel dragster projektissa cumminsin "traktorin moottoria" ja siinä holset 52 pro lykkäs holset 40 superille esipaineistettua ilmaa ja superi sen tuuppas sitten koneeseen jollain 6-7 bar. paineella, tais koko holsetin super 40 olla vähän tuollaiseen hommaan tehtykin, eli kartasta löytyy kovat pr luvut
Viimeksi muokannut napa, Ma 30.11.2009 22:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
jep, teoriassa ainakin, eikä se käytäntökään varmaan kaukana ole...Sergey kirjoitti:mä e näistä mitää tarkempaa tiijä mutta ihan tavallinen Lysholm 1200 = max compression ratio 2,5, nominal 2,2. Eli eikös se tarkota sitä että jos sinne tuuppaa turbolla 2bar ni ulos tulee 5. Siis teoriassa.
turbolla vois lykätä vaikka 2.5 bar. niin ei tarttis lysholminkaan olla niin äärirajoilla, moni turbo pystyy vielä juuri ja juuri tuohon 2.5 bar. suht.koht. hyvällä hyötysuhteella...
2.5x2=5 ja jos hullutella haluaa, niin lykkää turbolla 3 bar. ja kertoo sen lysholmilla vielä 2,5 kertaiseksi, eli sais jo 7.5 bar
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Jep, tuo kahden ahtimen homma on varteenotettava ratkasu. Siihen iteki päädyin pystärin suhteen, turbolla bloweriin ilmaa, joka sit vähä kertoo painetta, vaikka bloweri haukkaaki kampuralta tehoa nii etu on siinä et vastaavasti pakopaineet pysyy pienempänä(ainaki kuvittelisin) ku ei tarvi turbolla puskia hullua painetta, ainoastaan suurta ilmamäärää.
Millhill Performance
-Built With Pride-
-Built With Pride-
ööö joo, minä en ymmärrä mitään noista remmiahtimista mutta voiko kahella pakokaasu ahtimella tehä ton esipaine hommelin?ymmärsinkö oikein että iso ahdin lykkää pienemmän imureikään painetta?jos noin niin sittehän ei olis ongelmaa toteuttaa pakosarjaa 2 ahtimelle?
Viimeksi muokannut tdt leka, Ti 01.12.2009 06:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tiedän omiin tarpeisiini riittävästi, loput kokeillaan.
w201 2.5st ralliauto
w210 200CDI
w124 250touring diesel
EX:
500SEL
300SE nivalan jaoksen pojat risti Sheikiksi
w123 om602
w123 om 617a 7mm hx40 341hp
+monia muita
w201 2.5st ralliauto
w210 200CDI
w124 250touring diesel
EX:
500SEL
300SE nivalan jaoksen pojat risti Sheikiksi
w123 om602
w123 om 617a 7mm hx40 341hp
+monia muita
jep, odotellaan vaikka että se alavuden mies tulee selostamaan tarkemmin tästä jutusta, sillä oli ainakin kesällä toyotassa tälläinen 2 turbon systeemi kiinni...tdt leka kirjoitti:ööö joo, minä en ymmärrä mitään noista remmiahtimista mutta voiko kahella pakokaasu ahtimella tehä ton esipaine hommelin?ymmärsinkö oikein että iso ahdin lykkää pienemmän imureikään painetta?jos noin niin sittehän ei olis ongelmaa toteuttaa pakosarjaa ahtimelle?
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
kummankin ahtimen absoluuttinen paine kerrotaan keskenään niin saa imusarjan paineen.
eli jos joku ahtaa lp ahtimella 2.5 eli absoluuttista noin 3.5 ja halutaan ylipainetta se n5bar niin hp ahtimen pitää jaksaa tuottaa vain n0,7bar ylipainetta.
6/3,5= 1,7 absoluuttista.
jos seitsemän ja puol niin
8,5/3,5 = 2.42 absoluuttista. tämä vaati jo tietämystä toteuttaa.
eli jos joku ahtaa lp ahtimella 2.5 eli absoluuttista noin 3.5 ja halutaan ylipainetta se n5bar niin hp ahtimen pitää jaksaa tuottaa vain n0,7bar ylipainetta.
6/3,5= 1,7 absoluuttista.
jos seitsemän ja puol niin
8,5/3,5 = 2.42 absoluuttista. tämä vaati jo tietämystä toteuttaa.
juu, sitten on vielä ne ilmamäärät sekoittamassa tilannetta, että ei se tosiaan aivan niin yksinkertaista ole, kuin teoriassa...jolavi kirjoitti:kummankin ahtimen absoluuttinen paine kerrotaan keskenään niin saa imusarjan paineen.
eli jos joku ahtaa lp ahtimella 2.5 eli absoluuttista noin 3.5 ja halutaan ylipainetta se n5bar niin hp ahtimen pitää jaksaa tuottaa vain n0,7bar ylipainetta.
6/3,5= 1,7 absoluuttista.
jos seitsemän ja puol niin
8,5/3,5 = 2.42 absoluuttista. tämä vaati jo tietämystä toteuttaa.
periaate on kuitenkin se, että 2 ahtimella saa helposti jopa liikaa painetta aikaiseksi
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
tähän siis täytyy aivan perehtyä, ei vaan tuo matikka taho olla meitin alaa jos tuo etes matikkaa onjolavi kirjoitti:kummankin ahtimen absoluuttinen paine kerrotaan keskenään niin saa imusarjan paineen.
eli jos joku ahtaa lp ahtimella 2.5 eli absoluuttista noin 3.5 ja halutaan ylipainetta se n5bar niin hp ahtimen pitää jaksaa tuottaa vain n0,7bar ylipainetta.
6/3,5= 1,7 absoluuttista.
jos seitsemän ja puol niin
8,5/3,5 = 2.42 absoluuttista. tämä vaati jo tietämystä toteuttaa.
Tiedän omiin tarpeisiini riittävästi, loput kokeillaan.
w201 2.5st ralliauto
w210 200CDI
w124 250touring diesel
EX:
500SEL
300SE nivalan jaoksen pojat risti Sheikiksi
w123 om602
w123 om 617a 7mm hx40 341hp
+monia muita
w201 2.5st ralliauto
w210 200CDI
w124 250touring diesel
EX:
500SEL
300SE nivalan jaoksen pojat risti Sheikiksi
w123 om602
w123 om 617a 7mm hx40 341hp
+monia muita
mistä tuohon kannattas lähtä hakeen tietoa vai jaksasko joku täälä foorumilla opastaa?
Tiedän omiin tarpeisiini riittävästi, loput kokeillaan.
w201 2.5st ralliauto
w210 200CDI
w124 250touring diesel
EX:
500SEL
300SE nivalan jaoksen pojat risti Sheikiksi
w123 om602
w123 om 617a 7mm hx40 341hp
+monia muita
w201 2.5st ralliauto
w210 200CDI
w124 250touring diesel
EX:
500SEL
300SE nivalan jaoksen pojat risti Sheikiksi
w123 om602
w123 om 617a 7mm hx40 341hp
+monia muita
Eihän sarja-ahto riipu mitenkään sylinterimäärästä. Molemmat ahtimet ovat ns. itsestään, eivätkä periaatteessa tiedä toisistaan.
Yhteispaine lasketaan kertomalla painesuhteet (=ahtopaine +1) keskenään ja vähentämällä 1 (yksi).
Kompurakartat tulevat tutuiksi sovitettaessa ahtimia toisiinsa. Pikkuahdin (HP=high pressure) saa olla yllättävän pieni, koska pienestäkin reiästä menee ilmaa läpi, kun se on jo valmiiksi esipaineistettua. Isomman karttaa lukiessa kannattaa muistaa, että ilmamäärä ei lisäänny stagejen välillä, vain paine kasvaa. Kompurakarttoja tarkasteltaessa HP kartan laskut hieman vaikeutuvat, kun lämpötilat otetaan huomioon.
Omaan vitoseen olen valinnut ahtimiksi gt2259v (320cdi V6) ja gt3782v. Molemmat ohjataan sähköisesti. Tuo meken ahdin on aivan liian suuri, mikäli molemmat ahtimet olisivat mukana alakierroksilta (~2000rpm) asti ja sakkaisi, joten sähköohjauksella isompi liitetään mukaan vasta ~4000rpm eteenpäin (koska tuo mersun ahdin riittää yksinäänkin siihen asti (~350hv). Ideana vetoalue 1500-6000+rpm, 4.5bar ja ~450hv.
Yhteispaine lasketaan kertomalla painesuhteet (=ahtopaine +1) keskenään ja vähentämällä 1 (yksi).
Kompurakartat tulevat tutuiksi sovitettaessa ahtimia toisiinsa. Pikkuahdin (HP=high pressure) saa olla yllättävän pieni, koska pienestäkin reiästä menee ilmaa läpi, kun se on jo valmiiksi esipaineistettua. Isomman karttaa lukiessa kannattaa muistaa, että ilmamäärä ei lisäänny stagejen välillä, vain paine kasvaa. Kompurakarttoja tarkasteltaessa HP kartan laskut hieman vaikeutuvat, kun lämpötilat otetaan huomioon.
Omaan vitoseen olen valinnut ahtimiksi gt2259v (320cdi V6) ja gt3782v. Molemmat ohjataan sähköisesti. Tuo meken ahdin on aivan liian suuri, mikäli molemmat ahtimet olisivat mukana alakierroksilta (~2000rpm) asti ja sakkaisi, joten sähköohjauksella isompi liitetään mukaan vasta ~4000rpm eteenpäin (koska tuo mersun ahdin riittää yksinäänkin siihen asti (~350hv). Ideana vetoalue 1500-6000+rpm, 4.5bar ja ~450hv.
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 378
- Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
- Paikkakunta: Kangasala
- Viesti:
Jeh, ja niinkun Eemeli jo sanoi, niin eikös F1 autoja ahdettu jo 80-luvulla yli viidellä baarilla ja yhdellä ahtimella. Hieman kapeealanen tuollainen saattaa kyllä olla... Kiihdytyspeleihin ja pullereihin varmaan vallan ok.
Tossa sarja-ahdossa ideana on pitää molemmat ahtimet ns. sweet spoteissaan, mutta turhan monimutkainenhan tuo on jos yhdellä selviää.
Tossa sarja-ahdossa ideana on pitää molemmat ahtimet ns. sweet spoteissaan, mutta turhan monimutkainenhan tuo on jos yhdellä selviää.
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
pää asiallinen käyttötarkotus on penkkiin ja pihalle seisoon eli yksi isoki riittäs mutta voi olla että tulee joskus kiihyteltyäki ja toisaalta tuo olis mielenkiintonen kokeilla tuolla kahella ahtimella ja jos heräävyys ja tehoalue olis parempi noilla kahella niin kyllä taidan sillee tehä.mitä ahtimia kannattas kokeilla ja pitääkö kummasakaan ahtimesa olla mitään erikoisuuksia?miten pakosarja, kaikki putket nippuun ja sitte haarottaa turboille vai?pitäs tieten alakertaaki vahvistaa moottorista
Tiedän omiin tarpeisiini riittävästi, loput kokeillaan.
w201 2.5st ralliauto
w210 200CDI
w124 250touring diesel
EX:
500SEL
300SE nivalan jaoksen pojat risti Sheikiksi
w123 om602
w123 om 617a 7mm hx40 341hp
+monia muita
w201 2.5st ralliauto
w210 200CDI
w124 250touring diesel
EX:
500SEL
300SE nivalan jaoksen pojat risti Sheikiksi
w123 om602
w123 om 617a 7mm hx40 341hp
+monia muita
Sarjaan ahdettuna pakopuolella kaikki kaasut ensin pikkuturbolle josta sitten isommalle ja sen jälkeen pakoputkeen. Pikkuturbon rinnalle voi tapauksesta riippuen suunnitella ulkoista hukkaporttia millä osa kaasuista saadaan kovilla kierroksilla menemään sen ohi. Tämä siis jos sen oma portti ei riitä. Ahtopuolella putkitukset taas siten että putsarilta isolle turbolle, sen jälkeen mahdollisesti välijäähdyttimelle josta sitten pikkuturbolle, toiselle jäähylle ja koneeseen.
Turbojen mitoitus on sitten se jännempi juttu. Varsinkaan pikkuahdinta ei kannata ylimitoittaa mahdottomasti sillä pienikin piisaa yllättävän pitkälle tuossa. Esimerkiksi Cummins koneisiin laittavat perus tupliin vakion HX35 pikkuturboksi ja jonkun paria pykälää isomman isoksi. BW S300 ja S400 on toinen yleinen kombo. Pienemmässä 4bt (3.9l) koneessa käyttävät HX/HY35 ahtimia pikkuturbona tai vaihtoehtoisesti jopa vakio HX30:stakin.
Ahtimien mitoituksessa kannattaa todellakin tarkastella kompurakarttoja. Jos tehotavoite on vaikkapa 500hp kannattaa isoksi ahtimeksi valita sellainen mikä tuottaa vielä hyvällä hyötysuhteella ja kohtuullisella painesuhteella reilun 60 lbs/min ilmamäärän. Koneen todellisen VEn tietäminen auttaa tässä mitoituksessa huomattavasti. Pikkuahdin saa olla jonkin verran pienempi. Vaikkapa joku vakiosta aavistuksen isompi noin lähtökohtaisesti.
Hirveää hakemistahan tuo mitoitus kuitenkin on. Pari kirosanaa ja touhudollaria voi ku(u)lua ennen kun kokonaisuus on tyydyttävä.
Turbojen mitoitus on sitten se jännempi juttu. Varsinkaan pikkuahdinta ei kannata ylimitoittaa mahdottomasti sillä pienikin piisaa yllättävän pitkälle tuossa. Esimerkiksi Cummins koneisiin laittavat perus tupliin vakion HX35 pikkuturboksi ja jonkun paria pykälää isomman isoksi. BW S300 ja S400 on toinen yleinen kombo. Pienemmässä 4bt (3.9l) koneessa käyttävät HX/HY35 ahtimia pikkuturbona tai vaihtoehtoisesti jopa vakio HX30:stakin.
Ahtimien mitoituksessa kannattaa todellakin tarkastella kompurakarttoja. Jos tehotavoite on vaikkapa 500hp kannattaa isoksi ahtimeksi valita sellainen mikä tuottaa vielä hyvällä hyötysuhteella ja kohtuullisella painesuhteella reilun 60 lbs/min ilmamäärän. Koneen todellisen VEn tietäminen auttaa tässä mitoituksessa huomattavasti. Pikkuahdin saa olla jonkin verran pienempi. Vaikkapa joku vakiosta aavistuksen isompi noin lähtökohtaisesti.
Hirveää hakemistahan tuo mitoitus kuitenkin on. Pari kirosanaa ja touhudollaria voi ku(u)lua ennen kun kokonaisuus on tyydyttävä.
diipa daapa...
no niin nyt mie ymmärän
eikös se pienempi ahdin sitte ala ahistaan pakopuolta ja sitä myötä "rajottaan" suuren ahtopaineen hyötyä?vai korjaantuuko tuo sitte sillä hukkaportilla niin ettei haittaa?ja kumpaan turboon ny pitäs asettaa enempi ahtopainetta, pienempään?
eikös se pienempi ahdin sitte ala ahistaan pakopuolta ja sitä myötä "rajottaan" suuren ahtopaineen hyötyä?vai korjaantuuko tuo sitte sillä hukkaportilla niin ettei haittaa?ja kumpaan turboon ny pitäs asettaa enempi ahtopainetta, pienempään?
Tiedän omiin tarpeisiini riittävästi, loput kokeillaan.
w201 2.5st ralliauto
w210 200CDI
w124 250touring diesel
EX:
500SEL
300SE nivalan jaoksen pojat risti Sheikiksi
w123 om602
w123 om 617a 7mm hx40 341hp
+monia muita
w201 2.5st ralliauto
w210 200CDI
w124 250touring diesel
EX:
500SEL
300SE nivalan jaoksen pojat risti Sheikiksi
w123 om602
w123 om 617a 7mm hx40 341hp
+monia muita
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 8
- Liittynyt: La 13.11.2004 11:30