Kova pakkanen ja mersu on kuin jääkaappi??

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
heikkilau
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Su 21.11.2004 22:11
Paikkakunta: Helsinki

Kova pakkanen ja mersu on kuin jääkaappi??

Viesti Kirjoittaja heikkilau »

omistan w124 250D vuosimallia -90,mikä mahtaa olla vikana kun huomasin lähtiessäni ajamaan kun pakkasta oli noin -10 ettei tullut hyttiin lämmintä ilmaa ollenkaan mutta moottorinlämmöt nousivat noin 100asteeseen?jäähdytys nesteet on vaihdettu mutta ei auttanut asiaa..hyvät neuvot olisi nyt tarpeen!
W210 220cdi -00 automatic farmari
Avatar
aadolf
Mersumies
Mersumies
Viestit: 591
Liittynyt: To 22.03.2007 15:28
Paikkakunta: pohjois-savo kaavi

Viesti Kirjoittaja aadolf »

toden näköisesti lämmönsäätöventtiilit eli 'pässinmunat' jumissa :cry:
ovat siinä akkukotelon edessä. siihen tulee yksi vesiletku ja niistä lähtee molemmille lämppärikennoille letkut. varovasti kannet auki ja puhistelee ne 'mötikät'. pitäs rueta toimimaan :wink:
miksei
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 299
Liittynyt: To 11.08.2005 18:41
Paikkakunta: Kokemäki

Viesti Kirjoittaja miksei »

Tai kiertovesipumppu jumissa.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14031
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Hmm, moottorin lämpökin on reilusti yläkanttiin. Onko pakkasenkestävyys mitattu, eli toivottavasti jokin paikka ei ole jäässä eli tukossa ja neste ei pääse kiertämään?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
jusa82
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2229
Liittynyt: Ti 14.09.2004 21:50
Paikkakunta: Koski TL

Viesti Kirjoittaja jusa82 »

jos lämmöt on 100 niin täysin selvä asia että jokin vesiletkuista on jäässä.

Eli ei neste kierrä kunnolla, jäätyy, ja seuraavaksi kone keittää.

Tukos 100% jäähdyttimen ylä tahi alavesiletkussa.

Vaihdapa jäähdytysnesteet, seos 50 / 50.
203 cdi
123 200 d mr

+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua

w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

jusa82 kirjoitti:jos lämmöt on 100 niin täysin selvä asia että jokin vesiletkuista on jäässä.

Eli ei neste kierrä kunnolla, jäätyy, ja seuraavaksi kone keittää.

Tukos 100% jäähdyttimen ylä tahi alavesiletkussa.

Vaihdapa jäähdytysnesteet, seos 50 / 50.
Omakohtaisesta kokemuksesta myös annan 100% ääneni tälle vialle!
Tavallisesti taitaa jäätyä syylarin alaosa.Tai ei jäädy vaan tulee hyhmää täyteen joka ei kierrä.
Toisaalta jos pakkaskestävyys on hiukan laskenut pitäis se tyhjäkäynnillä ja paikallaan ollessa jotenkin lämpöä antaa ja mittarin neula laskea.
Avatar
vk00
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2093
Liittynyt: Pe 30.03.2007 18:05
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vk00 »

No mikä piru ku väykkä taas ei meinaa nostaa lämpöjä, varmaan reilu 30min saa ajaa että nousee sinne 80,helllkkarin kylmää kyytiä kun tossa pikkuvälin ajelee vaikka kaupoille
Merseedespents
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Termarin kun käyt veholta niin lähtee taas pelaamaan.
Mullakin olevinaan kunnossa mutta lämpö alle 80c niin korjaantu heti uudella
vehon mallilla ja entinen oli vain pari vuotta vanha tarvike.
Tosi nopeesti lämpee (bensa) :D
Avatar
Wulfride
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Su 26.07.2009 23:13
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Wulfride »

Minä taas ihmettelen että miten tuo diisseli lämpeneekin niin nopeasti. Tänään ulkolämpötila -12 astetta ja 1,6 kilometrin päässä on liikennevalot ja pakollinen pysäys. Siinä kohtaa kun koittaa sisäänpuhallusilman lämpötilaa niin se on hieman käden lämpötilaa lämpimämpää. Lämppärissä on auto off ja puhallus jalkatilaan nelosella. Hämmästyttävän nopeasti syntyy lämmintä ilmaa. Niin ja tässä mallissa ei ole sellaista sähkölämmintintä lämppärissä, se tulee vehon kaverin mukaan vasta 270 mallissa.
W212 E200 CDI automaatti
W203 C220 CDI automaatti
Eka eiku toka Mersu, mutta ei vika ellei kuolo korjaa
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14031
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

vk00 kirjoitti:No mikä piru ku väykkä taas ei meinaa nostaa lämpöjä, varmaan reilu 30min saa ajaa että nousee sinne 80,helllkkarin kylmää kyytiä kun tossa pikkuvälin ajelee vaikka kaupoille
Joo termostaatti uusiksi. Tosin tuo 290 taitaa olla niin energiapihi että se kabiini lämpiää todella hitaasti ilman lisälämmittimiä. Vai oliko se vaan CDI:n ongelma?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Timo L. kirjoitti:
vk00 kirjoitti:No mikä piru ku väykkä taas ei meinaa nostaa lämpöjä, varmaan reilu 30min saa ajaa että nousee sinne 80,helllkkarin kylmää kyytiä kun tossa pikkuvälin ajelee vaikka kaupoille
Joo termostaatti uusiksi. Tosin tuo 290 taitaa olla niin energiapihi että se kabiini lämpiää todella hitaasti ilman lisälämmittimiä. Vai oliko se vaan CDI:n ongelma?
Myös 290:n

290:kään ei lämpene normaaliin 80 asteeseen kovemmilla pakkasilla kuin webaston avustamana.
Tai sitten 10km moottoritie nopeuksilla. Edellyttäen että termostaatti pelaa moitteetta.
Alkuperäiseen kysymykseen...

Jos jäähdytysnesteiden pakkaskestävyys on varmasti tarpeeksi kova ja lämpöä ei sisälle saada edes kierroksilla on todennäköisesti moottorin vesipumpun siivet rikki.

Tähän viittaa myös moottorin lämpöjen nousu.

Mutta ensimmäisenä.. Tarkista nesteiden pakkaskestävyys.
Viimeksi muokannut Mika.T, Ma 14.12.2009 20:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Marko M
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1683
Liittynyt: Ti 18.03.2003 17:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Marko M »

Timo L. kirjoitti:
vk00 kirjoitti:No mikä piru ku väykkä taas ei meinaa nostaa lämpöjä, varmaan reilu 30min saa ajaa että nousee sinne 80,helllkkarin kylmää kyytiä kun tossa pikkuvälin ajelee vaikka kaupoille
Joo termostaatti uusiksi. Tosin tuo 290 taitaa olla niin energiapihi että se kabiini lämpiää todella hitaasti ilman lisälämmittimiä. Vai oliko se vaan CDI:n ongelma?
Jotenkin muistelisin että tuossa 290:ssä pitäisi myös olla vakiona ajon aikana käyvä webasto?
230 C 1978
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Marko M kirjoitti: Jotenkin muistelisin että tuossa 290:ssä pitäisi myös olla vakiona ajon aikana käyvä webasto?
On.
Jos sattuu toimimaan.
Vastaa Viestiin