124 sedani vetää oikealle

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
vesku!!
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: Ti 08.09.2009 00:15
Paikkakunta: iisalmi

124 sedani vetää oikealle

Viesti Kirjoittaja vesku!! »

mitä osaa alan uusimaan kun 124 sedani vetää oikealle aikalailla. ratista kun päästää irti on penkalla heti. jarruttaessa vänkäys vähenee. ja välillä kulkee hetken suoraankin :lol: todella rasittavaa tuollaisella ajaminen
mese78
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: Ti 19.01.2010 22:56
Paikkakunta: pohjois pohjanmaa

vänkäys

Viesti Kirjoittaja mese78 »

itelläni 124 sama ongelma.toivotaan et joku viisaampi tietää.
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Hankaako jarrut?
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
vesku!!
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: Ti 08.09.2009 00:15
Paikkakunta: iisalmi

Viesti Kirjoittaja vesku!! »

eipä nuo juuri.ihan lepposasti pyörii. vaihoin apusimpukan korjaussarjan. väheni ihan selvästi mutta menee vielä penkalle jos ratti unohtuu hyppysistä. vänkärin puolelta näkyy se malja iskarin yläpäästä olevan aika väsy. ja muutenkin näyttäisi että vänkärin puoli ois muutamia millejä alempana :? ja ohjausiskari oli aivan kabut.
Avatar
vimakuus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 217
Liittynyt: Ma 30.07.2007 09:41
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja vimakuus »

Korjaamolla mulle sanottiin, että kuuluu vetää vähäsen ojaan päin. Mä vaihdoin omasta apusimpukan korjaussarjan, ohjausvaimentimen ja käytin nelipyöräsuuntauksessa ja vetää edelleen pikkasen oikealle.
S300
300GD
E320
Unimog 411 110
vesku!!
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: Ti 08.09.2009 00:15
Paikkakunta: iisalmi

Viesti Kirjoittaja vesku!! »

just just. aika rasittavaa silti olla ohjaamassa jatkuvaan.
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5682
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

ei se kuulu vetää mihinkään päin iliman kääntämistä :wink:
vejä sitä ojan puoleista oloka akselia vähän eteen niin lakkaa vetämästä mettään päin :D noista nimikkeistä en oikein tiijä mutta aina se on onnistunut :wink:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
Timo999
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1017
Liittynyt: Pe 29.08.2003 15:01
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Timo999 »

vimakuus kirjoitti:Korjaamolla mulle sanottiin, että kuuluu vetää vähäsen ojaan päin.:roll: Mä vaihdoin omasta apusimpukan korjaussarjan, ohjausvaimentimen ja käytin nelipyöräsuuntauksessa ja vetää edelleen pikkasen oikealle.


Enpä noista tiedä kun on kokemusta vain 123:sta, mutta... Tuota en jaksa uskoa, että pitäis vetää ojan pohjalle.

Mutta yhtäkaikki tuollainen apusimpukallinen ohjaus on aika vanhanaikainen ja sen mukaan pitäisi ko. systeemin säätäjäkin olla "vanhan kansan mies".

Nuori pojan kolli ei ole tuollaisesta kuullutkaan ja osaa nippa nappa säätää aurauskulmat sallittuihin rajoihin. Jos 124:ssä on samanlainen ohjaus kuin 123:ssa niin etupyöriä pitäisi osata säätää kolmeen eri suuntaan samanaikaisesti. Se "robottihan" ei säädä mitään vaan antaa vain arvoja.
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
vesku!!
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: Ti 08.09.2009 00:15
Paikkakunta: iisalmi

Viesti Kirjoittaja vesku!! »

pitänee varmaan kulmat tarkastuttaa. kummasti olivat hakkapeliitan renkaatkin kuluneet yhdessä talvessa keskeltä miltei 4milliin. mutta eipä ne kulmat taida rengasta keskeltä syödä.paineet ennemminkin
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Olkatapin takakallistuma eli caster kuuluu olla vasemmalla 10 ja oikealla
11, tai muuten voi vetää oikealle.

Edit: Siis kuten Touhottaja neuvoi.
Viimeksi muokannut JarkkoN, Ke 14.04.2010 22:25. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
vesku!!
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: Ti 08.09.2009 00:15
Paikkakunta: iisalmi

Viesti Kirjoittaja vesku!! »

tyhmälle vähän selvemmin :lol:
Avatar
vimakuus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 217
Liittynyt: Ma 30.07.2007 09:41
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja vimakuus »

Timo999 kirjoitti:Tuota en jaksa uskoa, että pitäis vetää ojan pohjalle.
Eikö olekkin ihmeellisiä korjaajia täälläpäin, kun väittävät mitä sattuu :D
En osaa sanoa pitääkö vaiko eikö, mutta näin kerto ja vielä lisäs, että on hankala saada kokonaan pois.
S300
300GD
E320
Unimog 411 110
Avatar
AriK123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 911
Liittynyt: Ke 11.06.2003 17:30
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

vesku!! kirjoitti:pitänee varmaan kulmat tarkastuttaa. kummasti olivat hakkapeliitan renkaatkin kuluneet yhdessä talvessa keskeltä miltei 4milliin. mutta eipä ne kulmat taida rengasta keskeltä syödä.paineet ennemminkin
Mikä rengaskoko noissa talvirenkaissa on? Paljonko oli painetta?
508 D matkamersu -70
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

vimakuus kirjoitti:
Timo999 kirjoitti:Tuota en jaksa uskoa, että pitäis vetää ojan pohjalle.
Eikö olekkin ihmeellisiä korjaajia täälläpäin, kun väittävät mitä sattuu :D
En osaa sanoa pitääkö vaiko eikö, mutta näin kerto ja vielä lisäs, että on hankala saada kokonaan pois.
No, on sitä aika monta mersua, jotka toisaalta ei vetele mihinkään.

Miksihän se muuten on aina oikea, mihin nämä alkaa vetää?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Arto N
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 362
Liittynyt: Ti 01.06.2004 14:57
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Arto N »

Aku P kirjoitti:...

Miksihän se muuten on aina oikea, mihin nämä alkaa vetää?
No se olisikin jos mersut vetäisi vasemmalle :lol:
Muttamutta, tien kallistuksen mukaanhan nämä kulkee ja ainakin suomessa tiet kallistetaan keskiviivasta ojaan päin. Sen takiahan se casteri käännetään täällä noin niinkun aikaisemmin jo todettiin.
<-- Tämä projekti ensin
W124 250 TD -92
Ex w123 240 D -80
vesku!!
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: Ti 08.09.2009 00:15
Paikkakunta: iisalmi

Viesti Kirjoittaja vesku!! »

AriK123 kirjoitti:
vesku!! kirjoitti:pitänee varmaan kulmat tarkastuttaa. kummasti olivat hakkapeliitan renkaatkin kuluneet yhdessä talvessa keskeltä miltei 4milliin. mutta eipä ne kulmat taida rengasta keskeltä syödä.paineet ennemminkin
Mikä rengaskoko noissa talvirenkaissa on? Paljonko oli painetta?
185/65-15 eli vakiokoko. 2,4 baria näky olevan kun katsoin.
kuuno
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Ti 24.08.2004 18:23
Paikkakunta: kankaanpää

vetää oikealle

Viesti Kirjoittaja kuuno »

Mikäs mersun alustassa on niin erikoista ettei puoltoa saa pois? Muutaman satasen vanha corolla alkuperäsillä nivelillä ja puslilla ja menee kun juna suoraan eikä tartte koko ajan tyyrätä. Mersuun vaihdettu alustan palikat ja suuntailtu pajalla jos toisella eikä mee vieläkään suoraan.
Avatar
AriK123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 911
Liittynyt: Ke 11.06.2003 17:30
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

vesku!! kirjoitti:
AriK123 kirjoitti:
vesku!! kirjoitti:pitänee varmaan kulmat tarkastuttaa. kummasti olivat hakkapeliitan renkaatkin kuluneet yhdessä talvessa keskeltä miltei 4milliin. mutta eipä ne kulmat taida rengasta keskeltä syödä.paineet ennemminkin
Mikä rengaskoko noissa talvirenkaissa on? Paljonko oli painetta?
185/65-15 eli vakiokoko. 2,4 baria näky olevan kun katsoin.
Aivan, eli ihan vakiokoko. On minullakin ollut vähintään tuon verran paineita.
508 D matkamersu -70
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
Avatar
AriK123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 911
Liittynyt: Ke 11.06.2003 17:30
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Puoltaa muuten minullakin. Tuo caster-säätö ei näytä olevan yleisesti tiedossa, koska yleensä säätävät tasoihin molemmat puolet. :roll:
Onko siitä olemassa jotain virallista lappua, jota voisi näyttää? :D
508 D matkamersu -70
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5682
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

AriK123 kirjoitti:Puoltaa muuten minullakin. Tuo caster-säätö ei näytä olevan yleisesti tiedossa, koska yleensä säätävät tasoihin molemmat puolet. :roll:
Onko siitä olemassa jotain virallista lappua, jota voisi näyttää? :D
eihän siitä virallista ole mutta kokemusta kylläkin ja säätäjäthän säätää aina siihen minkä kirja näyttää, ei ole sitten vastuuta kun tarttee antaa säätöpöytäkirjakin asiakkaalle :D
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Ensimmäiseksi kannattaa tarkistaa alatukivarren kumit. Jos ne ovat finaalissa, niin vetelee. Samoin, jos suuntaus on viturallaan. Joka taas aiheutuu kumien kulumisesta.
Jankutan varmaan sadannen kerran:
Satalankku menee kuin kiskoilla, kun välyksen on pois ja säädöt kohdallaan.
Toisinpäin: Jos jossain väljää tai säädöt pielessä, niin vetelee.
Tie, renkaat jne. eivät juurikaan hetkauta kunnossa olevaa pirssiä. On se vaan niin varma kulkija.
Nimimerkillä 10 vuotta ajanut ja huoltanut kyseistä kärryä.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
vesku!!
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: Ti 08.09.2009 00:15
Paikkakunta: iisalmi

Viesti Kirjoittaja vesku!! »

AriK123 kirjoitti:
vesku!! kirjoitti:
AriK123 kirjoitti:
vesku!! kirjoitti:pitänee varmaan kulmat tarkastuttaa. kummasti olivat hakkapeliitan renkaatkin kuluneet yhdessä talvessa keskeltä miltei 4milliin. mutta eipä ne kulmat taida rengasta keskeltä syödä.paineet ennemminkin
Mikä rengaskoko noissa talvirenkaissa on? Paljonko oli painetta?
185/65-15 eli vakiokoko. 2,4 baria näky olevan kun katsoin.
Aivan, eli ihan vakiokoko. On minullakin ollut vähintään tuon verran paineita.
itse en ainakaan laita näitä yliarvostettuja hakkapeliittoja enää. onhan ne juu hyvät pitämään jäällä ja lumella mutta ei huvita joka talvi uutta sarjaa ostaa. pitäisi tuon hintaluokan rengas ja testivoittaja kestää kuitenkin ajoa. isäukko ajanut michelinin nastarenkailla 3 talvea ja pintaa vielä hyvin ensi talveksikin,nastatkin taitaa lähes kaikki olla tallessa. hakkapeliitta neloset oli kestävyydeltään ihan eri luokkaa kun tää vitonen
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Jos ajelet kesäisin talvikuviolla niin kyllä vetelee.
Itse sijoitin kunnon rengassarjaan niin muuttui käytös täysin.
Kannattaa myös kiinnittää huomiota tien kuntoon.
Ja kun käytät veholla kulmat eikä rengaspajalla niin voi kulkeakin suoraan.
Kuitenkin kaikki välykset pois alustasta ja kerralla niin ei tartte jatkuvasti ihmetellä kun vetelee.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
vesku!!
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: Ti 08.09.2009 00:15
Paikkakunta: iisalmi

Viesti Kirjoittaja vesku!! »

tällä hetkellä alla 225/40-18 nexenit edessä ja takana 235/40-18 linglonggit. käytös parani verrattuna hakkapeliittoihin,tosin apusimpukka laitettu välissä.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Minä en tuota Vehoa täällä kaakkoissuomessa kovin ylistäisi nm. yks rengaskerta piloille Vehosäätöjen jälkeen. Takana piti olla aurausta mutta olikin haritusta ja oikein reilusti. Kyllä sit seliteltiin sitä ja tätä. Tietty jossain merkkikorjaamossa voi olla oikein hyvätkin laitteet joilla saa kohdilleen.

Itte en tule viemään nelisuuntaukseen enää. Teen sen itte ja taatusti auraukset on kohdillaan eikä auto kulje kuin kärpikoira urosrakkien perässä vaan menee suoraan :lol: Kohtahan tuo edessä voi olla. Narinat sekä simpukan korjaussarja on hankittu ja pitää kattoa samalla muitakin paikkoja tuennassa. Jos muita joutuu vaihtelemaan niin sit sitä suuntaamaan pääsee.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

vesku!! kirjoitti:tällä hetkellä alla 225/40-18 nexenit edessä ja takana 235/40-18 linglonggit. käytös parani verrattuna hakkapeliittoihin,tosin apusimpukka laitettu välissä.
Onkos takakelkan etumaiset puslat vaihdettu?
Vaikka olis ehjät niin voi keskitys olla ihan mitä sattuu keskiputkella.Itselleni kun vaihdoin niin entiset oli ehjät mutta ajettavuudessa oli iso ero.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

AriK123 kirjoitti:Puoltaa muuten minullakin. Tuo caster-säätö ei näytä olevan yleisesti tiedossa, koska yleensä säätävät tasoihin molemmat puolet. :roll:
Onko siitä olemassa jotain virallista lappua, jota voisi näyttää? :D
On tuo ihan tehtaan ohje. Minulla on saksaksi, mutta Vehosta saanee
suomeksi. Vaan kyllä ne säätävät korjaamoilla niin kuin pyydetään.
Taulukoissa voi olla samat arvot molemmin puolin, mutta tarkennuksena
kehotetaan säätämään juuri 10 ja 11 astetta, jos puoltaa oikealle.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Iskari sökö
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
vesku!!
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: Ti 08.09.2009 00:15
Paikkakunta: iisalmi

Viesti Kirjoittaja vesku!! »

iskarit ehjät. eilen huomasin että välillä menee ihan suoraan. ohjausiskari ainakin on rikki ja oikean puolen iskarin yläpään se kumimalja on vaihtokunnossa.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17270
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

tällä hetkellä alla 225/40-18 nexenit edessä ja takana 235/40-18 linglonggit.
Jos ajettavuus on tärkeää niin alle 205/55/16" rengastus (tai vakiokoko) ja alustan korkeuden säätö niin että se on vakiosta parisen senttiä matalampi.

Nivelistö kuntoon.
Se homma hoituu niin että viedään auto mersut osaavalle korjaamolle joka tutkii alustan, sitten vaihdetaan osia tarpeen mukaan.
Ei niin että itse väännellään renkaasta ja todetaan että "Eioo välyksiä".
Katsastuksen läpäiseminen ei myöskään tuo varmuutta siitä että alusta olisi kunnossa.

Lopuksi nelipyöräsuuntaus.
Vastaa Viestiin