Vinkki: magneetteja öljypohjaan

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
mika4matic
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 147
Liittynyt: Ma 12.04.2010 22:12
Paikkakunta: Espoo

Vinkki: magneetteja öljypohjaan

Viesti Kirjoittaja mika4matic »

Jokin aika sitten tuli vaihdettua faijan Pajeron automaattilaatikkoon öljyt ja suojatin. Kun öljypohja oli irroitettuna, löytyi öljypohjasta pari isoa metallin palasta "metallitahnan" peittämänä. Ihmettelyn jälkeen tuli todettua, että ne ovat magneetteja jotka ovat keränneet metallipölyä öljyn seasta.

Hyvä idea totesin. Laiton myös oman mersun automaattilaatikon öljypohjaan (sisäpuolelle) myös muutaman magneetin öljyn ja suodattimen vaihdon yhteydessä. Lisäksi tuli laitettua myös moottorin öljyproppuun ja öljynsuodattimen kylkeen muutama magneetti öljyn vaihdon yhteydesssä.

Täytyy seuraavan kerran öljyjä vaihdellessa katsoa miten paljon tavaraa on jäänyt magneetteihin kiinni.
Avatar
Jani426
Mersumies
Mersumies
Viestit: 739
Liittynyt: Su 03.02.2008 10:09
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Jani426 »

.
Ainakin tossa C:ssä on vaihteistossa magneetti öljyproppu, kuva ennen ja jälkeen, eli ihan viisas ratkaisu.
Kuva
r129 SL320 , w202 C180 Elegance , w204 C200 CDI Avantgarde

Ex list : R107 380SL , A124 E 200 Cabriolet , w126 300 SE , w202 C280 Sport , w203 C200 Kompressor , w208 CLK 200 Elegance , w208 CLK200 Sport , w208 CLK 230 Komp. Elegance ,w211 E220 CDI , C215 CL 500

Myynnissä sekalaista osaa w126, w202, w210, r129, ym. ....
Avatar
pekkali
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 255
Liittynyt: La 10.05.2003 22:29
Paikkakunta: Nurmijärvi

Essä vakiona

Viesti Kirjoittaja pekkali »

Jos haluat ostaa laatikkoon n. 5x5 cm levymäisen magneetin, alkuperäisen varaosanumero on 169 371 00 03

On vakiona ainakin tuoreemmissa 722.6 askeissa öljypohjan pohjalla sisäpuolella.
E 320T cdi -04
E 300 TD -94
250 TD -83
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Mitenkäs tuommosen virittelisi vanhempaan mersuun missä ei ole magneettia? Eli tommonen levymäinen magneetti öljypohjalle sisäpuolelle vai?
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

noissa w124 ja w201 manuaaliaskeissa tommonen taitaa olla ihan vakiona. hyvä systeemi.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4637
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Ovatko proput keskenään yhteensopivalla kierteellä uudemmassa magneetillisessa ja vanhassa?
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Mikä kierre tommosessa magneettipropussa o, pystärissä on 14 ja 12mm proppua, jos sopis vaikka ristiin.?
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
mika4matic
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 147
Liittynyt: Ma 12.04.2010 22:12
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja mika4matic »

Aapo.T kirjoitti:Mitenkäs tuommosen virittelisi vanhempaan mersuun missä ei ole magneettia? Eli tommonen levymäinen magneetti öljypohjalle sisäpuolelle vai?
Automaattivaihteistossa tulee otettua öljypohja pois aina suodattimen vaihdon yhteydessä, niin luonnollinen paikka magneetille on öljypohjan sisäpuolella jossa se voidaan puhdistaa.

Asennuksessa ei ole mitään ihmeellistä. Magneettihan tarttuu teräksiseen öljypohjaan ja pysyy paikkalla siinä mihin sen "pudottaa".

Moottorissa ei öljypohjaa tule kovin usein otettua pois joten luonnollinen paikka on öljyproppu, joka voidaan helposti puhdistaa puhdistaa öljynvaihdon yhteydessä.

Asennuksessa öljyproppuukaan ei ole mitään ihmeellistä, magneetti kiinnittyy teräksiseen proppuu "itsestään", eikä mitään liimauksia tms. tarvita.

En tiedä mitä tuo mersun alkuperäinen magneetti maksaa, mutta magneettihan voi olla mikä tahansa magneetti. Vaikka jääkaappimagneetti. Öljyproppuun tietysti tarvitsee sopivan kokoisen, joka mahtuu propun reiästä sisälle.

Itse suosittelisin käyttämään neodyymimagneettia, joka voi nostaa jopa yli tuhat kertaa oman massansa.

Kuva
Näitä magneetteja toimittaa esimerkiksi Bebek Electronic tai Webcraft GmbH.
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Mulla on tommosia parimilliä kooltaan oleva erikoisvahva magneetteja, niitä on noissa mun leluautoissa, on jotain neodyymiä, jos laittaisin semmoisen vain proppuun, sehän pysyisi siinä itsekseen.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Tavallinen magneetti voi menettää magneettisuutensa jo noin 80 asteessa.
Saatavana on supermagneetteja, jotka kestävät 120 astetta.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Vastaa Viestiin