Mikähän on Väyrysessä kun 60-70km/h nopeudessa tuntuu ratissa pientä tärinää, ehkä jopa matalaa jurinaa??
Pari seikkaa:
-Talvirenkaiden vaihdolla ei mitään vaikutusta, molemmilla samanlainen.
-Automaatin kun heittää vapaalle, ei silläkään mitään vaikutusta.
-Ilmenee tarkalleen vain tuossa 60-70 välissä.
Olisko tuolla kardaanissa/vetopuolella tuo häikkä?
Pyöränlaakerivika ilmeisesti täristäis koko ajan?
Tuskin automaattilaatikkokaan vikana?
Jurinaa ja tärinää!
Jurinaa ja tärinää!
W210 E200-99 Classic ...kyllä sille bensa maistuu... :)
Veikee peli
Olen kahden vuoden aikana vaihtanut osia melko listallisen. Voimansiirto on varmasti ok, kardaani tasapainotettu kahdesti, samoin puslat ja renkaat varmistettu. Pyöränkulmat ja moottorinkumit varmasti ok.
Nyt huomattiin kaverin kanssa seuraava vaihe, kun pohdimme etupyörien laakeroinnin mahdollista ääntä ja päädyimme seuraavaan:
Olka-akselien ja sisempien pyöränlaakerien välys ei enää anna mahdollisuutta kiristää laakeria sellaiseen kireyteen, että kaikki välykset katoavat, vaan sisemmän laakerin sisäkooli jää hieman väljäksi akselin ympärille ja pyörivästä liikkeestä syntyvä voima saa jurinan aikaiseksi. Sisempi laakeri ei siis ole jeti, vaikka se olisi uusi ja kireys oikea, koska akseli on saanut joskus siipeensä sisäkoolin pyörähtäessä akselin ympärillä, tai akselia on paperilla hiottu liikaa sisäkoolin oltua tiukka!?
Diagnoosi tehtiin seuraavasti:
Kun regasta kokeillaan ilmassa käsin heiluttaen, ei välystä tunnu lainkaan ja jäädään uskoon, että nyt napa on oikeassa momentissa. Mutta kun laitan kaksi sopivaa rautaa vanteen ylä- ja alareijistä vanteen sisäpintaa vasten ja puristan raudan päät kourani väliin, syntyy visu ja voimaa antava väännin, jolla heilutettaessa kuuluu välys selvääkin selvemmin navasta. Jos sama liike tehdään raudoilla vaaka-asennossa, välystä ei tunnu. Akseli on siis soikea!
Kun auton (W210 290 TD farmari) etupään paino lasketaan laakereille, saa laakeri n. 500 kg:n painon päälleen ja kun autolla ajetaan sopivaa nopeutta, vastakkain kohtaavat voimat synnyttävät selvästi kuuluvan jurrakan. Raskas keula, sopiva nopeus, tienpinnan epätasaisuus, tai tasaisuus pyörän(kumin) heittäessä, sekä sisälaakerin ja akselin hienoinen välys kantautuu hiljaisen auton ohjaamoon voimakkaana jurinana. Jurina on sitä kovempi ja ilmenee herkemmin, mitä kylmempi on sää. Pakkasella jurina katoaa vasta useiden kymmenien kilometrien ajon jälkeen siksi, että laakeri lämpiää hitaasti ja välys pienenee hitaammin, tai ei häviä tulipalopakkasella lainkaan. Nyt kun on hellettä, jurina on lähes olematon.
Ainoa jurppiva voima on se, että uudet akselit syövät pörssiäni n. 700 euroa ja sittenkin on odotettavissa, että em. kuvaus ei pidäkään kaikilta osin paikkaansa. Sitä jään miettimään ja palaan tähän aiheeseen, kun olen mahdollisesti tuulettanut pörssini ja saanut poistumaan tai saanut jäämään tutun, mutta ärsyttävän jurrakan, joka pahimmillaan on 90-95 km/h ajettaessa!!! Jos se tulee jollakin Mersulla samanlaisena, mutta eri nopeusalueella, voi sen syynä olla erilainen välys, tai erikokoiset renkaat. Minä käytän 205/65-15 kokoa.
Nyt huomattiin kaverin kanssa seuraava vaihe, kun pohdimme etupyörien laakeroinnin mahdollista ääntä ja päädyimme seuraavaan:
Olka-akselien ja sisempien pyöränlaakerien välys ei enää anna mahdollisuutta kiristää laakeria sellaiseen kireyteen, että kaikki välykset katoavat, vaan sisemmän laakerin sisäkooli jää hieman väljäksi akselin ympärille ja pyörivästä liikkeestä syntyvä voima saa jurinan aikaiseksi. Sisempi laakeri ei siis ole jeti, vaikka se olisi uusi ja kireys oikea, koska akseli on saanut joskus siipeensä sisäkoolin pyörähtäessä akselin ympärillä, tai akselia on paperilla hiottu liikaa sisäkoolin oltua tiukka!?
Diagnoosi tehtiin seuraavasti:
Kun regasta kokeillaan ilmassa käsin heiluttaen, ei välystä tunnu lainkaan ja jäädään uskoon, että nyt napa on oikeassa momentissa. Mutta kun laitan kaksi sopivaa rautaa vanteen ylä- ja alareijistä vanteen sisäpintaa vasten ja puristan raudan päät kourani väliin, syntyy visu ja voimaa antava väännin, jolla heilutettaessa kuuluu välys selvääkin selvemmin navasta. Jos sama liike tehdään raudoilla vaaka-asennossa, välystä ei tunnu. Akseli on siis soikea!
Kun auton (W210 290 TD farmari) etupään paino lasketaan laakereille, saa laakeri n. 500 kg:n painon päälleen ja kun autolla ajetaan sopivaa nopeutta, vastakkain kohtaavat voimat synnyttävät selvästi kuuluvan jurrakan. Raskas keula, sopiva nopeus, tienpinnan epätasaisuus, tai tasaisuus pyörän(kumin) heittäessä, sekä sisälaakerin ja akselin hienoinen välys kantautuu hiljaisen auton ohjaamoon voimakkaana jurinana. Jurina on sitä kovempi ja ilmenee herkemmin, mitä kylmempi on sää. Pakkasella jurina katoaa vasta useiden kymmenien kilometrien ajon jälkeen siksi, että laakeri lämpiää hitaasti ja välys pienenee hitaammin, tai ei häviä tulipalopakkasella lainkaan. Nyt kun on hellettä, jurina on lähes olematon.
Ainoa jurppiva voima on se, että uudet akselit syövät pörssiäni n. 700 euroa ja sittenkin on odotettavissa, että em. kuvaus ei pidäkään kaikilta osin paikkaansa. Sitä jään miettimään ja palaan tähän aiheeseen, kun olen mahdollisesti tuulettanut pörssini ja saanut poistumaan tai saanut jäämään tutun, mutta ärsyttävän jurrakan, joka pahimmillaan on 90-95 km/h ajettaessa!!! Jos se tulee jollakin Mersulla samanlaisena, mutta eri nopeusalueella, voi sen syynä olla erilainen välys, tai erikokoiset renkaat. Minä käytän 205/65-15 kokoa.