Sitkeä tärinä 110 km/h

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Sitkeä tärinä 110 km/h

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

On tuollainen vaiva, että Väykkä pitää pientä, mutta havaittavaa, joten siis ärsyttävää tärinää mittarin mukaa tuolla vauhdilla. Toki hieman molemmin puolin myös. Mutta alta 100 ja yli 120 ei tuota esiinny. Joskus tosin voi havaita "jotain", mutta käytännössä nyt ei.

Vanteita on 5 sarjaa ollu tässä "testaillessa". Pakasta vedettyjä uusiakin yksi satsi. Renkaita tässä 180 000 km muutamat joo. Soikeita vanteita on löydetty 2-sarjaa, jotka on nyt alumiiniromuna.

Mutta siis. Jotain muuta on vialla kun pelkästään vanteet ja renkaat. Koska aina vaan tuo tärinä on, vaikka uudella vanne/rengassarjalla lähestyy olematonta. Mutta on kuitenkin.

Laittamalla enempi rengaspainetta pahenee. Eli pienellä paineella, uudella renkaalla on apaut huomaamaton. Vanha rengas, isolla paineella, niin ei kehtaa ajaa enää...

Mikä vois olla? Joku laakeri saanu hittiä? Voisko olla joku pyörännapa epätasapainossa? Ääntä ei pidä mikään. Jarrut ei täristä. Isoa vikaa ei voi olla. Katsastuksessa ei mitään havaintoo. Palikoita alustaan on vaihdettu "pari kierrosta" ajan mittaan, samoin raidetangon päät. Suunnattu on, mutta vuosia sitte. Renkaat kuluu tasasesti. Joskus oli aivan paskat vanteet ja pultit löystyivät, jolloin kolisi aika lailla. Oisko sillon rikkonu jotain...

Tuo nopeus 110 (mittarissa, eli todellinen n. 104) on mystinen. Miksi juuri silloin? Kun ajaa motarilla tasan 130 km/h, eli todellinen nopeus 123, niin on täysin tasanen. Aivan täysin... Eli mitään isoa ei voi (kait) olla rikki...

Pitäskö ekana viedä suuntaukseen, vaikka renkaat kuluukin tasaseen?
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Avatar
oilhand
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Su 11.01.2004 08:09
Paikkakunta: ruovesi

Viesti Kirjoittaja oilhand »

missä tärinä tuntuu, ratissa vai koko autossa. kardaani?
exät...w115,123,124,126,140,201,202,204,210,211,221,213
Mersu se olla pitää vaikka helpommalla pääsis monen muun kans :)
nyt w213 220d 4matic 2018
jmo2204
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 492
Liittynyt: To 23.11.2006 21:59
Paikkakunta: pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja jmo2204 »

perän kiinnitys onko kumin kuinka murusina
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

oilhand kirjoitti:missä tärinä tuntuu, ratissa vai koko autossa. kardaani?
Koko autossa tuntuu. Ratissa ei niinkään...

Repsikan penkin selkänoja tärisee, tämä ehkä selkein oire...
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

jmo2204 kirjoitti:perän kiinnitys onko kumin kuinka murusina
Joskus huomaa kiihdyttäessä motarin rampissa pientä tärinää takaa. Voisko olla sitten kardaani / perä -osastolla tämän lähde? Mutta nämä nyt on siinä vauhdissa, kun tuo tärinä muutenkin, että vaikea oikeen uskoa totakaan...

Ja jos ajaa vakionopeussäätö päällä 110, niin tärinää, tärinää. Ja vaikka sitte ajaa ilman tuota, kokeillen kaasua lisäten vähennellen, tuolla nopeusalueella, niin tärinää, tärinää. Joteskin ei oikeen tunnu tulevan kardaanista/perästä. Luulis tärinän muuttuvan kun kaasua lisää, tai vähentää...

Pitäskö kokeilla heittää loota vapaalle vauhdissa? Saisko sillä havaintoo? (siis muutakin kun lootan rikkumisen... :shock: )

Kilsoja nyt 340 000 km. Mitähän näillä main olis odotettavissa???
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Onko näissä uudemmissa rättiniveltä?
Jos on niin kannattaa kattoo onko ne kunnossa.

Vedättäessä jos tuntuu jykällystä/tärinää niin sit on vetopuolella vikaa mun mielestä.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
SK
Mersumies
Mersumies
Viestit: 535
Liittynyt: Ti 25.11.2003 18:59
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja SK »

Mullakin tuli toi rättinivel ekana mieleen...jos noissa vaan on. kaikkea ei voi muistaa :roll:
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

Heitetääs tämmönen ku jarrulevyt. Itsellä oli KL:stä hommatut etujarrulevyt, jotka sitten noin puolen vuoden päästä rupes aiheuttaan tärinäoireita. Oli uudet levyt menny niin kieroiksi, että yli 80 km/h vauhdissa aiheutti tärinää ja se vasta kaameaa olikin kun jarrutti yli 80km/h vauhdissa kovasti, tuntui että auto rykii itsensä metsähallituksen puolelle tai vähintään siltä että ajais mukulakivikadulla 100 km/h. Kokeileppa vaikka 120 km/h:sta jarrutella ja tunnustele miltä se tuntuu.

Ainoa selitys tuossa oli, että uudet jarrulevyt oli jotenkin vialliset tai sitten olin kaahannut hirveästi ja jarrutellut ja sen jälkeen ajanut lätäkköön kuumilla levyillä... Anyway, kaikki tärinät poistui etulevyt uusimalla. Ei oikein heti uskonut, että niin uusista levyistä olis johtunut, mutta johtui kuitenkin. Alle 80 km/h vauhdissa ei huomannut YHTÄÄN tärinää, mutta heti kun meni yli 80 km/h:n niin pahalta tuntui.

Meillä työpaikallakin pomo pääs vittuilemaan että eikö Mersu kestä, kun tuolloin kyydissä oli ja täristelin vaan menemään... Onneksi sai maistaa kuin tilauksesta omaa lääkettään kun 50 tkm ajetusta jaappanin ihmeestä meni kans levyt vaihtoon kun ongelma oli "eri suunnassa" eli nyki helvetisti auton menosuunnassa kun jarrutti ja varsinkin pysähtyminen automaattivaihteisella autolla oli tuskaa kun jarrut tarttui ositellen.
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

Itellä jurinat loppui kun takalevyt vaihdoin. Tosin vanhempaa kalustoa kyseessä. Kulkee kuin juna nyt uusilla levyillä 8)
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
juha79
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: La 29.07.2006 09:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sitkeä tärinä 110 km/h

Viesti Kirjoittaja juha79 »

Itselläni "tärisee" noin 130kmh tasaisessa vauhdissa (mittarin mukaan). Oikeastaan mikään kohta autosta ei tärise, mutta kuuluu sellainen matala värinä-ääni, jonka voisi kuvitella johtuvan jostain tärinästä. Kuskiin asti värinät eivät tule, eli mitään tärinää ei tunne penkissä eikä ratissa.

Ääni katoaa, kun kaasua nostaa tai painaa lisää, mutta tulee takaisin kun vauhti säätyy taas tuohon 130kmh kohdalle. Muussa nopeudessa ääntä ei kuulu.

Muistaakseni kardaanin kunto on tarkistettu eikä siinä ollut mitään moitittavaa. Pyörien laakerit tietysti voisivat olla syynä. Vaihteisto kävi rempassa juuri ja siitä vaihdettiin mm. laakereita. En ole vielä päässyt sytytysongelmien vuoksi kokeilemaan ongelmaa uudelleen, mutta toivottavasti on kadonnut. Muita syitä en ole keksinyt...
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

Kiitokset vinkeistä.

Ite olen nyt sillä kannalla, että ei vaikuttais kardaanilta. Ei kiihdytellessä kyllä täristä.

Se on tuo tietty nopeus 100-120 km/h. Noilla main täristää. Kiihdytti sitten tai hidasti tai vakionopeudella. Ihme kyllä sitten 130 km/h (mittarin mukaan) täysin tasanen. Repsikan penkillä esim. kun pitää takkia yms. kamaa, niin vispaa ja kahisee noilla tärinä -vauhdeilla. Samoin selkänoja väpättää. Kädellä kun koittaa, niin huomaa selvästi. Tuntuu myös hieman rattiin ja kaikkialla muutenkin. Kyllä toi renkaitten taajuudella tuntuis olevan...

Pientä tärinää on myös jarruttaessa. Jokin hämminki pyörännavoissa sopis kyllä kuvaan.

Täytyy viedä Vänttiselle hoitoon...

Täytyy myös vielä tsekkailla parilla eri sarjalla renkaita, että miten tämä nyt tarkkaan ottaen on. Eri rengaspaineita pitää kans testailla. Olen huomannut, että mitä enempi laittaa painetta, niin sitä pahempi tärinä. Pitää kokeilla rengas kerrallaan, löytyiskö erityisen täristävää...
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Nafta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Su 14.01.2007 09:45
Paikkakunta: Porajärvi
Viesti:

Lueppa tuo veikkaukseni

Viesti Kirjoittaja Nafta »

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... highlight=

Minä olen vaihtanut rautaa, kumia ja kumia ja rautaa. Testannut renkaita, valsseja ja tasapainotuttanut kardaanin kahdesti kahden vuoden aikana. Kahdessa eri liikkeessä. Kardaanin vaurio kuuluu ja tuntuu kaikissa nopeuksissa, siitä on kokemusta.

Kuten kirjoituksessani epäilen, syy taitaa sittenkin löytyä olka-akseleista. Navan akseli on soikea. Sisäkooli antaa perään, koska sisempi laakeri ei kiristy oikeaan kireyteen. Niin minä uskon, mutta vasta, kun olen investoinut uusiin akseleihin.

Onkohan MB alimitoittanut etupyörän laakerit, jotka pilaavat myös akselit vai ovatko "Motonet" laakerit pilanneet akselit?
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

No nyt vasta mielenkiintoinen havainto.

Pudotin kaikkien renkaitten paineen 2 kiloon aiemmasta 2,3 kilosta. Sitä aiemmin oli edessä 2,4 ja takana 2.7.

TÄRINÄT HÄIPY ! Jota epäilinkin jo, että rengaspaineen lasku pienentää tärinää...

Aavistuksenomainen "vippaus" jäi repsikan penkin selkänojaan, mutta muutoin ei käytännössä mitään huomaa. Ja vippauskin vaan "pahimmassa" 110 km/h vauhdissa. Isommissa ja pienemmissä ei mitään.

Nyt aletaan selvästi lähestyä syytä tähän. Seuraavaksi kokeillaan rengas kerrallaan 2,7 kiloo ja katellaas, mistä tää oikeen tulee. Ja jos oikeen koville ottaa, niin parilla eri rengassarjalla...

Vaikee uskoo, että kardaani tai vetari vois noin käyttäytyä. Mutta mitään ei vielä suljeta pois... :shock:
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

Pyöränlaakeri tai vetonivel tuon aiheuttaa, ja voi tosiaan löytyä rengaspaineita vaihtelemalla yksi pyörä kerrallaan tai akseli kerrallaan.
Mä hain yhdestä autosta samantapaista vikaa muutama vuosi sitten, mutta ei sitä varsinaista syytä koskaan löytynyt, kun uutta omistajaa ilmiö ei häirinnyt...
Rekaassa ku on vähemmän painetta niin se on pehmeämpi ja silloin se pystyy absoboimaan paremmin sekä tien pinnasta että autosta itsestään tulevia tärinöitä ja nykäyksiä.

Vaikuttaako ilmiöön miten paljon autossa on kuormaa?
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

Aappuva, ei sittenkään tule selkoa tärinöistä. Yleisesti ottaen rengaspaineen lasku vähentää vapinoita, muttei poista kokonaan. Selkoa ei saa, mistä tulee. Syitä on ilmeisimmin useita.

Nyt on pakko alkaa tutkiin tosissaan tätä...

Pitää laittaa alle talvella ostamani uudet vanteet ja (silloin) uudet kitkarenkaat. Niillä testailua seuraavaksi, jos vippaa, niin rengasliikkeeseen painotukseen ja sen jälkeen katotaan missä mennään...

Jos jollakulla on todistettavasti täysin tärinättömät vanteet/renkaat Väykyssä alla olleina, niin olisin kiitollinen mahdollisuudesta testata/ostaa sellaiset. Haluaisin ostaa AMG -style, 5 -puolaiset vanteet 16 tai 17 tuumaa. Jos tuollaiset jollain on, niin vastausta vaan tähän / yv:tä.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Avatar
Noname
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 372
Liittynyt: Ke 21.02.2007 20:49
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Noname »

Vähän samanlaisen ongelman kanssa painin itsekkin vielä pari viikkoa sitten. Kesärenkaat täristi omituisesti ja vapinaa esiintyi juuri 110 - 120 nopeuksissa oikein hermojaraastavasti.

Renkaat kului aivan normaalisti ja toden totta paineiden pudottaminen 2,7 -> 2,3 bar vähän helpotti ja ajettavuus parani. Eikös paineiden laskeminen aiheuta sen että rengas on pehmeämpi ja kompensoi tutinaa toimien "iskuvaimentimena" ?

Syyllinen oli tarvikevanteiden liian iso (=väljä) keskireikä, joka ei asettunut napaan tiukasti. Nyt alla alkuperäiset MB peltivanteet ja normaalit 205 kumit ja ei täristä yhtään ja erittäin hyvä ajaa.

Tarkastappa vanteet uudelleen ja vertaa niitä oman autosi napoihin. Renkaat voi olla hyvin tasapainossa mutta jo pienikin klappi navassa aiheuttaa suuren epätasapainon, joka ei luonnollisesti rengasliikkeen tasapainotuskoneessa näy.

Joskus uudetkin halpis alumiinivanteet voi olla soikeat ja menevät helposti soikeiksi jos ajat liian kovaa korotettuun suojatiehen. Esimerkkejä on nähty tässä lähiaikoina parit.

Osta alkuperäiset tai muut laatuvanteet niin olet ainakin kovalla pohjalla ja muista että vaikka alkuperäinen osa maksaa paljon niin sen voit myydä aina pois hyvällä hinnalla käytettynäkin joten hintaero ei olekkaan oikeasti niin mahdoton.
Maailmassa on kahdenlaisia autoja. On uusia Mersuja ja käytettyjä Mersuja. =D
Nyt ajossa: MB W211 E270 cdi Elegance `04
ex. MB W202 C280 Ésprit ´95 Imperial Red.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Minä veikkaisin vahvasti tuohon napa puoleen.Jos sulla on kerran löystynyt pultit edessä niin se on voinut syödä keskitystä.
Tsapainoittaminenkin onnistuu niin että pyörä on paikoillaan autossa ja alla ollessaan tasapainoitetaan.
Pitää vaan löytää sellainen rengas mesta,kuorma-autoille tehdään enemmäm tällaisia tasapainoituksia,esim.lukkovanteet.

Toinen vaihtoehto että kardaanin kumi tai kiinnitys pääsee tuossa nopeudessa hieman antamann periksi ja alkaa liikkumaan.Kumi antaa rengasmaista liikettä koska sen pieni tasapainoitus heitto alkaa saada voimaa ja etsittyä kumista tai kiinnikkeistä löysää.
Yhdellä tutulla lastutuksen jälkeen ennenkuin tukilaakeri paketti repes kokonaan irti oli samantapaista mutta lyhyt aikaista värinää.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

Napa -asia tämä on. Nyt taitaa olla ihan varma. :shock:

Laitoin alle viime talvena vannetukusta ostetut "originaali" -vanteet (ei varmana ole, kun maksoi jotain 60 Eur / kpl), joissa Michelin kitkat. Laitoin alle ja painetta renkaisiin 2,2 kiloo. Putsailin kaikki vanteen sisäpuolelle kertyneet kurat poijes. Yksi paino oli melkein irti, liimailin sen paremmin kiinni.

HEH :D Ei mitään havaittavaa tärinää missään vauhdissa. :D

Eli tämä koko homma on ilmeisesti nyt seuraavanlainen: Mulla on ollut monta sarjaa sopimattomia, tai kieroja vanteita. Sitten vielä nekin ainoot sopivat on kuraantunu talvella heti niin pahaan kuntoon, että täristäneet nekin oikeestaan koko aika.

Eli erilaisten yhteensattumien summa vanteitten ja renkaitten kanssa on johtanut epäilyyn, että autossa on jotain vikaa. Kun "on alla mitä vaan, niin aina tärisee".

Nyt täytyy toimia niin, että kaupasta uutta vannetta alle. Nykysistä ajelen kumit sileeksi ennen romikselle heittoa... Tai ehkä noille löytyy jotain käyttöä, verkon painona esim. aika hyvä. Ei ruostu. Ehkä mökillä vois löytyä käyttökohdetta. Grillikatoksen jalustaksi tai jotain...

Ajattelin, että vois esim. putkiteippiä vetää navan ympärille, jos sais keskittään hieman väljänkin vanteen paremmin. Sais sen verran toimiin, että kehtais ajella kumit loppuun... Pitääpi testailla.

Kiitokset vaan kommenteista kaikille. Taas kerran oli apua...
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

Kyllä siinä keskireiässä täytyy olla aika paljon väljää, jos se aiheuttaa tuon tärinän... Yleensä pyöränpulttien/mutterien kartiot riittää keskittämään vanteen napaan. :shock:

Paitsi jos ruuvin kartio on niin loiva, että se ei keskitä kunnolla...

Vahvasti epäilen edelleen että moniongelmaisten vanteiden lisäksi jossain laakerissa on jotain vikaa, joka yhdessä ongelmavanteen kanssa aiheuttaa tuon tärinän... hyvillä vanteilla ilmiö ei vaan tule julki...

Voihan niitä väljiä keskireikiä pikkusen sorvata ja laittaa ohuet soviterenkaat... :roll:
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Tota...hmm. Miten se keskireikä vaikuttaa, kun pyöränpulteissa on kartiot, jotka taatusti keskittävät?
En ole koskaan tavannut niin väljiä pultinreikiä, että ei ota pultin kartioon kiinni.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

Hiivatti Ducaton laatikkomallin vanteet on semmoset, että mutterien kartiot ei pelkästään takaa keskitystä, ovat tosi loivat.

Tämä tuli koettua omakohtaisesti... siinä housunpuntit lepatti, kun nopeus nousi yli viidenkympin... :shock: :lol:
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

vanttom kirjoitti:Kyllä siinä keskireiässä täytyy olla aika paljon väljää, jos se aiheuttaa tuon tärinän... Yleensä pyöränpulttien/mutterien kartiot riittää keskittämään vanteen napaan. :shock:

Paitsi jos ruuvin kartio on niin loiva, että se ei keskitä kunnolla...

Vahvasti epäilen edelleen että moniongelmaisten vanteiden lisäksi jossain laakerissa on jotain vikaa, joka yhdessä ongelmavanteen kanssa aiheuttaa tuon tärinän... hyvillä vanteilla ilmiö ei vaan tule julki...

Voihan niitä väljiä keskireikiä pikkusen sorvata ja laittaa ohuet soviterenkaat... :roll:
Nyt ei taida auttaa muu, kuin hakea yksi satsi oikeita alkuperäisvanteita. Mulla on jo 1 kpl alkuperäinen 210 -vanne Vehosta haettu. Aikoinaan yhen soikeen replikan tilalle hain.

Tämä homma on nyt siinä pisteessä, että pitää nyt saada oikeesti vertailupohja, että missä se vika on. Kattelin tänään läpitte kaikki tallista löytyvät Mersu-vanteet, 5 kpl erilaisia. Tämä homma nimittäin selvitetään nyt prkl. :shock: :shock: :shock:

Niissä on aikalailla eroja keskiöissä. Tuo alkuperäinen 210, tärinätön viime talvena vannetukusta ostettu "Toliman" -satsi (lukee Made in Germany) ja sitten jo kauemmin alla ollu "Made-in-Italy" näyttäs olevan samanlaisilla keskiöillä. Tuo Italia -homma kyllä epäilyttää aika pahasti. Ei prkl. Italialaiset vanteet, ei, ei... Tuossa kuvassa ne on alla:
Kuva

Mutta siis, nyt on yksi satsi sopivia ja jos hommaan vielä oikeet alkuperäisvanteet yhden satsin, niin eiköhän noilla nyt jo aleta selvitä... Kitkarenkaat ja kesärenkaat noihin sitten, kitkarenkaathan onkin jo noissa tärinättömissä vanteissa. 3/4 vuodesta on jo katettu... Sitten nastarenkaita varten vois harkita noita italialaisia. Ei viittis oikeen tuota varten uusia hommata. 2 muutakin vannesatsia olis, mutta molemmissa on erilainen keskiö. Ei lienen järkeä niiden kanssa taistella enempää...

Mutta on tämä prkl. karmeeta, että auto, jonka ostin Vehosta aikoinaan, niin mukana ei tule yhtään ainutta järkevää vannetta. Mutta kaikki täytyy näköjään oppia kantapään kautta... Näin se näyttäs olevan joka asiassa noin apaut....
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Nyt sitte lisää testausta.

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

On yhdet täristävät vanteet, jotka on tasapainokoneessa todettu, että tasapainossa ja suorat on.

Keskiötä ei huomaa käsipelissä ravistelemalla väljäksi. Noh. kokeilin sitten piruuttaan tällaistakin: Laitoin putkiteippinäkin tunnettua PTFE -teippiä (kierreteippiä) napoihin 4-5 kierrosta. Kait siittä 2-3 kymppimilliä vois tulla. Sitten vanteet alle ja ajeleen.

EI TÄRINÄÄ. PRKL. EI TÄRINÄÄ. :shock:

Nyt pari päivää ajettua on pientä tärinää, mutta vain murto-osa aiemmasta noilla vanteilla. Eli kaikesta päätellen keskitys menee pieleen ajan kanssa, kun eihän tuo teippi tietenkään sitä pitempään pidä. Mutta alunperin oli ilmeisesti riittävän keskellä, jottei havaittavasti täristänyt.

Semmosta tällä kertaa. Pitää siis käydä hakeen "oikeita" vanteita. En jaksa enää ostaa kyllä yhtään sarjaa sopimattomia. Maksakoon sitte vaikka enempi...

Eli ensin pitää ostaa halvat ja sitten hyvät. Aika kalliiksi tulee joo...
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Jonze
Mersumies
Mersumies
Viestit: 514
Liittynyt: Ma 23.11.2009 19:53
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jonze »

Eli nuo vannetukun "Avantgarde"-replikavanteet siis ovat keskireiästä horot ja täristävät?
S204
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

Jonze kirjoitti:Eli nuo vannetukun "Avantgarde"-replikavanteet siis ovat keskireiästä horot ja täristävät?
Vannetukusta ostetut on hyvät. Ne on "Toliman" -tyyppiset muistaakseni. Ne on 211 "alkuperäis :D "-vanteet ET 42. Piti ostaa toiset, kun kerran sopivat, mutta eipäs löydy enää niitä myynnistä. Taisivat saada kaikki kaupaksi sitte.

Mutta auton mukana tulleet + yhet ite ostetut on kaikki enempi vähempi sopimattomia.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
SK
Mersumies
Mersumies
Viestit: 535
Liittynyt: Ti 25.11.2003 18:59
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja SK »

Kun joku mainitsi että pultit keskittää tarpeeksi.

Voin kertoa kokemuksesta että jos on väärä keskireikä ni siinä voi käydä myös huonosti...ei keskitä ne pultit tarpeeksi.
Mulla ei ollut soviteholkkia vanteissa, ni alko motarilla ratti värisemään, hetken päästä reilusti tärisemään ja koko ajan piti pudottaa nopeutta. Siinä kohtia kun kello aukes ranteesta ja vauhtia oli enää n.60 aloin huolestumaan.
Ajoin rampista ylös ja otin vanteen "pölykupin" irti niin 4 pulttia tippu maahan.
Suosittelen lämpimästi tarkistamaan keskireijän sopivuuden.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Tavallaan pultit keskittää mutta kukaan ei nyt miettinyt kun auto lasketaan pyörilleen niin mitä tapahtuu.
Pultit venyvät ja taipuvat vähän ja vähäinenkin taipuma alkaa hiertämään navan ja vanteen väliä että pultit löystyy.
Kaarteeseen ajaessakin on aikamoiset voimat kyseessä,ja harvoin pultit ovat ihan luoti suoraa.

Eli SK puhuu asiaa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Teppo L
Mersumies
Mersumies
Viestit: 847
Liittynyt: Ma 22.03.2004 21:13
Paikkakunta: Joensuun tienoo

Viesti Kirjoittaja Teppo L »

Myös pultin kiristäjiä on moneen lähtöön! toiset kirii pultit vaan löysästi kartioon ja laskevat auton tunkilta ja sitten vasta kirivät kunnolla, ja toiset taas eivät ole kuulleetkaan ristiin kiristyksestä :roll:
on tullut ajeltua useilla hororeikäisillä eikä ole ollut ravistusongelmia :lol:
ja järkiäänhän noissa tarvike vanteissä on horot reijät :roll:
ML W164
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

Teppo L kirjoitti:Myös pultin kiristäjiä on moneen lähtöön! toiset kirii pultit vaan löysästi kartioon ja laskevat auton tunkilta ja sitten vasta kirivät kunnolla, ja toiset taas eivät ole kuulleetkaan ristiin kiristyksestä :roll:
on tullut ajeltua useilla hororeikäisillä eikä ole ollut ravistusongelmia :lol:
ja järkiäänhän noissa tarvike vanteissä on horot reijät :roll:
Minä kyllä kiristän "kaikkien oppien" mukaan mielestäni. Eli auton ollessa ylhäällä ristiin kiristys (5 -pulttisella kuin se nyt parhaiten menee), niin kireelle, kun saa. Eturenkaissa ei kovin hyvin saa, kun nehän pyörii. Sitten alas aivan varovasti niin, että rengas ei enää pyöri. Sitten lopullinen kiristys. Sitten vasta tunkilta alas.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
SK
Mersumies
Mersumies
Viestit: 535
Liittynyt: Ti 25.11.2003 18:59
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja SK »

Juu ei mullakaan ollu minkäänlaisia ravistusongelmia ekaan 20km kun ajo 0-100km/h välillä.
Mulla oli kyse siis aivan väärästä keskireijästä, ei väljästä = oma moka/ajatus että kyllä se siellä toimii :oops:

Kyllä aina on vanteet kiristetty kaikkien säntöjen mukaan...jukalla on mielestäni niin oikea tapa kuin vaan voi olla.
Vastaa Viestiin