SLK hyytyy kiihdytyksessä - korjattu

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Rane2
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: Su 26.08.2007 10:35
Paikkakunta: Muurame

SLK hyytyy kiihdytyksessä - korjattu

Viesti Kirjoittaja Rane2 »

Otsikon kaltainen ongelma vaivaa. Auto on SLK 230 K mallia -99, kilometrejä kertynyt n. 150 000. Tuo oikuttelu alkoi käynnistysvaikeuksilla ja sammumisella täydestä vauhdista. Merkkihuollossa vaihdettiin tuo kuuluisa K40 relemoduli, ja yllämainitut oireet hävisivät, samoin vastaa kaasuun tasaisemmin ja vaihtaa hieman pehmeämmin - automaatti kun on.

Mutta, täyskiihdytyksessä vaihtaa pienemmälle... ja sitten ei mitään, ei vaan ota kierroksia, ja ei kiihdy. Muuten käy ja kulkee normaalisti. Vikamuistista löytyi 'sytytyskatkoksia 3 ja 4 sylintereissä'. Merkkihuolto vaihtoi tulpat, ei vaikutusta.

Mutta, asentaja sanoi että äänestä päätellen pakosarjassa olisi halkeama. Mikäli noin on - ja ei ilmeisesti ole ihan tuntematon vaiva tässä moottorissa - niin saattanee sotkea seoksenmittauksen korkeammilla kierroksilla. Sellainen tieto kelpaisi kovasti, että minkälainen savotta tuo pakosarjan vaihtaminen on, ja onko kellään kokemusta Supersprintin pakosarjasta, asennus, sopivuus ym. Benzworldissa tuosta oli paljonkin juttua, mutta kovin oli ristiriitaista....
Viimeksi muokannut Rane2, To 12.08.2010 09:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
pommac
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 212
Liittynyt: Su 05.06.2005 17:20
Paikkakunta: keski-suomi

Viesti Kirjoittaja pommac »

Kokemusta löytyy supersprintin putkistoista. Pakosarjojen laatu, sopivuus ovat hyviä ja ovat suuniteltu oikein, eli jonkinverran tehoakin tulee lisää. Asennus on suhteelisen hankala jos ei pakoputkihommista kokemusta.

Esim. vesipumppu, kompressori ja muuta pientä on irroitettava...

Multa löytyy täältä jyväskylästä tilat jossa on myös autonosturi, meinaan jos apuja tarviit.

Tuosta viasta vielä, hieman epäilen että tuo vika johtuisi pakosarjan halkeamasta, mutta voihan se olla mahdollistakin.

230 SLK:ssa on ollut kahdenlaista pakosarjaa.

Joko siellä on tämmöinen joka jäi eläkkeelle kun vaihdoin supersprinttiin, on tallessa jos satut tarvitsemaan. Tämän ei lisäksi pitäisi haljeta, en ole ainakaan kuullut.


Kuva

Tai sitten tämmöinen valurautainen jossa on kai tuota halkeamis ongelmaa ollut, kuva löytyy kertomuksen lopusta..

http://www.kokes.net/SLK_head_remove.htm

Mun avatarissa on sitten pieni, mutta selvä kuva supersprintin pakosarjasta....
Mercedes CLK 230 kompura -99
Toyota tercel -84 (meni paaliin)
Ex. porsche 911 coupe 2.7l

Mersut ja Porschet miehen tiellä pitää.
Rane2
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: Su 26.08.2007 10:35
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Rane2 »

Kiitokset kommenteista. Laitoin yksityisviestiä....
Rane2
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: Su 26.08.2007 10:35
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Rane2 »

No niin, lienee syytä kertoa kuinka tässä lopulta kävi, jos vaikka olisi apua jollekin lajitoverille.
Supersprintin pakosarja ja putki vaihdettiin SLKhon, työläs homma lievästä tilanahtaudesta johtuen, mutta kyllä kannatti, tuntuu ja kuulostaa oikein hyvältä - kiitokset vielä kerran Pommacille.
Mutta ei putkenvaihto tuohon kiihdytyksessä hyytymiseen vaikuttanut sitä eikä tätä. Seuraavaksi vaihdettiin sytytysjohdot ja puolat - ei juurikaan vaikutusta, paitsi että kiihtyi entistä huonommin jos mahdollista, hikoili ja nikotteli.
Sitten vaihtui lukuisten foorumiviestien - esim. Benzworld ym. - antamien vinkkien perusteella ilmamassamittari ja siinä se sitten oli. Jo ensimmäinen käynnistys antoi vinkkiä siitä, että nyt muuttui jotakin, käyntiääni oli selvästi pehmeämpi, käynti tasaisempaa. Sitten moottoritielle ja sopivassa paikassa kaasu pohjaan - pari pykälää pienemmälle ja sitten mentiin, kiihtyvyys tuntui taas tutun raivokkaalta ilman pienintäkään epäröintiä. Tuntuipa hyvältä.
Eli ilmamassamittari voi oireilla monella tavalla, ei välttämättä anna minkäänlaista vikakoodia edes tähtitesterissä, ja mitään silminnähtävää vikaa siinä ei yleensä ole. Tämä ei näyttänyt edes likaiselta. Maksoi KLssä 225 euroa.
Yllättävintä oli polttoaineenkulutuksen selvä lasku reilusta 10 litrasta sadalla tuonne kahdeksan yhdeksän välille, tuosta on tietty vaikea sanoa mikä osuus on milläkin vaihdetulla komponentilla.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Rane2 kirjoitti: Eli ilmamassamittari voi oireilla monella tavalla, ei välttämättä anna minkäänlaista vikakoodia edes tähtitesterissä, ja mitään silminnähtävää vikaa siinä ei yleensä ole. Tämä ei näyttänyt edes likaiselta. Maksoi KLssä 225 euroa.
Toi on hyvä että ratkisu tulee myös ilmi :)

ilmamassamittari ei aina anna mitään vika koodia Vaikka *:rila katsoo
mutta sillä voi myös katsoa sen antamia arvoja ovatko yhtään järjelisiä,
verratuna muuhun sen hetkiseen tilanteesen, siiten niitä pitää vielä osata tulkita oikeen ;)
(tätä pikasen kattavampaa testausta eivät vaan yleensä tee vikakoodin luvussa)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
Simo M. A.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Ke 27.12.2006 14:50
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Simo M. A. »

Viallinen MAF voi tosiaan tehdä vaikka mitä käyntiongelmaa. Omassa SLK 230 Kompressorissa MAF meni ihan yhtäkkiä sököksi siten että ensin auto toimi täysin normaalisti, mutta seuraavaksi käynnistäessä ei tahtonut pysyä edes käynnissä tyhjäkäynnillä polkematta kaasua ja ei kulkenut mihinkään, kaiken kaikkiaan käynti oli todella epätasaista. Tutkiskelin vähän foorumeita (ulkomaisia ja tätä) ja soitin huoltoon ja pyysin aikaa MAF:n vaihtoon, varasivat osan valmiiksi ja vaihtoivat sen ja homma korjaantui saman tien. Sanoivat että katsoessa starilla arvoja oli arvot vaikka mitä ja kaasuläpän asentokin oli kuulemma jotenkin aivan pielessä ja ihmettelivät itsekin että eihän autolla meinannut pystyä lähtemään liikkeelle eli ajaa sitä sisään huoltoon kun se meinasi sammua jos ei painele kaasua koko ajan ja kun automaatti kyseessä niin hankalahkoa saada vaihdetta P:ltä D:lle kun pitää pumpata kaasua ettei sammu ja painaa jarrua vaihtaessa kepin asentoa pois P:ltä. Sitten kun vaihtoivat MAF:n niin tilanne korjaantui heti ja tilanne näytti starillakin järjelliselle jälleen.

Onneksi nykyisessä SLK:ssa ei ole koko vikaherkkää MAF:ia :wink:
Talvella ja sadepäivinä:

Volvo V60 T8 AWD Inscription vm. 2020

Kesällä:

R170 SLK 32 AMG vm. 2001
Obsidian black metallic
Sisusta anthracite / alpaca gray

Ex-Mercedekset:
W123 230E A 1980,
R170 SLK 230 Kompressor A 1997
Vastaa Viestiin