Ostoaikessa C 32 AMG

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
JBond
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: To 24.06.2010 22:01
Paikkakunta: Karstula

Ostoaikessa C 32 AMG

Viesti Kirjoittaja JBond »

Kävin tänään koeajamassa 2002 mallin C 32 AMG:tä. Oli lähellä, että tein kaupan, mutta jäin vielä miettimään asiaa.

Koeajo sujui hienosti. Auto oli kaikin puolin siisti ja hyvin pidetty. Ainoa ongelma oli se, että jouduin hakemaan auton liikkeen huollon pihasta, koska huoltomiehen mukaan vaihteisto nykäisee vaihtaessa.

Koeajossa en huomannut mitään erityisen suurta nykäisyä, mutta vaihtamisen huomasi selvemmin kuin omassa -05 Audissa. Voisiko vaihteistöljyn ja jäähdytysnesteen sekoittuminen olla syypää ongelmaan?
Paisuntasäiliössä neste oli mielestäni yläviivassa.En löytänyt jäähdyttimen valmistajan merkintää ( en oikein osannut ilmeisesti katsoa oikeasta paikasta).

Toisaalta luin jostain, että vaihteiston "nykäiseminen" on ominaisuus, eikä niinkään vika.

Mitä muuta minun tulisi varmistaa ennen ostopäätöksen tekoa? Vai pitäisikö pysyä erossa ko. yksilöstä?
Odotan mielipiteitä ja vinkkejä, kuinka asian voisi varmistaa.
sportsman
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2612
Liittynyt: Ke 10.08.2005 12:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja sportsman »

Jos auto nykäisee vaihdettaessa huoltomiehen mukaan niin kyllä sinunkin se kannattaa uskoa vaikka autokuume onkin korkealla.
C 32 AMG:n vaihdelaatikon korjaaminen ei ole ihan halpaa joten mieti haluatko todellakin ostaa valmiiksi mahdollisesti rikki olevan ?

Koeaja toinen samanlainen niin pääset vertaamaan.
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
nipa2
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Su 04.07.2010 13:06

Viesti Kirjoittaja nipa2 »

Terve!

Samoilla linjoilla liikutaan täälläkin niin lainataampas tätä ketjua.

Aikeissa olisi siis hankkia vm2001 c32 AMG mersu. Mieli tekisi ostaa, mutta kaikki asiat huolestuttaa :?

Tyyppiviat, huoltokustannukset ja varaosien hinta, millainen talviauto, jne jne.

Nyt olisi varaa ostaa ja hurja polte päällä, mutta syökö tuo parissa vuodessa tilipussin kuiville? Mitä kannattaa ostaessa katsoa ja kysellä? Nyt vähän jeesia meille niin saatte pari uutta AMG miestä foorumille :)

Näitä kolmea olen pyöritellyt ja yrittänyt vertailla...

http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/amg/3182156

http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/amg/3259356

http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/amg/3301556
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

En juurikaan AMG:stä tiedä mitn, mutta ilmeisesti varaosissa on aina pieni AMG lisä
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

Tai siis helvetin iso AMG-lisä. En nyt ihan ensimmäisenä rupeis harkitseen kohta 10 vuotta vanhaa AMG:tä, varsinkin noilla kilsoilla ja hinnoilla (=paljon ajettu, ja ei noita huvikseen kaupata varsinkaan hyviä yksilöitä!). Eri asia jos haet ulkomailta jonkun tyyliin 0-80 tkm ajetun, niin autolla voi olla tulevaisuutta pidemmän päällekin.

Ajatelkaapa, miten hankala tommonen on muutamankin vuoden päästä myydä, kun myynti on nytkin niin pirun hankalaa. Varaosat sen sijaan on yhtä kalliita aina, oli auton arvo mikä hyvänsä. Kalliit rempat edessä aivan satavarmasti kaikissa noissa linkkien autoissakin, suomalaisten autoliikkeiden autoista puhumattakaan.

Noilla pyyntihinnoilla saa oikeasti ihan reilusti uudempaakin tehokasta luksusautoa.
nipa2
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Su 04.07.2010 13:06

Viesti Kirjoittaja nipa2 »

Kai se on pakko antaa järjen voittaa. Tiedostan hyvin, että helvetin kallista tulee omistaa tuollainen jos ostaa, mutta kun tekis vaan mieli :) Katsoo sitten vanhempana ja toivottavasti rikkaampana.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

masaf1 kirjoitti:
Noilla pyyntihinnoilla saa oikeasti ihan reilusti uudempaakin tehokasta luksusautoa.
kyllä minä ainakin alkaisin valkkaamaan S mersuista, jos olis tuollainen 25000-30000 € ylimääräistä laittaa tuon ikäiseen autoon...

nämä C32 amg:t on kuitenkin "vain C koppaisia", vaikka olis kuinka amg...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

nipa2 kirjoitti:Kai se on pakko antaa järjen voittaa. Tiedostan hyvin, että helvetin kallista tulee omistaa tuollainen jos ostaa, mutta kun tekis vaan mieli :) Katsoo sitten vanhempana ja toivottavasti rikkaampana.
Täältä vähän eriävä mielipide :)
Jos sun tekee mieli AMG:tä ja tiedostat ne asiat mitä AMG:n omistaminen tuo mukanaan ja olet valmis hyväksymään ne, niin mitä enää mietit?!
Käy katsomassa ja koeajamassa mahdollisimman monta yksilöä ja valitse niistä paras.
Järkeä kannattaa käyttää mukana rajallisesti jos on ostamassa AMG:tä tai muun merkin vastaavaa autoa. Tunteella näitä autoja ostetaan, ei järjellä..koska jos niitä järjellä ostaa, niin niitä ei olisi koskaan myyty yhtään :)
Ylläpitokulut ovat yksi asia, jossa on usein jonkinlaista mystiikkaa mukana. Kun puhutaan AMG-Mersusta, M-BMW:stä tai RS-Audista, niin moni uskoo niiden ylläpidon olevan jotakin ylimaallisen kallista verrattuna tavallisempiin malleihin. Se ei kuitenkaan pidä paikkaansa kuin rajoitetusti. Niiden ylläpito tottakai hiukan maksaa, mutta useimmiten tosiasiassa vain vähän enemmän kuin tavallisemman auton.

Palstallahan on useampia C32:sen omistajia/ sellaisen omistaneita, joten heiltä varmaan löytyy ne parhaat vinkit ostamiseen + todellinen tieto siitä, mitä ylläpito maksaa.
Omalla kohdallani asia on vain sen verran tuttu, että hetki sitten selvittelin mitä maksaa BMW M5:sen huollot ja ylläpito ja totesin, lievästi hämmästyenkin, ettei se sittenkään juuri sen kalliimpaa ole kuin tavallisempienkaan Bemareiden. Saman olen jo ehtinyt toteamaan Porsche-mallien kohdalla. Esim 911:sta ylläpito ei ollut yhtään sen kalliimpaa kuin CLK:n tai 335i Bemarin.
Tietenkin sitten jos jotain isompaa menee, niin sittenhän se maksaa. Tosin fakta on se, että jos esim vaihdelaatikko menee C320:stä niin kallista se on sekin..ja toisaalta C32:sessa vain vähän kalliimpaa.
Harvoin kukaan kuitenkaan on huolissaan siitä, että tavallisemmasta C-sarjalaisesta menisi jotain isompaa, mutta AMG:n kohdalla moni on asiasta hyvinkin huolestunut?!
Tottahan se tietysti on, että monesti AMG on saanut kovempaa kenkää kuin tavallisempi C-Mersu, mutta pitää muistaa myös se, että ajettavaksi ja nimenomaan kovaakin ajettavaksihan se AMG on tehtykin!

Eli ei muuta kuin tuumasta toimeen jos AMG:tä mieli tekee..kyllä se maksaa itsensä ajamisen ilona itsensä takaisin - paljon paremmin kuin tavallisempi Mercedes!
("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

Eikai se maksa itseään minään ilona takaisin, jos varaosahinnat rupee oleen 4-numeroisia 2- tai 3-numeroisten sijasta ja saa koko ajan olla hiki perseen alla, että mikä osa siitä 200 tkm ajetusta seuraavaksi leviää ja maksaako sen laitto tonnin vai viis tonnia.

Asia 2: Onhan toi esim. vuoden 2001 C32 jo muutenkin aika vanhahtava, eikä siinä mitään ihmeellistä juuri ole, mikä tekisi siitä jotenkin hirveesti omistushaluja herättävän auton.

Ennemmin mä panostaisin johonki W211 E500 tai 209 CLK:hon vaikka 500-mallisena kans... Tai jos on pakko saada C-sarjan AMG, niin sitten ihan oikee C55 AMG ulkomailta vähän ajettuna (no se on varmasti paljon kalliimpi ylläpitää kuin C32, mutta eipähän ole välimalli).
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3001
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

Juu en tiedä mutta ei tuo C30 AMG ainakaan vielä "kop kop" ole erityisen kalliiksi tullut kuin siltä osin mitä lisävarusteita olen siihen itse lisäksi hankkinut. Perushuolto veloitetaan sen mukaan mitä menee öljyä jne. (käytän Oulun MB-osassa huollossa) Suurin osa osista ovat juuri samoja kuin normi 203:ssa. Juuri vaihdoin koiran luut ja kallistuksen vakaajna kumet. 10€ oli kumet kapppale ja koiran luut 20€ kpl.

Se on tosiaan se että tunteella mennään. Autona mulla on pakko olla diesel ja isoa auto en tarvinnut ainakkan hetki sitten.. (tuli perheenlisäys 2 vkoa sitten). C-koppa miellyttää omaa silmää ja tykkään muutenkin autosa kun ennen mulla oli 200 CDI Ostin siis saman moisen mutta AMG:n. Olen tykännyt todella paljon ja ei tuo ihan heti multa lähde jos ei pakko. Ja mistä löydän mukavamman dieselin kun lastulla ollaan n. 300hp/700Nm luvuissa..

Ois kiva käydä ajaan tuo C32..
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

masaf1 kirjoitti:Eikai se maksa itseään minään ilona takaisin, jos varaosahinnat rupee oleen 4-numeroisia 2- tai 3-numeroisten sijasta ja saa koko ajan olla hiki perseen alla, että mikä osa siitä 200 tkm ajetusta seuraavaksi leviää ja maksaako sen laitto tonnin vai viis tonnia.

Asia 2: Onhan toi esim. vuoden 2001 C32 jo muutenkin aika vanhahtava, eikä siinä mitään ihmeellistä juuri ole, mikä tekisi siitä jotenkin hirveesti omistushaluja herättävän auton.

Ennemmin mä panostaisin johonki W211 E500 tai 209 CLK:hon vaikka 500-mallisena kans... Tai jos on pakko saada C-sarjan AMG, niin sitten ihan oikee C55 AMG ulkomailta vähän ajettuna (no se on varmasti paljon kalliimpi ylläpitää kuin C32, mutta eipähän ole välimalli).
No, Mersuista en niin tarkasti tiedä, mutta kuten aiemmin kirjoitin, selvitin asiaa nykymallisen M5:sen kohdalta hiljattain. Eikä siinä paljon eroa syntynyt verrattuna muuhun 5-sarjaan. Erot olivat yllättävän pieniä.
Toistan myös sen, että miksi tavallisen C-sarjalaisen ostaja voisi olla rauhallisemmin mielin teknisten osien ja komponenttien keston kohdalla kuin AMG:n ostaja?! AMG:t ovat saaneet monesti kovempaa ajoa kuin tavallinen C-sarjalainen, mutta on ne myös kovempaan ajoon tehty. En näe mitään järkeä siinä, että AMG:n ostajan pitäisi olla pelko persiissä siitä että auto hajoaa kalliisti alle, mutta vastaavan ikäisen C320:n ostaja voisi olla rauhallisin mielin. Kalliiksi se tulee siinä tavallisessakin C-sarjalaisessa jos jotain isoa hajoaa..
Miksei sitten E500? No, miksei kenties niinkin, mutta toisaalta monelle voi juuri se AMG olla "se juttu". Minulle ei herää minkäänlaisia erityisiä intohimoja W211 E500:sesta, mutta AMG-mallit kaikkinensa herättävät..tuskin olen ainoa?!
Miksi sitten "vanha" AMG? Ehkäpä kenties siksi, että useimmilla meistä hankintabudjetti on rajallinen ja sanelee ehdot siihen, minkä ikäistä AMG:tä voi katsella ostomielessä?! Tottakai E55 tai E63 olisi kivempi, tottakai CLK63 olisi räyhäkkäämpi, mutta kun hankintabudjetti on rajallinen, niin sehän ne ehdot sanelee.
Jos taas tuumitaan C55:sta, niin se on vain hiukan tehokkaampi kuin C32, suorituskyky on käytännössä identtinen. Ulkonäkö on käytännössä sama..
("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

simppa80 kirjoitti:Juuri vaihdoin koiran luut ja kallistuksen vakaajna kumet. 10€ oli kumet kapppale ja koiran luut 20€ kpl.
Pakko hiukan irvailla tässä kohtaa.. :D
Taitaa nuokin osat olla tavalliseen C-sarjalaiseen ilmaisia..noissa kun kuitenkin oli se huima AMG-lisä mukana.. :D :D :D
("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3001
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

jva kirjoitti:
simppa80 kirjoitti:Juuri vaihdoin koiran luut ja kallistuksen vakaajna kumet. 10€ oli kumet kapppale ja koiran luut 20€ kpl.
Pakko hiukan irvailla tässä kohtaa.. :D
Taitaa nuokin osat olla tavalliseen C-sarjalaiseen ilmaisia..noissa kun kuitenkin oli se huima AMG-lisä mukana.. :D :D :D
Juu jos normi C:hen noita osia hommaa, niin kuulemma joissakin paikoissa jopa hieman maksavat kun haet heiltä.. :lol:
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

mielenkiintoinen miettelö.

mielestäni korjausten hintaero tavallisen 200d:n ja amg:n kohdalla tullee mitä varmimmin lisävarusteiden hajoamisen myötä...

tuossa amg;ssä taitaa olla kaikki mahdolliset herkut (eli sähködingelit) ja yleensä 200d:ssä on vain ovet,renkaat ja ratti.

ainakin omassa vanhassa taksissa näyttelee kustannuksista suurinta osaa juuri nuo lisävarusteet.....jos ne alkaa renaamaan.

vakio kuluvaa osaa saa kaikkiin malleihin ihan kohtuudella niin rahallisesti kuin määrällisestikin mutta kaikenmaailman kattoluukut,takapenkin lämmittimet,webastot,kääntyvät pelit,himmenevät taustat, tason säädöt,sähköpenkit/ratit jne kun alkaa hajot niin siitä se kulutusjuhla taitaa alkaa....

mutta kun varautuu että silloin tällöin voi 1000€ sähköpenkin mekanismi hajota vanhuuttaan niin eihän tuossa nyt niin montaa yötään tartte hereillä olla.... :wink:

esim. 420 kasin huolto on tosiaan kalliimpi kuin 200E mallin johtuen öljyjen määrästä ja tulppien samoin.....mutta eroa tulee omahuollossa vain materiaalit.....tulpat 6-10€kpl ja öljyä tuplaten joten hintaerotksi jää aika vähän loppupelissä....sitten kun alkaa puolat hajota niin kulut nousee....

muut suodattimet on samoja perumallien kanssa joten eipä ne maksa enempää kuin "lakupekka" malliinkaan...
mnuut
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 117
Liittynyt: Ke 01.02.2006 14:42
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mnuut »

masaf1 kirjoitti:Tai siis helvetin iso AMG-lisä. En nyt ihan ensimmäisenä rupeis harkitseen kohta 10 vuotta vanhaa AMG:tä, varsinkin noilla kilsoilla ja hinnoilla (=paljon ajettu, ja ei noita huvikseen kaupata varsinkaan hyviä yksilöitä!). Eri asia jos haet ulkomailta jonkun tyyliin 0-80 tkm ajetun, niin autolla voi olla tulevaisuutta pidemmän päällekin.

Ajatelkaapa, miten hankala tommonen on muutamankin vuoden päästä myydä, kun myynti on nytkin niin pirun hankalaa. Varaosat sen sijaan on yhtä kalliita aina, oli auton arvo mikä hyvänsä. Kalliit rempat edessä aivan satavarmasti kaikissa noissa linkkien autoissakin, suomalaisten autoliikkeiden autoista puhumattakaan.

Noilla pyyntihinnoilla saa oikeasti ihan reilusti uudempaakin tehokasta luksusautoa.
No ainoa fiksu autokauppa on ostaa mahdollisimman pitkällä takuulla varustetu mahdollisimman halpa uusi auto. Mutta aika harva tällä foorumilla pyörivä Hyundai Getzillä ajelee...

Ei kymmenen vuotta vanha AMG välttämättä mikään hölmö ostos ole. Toki jotkut osat maksaa, mutta autothan ovat toisaalta lähes ilmaisia. Oma ML55 on maksanut uutena 155 000 euroa ja nyt se on runsaan 20t euron arvoinen. Saksasta uitettuna vastaava tulee jopa kalliimmaksi, koska verot ovat edelleen yli kympin. Mielestäni hölmö on ollut se, joka on ostanut sen uutena tai pari kolme vuotta vanhana. Hänelle AMG-kokemus on tullut huomattavasti kalliimmaksi kuin minulle.

Ajoltaan oma 9 vuotta vanha ja 225t kilometriä ajettu auto on edelleen lähempänä sitä 155 000 euron autoa kuin uutta 20 tonnin kippoa. Normaalit huollot maksaa saman kuin muissakin mersuissa, kunhan pysyy kaukana Vehosta. Varaosat todellakin maksavat enemmän, mutta niitä myös tarvitaan vähemmän, koska auto on kovempaan käyttöön suunniteltu ja rakennettu. ML:ssä varaosat ovat olleet yleensä samoja AMG:ssä kuin 430:ssä ja 500:ssa. Ei sen kalliimpia. Varmaan muissakin korimalleissa sama juttu, eli AMG ei ole sen kalliimpi ylläpitää kuin mikä tahansa suurimoottorinen versio samasta korimallista.

Vanha AMG pelottaa ja sen käyttökustannuksilla pelotellaan niin monia, että autoista on varmaankin lähes mahdoton päästä eroon. Ostoa harkitsevalle tämä on hyvä asia ja antaa mahdollisuuksia kovan tinkimiseen. AMG:n jo omistavalle oman auton myynti on varmasti se hankalin paikka omistussuhteessa. Itsekin aina välillä harkitsen autoni myyntiä, mutta rahaa pitäisi sijoittaa uudempaan autoon aivan järjettämästi enemmän, että saisi mitään lähellekään nykyistä vastaavaa.
2004 SLK 320 Final Edition
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

mnuut kirjoitti: Normaalit huollot maksaa saman kuin muissakin mersuissa, kunhan pysyy kaukana Vehosta. Varaosat todellakin maksavat enemmän, mutta niitä myös tarvitaan vähemmän, koska auto on kovempaan käyttöön suunniteltu ja rakennettu. ML:ssä varaosat ovat olleet yleensä samoja AMG:ssä kuin 430:ssä ja 500:ssa. Ei sen kalliimpia. Varmaan muissakin korimalleissa sama juttu, eli AMG ei ole sen kalliimpi ylläpitää kuin mikä tahansa suurimoottorinen versio samasta korimallista.
Mulla on tuossa pöydällä pyörinyt pitkään Vehon huolto- ja varaosahinnasto Mersuille. Harminpaikka ettei pyöri enää..olen varmaan heittänyt sen jossain vaiheessa paperinkeräykseen kun en nyt varsinaisesti Mersuhuoltoja tänä päivänä tarvitse.
Olisin voinut nimittäin vahvistaa hinnastosta poimituin esimerkein sen, ettei AMG:n huolto ja ylläpito ole sen kalliimpaa kuin saman korimallin isommilla moottoreilla varustettujen mallienkaan.
Varaosahintojen osalta tuossa hinnastossa ei tietenkään ollut esillä kuin tyypillisimmät kuluvat osat, mutta ainakaan niiden osalla ei näyttänyt mitään erityisempää AMG-lisää olevan..edes Vehon hinnastossa.
Vaikuttaisi siis siltä, että AMG:n kalliit ylläpitokulut ovat tosiasiassa lähinnä urbaanilegendaa?!
Se on kylläkin totta, että AMG:n myynti aikanaan eteenpäin ei käy yhtä helposti kuin Golfin, mutta eipä se käy minkään muunkaan urheilu-, erikois- tai muuten massasta poikkeavan auton. Se on se asia minkä useimmiten saa kylkiäisenä kun tuon luokan autoja ostaa.
("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

AMG lisää tai ei, mutta esim. sen ruuviahtimen magneettikytkimen korjaus (ei ole ikuinen värkki sekään) maksaa jo saman, mitä normaali kompura mersuun koko ahdin (roots ahdin) ja se itse ruuviahdin jos mäjähtää, niin taitaa hinta olla silläkin aika suolainen, jos sen veholta ottaa :roll: niitä vesicoolereita on näistä C32 AMG malleista kuulemma myös mennyt aika taajaan, joku tyyppivika niiden hitsauksessa tai jossakin :? (meksikossa tehty) ja eivät myöskään ole ihan "satasen" osia... muuten taitaakin olla tuossa koko "AMG" mitä autosta löytyy tekniikan puolelta :roll: moottorissa tietysti jotain eroa normi C32 malliin, mutta tuskin niistä nyt koko mylly sentään laukee...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

Jotain kertoo kuitenkin AMG-lisästä ja hintaluokista se, että Veholla C32:een maksaa uusi moottori ilman mitään apulaitteita 35 000 € (tosin saahan tuolla jo Saksastakin monta C32:sta varaosiksi, mutta arvelin ilmoittaa esimerkiksi). Kelatkaapa sitä, onkohan hyvät katteet? No ei varmaankaan.
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

masaf1 kirjoitti:Jotain kertoo kuitenkin AMG-lisästä ja hintaluokista se, että Veholla C32:een maksaa uusi moottori ilman mitään apulaitteita 35 000 €
Jos..ja epäilemättä kun..hinta on tuo mitä kerrot, niin se on kyllä huikea hinta :shock: :shock:
Vertailun vuoksi voisi ottaa esille vaikkapa Porschen useimmat kuutosbokserikoneet, joiden hinta on noin 1/3 tuosta AMG-moottorin hinnasta. Jotkut pitää sitäkin kalliina, joten kyllä tässä kohtaa AMG antaa kokonaan uuden ulottuvuuden käsitteelle "kallis" :?
("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja RH »

jva kirjoitti:
masaf1 kirjoitti:Jotain kertoo kuitenkin AMG-lisästä ja hintaluokista se, että Veholla C32:een maksaa uusi moottori ilman mitään apulaitteita 35 000 €
Jos..ja epäilemättä kun..hinta on tuo mitä kerrot, niin se on kyllä huikea hinta :shock: :shock:
Vertailun vuoksi voisi ottaa esille vaikkapa Porschen useimmat kuutosbokserikoneet, joiden hinta on noin 1/3 tuosta AMG-moottorin hinnasta. Jotkut pitää sitäkin kalliina, joten kyllä tässä kohtaa AMG antaa kokonaan uuden ulottuvuuden käsitteelle "kallis" :?
...ja Stigan ruohonleikkuriinkin 1500€. Että elämä on :wink: :mrgreen:

Ja tosiaan, jos ei tunnetta ole yhtään mukana, niin yhtään uuttakaan Mersua ei enää myytäisi. Miksi pitäisikään, kun uuden Kian saa kohta kymmenen vuoden takuulla ja silläkin pääsee kätevästi paikasta A paikkaan B.

Elämä(ä) on! ...Onneksi :wink:
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

Toisaalta, mitäpä sitä puolustelemaan. Jos on kuume, niin kyllähän se on tyydytettävä tavalla tai toisella. Jos siltä tuntuu, että joku auto on juuri oikea auto itselle, niin ostaa pois vaan. Saahan niitä sitten vaihdettua ja menee ne rahat kuitenkin johonkin jos ei autoon.
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3001
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

masaf1 kirjoitti:Toisaalta, mitäpä sitä puolustelemaan. Jos on kuume, niin kyllähän se on tyydytettävä tavalla tai toisella. Jos siltä tuntuu, että joku auto on juuri oikea auto itselle, niin ostaa pois vaan. Saahan niitä sitten vaihdettua ja menee ne rahat kuitenkin johonkin jos ei autoon.
Ju eipä siitä kuumesta oikein tahdo päästä kuin toteuttamalla ostos. Voit toki tyytyä toiseen mutta sitten et välttämäättä kuumeesta pääse.. Sanon tähän oman sanani että en ole päiväänkään katunut tuota omaa ostostani ja aina se saa hymyn huulille kun lapsettaa ja haluaa sillä hieman leikkiä. Toisaalta se alkaa jo tulla pikku hiljaa kalliiksi virkavallan kanssa. :lol: Eli AMG -lisää on tullut kun tuon kans lapsettaa PALJON enemmän kun jonki normi auton kans. Mutta on se toisaalta edelleen sen arvoista.. :wink:
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

RH kirjoitti: Ja tosiaan, jos ei tunnetta ole yhtään mukana, niin yhtään uuttakaan Mersua ei enää myytäisi. Miksi pitäisikään, kun uuden Kian saa kohta kymmenen vuoden takuulla ja silläkin pääsee kätevästi paikasta A paikkaan B.

Elämä(ä) on! ...Onneksi :wink:
Kyllä just näin on...ja jos sitä tunnetta ei olisi autokaupassa mukana, niin tuskin edes sitä uutta Kia:aa ostaisi kukaan..koska 4 vuotta vanhan Kian saa selvästi edullisemmin, siinä on takuutakin jäljellä ja hyvin pidettynä se on kuitenkin lähes uudenveroinen :)

Joten jos tekee AMG:tä mieli, niin silloin pitää ostaa AMG :)
("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3001
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

jva kirjoitti:koska 4 vuotta vanhan Kian saa selvästi edullisemmin, siinä on takuutakin jäljellä ja hyvin pidettynä se on kuitenkin lähes uudenveroinen :)

Joten jos tekee AMG:tä mieli, niin silloin pitää ostaa AMG :)
HAH. :D Isäntä osti juuri tänään 4 vuotta vanhan Kia Sorennon (maasto malli). Vanhalla papalla ollut uudesta asti 100thkm ajettu ja kuin uusi. Niin ja sitä takuutakin vielä se vuosi jäljellä.

Vaan kyllä sekin kun on saanut tuota omaani kokeilla olisi aina mieluusti sillä menossa käymään jossakin.. 8)
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Avatar
skeletorR
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 175
Liittynyt: Ma 18.12.2006 17:46
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja skeletorR »

Hahaha mitä paskaa täällä taas jauhetaan asioista mistä ei ole mitää todenperäistä kokemusta..
Itse myin oman C32:sen pois viime syksynä 100 tkm ajettuna mistä ite olin veivannu 60 tkm.
Yhtään sen kalliimpaa kuin minkään muunkaan Mersun huoltaminen sen huoltolaskut ei ollut ja kaiken lisäks ei siinä mitään vikaakaan oikein ikinä ollut..
Vanhojahan autoja ne alkaa olemaan mutta ei muuta kuin kaupoille, suosittelen nimenomaan C32:sta amg:ta, jos C- sarjalaista himoitsee. Tosin mitään rytökasaa en suosittele ostamaan, itse jos hankkisin niin hakisin euroopasta..

Kiitos ja anteeks jos loukkasin jonkun herkkiä tunteita..
SPEEDPRO Mercedes Benz special tuning workshop
Official CARLSSON and BRABUS dealer
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

skeletorR kirjoitti:Hahaha mitä paskaa täällä taas jauhetaan asioista mistä ei ole mitää todenperäistä kokemusta..
Itse myin oman C32:sen pois viime syksynä 100 tkm ajettuna mistä ite olin veivannu 60 tkm.
Yhtään sen kalliimpaa kuin minkään muunkaan Mersun huoltaminen sen huoltolaskut ei ollut ja kaiken lisäks ei siinä mitään vikaakaan oikein ikinä ollut..
Kiitos ja anteeks jos loukkasin jonkun herkkiä tunteita..
No, tuskin siitä nyt kukaan pahastuu jos oman näkemyksensä asiaan tuo..varsinkin kun se kokemus perustuu omiin kokemuksiin :)
Nyt on taidettu saada jo kahden AMG:n omistajan näkemys tuohon ylläpito- ja muut kulut asiaan. Vahvisti vain sitä käsitystä, joka mullakin asiasta oli. Porschen ylläpito ja huoltokulut eivät ole yhtään sen enempää kuin Audin,BMW:n tai Mersun perhemalleilla, M-BMW:n ylläpito ei ole niinikään sen kalliimpaa..eikä siis myöskään AMG:n.
Jostain syystä ihmisillä on aika tiukassa se harhaluulo, että urheiluauton ylläpito olisi jotenkin ylimaallisen kallista. En oikein edes tiedä, mistä se käsitys juontaa juurensa?! Liekö jostain 80-luvun Ferrareista, joissa huoltovälit olivat hyvin lyhyet ja osassa huolloista katsottiin moottorin kunto sisuskaluja myöten..hinta tietysti sitten sen mukainen huollolla. Jotakin tuon suuntaista muistelen joskus tuolloin lukeneeni TM:stä tai Tuulilasista kyseisen Ferrarin esittelyyn liittyen.
No, se oli sitä aikaa ja nyt eletään toisenlaista aikaa.. 2000-luvun vähän erikoisempienkin autojen ylläpitokulut ovat keskimäärin hyvin inhimillistä luokkaa..ainakin jos "inhimillisyyden" mittarina pidetään tässä tapauksessa muiden, tavallisempien autojen kuluihin.
Bensaa tietysti kuluu ja vetävän pään renkaita kenties enemmän kuin yleisemmissä autoissa, mutta sen saattaa jotenkin jokainen erikoisemman auton omistaja sietää.. :wink:
("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
Avatar
Simo M. A.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Ke 27.12.2006 14:50
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Simo M. A. »

Tässä on nyt keskustelussa vähän kahdelta suunnalta tullut huomioita: ensinnäkin normaalit perushuollot ja kuluvien osien uusiminen vastaan se että hajoaa jotain erikoista AMG-osaa jostain ihmeen syystä.

Normaalit perushuollot (ASSYST A ja ASSYST B lisätöineen) eivät ole juuri yhtään sen kalliimpia kuin lähinnä vastaavaan ei-AMG-Mersuun eli C32 AMG vs. C320. Erot tulevat lähinnä korkeintaan AMG-mallin vähän suuremman öljytilavuuden vaatimasta suuremmasta öljymäärästä eli muutamia euroja. ASSYST-tarkastelut, öljynvaihto (+öljynsuodatin), jäähdytinnesteen vaihto, tulppien vaihto, ilmansuodattimien vaihto, raitisilmasuodattimen vaihto, polttoainesuodattimen vaihto ja jarrunesteen vaihto sekä automaattivaihteiston öljynvaihto (+ automaattiöljyn suodattimen vaihto) maksavat aivan saman verran, samat osat ja työt näissä (ainakin SLK 320 vs. SLK 32 AMG, joissa osat ja työt huollossa tässä suhteessa aivan samaa kuin C320 ja C32 AMG).

Lähinnä käytännössä alkaa tulla eroa hinnoissa kuluvissa osissa sitten kun jarruremontin aika tulee eli AMG-mallien jarrut ovat eri luokkaa jarrulevyjen koon suhteen näihin perusmalleihin verrattuna. Tässä asiassa sitten hieman suhteellisuutta myös peliin: jos etujarrulevyt vaihtaa kerran 100tkm aikana ja maksaa siitä joitakin satasia enemmän niin ei sen nyt siitä pitäisi olla kiinni auton valinta.

Eli perushuolto maksaa käytännössä saman verran.

Jos jostain syystä sitten jokin vain AMG:lle ominainen osa hajoaa niin toki tuo saattaa maksaa sitten enemmän.

Ei näistä kuitenkaan moottorit hajoa.

Edellä keskustelussa mainittiin että tekniikassa on eroa perusmalliin lähinnä tuo ahdin ja siihen liittyvä välijäähdytin. Eroja on muutenkin, moottorissa on eroa perusmalliin muutenkin kuin tuo ahtimen ja sen vaatiman välijäähdyttimen lisäys, lisäksi on eri vaihteisto (AMG Speedshift), tehokkaammat jarrut, eri pakoputkisto, eri alusta (jouset ja iskunvaimentimet ovat erilaiset ja raideleveys takana on erilainen), ASR on säädetty AMG:ssa eri lailla auttamaan kiihdytykseen liittyvän sutimisen hallinnassa ottaen huomioon koneen voimavarat, myös ESP on säädetty AMG:ssa erilailla sallimaan aggressiivisemman ja dynaamisemman ajotyylin, rengas- ja vannekoko on erilainen (toki nämä saa perusmalliinkin vaihdettua). Sitten on näiden teknisten muutosten lisäksi tietysti AMG:ssa olevat muutokset korissa eli helmat ja puskurit ja merkinnät ja takaspoileri ja sisustassa olevat erot.

Eli pelkästään virittämällä tehoa siitä C320:n 218 hevosvoimasta tuonne AMG:n 354 hevosvoimaan ei auto ole sama kuin AMG.

Käytännön tehoa tuossa 32 AMG:ssa on erittäin hyvin johtuen ahtimen antamasta laajasta suuren väännön alueesta, vääntöä on reilusti tarjolla matalilta kierroksilta alkaen korkeille kierroksille asti. 0-100km/h 5,2 s.

Itselläni ei perushuoltotöiden (ASSYST A ja ASSYST B lisätöineen) lisäksi ole tarvinnut muuta ylimääräistä korjata / tehdä kuin vaihtaa ahtimen vesipumppu 87 tkm kohdalla kun kilometrejä on tullut 72tkm:sta 106 tkm asti nyt. Pumppu maksoi noin 350 euroa. Ilmeisesti pumppu kuluu siten että kerran noin 80 tkm - 100 tkm se pitää vaihtaa. Tämä on tyyppivika. Eipä ole tuokaan erityisen suuri AMG-lisäkulu kuitenkaan. Edessä jarrulevyt alkavat olla sen verran kuluneet että seuraavassa huollossa ne täytyy vaihdattaa. Eipä sekään kuitenkaan ole mikään niin suuri kuluerä että pitäisi vaihtaa AMG:sta pois. Mutta kuten sanottua niin aina on pieni vaara olemassa että jotain kallista AMG-härpäkettä hajoaa yllättäen. Tämä ei ole kuitenkaan yleistä tai tyypillistä. Eikä näistä nyt moottorit tai vaihteistot hajoa siten että tulee yllättäviä kymppitonnien remontteja.

Toki 8v. vanha vm. 2002 auto alkaa olla jo vähän vanhempi mutta voi siitä olla etuakin, ei ole aivan niin reilusti vielä vikaherkkää elektroniikkaa kuin uudemmissa (ainakaan SLK:n tapauksessa) ja jos on esim. 80tkm ajettu 8v. vanha Mersu niin aika huolettomana hankintana pitäisin.
Viimeksi muokannut Simo M. A., Ke 07.07.2010 02:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Talvella ja sadepäivinä:

Volvo V60 T8 AWD Inscription vm. 2020

Kesällä:

R170 SLK 32 AMG vm. 2001
Obsidian black metallic
Sisusta anthracite / alpaca gray

Ex-Mercedekset:
W123 230E A 1980,
R170 SLK 230 Kompressor A 1997
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

Kyllähän sitä voi tulla vanhaan turbodiisseliinkin äkkiä kalliita remppoja.. Kakkospytyn mäntä sulaa, ahdin hajoaa ja pumppu alkaa kröhimään. Kaikki on suhteellista :wink:

Kaverilla on -04 vai -03 BMW 535 3.0litrainen tuplaturbo (diisseli). 150tkm mittarissa, molemmat KKK:t hajosivat normaalissa 50km/h vauhdissa, sulattaen kutospytyn männän, jonka ansiosta kiertokanki ja kampiakseli hajosi, puhumattakaan itse kutossylinteristä. Rahusen vajaa 10tuhatta euroa maksoi merkkiliikkeessä korjaus. Auto ei ollut huonolla pidolla, huollotkin tehty merkkiliikkeessä :wink:

Muistaakseni kutakuinkin noin meni tämä tapaus tälläkertaa :roll:
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

Simo M. A. kirjoitti:
Itselläni ei perushuoltotöiden (ASSYST A ja ASSYST B lisätöineen) lisäksi ole tarvinnut muuta ylimääräistä korjata / tehdä kuin vaihtaa tuo aiemmin ketjussa mainittu ahtimen vesipumppu 87 tkm kohdalla kun kilometrejä on tullut 72tkm:sta 106 tkm asti nyt. Pumppu maksoi noin 350 euroa. Ilmeisesti pumppu kuluu siten että kerran noin 80 tkm - 100 tkm se pitää vaihtaa. Tämä on tyyppivika. Eipä ole tuokaan erityisen suuri AMG-lisäkulu kuitenkaan.
on se "AMG lisä" tuossakin mukana näköjään, kun saman pumpun saa boschilta (vai oliko se peräti parempi, kuin tuo amg:n vakio) n.70-100 €... paljon ne on maailmalla noihin niitä bosch:n pumppuja kuitenkin vaihdelleet, kun alkuperäinen ei tosiaan kestä "edes sitä 100 000 km" :?
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Simo M. A.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Ke 27.12.2006 14:50
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Simo M. A. »

Tuohon ei-AMG SLK 230 Mersuun maksoi Bosch:n MAF n. 500 eur kun vei auton vian takia huoltoon, saman Bosch:n MAF:n olisi saanut 150 eur:lla itse ostettua, mutta huollossa lykkäsivät osan kiinni autoon todettuaan MAF:n vialliseksi ja osan hinta oli siis melko paljon enempi kuin olisi ollut itse osan ostamalla muualta. Ja siis ihan perus-ei-AMG-Mersu oli kyseessä. Ja näitä MAF:eja vasta meneekin tuolla maailmalla. 32 AMG:sta tuo vikaherkkä MAF onneksi puuttuu.
Talvella ja sadepäivinä:

Volvo V60 T8 AWD Inscription vm. 2020

Kesällä:

R170 SLK 32 AMG vm. 2001
Obsidian black metallic
Sisusta anthracite / alpaca gray

Ex-Mercedekset:
W123 230E A 1980,
R170 SLK 230 Kompressor A 1997
Vastaa Viestiin