Pyöränlaakerin pultin kireys. Kiire!
Pyöränlaakerin pultin kireys. Kiire!
Eli kävi tänään niin, että moottoritiellä 120km vauhdista hirtti laakeri kiinni, nyt 7h työn jälkeen on ylätukivarsi ja laakeri vaihdettu. Eli kysymys kuuluu, kuinka lujaan laakerin pultti tulee laittaa? Jos vääntää niin lujaan ku käsin kiintoavaimella saa, niin pääsee pyörimään hyvin. Ajattelin kuitenki, että onko jonkinmoista sääntöä tähän hommaan. Toivottavasti tulin ymärretyksi. Kysymyksessä siis e 200 cdi vm 99.
Lada 1200S -87
Peugeot 405 sri -89
Nissan bluebird 2.0 -87
Toyota corolla 1.3 -89
Ford mondeo 1.8 -98
Opel vectra 2.0dti -97
MB E200cdi -99
Volvo S80 2.4 -00
Peugeot 405 sri -89
Nissan bluebird 2.0 -87
Toyota corolla 1.3 -89
Ford mondeo 1.8 -98
Opel vectra 2.0dti -97
MB E200cdi -99
Volvo S80 2.4 -00
- Ari66
- Valvoja
- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Tä?
Siis laakeri kiristetään niin, että jää juuri ja juuri pieni tuntuva välys.
Saa sen vetää tiukkaankin, jos tykkää reenata kohta toisen kerran
Siis laakeri kiristetään niin, että jää juuri ja juuri pieni tuntuva välys.
Saa sen vetää tiukkaankin, jos tykkää reenata kohta toisen kerran
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
taitaa pikkasen riippua, että minkä pyörän. etupyörän laakeri laitetaan lähes sormitiukkuuteen, kun on kartiorulla laakeri, taikka kartio kuula laakeri tms. kuitenkin säädettävä. takapyörän napamutteri onkin sitten ihan eri momentissa. en muista, mutta veikkaisin, että jotakin 200nm tms.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Autodata sanoo että takanapa 220nm
paitsi 210.206/606 320nm (muistaakseni 220cdi)
Vai ollaanko tässä etupyörän laakerin kimpussa?
paitsi 210.206/606 320nm (muistaakseni 220cdi)
Vai ollaanko tässä etupyörän laakerin kimpussa?
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
99% varmuudella kyllä.JeremyH kirjoitti:
Vai ollaanko tässä etupyörän laakerin kimpussa?
Taka laakeri ei leikkaa kiinni oikeastaan ikinä. Edessä ei edes ihmeellistä.
Etu laakerin kiristys onnistuu kotikonstein niin että kiritään kevyesti mutteria ja samalla pyöritetään napaa. Sitten kun alkaa navan pyörintä muuttua tahmeaksi niin otetaan kiristysmutteria vähän aukipäin.
Siinä se.
Ei todellakaan kiritä avaimella tiukkaan.
Ta tietenkin kunnon voitelu laakereille ennen kasausta.
Juu, eli etupyöränlaakerista oli kyse. Asennettiin kummisedän kanssa joka värkänny autojen kanssa aina. Sano että ite pitäny nyrkkisääntönä, että kun laakerin kiriny niin tiukkaan ettei liiku, niin aukaisee puoli kierrosta ja kuulema toiminu hyvin. Tiä sitte onko vanhemmissa autoissa erilainen laakerisysteemi. No jokatapauksessa laitettiin mutteri senverta löysälle, että sormilla saa auki. Jos menee laakeri, nii sitte vien ammattilaiselle.
Mutta oli tiukkaan jumiutunu laakeri siihen napaan. 10h meni ku samalla vaihdettiin ylätukivarsi, piti laakeri rikkoa paikalleen ennen ku sai irti.
Mutta oli tiukkaan jumiutunu laakeri siihen napaan. 10h meni ku samalla vaihdettiin ylätukivarsi, piti laakeri rikkoa paikalleen ennen ku sai irti.
Lada 1200S -87
Peugeot 405 sri -89
Nissan bluebird 2.0 -87
Toyota corolla 1.3 -89
Ford mondeo 1.8 -98
Opel vectra 2.0dti -97
MB E200cdi -99
Volvo S80 2.4 -00
Peugeot 405 sri -89
Nissan bluebird 2.0 -87
Toyota corolla 1.3 -89
Ford mondeo 1.8 -98
Opel vectra 2.0dti -97
MB E200cdi -99
Volvo S80 2.4 -00
En missään nimessä kyllä välystä sinne jätä. Tai sitte se on niin vähän ettei edes huomaa.
Itse ainakin ole laittanu niin että pyöritellyt napaa ja sitte ku se on hyvin vähän tahmea niin se on sitte aikalailla siinä.. Eli niin kun Mika.T tuossa kirjoitteli.
Itse ainakin ole laittanu niin että pyöritellyt napaa ja sitte ku se on hyvin vähän tahmea niin se on sitte aikalailla siinä.. Eli niin kun Mika.T tuossa kirjoitteli.
MB A140 W168 11/99 R4
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
Ei missään tapauksessa noin. Eikös se nyt kuitenkin mutterilla kiristetä kun tässä ketjun aloittaja puhuu pultista? Ensiksi laakeri kiristetään tiukalle niin että välykset poistuu, ja sen jälkeen avataan hitaasti niin että laakerissa on pieni välys. Sen verran että juuri tuntee että pyörä heiluu. Välyksellinen laakeri toimii, mutta tuollainen välyksettömäksi kiristetty on hengenvaarallinenjupehalm kirjoitti:En missään nimessä kyllä välystä sinne jätä. Tai sitte se on niin vähän ettei edes huomaa.
Itse ainakin ole laittanu niin että pyöritellyt napaa ja sitte ku se on hyvin vähän tahmea niin se on sitte aikalailla siinä.. Eli niin kun Mika.T tuossa kirjoitteli.
Jaahas, taas alkaa tämä perinteinen juupas eipäs välystä keskustelu...moneskohan tämä on
Lisää tietoa: www.skg.fi
aika mones
Pitäydyn omassa tyylissäni. Hyvin on toiminut tähän asti.
Katastussetä ainakin sanoo heti että laakeri pitää vaihtaa jos vähänkin tuntuu välystä..
Ei mulla ainakaan tästä sen enempää
Miten muuten mersun omissa korjauskirjoissa sanotaan? Siinä taitaa olla jotku mittarit oikein?
Pitäydyn omassa tyylissäni. Hyvin on toiminut tähän asti.
Katastussetä ainakin sanoo heti että laakeri pitää vaihtaa jos vähänkin tuntuu välystä..
Ei mulla ainakaan tästä sen enempää
Miten muuten mersun omissa korjauskirjoissa sanotaan? Siinä taitaa olla jotku mittarit oikein?
MB A140 W168 11/99 R4
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
Eli siis täytyy ostaa heittokello jos haluaa saada se ihan oikein. Käsi kopelolla se siis voi jäädä liian löysälle tai kireälle. Ei voi olla niin tarkkaa kättä että saa sen 0,01-0,02mm.
MB A140 W168 11/99 R4
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
No juu toi on hyvä ohje. Täytyy ensikerralla testata. Nykyiseen olen vaihtanut etupäästä oikeanpuoleisen. Vasen on seuraavana..
MB A140 W168 11/99 R4
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
Juu samaan tapaan ollaan isännän kans kiristelty, eli tiukkaan ensin, mutta vartin verran löysää.IMA-535 kirjoitti:Juu, eli etupyöränlaakerista oli kyse. Asennettiin kummisedän kanssa joka värkänny autojen kanssa aina. Sano että ite pitäny nyrkkisääntönä, että kun laakerin kiriny niin tiukkaan ettei liiku, niin aukaisee puoli kierrosta ja kuulema toiminu hyvin. Tiä sitte onko vanhemmissa autoissa erilainen laakerisysteemi. No jokatapauksessa laitettiin mutteri senverta löysälle, että sormilla saa auki. Jos menee laakeri, nii sitte vien ammattilaiselle.
Mutta oli tiukkaan jumiutunu laakeri siihen napaan. 10h meni ku samalla vaihdettiin ylätukivarsi, piti laakeri rikkoa paikalleen ennen ku sai irti.
Kesäauto: Mercedes Benz w123 300DA -77
Ikuisuus projekti: Mercedes Benz w123 200D -77
Talvipiiska: Mazda 323 -97
Ex: Mercedes Benz w201 2.5D -87
Ex: Mercedes Benz w123 240TD -79
Ex: Mercedes Benz w123 240D -84
Ikuisuus projekti: Mercedes Benz w123 200D -77
Talvipiiska: Mazda 323 -97
Ex: Mercedes Benz w201 2.5D -87
Ex: Mercedes Benz w123 240TD -79
Ex: Mercedes Benz w123 240D -84