Pyöränlaakerin pultin kireys. Kiire!

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
IMA-535
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 103
Liittynyt: To 10.06.2010 19:40
Paikkakunta: Tornio

Pyöränlaakerin pultin kireys. Kiire!

Viesti Kirjoittaja IMA-535 »

Eli kävi tänään niin, että moottoritiellä 120km vauhdista hirtti laakeri kiinni, nyt 7h työn jälkeen on ylätukivarsi ja laakeri vaihdettu. Eli kysymys kuuluu, kuinka lujaan laakerin pultti tulee laittaa? Jos vääntää niin lujaan ku käsin kiintoavaimella saa, niin pääsee pyörimään hyvin. Ajattelin kuitenki, että onko jonkinmoista sääntöä tähän hommaan. Toivottavasti tulin ymärretyksi. Kysymyksessä siis e 200 cdi vm 99.
Lada 1200S -87
Peugeot 405 sri -89
Nissan bluebird 2.0 -87
Toyota corolla 1.3 -89
Ford mondeo 1.8 -98
Opel vectra 2.0dti -97
MB E200cdi -99
Volvo S80 2.4 -00
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Tä?
Siis laakeri kiristetään niin, että jää juuri ja juuri pieni tuntuva välys.

Saa sen vetää tiukkaankin, jos tykkää reenata kohta toisen kerran :D
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

taitaa pikkasen riippua, että minkä pyörän. etupyörän laakeri laitetaan lähes sormitiukkuuteen, kun on kartiorulla laakeri, taikka kartio kuula laakeri tms. kuitenkin säädettävä. takapyörän napamutteri onkin sitten ihan eri momentissa. en muista, mutta veikkaisin, että jotakin 200nm tms.
W201 250DT 20V
w201 190E
IMA-535
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 103
Liittynyt: To 10.06.2010 19:40
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja IMA-535 »

okei. Kiitos tästä, auttaa etiäpäin, ettei tarvi uudestaan huomenna :D
Lada 1200S -87
Peugeot 405 sri -89
Nissan bluebird 2.0 -87
Toyota corolla 1.3 -89
Ford mondeo 1.8 -98
Opel vectra 2.0dti -97
MB E200cdi -99
Volvo S80 2.4 -00
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

Autodata sanoo että takanapa 220nm
paitsi 210.206/606 320nm (muistaakseni 220cdi)

Vai ollaanko tässä etupyörän laakerin kimpussa?
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

JeremyH kirjoitti:
Vai ollaanko tässä etupyörän laakerin kimpussa?
99% varmuudella kyllä.

Taka laakeri ei leikkaa kiinni oikeastaan ikinä. Edessä ei edes ihmeellistä. :D

Etu laakerin kiristys onnistuu kotikonstein niin että kiritään kevyesti mutteria ja samalla pyöritetään napaa. Sitten kun alkaa navan pyörintä muuttua tahmeaksi niin otetaan kiristysmutteria vähän aukipäin.

Siinä se.

Ei todellakaan kiritä avaimella tiukkaan. :idea:

Ta tietenkin kunnon voitelu laakereille ennen kasausta.
IMA-535
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 103
Liittynyt: To 10.06.2010 19:40
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja IMA-535 »

Juu, eli etupyöränlaakerista oli kyse. Asennettiin kummisedän kanssa joka värkänny autojen kanssa aina. Sano että ite pitäny nyrkkisääntönä, että kun laakerin kiriny niin tiukkaan ettei liiku, niin aukaisee puoli kierrosta ja kuulema toiminu hyvin. Tiä sitte onko vanhemmissa autoissa erilainen laakerisysteemi. No jokatapauksessa laitettiin mutteri senverta löysälle, että sormilla saa auki. Jos menee laakeri, nii sitte vien ammattilaiselle.

Mutta oli tiukkaan jumiutunu laakeri siihen napaan. 10h meni ku samalla vaihdettiin ylätukivarsi, piti laakeri rikkoa paikalleen ennen ku sai irti.
Lada 1200S -87
Peugeot 405 sri -89
Nissan bluebird 2.0 -87
Toyota corolla 1.3 -89
Ford mondeo 1.8 -98
Opel vectra 2.0dti -97
MB E200cdi -99
Volvo S80 2.4 -00
jupehalm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1371
Liittynyt: To 04.11.2004 10:29
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja jupehalm »

En missään nimessä kyllä välystä sinne jätä. Tai sitte se on niin vähän ettei edes huomaa.

Itse ainakin ole laittanu niin että pyöritellyt napaa ja sitte ku se on hyvin vähän tahmea niin se on sitte aikalailla siinä.. Eli niin kun Mika.T tuossa kirjoitteli.
MB A140 W168 11/99 R4
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5254
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja S202 »

jupehalm kirjoitti:En missään nimessä kyllä välystä sinne jätä. Tai sitte se on niin vähän ettei edes huomaa.

Itse ainakin ole laittanu niin että pyöritellyt napaa ja sitte ku se on hyvin vähän tahmea niin se on sitte aikalailla siinä.. Eli niin kun Mika.T tuossa kirjoitteli.
Ei missään tapauksessa noin. Eikös se nyt kuitenkin mutterilla kiristetä kun tässä ketjun aloittaja puhuu pultista? Ensiksi laakeri kiristetään tiukalle niin että välykset poistuu, ja sen jälkeen avataan hitaasti niin että laakerissa on pieni välys. Sen verran että juuri tuntee että pyörä heiluu. Välyksellinen laakeri toimii, mutta tuollainen välyksettömäksi kiristetty on hengenvaarallinen :!:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Jaahas, taas alkaa tämä perinteinen juupas eipäs välystä keskustelu...moneskohan tämä on :lol:
Lisää tietoa: www.skg.fi
jupehalm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1371
Liittynyt: To 04.11.2004 10:29
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja jupehalm »

aika mones :lol:
Pitäydyn omassa tyylissäni. Hyvin on toiminut tähän asti.
Katastussetä ainakin sanoo heti että laakeri pitää vaihtaa jos vähänkin tuntuu välystä..

Ei mulla ainakaan tästä sen enempää :lol:

Miten muuten mersun omissa korjauskirjoissa sanotaan? Siinä taitaa olla jotku mittarit oikein?
MB A140 W168 11/99 R4
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
Whaeva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 566
Liittynyt: Pe 30.03.2007 10:23

Viesti Kirjoittaja Whaeva »

Jeps, pikku välys on oltava. Ei näkyvä, vaan sellanen, että juuri käteen tuntuu rengasta heiluttaessa. Se välys on siinä laakerissa vain kylmänä, ajossa lämmettyään se poistuu kyllä.
Kireälle/tahmeaksi vedetty laakeri lämpenee ajossa ja leikkaa kiinni aivan varmasti.
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1811
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

jupehalm kirjoitti:Miten muuten mersun omissa korjauskirjoissa sanotaan? Siinä taitaa olla jotku mittarit oikein?
Kolmea opasta katselin kaikissa käskettiin säätämään välys. Kahdessa heittokellolla säätö, päittäisvälys 0,01-0,02 mm.
Iso-Jaska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 691
Liittynyt: Su 17.07.2005 00:08
Paikkakunta: EFIV

Viesti Kirjoittaja Iso-Jaska »

juhaoh kirjoitti:päittäisvälys 0,01-0,02 mm.
Ei taida käsin tuntua.
Multivan Tdi
Ex: Octavia 1.6 Tdi
Ex: Octavia 1.9 Tdi
Ex: Octavia 1.9 Tdi
Ex: E320 CDI (210.226)
Ex: Megane 1.9 dTi
Ex: 260 E (124.026)
Ex: Cordoba 1.9 Tdi
Ex: Polo 1.3i
Ex: Jetta 1.6 Tdic
Ex: 80 1.6 d
Whaeva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 566
Liittynyt: Pe 30.03.2007 10:23

Viesti Kirjoittaja Whaeva »

Iso-Jaska kirjoitti:
juhaoh kirjoitti:päittäisvälys 0,01-0,02 mm.
Ei taida käsin tuntua.
Aivan varmasti tuntuu renkaan ulkokehällä.
Iso-Jaska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 691
Liittynyt: Su 17.07.2005 00:08
Paikkakunta: EFIV

Viesti Kirjoittaja Iso-Jaska »

No joo, voi se tuntuakin. Laskennallisesti sain 215/55R16 renkaan ulkokehälle 0.64 mm
Multivan Tdi
Ex: Octavia 1.6 Tdi
Ex: Octavia 1.9 Tdi
Ex: Octavia 1.9 Tdi
Ex: E320 CDI (210.226)
Ex: Megane 1.9 dTi
Ex: 260 E (124.026)
Ex: Cordoba 1.9 Tdi
Ex: Polo 1.3i
Ex: Jetta 1.6 Tdic
Ex: 80 1.6 d
jupehalm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1371
Liittynyt: To 04.11.2004 10:29
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja jupehalm »

Eli siis täytyy ostaa heittokello jos haluaa saada se ihan oikein. Käsi kopelolla se siis voi jäädä liian löysälle tai kireälle. Ei voi olla niin tarkkaa kättä että saa sen 0,01-0,02mm.
MB A140 W168 11/99 R4
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
Whaeva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 566
Liittynyt: Pe 30.03.2007 10:23

Viesti Kirjoittaja Whaeva »

jupehalm kirjoitti:Eli siis täytyy ostaa heittokello jos haluaa saada se ihan oikein. Käsi kopelolla se siis voi jäädä liian löysälle tai kireälle. Ei voi olla niin tarkkaa kättä että saa sen 0,01-0,02mm.
Järki peliin.
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1811
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Kellottomalle asentajalle on ollut myös ohje. Kisitä ensin mutteria niin että alkaa napaa pyörittäessä vähän vastustamaan. Sitten löysätään mutteri sen verran, että mutterin alla olevaa kolmisakaraista aluslevyä pystyy juuri pyörittämään sormin.
jupehalm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1371
Liittynyt: To 04.11.2004 10:29
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja jupehalm »

No juu toi on hyvä ohje. Täytyy ensikerralla testata. Nykyiseen olen vaihtanut etupäästä oikeanpuoleisen. Vasen on seuraavana..
MB A140 W168 11/99 R4
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
Avatar
^Club
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 289
Liittynyt: To 20.01.2005 22:46
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja ^Club »

IMA-535 kirjoitti:Juu, eli etupyöränlaakerista oli kyse. Asennettiin kummisedän kanssa joka värkänny autojen kanssa aina. Sano että ite pitäny nyrkkisääntönä, että kun laakerin kiriny niin tiukkaan ettei liiku, niin aukaisee puoli kierrosta ja kuulema toiminu hyvin. Tiä sitte onko vanhemmissa autoissa erilainen laakerisysteemi. No jokatapauksessa laitettiin mutteri senverta löysälle, että sormilla saa auki. Jos menee laakeri, nii sitte vien ammattilaiselle.

Mutta oli tiukkaan jumiutunu laakeri siihen napaan. 10h meni ku samalla vaihdettiin ylätukivarsi, piti laakeri rikkoa paikalleen ennen ku sai irti.
Juu samaan tapaan ollaan isännän kans kiristelty, eli tiukkaan ensin, mutta vartin verran löysää.
Kesäauto: Mercedes Benz w123 300DA -77
Ikuisuus projekti: Mercedes Benz w123 200D -77
Talvipiiska: Mazda 323 -97

Ex: Mercedes Benz w201 2.5D -87
Ex: Mercedes Benz w123 240TD -79
Ex: Mercedes Benz w123 240D -84
jarskak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 485
Liittynyt: Ti 02.10.2007 10:43

Viesti Kirjoittaja jarskak »

Siellä mutterin alla on se prikka, ensin kiristetään mutteri niin että prikka ei liiku, pyöräytetään rengasta, sitten löysätään mutteria niin että prikka liikkuu tahmeasti ja lukitaan mutterin seuraavaan vapaaseen koloon löysemmällä puolella. Runsaasti salvaa väliin.
Vastaa Viestiin