w124 asd-kitkalevypakan "kireyden" toteaminen
w124 asd-kitkalevypakan "kireyden" toteaminen
ois perä menossa kasaan mut kiinnostais tietää miten ton asetuksen tolle kitkapakalle voi todeta, nyt jos pidän vetarin tumpista kiinni ja pyöritän kardaanin laipasta niin eihän tossa vetarin laipassa oo mitään vastusta ennen kuin vapaana oleva vetari lähtee pyöriin, eikös se pitäis olla joku 35% lukko koko ajan?
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
C124 320CE -92
R129 320SL -95
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5743
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
touhottajalle ja apg:lle tattis olihan noista hyötyä, ajattelin vaan et sen vois tarkistaa ennen kun sen pistää nippuun, tulee tympee työmaa kun on sen kasannu ja tekee ton testin ja tuleekin tyyliin 10nm tulokseks, entäs noi vetarin tumppien lukkorenkaat siellä perän sisällä, mulla näyttäs et ei tarvii ees painaa tumppia sisäänpäin kun toi lukitus menee jo paikoilleen, lieneekö pikkusen liikaa kuluneet noi pakat??
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
C124 320CE -92
R129 320SL -95
sehän on tuosta ohjeestakin ihan luettevissaapg kirjoitti:Eikös sen auton pitäisi käydä että olisi tuo 35% lukko?
Yhdessäkään asd perässä mitä oon tutkinu ei oo ollu mitään lukkoa ilman paineita..

hyvä että selvis tuokin asia nyt lopullisesti noiden kuvien avulla... eli ASD perässä ei kuulu olla mitään lukkoa, jos kone ei käy... siellä voi kyllä olla pientä vastusta, kun se on uusi/hyvässä iskussa, mutta siellä ei ole tarkoitus/pakko olla sitä, vaan se on ihan vapaa perä kunnes hydrauliikka siihen tekee sen 35% lukon...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
eli eikun yritys ja erehdys periaatteella mennään etiäpäin, veikkaan vaan et kun oon pistänyt ton nippuun ja sieltä testistä tulee jotain muuta kuin - merkkinen niin sillä mennään, eikös toi asd sylkky tee kuitenkin sen verran liikettä että lukko toimii toisen kavion kuopiessa tyhjää?
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Sama homma oli täälläkin, mutta hienosti toimii lukkoTimo N kirjoitti: entäs noi vetarin tumppien lukkorenkaat siellä perän sisällä, mulla näyttäs et ei tarvii ees painaa tumppia sisäänpäin kun toi lukitus menee jo paikoilleen??
-04 903 316cdi automaatti
-01 903 316cdi sprintshit
-95 903 312D
-87 124 tdt 4matic 2+3 paku x2
-93 escort rs cosworth
-73 escort 1600gt mexico
-01 903 316cdi sprintshit
-95 903 312D
-87 124 tdt 4matic 2+3 paku x2
-93 escort rs cosworth
-73 escort 1600gt mexico
jos hydrauliikka puoli toimii ja perä on muuten kasattu edes "sinnepäin", niin ei pitäis kuopia kuin kahdella, aina... minä ainakaan en ole saanut tuota omaa raapimaan vielä ikinä yhdellä pyörällä, on kokeiltu monellakin tapaa ja eri alustalla...Timo N kirjoitti:eli eikun yritys ja erehdys periaatteella mennään etiäpäin, veikkaan vaan et kun oon pistänyt ton nippuun ja sieltä testistä tulee jotain muuta kuin - merkkinen niin sillä mennään, eikös toi asd sylkky tee kuitenkin sen verran liikettä että lukko toimii toisen kavion kuopiessa tyhjää?
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
vähän kyllä huvittaa tuo ohjekirjan toteamus, että "taka-akselin keskikappale on kunnossa, jos erotuskitkamonentti on suurempi kuin 100 Nm"
niin varmaan... voihan sieltä olla vaikka hammas irti lautaspyörästä tai laakerit paskana
niin varmaan... voihan sieltä olla vaikka hammas irti lautaspyörästä tai laakerit paskana

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5743
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
jos kerta tietää, että perä paskana niin eihän sellasta enää tartte mittailla mitenkään muuta kun korjaa sen taikka vaihtaa toiseen mutta ehjään peräännapa kirjoitti:vähän kyllä huvittaa tuo ohjekirjan toteamus, että "taka-akselin keskikappale on kunnossa, jos erotuskitkamonentti on suurempi kuin 100 Nm"
niin varmaan... voihan sieltä olla vaikka hammas irti lautaspyörästä tai laakerit paskana
mullon pelkkiä romuja vaan
tuo olikin ennemmän sellaista ammattikoulu huumoria, mitä aina nälvittiin opettajille, kun tuli vastaavia juttuja vastaan niissä ohjekirjoissatouhottaja kirjoitti:jos kerta tietää, että perä paskana niin eihän sellasta enää tartte mittailla mitenkään muuta kun korjaa sen taikka vaihtaa toiseen mutta ehjään peräännapa kirjoitti:vähän kyllä huvittaa tuo ohjekirjan toteamus, että "taka-akselin keskikappale on kunnossa, jos erotuskitkamonentti on suurempi kuin 100 Nm"
niin varmaan... voihan sieltä olla vaikka hammas irti lautaspyörästä tai laakerit paskana

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
ohan toi tosiaan ihan hyvä toteamus perän kunnostanapa kirjoitti:tuo olikin ennemmän sellaista ammattikoulu huumoria, mitä aina nälvittiin opettajille, kun tuli vastaavia juttuja vastaan niissä ohjekirjoissatouhottaja kirjoitti:jos kerta tietää, että perä paskana niin eihän sellasta enää tartte mittailla mitenkään muuta kun korjaa sen taikka vaihtaa toiseen mutta ehjään peräännapa kirjoitti:vähän kyllä huvittaa tuo ohjekirjan toteamus, että "taka-akselin keskikappale on kunnossa, jos erotuskitkamonentti on suurempi kuin 100 Nm"
niin varmaan... voihan sieltä olla vaikka hammas irti lautaspyörästä tai laakerit paskana

-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5743
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5743
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
jaa, en mää ny ihan viimesenpäälle tosissaan olluTimo N kirjoitti:no kai sen tiät, pojat on poikii, mut kyllä se tieto kelpais, annas tulla ny vaan



mullon pelkkiä romuja vaan
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 219
- Liittynyt: Pe 20.08.2010 06:12
- Paikkakunta: Esbåå
Uuvessa perässä tai uusituilla kitkoilla kun välys säädetään pois, on hetken lepotilassakin pakoissa kitkaa eli lukkoa kunnes osat asettuu ja kuluu pienikin välys. Kuluneenakin (tiettyyn rajaan asti) on ASD ja Cosworth mallien kitkaperissä lukitusta veto päällä, vaikka laipoista veivaten ei mitään tunnukaan. Kun asiaa ajattelee, niin keskinaulahan se pikkurattaiden kanssa antaa pyörille vauhtia kun sitä keulalta päin olis tulossa. Kartiopyörät kuten mitkä hyvänsä hammasrattaat pyrkii voimansiirrossa erkanemaan toisistaan, keskinaulan pikkurattaat siis työntävät vetoakselin rattaita keskeltä ulospäin puristaen kitkakasoja nippuun, sitä enemmän mitä enemmän voimaa annostellaan. N. 35% vai mitäseoli iliman hydraulipainetta.
Välys voidaan mitata vetoakselin rattaan ja kitkakasan välistä liuskamitoilla, paljonko on siedettävä, sitä en tiedä. Loppuun kuluneilla lukoilla vetoakselin rattaiden pooriosat pohjaa, alakaen jauhaa rautaa öljyihin tuhoten perän. Välysmittaan vaikuttaa paitsi lukon kuluminen, niin myös jossain määrin kartiopyörien kuluneisuus ja erityisesti pikkurattaiden nyloniset painelaakerit. 


sitä sisintä säätölevyä(ykspuoleinen kitka) myydään 2,8-4mm vahvuisena kympän välein, milläs ton oikeen kireyden sit tietää paitsi kokeilemalla ja aina on vetarin rattaiden ja tapin + pikkurattaiden irroitus ja sama takaperin ja kuka noi lainaa kokeiluun noi säätölevyt?JarkkoN kirjoitti:ASD-perässä on 80-160 Nm kitka uutena ilman hydrauliikkapainetta.
Kireys säädetään sopivan paksuisilla välilevyillä.
mihinkäs se touhottaja piilotti sen ohjeen?
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
C124 320CE -92
R129 320SL -95
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 219
- Liittynyt: Pe 20.08.2010 06:12
- Paikkakunta: Esbåå
Liuskamitalla eli rakotulkillahan sen voi rattaan ja kitkakasan välistä mitata, lissää raon verran vanhan säätölevyn mittaan ja siitä uuven mitta. Levy kerrallaan kokeileminen on kallista ja vie aikaa kun tilaavat jokasen lätkän aina erikseen. Tietysti kitkakasat kuluu taas ja seuraavan remontin aikaan niistä ei ole enää paljon jälellä.
Eli jos rakoa on nyt millisotalla (eikä tarpeeks paksua säätölätkää ehkä ees löyvy), niin ei tekisi huonoa uusia ensin muut levyt alakaen välilevyistä (kuluu kait enempi) ja sitten mittoa se säätö. Pikkurattaan nylonit toki ekana vaihtoon, ne on kaikista halavin osuus ja vaikuttaa mittaan toista kautta.
Vaikka sinne pikku välys jäisikin ja vanhat osat säätölevyjä lukuunottamatta, niin pienempi paha sekin kuin se että vetoakselin rattaat pohjaa.
Silläkin, että laittaa pikavirityksenä ylimääräset välilevyt kaikista uloimmiks mikäli mahtuu tai laakeriputkasta sopivat simmit, pääsee taas pitkän matkaa.
IMO: Pääasiana ei tarvitse olla sataselleen tiukka lukko jonka saa prässissä lyyvä läjään ja kitkaa jo lepotilassa. Pienikin veto puristaa kyllä kitkoja ja tietysti hydraulipaine kun on ASD. Kunhan kahtoo ettei poori pohjaa eikä kitkat kulu rauvoille tai välilevyt niin ohueiksi että särkyyvät, myös liiallinen välys joka kuuluu äänenä jo vedon suuntaa vaihtaessa joutaa ottaa pois.

Vaikka sinne pikku välys jäisikin ja vanhat osat säätölevyjä lukuunottamatta, niin pienempi paha sekin kuin se että vetoakselin rattaat pohjaa.
Silläkin, että laittaa pikavirityksenä ylimääräset välilevyt kaikista uloimmiks mikäli mahtuu tai laakeriputkasta sopivat simmit, pääsee taas pitkän matkaa.
IMO: Pääasiana ei tarvitse olla sataselleen tiukka lukko jonka saa prässissä lyyvä läjään ja kitkaa jo lepotilassa. Pienikin veto puristaa kyllä kitkoja ja tietysti hydraulipaine kun on ASD. Kunhan kahtoo ettei poori pohjaa eikä kitkat kulu rauvoille tai välilevyt niin ohueiksi että särkyyvät, myös liiallinen välys joka kuuluu äänenä jo vedon suuntaa vaihtaessa joutaa ottaa pois.