Millä saan nahat kuntoon?

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
SLC-450
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 354
Liittynyt: Pe 23.05.2003 12:19
Paikkakunta: Orimattila

Millä saan nahat kuntoon?

Viesti Kirjoittaja SLC-450 »

Niin... ...lueskelin tuolla aiemmista jutuista juttua noista nahan hoitoaineista,mutta en varsinaisesti löytänyt oikeaa vastausta mieltäni askarruttaneeseen kysymykseen. :?:
Minulla kun on kermanväriset penkit ja kuskin penkin reuna on vähän kulunut huonosto hoidosta/hoitamattomuudesta johtuen. Siinä on hieman naarmuja ja halkeamia siten että halkeamien kohdalta paljastuu harmaata väriä, mikä ei sitten enää tyylikästä olekkaan. Penkki on halkeillut hieman tähän tyyliin (mutta reunasta enemmän):
Kuva
Tietysti minulla kun on vaaleammat penkit, niin eron näkee selvemmin. :!:
....Joo... ...tiedän... ...tämä ei ole mersu, :shock: :idea: eikä edes oma autoni, mutta sain netistä löytämäni kuvan tähän helpommin havainnollistamaan kysymystäni. Mielelläni penkit kuntoon laittaisin, mutta kertokaapa te vinkkejä kuinka toimenpide kannattaa suorittaa, mitä aineita kannattaa käyttää ja mistä näitä aineita saa?(toivottavasti suomesta)? Kiitoksia vastauksistanne!! :wink:
Edelliset mercedekset:
W 123 240 D -1984
W 107 450 SLC -1973
W 124 220CE -1992
w ??? 508 -1979
W170 230 SLK -1998
--------------------------------------------
Tämänhetkiset ajoneuvot:
1983 Mercedes 300SD
2002 316 Mercedes Sprinter ála FRANKIA 7000 (mobilehome)
2001 986 Porsche Boxster S
KTM 690 Rally 2008
Avatar
jorma-k
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 711
Liittynyt: Pe 12.12.2003 10:34
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Nahkojen hoito/korjaus

Viesti Kirjoittaja jorma-k »

Jos puhutaan vain nahkojen hoidosta, niin Autoglymin Leather Cleaner ja Leather Care Cream ovat kelpo mömmöjä.

Kuluneen, mutta pinnaltaan ehjän nahkan voi värjätä uudelleen:
puhdistetaan Xyleenillä mattapintaan asti, ruiskutetaan pohjustusaine (ohut kerros) ja värjätään oikeaksi/sopivaksi sekoitetulla värillä ja lopuksi pintalakka, joka sekään ei ole samaa, kuin kori- tai venelakka. Lisäksi kelvolliseen lopputulokseen tarvitaan koko joukko learning-by-ruining (yritys-ja-erehdys) -menetelmällä saatua kokemusta. Mömmöt vaikeasti saatavia ammattiaineita, voi kysellä verhoilijoilta. Ilman kunnollisia imureita saa rapsakan kännin samalla.
Aloittelijalle on suositteltava aluksi auton penkkejä helpompia kohteita...

Jos nahka on murtuillut tai kulunut "karvaiseen" ytimeen saakka, niin ei ole korjattavissa. Uusittava.
Muistelen joskus nähneeni mainoksia "liimoista" tms, joilla korjattiin jopa puhki viillettyjä nahkoja, mutta ne eivät ilmeisesti olleet toimivia, koska eivät ole tulleet yleisempään käyttöön.
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
Avatar
markku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 598
Liittynyt: Ti 02.09.2003 06:58
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Millä saan nahat kuntoon?

Viesti Kirjoittaja markku »

SLC-450 kirjoitti: Minulla kun on kermanväriset penkit ja kuskin penkin reuna on vähän kulunut huonosto hoidosta/hoitamattomuudesta johtuen. Siinä on hieman naarmuja ja halkeamia siten että halkeamien kohdalta paljastuu harmaata väriä, mikä ei sitten enää tyylikästä olekkaan. Penkki on halkeillut hieman tähän tyyliin
Kokeilehan näitä mömmöjä:

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... highlight=

Löytyy myös korjausvärejä ym. tarvikkeita.
S320L -97
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

On muuten jaggessa ilmeisesti ihan 1:1 tuuletusikkunan avausrullat W111:n kanssa... :roll:

Juujuu, ei tämä tähän kuulu. :oops:

Mutta kyllä nuo Autoglymin aiheet on hyviä. Joku muuten on vähemmän rapistuneelle penkille käyttänt myös mehiläisvahaa, ihan hieromalla sitä penkkeihin, antamalla olla ja pyyhkimällä ylimääräiset pois. Kyseistä luonnonainettahan myydään kenkien hoitoa varten kenkäkaupoissa eikä muistaakseni maksa mitenkään älyttömästi, joten ainakin varovaisen kokeilun tekeminen ei konkkaan vie.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
M-man
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: Ti 11.05.2004 08:15
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja M-man »

Itselläni myös beige nahkaverhoilu. Suosittelen seuraavia toimenpiteitä:

1. Puhdista penkit huolellisesti irtoliasta imuroimalla ja/tai harjaamalla ne.

2. Pese penkit mäntysuovalla. Voit käyttää pientä kynsiharjaa pinttyneimpiin paikkoihin ja saumanauhojen juurten puhdistukseen, mutta älä hankaa liian voimakkasti.

3. Huuhtele penkit nihkeällä luudulla ja kuivaa vielä kuivalla luudulla.

4. Käsittele puhtaat ja kuivat pinnat nahkaöljyllä tai -rasvalla. Laita öljyä tai rasvaa yllinkyllin. Anna imeytyä yön yli. Uusi käsittely, kunnes kohde ei enää ime öljyä.

5. Käsittele penkit nahkavahalla.

Kysy mainittuja nahankäsittelytuotteita ratsastus- ja hevostarvikeliikkeistä.
Samoilla käsitellään satuloita ja valjaita. Ovat yhtä hyviä elleivät parempia kuin nuo kallit mönjät. Uskon että tulet yllättymään lopputuloksesta.
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Ostapa muuten uusin tehtaan Classic-lehti, siinä on kattava ja ammattimainen artikkeli MB:n nahkapenkkien kunnostuksesta.
Suosittelen lämpimästi.
Avatar
Ana
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 124
Liittynyt: Ma 07.06.2004 00:13
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ana »

Mikä numero, entä mikä lehti? en ennen kuullukkaan
MB C 180 kompressor -07
EX-MB CLK 200 kompressor sport coupe -98
EX-MB 190 1.8i AUT -90
Avatar
jorma-k
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 711
Liittynyt: Pe 12.12.2003 10:34
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Nahkojen hoito/korjaus

Viesti Kirjoittaja jorma-k »

jorma-k kirjoitti:Jos nahka on murtuillut tai kulunut "karvaiseen" ytimeen saakka, niin ei ole korjattavissa. Uusittava.
Muistelen joskus nähneeni mainoksia "liimoista" tms, joilla korjattiin jopa puhki viillettyjä nahkoja, mutta ne eivät ilmeisesti olleet toimivia, koska eivät ole tulleet yleisempään käyttöön.
Jututin uudelleen tuttua nahkuria, ja tuohon tuli korjaus:
on olemassa filleriä, joka värjätään oikean väriseksi ja vaurio täytetään samaan tapaan kuin korikitillä. Filleri myös hiotaan samalla tavalla kuin korikitti, mutta kittaamatonta nahkaa ei saisi raapia!
Kun pintaan vedetään normaalit suojavahat, niin korjattu kohta on lähes huomaamaton, poikkeaa vain vähän ehjän nahan pintarakenteesta.
Noita fillereitä löytyy vieläpä eri valmistajilta eri merkkisinä.
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
Avatar
SLC-450
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 354
Liittynyt: Pe 23.05.2003 12:19
Paikkakunta: Orimattila

Kiitoksia

Viesti Kirjoittaja SLC-450 »

Kiitoksia kaikille vastauksista!! Niitä tulikin ihan mukavasti ja sain projektinkin tehtyä pari päivää sitten.... ...Penkeistä tuli kyllä hieman puhtaammat ja paljon pehmeämmät :wink:

Projekti eteni suurinpiirtein näin:
-Ensin putsailin enimmät saastat pois kynsiharjalla ja mäntysuovalla.
-Seuraavana päivänä öljysin penkit hevostarvikeliikkeestä saatavalla nahkaöljyllä.
-Annoin öljyn imeytyä yön yli ja öljysin uudestaan. Muille penkeille riitti hyvin tämä toinen kerta, mutta kuskin penkin kuluneemmat kohdaat olivat hyvinkin janoisia!
-Seuraavana päivä toisen öljykerran jälkeen putsasin penkit (kaikki muut, paitsi kuskin penkki (se tarvitsi lisää öljyä) hevostarvikeliikkeestä saatavalla Stubbing:in nahkasaippualla(sanoi hevosteluliikkeessä, että nämä stubbingin tuotteet on parhaita, mitä on!) nahkasaippua jätetään kuivumaan.
- Seuraavana päivänä pyyhin kuskin penkin nahkasaippualla ja pesusieni tummuu vähän vieläkin :shock: , eli ei mennyt hukkaan! Voitelen kaikki penkit (myös kuskin penkin kuivumisen jälkeen) Nahanhoitoaineella (Stubbing). Annan nahanhoitoaineen kuivua ja pyyhin ylimääräiset pois tämän jälkeen... Sitten vielä kiillotan penkit. Nyt näyttää ihan hyvältä. Homman olisi tietysti voinut varmaan tehdä nopeamminkin, mutta mihinkäs tässä nyt kiire kun lomalla ollaan!? Olipa ainakin ainakin jotain tekemistä! Lisäksi on hyvä antaa aineiden imeytyä kunnolla!

Nämä tuotteet eivät olleet mitään kovin kalliita ja varmasti ihan hyviä verrattuna just johonkin auton nahkapenkkien hoitosarjaan. Muutenkin siellä hevostarvikeliikkeessä huomasin, että tämä laji ei olekkaan niin törkeästi ylihinnoiteltu kuin monet muut harrasteet! Esim. liikkeessä oli sakkeleita ja lukkoja, niin hinnat oli jotain euroa kappaleelta, mutta jos menisi katsomaan jostain venetarvikeliikkeestä, niin hinnat olisivat ainakin 2-3 kertaiset!

...En varmaan mitään nahantäyttö aineita uskalla kokeilla, ne penkit näyttävät nytkin suht hyviltä.... ...Onhan siinä kuskin penkin reunassa kulumaa, mutta on ainakin rehellistä kulumaa, eikä mitään kitattua suttua. En tietysti tiedä miten tarkkaan nämä todellakin saa häivytettyä, mutta näinkin on varmaan ihan hyvä... ...Lisäksi tämmönen täyttöhommeli saattaa olla aika arvokaskin??


Eiköhän se siinä tällä kertaa... ...Kysykää jos tarvitsette tietoa operaatiosta! :idea:
Edelliset mercedekset:
W 123 240 D -1984
W 107 450 SLC -1973
W 124 220CE -1992
w ??? 508 -1979
W170 230 SLK -1998
--------------------------------------------
Tämänhetkiset ajoneuvot:
1983 Mercedes 300SD
2002 316 Mercedes Sprinter ála FRANKIA 7000 (mobilehome)
2001 986 Porsche Boxster S
KTM 690 Rally 2008
Avatar
SLC-450
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 354
Liittynyt: Pe 23.05.2003 12:19
Paikkakunta: Orimattila

Viesti Kirjoittaja SLC-450 »

raul kirjoitti:Ostapa muuten uusin tehtaan Classic-lehti, siinä on kattava ja ammattimainen artikkeli MB:n nahkapenkkien kunnostuksesta.
Suosittelen lämpimästi.
Ostin tietysti sen lehdenkin, mutta milläköhän perusteella se on kalliimpi suomessa kuin missään muualla!! :twisted: :evil:
...Kannessa lukee isolla että lehti maksaa kuusi euroa... ..ajattelin, että kyllähän sen verran voin maksaakin hyvästä lehdestä... ...maksoin lehden ja autossa rupein ihmettelemään, miksi sain niin vähän rahasta takaisin :?: :!:
...Noh lehden kantta ihmetellessäni huomasin pienellä lehden alaosassa lukevan: 6 euroa, Benelux 6.90, Italy 8, Spajn 8, Greece 8,50 ja SUOMI 8.90!!!

...Kyllä alkoi suoraan sanottua vit**tamaan!! Kyllähän suomessa tietysti varmaan maailman kalleimmat autot on, mutta vielä lehdetkin!! :twisted:
Tietysti ajetelleet rautakirjalla, että jos on varaa maksaa autosta puolet enemmän, kuin muut eu-kumppanimme, niin voimme sitten maksaa kyllä lehdestäkin :twisted: :!: :shock: ....Ei tässä muuten mitään. Lehtikin on ihan hyvä ja kiinnostava, mutta tämä suomalaisten ainainen rahastaminen joka asiassa vaan kismittää.... ...Noh... pitää varmaan tilata lehti, niin ei pääse rautakirja osingoille. Lehden hinnaksi tulee siten 6.80/numeroa kohden ja lehti ilmestyy 4 kertaa vuodessa. Lehden nimihän on Mercedes-Benz Classic.
...Voi olla kyllä välillä aika hankala löytää... ...ainakin täällä Kotkassa sai käydä ettimässä varmaan 6 liikkeessä ja sitten yhdessä marketissa suositteli, että isoilla R-kioskeilla pitäisi olla kaikki suomeen tulevat lehdet.
...
Edelliset mercedekset:
W 123 240 D -1984
W 107 450 SLC -1973
W 124 220CE -1992
w ??? 508 -1979
W170 230 SLK -1998
--------------------------------------------
Tämänhetkiset ajoneuvot:
1983 Mercedes 300SD
2002 316 Mercedes Sprinter ála FRANKIA 7000 (mobilehome)
2001 986 Porsche Boxster S
KTM 690 Rally 2008
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Heh, tosiaan EU:ssa eletään... :lol: Kandee tilata se lehti kotiin.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13291
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Kiitoksia

Viesti Kirjoittaja karra »

SLC-450 kirjoitti:Projekti eteni suurinpiirtein näin:
-Ensin putsailin enimmät saastat pois kynsiharjalla ja mäntysuovalla.
-Seuraavana päivänä öljysin penkit hevostarvikeliikkeestä saatavalla nahkaöljyllä.
-Annoin öljyn imeytyä yön yli ja öljysin uudestaan. Muille penkeille riitti hyvin tämä toinen kerta, mutta kuskin penkin kuluneemmat kohdaat olivat hyvinkin janoisia!
-Seuraavana päivä toisen öljykerran jälkeen putsasin penkit (kaikki muut, paitsi kuskin penkki (se tarvitsi lisää öljyä) hevostarvikeliikkeestä saatavalla Stubbing:in nahkasaippualla(sanoi hevosteluliikkeessä, että nämä stubbingin tuotteet on parhaita, mitä on!) nahkasaippua jätetään kuivumaan.
- Seuraavana päivänä pyyhin kuskin penkin nahkasaippualla ja pesusieni tummuu vähän vieläkin :shock: , eli ei mennyt hukkaan! Voitelen kaikki penkit (myös kuskin penkin kuivumisen jälkeen) Nahanhoitoaineella (Stubbing). Annan nahanhoitoaineen kuivua ja pyyhin ylimääräiset pois tämän jälkeen... Sitten vielä kiillotan penkit. Nyt näyttää ihan hyvältä. Homman olisi tietysti voinut varmaan tehdä nopeamminkin, mutta mihinkäs tässä nyt kiire kun lomalla ollaan!? Olipa ainakin ainakin jotain tekemistä! Lisäksi on hyvä antaa aineiden imeytyä kunnolla!

Nämä tuotteet eivät olleet mitään kovin kalliita ja varmasti ihan hyviä verrattuna just johonkin auton nahkapenkkien hoitosarjaan.
Eli meikä teki jotakuinkin samalla lailla, paitsi että putsasin penkit ensin Bilteman nahkasaippualla. Sitten öljysin saman firman öljyllä. Lopuksi rasvasin penki K-Maatalouskaupasta ostetulla valjas/satularasvalla. Kilon purkki maksoi noin 7 euroa. Siellä olisi ollut nahkasaippuaakin, mutta oli palana - en tiedä miten olisi onnistunut levittää. Sekä, nahkaöljyäkin olisi ollut puoli litraa samaan hintaan mitä Biltemassa oli se 250 ml.

Ohessa linkit Biltemalle. Siellä on lisäksi sitä rasvaakin mutta on aika pieni purkki - muistaakseni 250 g ja kalliihko sekin.

http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... 2004014495

http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... 2004014495
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Pyra
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: To 30.10.2003 11:56
Paikkakunta: Loppi

Nahkapenkit

Viesti Kirjoittaja Pyra »

Korjasin, siis maalasin SECin harmaat ja edellisessä tumman siniset penkit paikottain. Lähetin Lapuan Nahka Oylle pienen palan penkin nahkaa malliksi (jostain penkin alta voi leikata). Sieltä tuli puhdistusaine+maali+pinta-aine(joku toppi) ja tuli paremmat kuin hyvät. Mites saa kuvia liitteeks, voisin laitta tulemaan
SEKKIMIES

ex. MB W123 280E -80
ex. MB W123 300D -81
ex. MB W126 280S -81
ex. MB W126 280SE -82
ex. MB W126 500SEC -81
ex. MBW202 200D -95
MB W126 500SEC -83
Toyota Corolla Verso DCat-06
Volvo V40 -02
Vastaa Viestiin