Superturbotukseen apua korvausta vastaan, sekä yleistä höpöä

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
ekakertalainen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Ma 07.12.2009 19:48
Paikkakunta: helsinki

Superturbotukseen apua korvausta vastaan, sekä yleistä höpöä

Viesti Kirjoittaja ekakertalainen »

Moro kaikille,


Elikkäs taas muutaman muun merkkisen takavedon jälkeen alan hurahtamaan johtotähteen ja rahatilanteen ollessa palautusten sekä säästöjen osalta kunnossa, niin niiP

Perusasioista, olen kiinnostunut 2.5-3.0tdi muuttamisesta ST:ksi, tehotavoite tulis olla sellanen maltillinen 3-400hv~5-600nm.

Koppana toimisi W124/verrannolliset.

Nyt etsin siis vielä aihiota, voitteko suositella jotain malleja kestävyydeltään(kone+laatikko)?

Kun sopiva aihio olis löydettynä, niin voisin korvata menetetystä vapaa-ajasta osaavalle konsultaatiosta, sekä mahdollisesti apuvoimista kasaamisen suhteen?

Toivottavasti meni oikeaan osioon ja löytyis jeesiä.
Ei oo monesti ollu parempi olo, kun mersulla ajo.. Ehkä joku kolme kertaa?!?
Avatar
mikipp
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 418
Liittynyt: Ma 28.09.2009 18:14
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja mikipp »

kokeilepa tuota haku toimintoa...ei oo ku varmaan sen tuhat topiccia täällä tosta aiheesta.
ja mikä parasta...ei maksa mittään.
Iso-Jaska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 691
Liittynyt: Su 17.07.2005 00:08
Paikkakunta: EFIV

Viesti Kirjoittaja Iso-Jaska »

Ja ku tämä foorumisoftan haku-toimintohan on ihan suolesta (siis melkein kaikkien foorumisoftien yleensä, ei siis pelkästään mersuforumin) voipi käyttää kuuklea apuna http://tinyurl.com/394l7kt
Multivan Tdi
Ex: Octavia 1.6 Tdi
Ex: Octavia 1.9 Tdi
Ex: Octavia 1.9 Tdi
Ex: E320 CDI (210.226)
Ex: Megane 1.9 dTi
Ex: 260 E (124.026)
Ex: Cordoba 1.9 Tdi
Ex: Polo 1.3i
Ex: Jetta 1.6 Tdic
Ex: 80 1.6 d
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Itse en ole ST:a tehnyt, mutta annan silti muutaman vinkin, miten
kuvittelen homman tavallisesti tehtävän.

Tärkeintä olisi, että auto ei ole vähäpäästöinen, niin sen saa helposti kilpiin.
Siis pääsääntöisesti vuosimalli on 1991 tai vanhempi.

Vaihdelaatikoksi sopii hyvin 722.3 ja noilla väännöillä sen pitää olla
vahvistettu. Mm. Siekkinen vahvistaa mielellään rahaa vastaan.
Tämmöinen laatikko on esim. 300 DT:ssa eli turbossa.

Jos alkuperäisiä moottoreita katsotaan, niin OM603a eli 300 turbo on hyvä
aihio noille tehoille. Se on se vanha vähäventtiilinen esikammiomoottori.
Uudemmat 24-venttiiliset ovat vielä parempia, mutta joudut sitten
hommaamaan moottorin erikseen. Pakoputki pitää vaihtaa avarammaksi
ja pakosarjan voi joutua sovittamaan isolle turbolle. Katalysaattoria ei
tarvita.

Syöttöpumppu tarvitaan 7 mm elementeillä. Näitä saa myös rahalla esim.
PP Diesel tai Mynä.

Turbo pitää vaihtaa riittävän isoon, jotain Holset HX40:n tapaista.
Hukkaportti pitää olla.

Sitten julmetun iso välijäähdytin nokalle. Imusarjaa joutuu tässä kohtaa
muokkaamaan. Ilmanpuhdistin pitää vaihtaa vapaasti virtaavaan malliin.
Pakokaasujen kierrätys ja ilmamassamittari poistetaan.

300 DT jos on jo hommattuna, niin lisäksi tarvitaan rahaa noin 5 tonnia.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
DuPu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 715
Liittynyt: Ti 14.12.2004 17:34
Paikkakunta: 02
Viesti:

Viesti Kirjoittaja DuPu »

JarkkoN kirjoitti: 300 DT jos on jo hommattuna, niin lisäksi tarvitaan rahaa noin 5 tonnia.
Ei riitä alkuunkaan.

DuPu
ST-Romua vuodesta 2007
ekakertalainen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Ma 07.12.2009 19:48
Paikkakunta: helsinki

Rahan menoa ei voi estää...

Viesti Kirjoittaja ekakertalainen »

DuPu kirjoitti:
JarkkoN kirjoitti: 300 DT jos on jo hommattuna, niin lisäksi tarvitaan rahaa noin 5 tonnia.
Ei riitä alkuunkaan.

DuPu

Mikä siinä niin maksaa, jos alusta alkaen kaikki uutena kaupan hyllyltä niin kyllä kai, mutta esim itseltä löytyy jo HX40 Superi ja pakosarja+putkisto materiaalihinnalla, pumppu 800€?

Ei siis provoo vaan mietin vaan kustannuksia ja niistä mielellään kommenttia/listaa
Ei oo monesti ollu parempi olo, kun mersulla ajo.. Ehkä joku kolme kertaa?!?
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Pumppu 1000-1500€
Ahdin + pakosarja + hukkaportti 1000-2000€
Cooleri + ahtoputket ~500€
Pakoputkisto 400-700€
Vaihteiston vahvistus + tarvikkeet ~1500€
Öljynjäähdyttimet, letkut, liittimet yms. ~500€
Kannentiiviste + muut koneen "pakolliset" kulut 250-500€

Sitten korin kunnosta riippuen alustan remonttiin ja jarruihin 500-1500€

Tuollaisia nyt ainakin menee. Työn osuus helposti luokkaa 3000-6000€ jos vieraalla joutuu teettämään.

Mielestäni ST mersun rakentamiseen pitää varata vähintään 10000€ sis. auton ostohinnan. Mitä halvemman / huonomman aihion ostaa sitä enemmän menee rahaa alustaan ja muihin kulutus osiin. Jos avaimetkäteen periaatteella tuollaista suunnittelet niin 15000€ saattaisi riittää alkuun pääsemiseksi....siitä sitten pakettia mieleiseksi varallisuuden mukaan.


Sen verran itselle kokemusta näistä kertynyt, että lähtökohdaksi valitsisin ehdottomasti valmiiksi isolla koneella olevan korin, jossa isot jarrut ja voimansiirron palikat olisi valmiina. Korin pitäisi myös olla kolaroimaton ja ruosteeton.

Tällähetkellä ehkä viisain aihio olisi hankkia aito 500E ja iskeä siihen OM606 keulalle turboD:n 722.3 askilla. Pikkuvikaisia autoja kun löytyisi vielä esim. saksasta järkihintaan. 500:nen kone pois keulalta...myy sen pois niin saakin jo melkein rahnat 606 koneeseen. Perä tuollaisessa valmiiksi 2.65 välityksellä ja on ns. kunkkuperä. Vetoakselit 120mm nivelillä ja 35mm varrella. Iso kardaani 4-lapaisilla päillä. Alustassa valmiiksi isot jarrut ja paksut vakaajat. Konehuoneessa hyvin tilaa downpipelle. Kori tehtaalla levitetty joten alle sopii kunnoliset kumit. Sisusta asiallinen ja monesti hyvillä varusteilla. Korit pääsääntöisesti hyvin pidettyjä kun ei ole ihan perus malli. Niin ja saisi laittaa voimaa otteeseenkin mukavasti. 325hp +20%
ekakertalainen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Ma 07.12.2009 19:48
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja ekakertalainen »

Petehri kirjoitti:Pumppu 1000-1500€
Ahdin + pakosarja + hukkaportti 1000-2000€
Cooleri + ahtoputket 500€
Pakoputkisto 400-700€
Vaihteiston vahvistus + tarvikkeet 1500€
Öljynjäähdyttimet, letkut, liittimet yms. 500€
Kannentiiviste + muut koneen "pakolliset" kulut 250-500€

Sitten korin kunnosta riippuen alustan remonttiin ja jarruihin 500-1500€

Tuollaisia nyt ainakin menee. Työn osuus helposti luokkaa 3000-6000€ jos vieraalla joutuu teettämään.

Mielestäni ST mersun rakentamiseen pitää varata vähintään 10000€ sis. auton ostohinnan. Mitä halvemman / huonomman aihion ostaa sitä enemmän menee rahaa alustaan ja muihin kulutus osiin. Jos avaimetkäteen periaatteella tuollaista suunnittelet niin 15000€ saattaisi riittää alkuun pääsemiseksi....siitä sitten pakettia mieleiseksi varallisuuden mukaan.

Jep,

eli hinnat kyllä tota luokkaa kaupan hyllyltä...
Omat laskelmat eroaa vähän:
Pumppu 800€(pp-diesel)
Ahdin(löytyy)
Coolaeri ja ahtoputket 5-600€(ISO-cooleri ja hyvin tehdyt putket)
Putkiston sekä pakosarjan materiaalit 300€
Öljynjäähdytin hyllyssä(vissiin vanhan rekan tai vast) liittimien metsästys ei ongelma(lvi/hytikkä tukuissa tilit)
Kannen teko tiivisteineen 500€

Auto 3000€(pitäis saada muutakin kun ruostetta..

Vakio alusta ja jarrut riittää ainakin aluksi.

En ole ostamassa kaikkia töitä ulkopuolisilta, vaan kuten kirjoitin ylempänä vähän puhelin jeesiä ja kun auto sekä kaikki tavarat kasassa, niin esim 2viikonlopun avustusta(auton kasaus ilman "virheitä")


Kyllä kuka vaan saa laitettua mihin vaan autoon 40K€ jo pelkkiin vanteisiin jos haluaa...
Ei oo monesti ollu parempi olo, kun mersulla ajo.. Ehkä joku kolme kertaa?!?
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

ekakertalainen kirjoitti:
Petehri kirjoitti:Pumppu 1000-1500€
Ahdin + pakosarja + hukkaportti 1000-2000€
Cooleri + ahtoputket 500€
Pakoputkisto 400-700€
Vaihteiston vahvistus + tarvikkeet 1500€
Öljynjäähdyttimet, letkut, liittimet yms. 500€
Kannentiiviste + muut koneen "pakolliset" kulut 250-500€

Sitten korin kunnosta riippuen alustan remonttiin ja jarruihin 500-1500€

Tuollaisia nyt ainakin menee. Työn osuus helposti luokkaa 3000-6000€ jos vieraalla joutuu teettämään.

Mielestäni ST mersun rakentamiseen pitää varata vähintään 10000€ sis. auton ostohinnan. Mitä halvemman / huonomman aihion ostaa sitä enemmän menee rahaa alustaan ja muihin kulutus osiin. Jos avaimetkäteen periaatteella tuollaista suunnittelet niin 15000€ saattaisi riittää alkuun pääsemiseksi....siitä sitten pakettia mieleiseksi varallisuuden mukaan.

Jep,

eli hinnat kyllä tota luokkaa kaupan hyllyltä...
Omat laskelmat eroaa vähän:
Pumppu 800€(pp-diesel)
Ahdin(löytyy)
Coolaeri ja ahtoputket 5-600€(ISO-cooleri ja hyvin tehdyt putket)
Putkiston sekä pakosarjan materiaalit 300€
Öljynjäähdytin hyllyssä(vissiin vanhan rekan tai vast) liittimien metsästys ei ongelma(lvi/hytikkä tukuissa tilit)
Kannen teko tiivisteineen 500€

Auto 3000€(pitäis saada muutakin kun ruostetta..

Vakio alusta ja jarrut riittää ainakin aluksi.

En ole ostamassa kaikkia töitä ulkopuolisilta, vaan kuten kirjoitin ylempänä vähän puhelin jeesiä ja kun auto sekä kaikki tavarat kasassa, niin esim 2viikonlopun avustusta(auton kasaus ilman "virheitä")


Kyllä kuka vaan saa laitettua mihin vaan autoon 40K€ jo pelkkiin vanteisiin jos haluaa...
Olet kyllä nyt erehtynyt. Homma aloitetaan laittamalla jarrut ja alusta vastaamaan haluttua tehoa. Sitten tehdään ne loput. Jos siis meinaat ajella muuallakin kuin radalla ja takapihalla. Kun näitä voi tehdä vielä laillisesti, niin sahaa omaa (ja muiden) oksaa tekemällä jarruttoman auton jolla pääse lööppeihin onnettomuuden kautta, kaikki arvaa lopputuloksen. Katuautojen rakentelu loppuu siihen voimalaitepuolelta, lasikuitusubbarikotelot jää sitten pääharrastukseksi katuautoissa.... Miettikääpä missä holhousyhteiskunnassa eletään ja miten herkästi kielletään kaikki missä voi jollekkin joskus sattua jotakin!
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5254
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja S202 »

Kallistahan se on jos kaikki hakee uutena kaupasta. Pakoputkisto 400-700€?????? Ite teen kyllä satasella vaikka minkälaisen putken. En tosin myyntiin :roll:
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

mistäs saa kolmen tuuman putkee mutkineen tarpeellisen määrän alle satasel? kannakkeet, laipat, hitsausmateriaalit yms laskettuna mukaan?
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Tuolla on tarkka laskelma DIY pakoputkesta, tuon halvemmalla sitä ei kait pysty tekemään, jollei sitten pölli materiaalia työnantajalta. Tämä on jostain vuodelta 2005 tjms. eiköhän ne hinnat ole noista jo nousseet.

http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/03052005.html

Huomioidaas semonen, että toi meni pakuun, jossa ei kovin montaa mutkaa tarvittu. En tiedä montako mutkaa tarvitaan vaikka sedaniin...

...ja huomioidaan vielä sekin, että noi mutkat oli muhvillisia, eli siten vähän turhankin kalliita. Silloin siellä ei ollut muita kuin noita. Nykyään taitaa olla taivutettuja "raakaputkia".

Noi laskelmat missä mennään tälleen: "ahdin, löytyy" on vähän huonoja kun ei kaikilla löydy ahdinta.

Käytetyn coolerin voi tosin ostaa halvalla, joltain kun on mopo karannut sinne 600+ hp puolelle ja vanha on jäänyt pieneksi :roll: Samoin käytetyjä pikkutehopumppuja on myös nykyään kivasti myynnissä...eli kyllä halvallakin voisi tehdä.

Tuo mikä nyt eniten tuossa ottaa silmäänon toi pari viikonloppua...eiköhän siihen saa kulumaan kuukausikaupalla, jollei ole semmonen sarjatuontonikkari, jolla on suunnilleen mallit ja kaavat ST:lle.

Niin no, kyllä satkulla putken teen minäkin, vaikka tämmösen:

Kuva
Lisää tietoa: www.skg.fi
ekakertalainen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Ma 07.12.2009 19:48
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja ekakertalainen »

Nuo ahdin löytyy laskelmat oli omat joilla olen omaa budjettilaskelmaa tehnyt, sehän näkyi aika selvästi esim putkiston hinnoista ym

Tarvitsen apua pariksi viikonlopuksi, en välttämättä tarvitse ketään selän taakse siksi aikaa kun asennan putkistoa tai ilmansuodatinta tai tai tai..
Ei oo monesti ollu parempi olo, kun mersulla ajo.. Ehkä joku kolme kertaa?!?
ekakertalainen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Ma 07.12.2009 19:48
Paikkakunta: helsinki

Johan menee lainailuksi...

Viesti Kirjoittaja ekakertalainen »

AK47 kirjoitti:Olet kyllä nyt erehtynyt. Homma aloitetaan laittamalla jarrut ja alusta vastaamaan haluttua tehoa. <...>


En kyllä varmaan ole erehtynyt omasta suunnitellusta aikataulustani tai budjetistani.

Minun hommaa ei ainakaan aloiteta alustasta tai jarruista vaan nimenomaan tekniikasta, kun savut on saatu pihalle ja kone säädettyä alkaa alustan ja jarrujen laitto.

Tähän on syynsä, yksi on se, että jos kiinnostus/budjetti paukkuu, niin helpompi myydä kone laitettua(tehokasta) 300dt, kuin esim kone osissa pöydällä mutta onhan siinä tykit jarrut ja alusta....

Toinen on se, että ajan kesät pärrällä 90% joten auton ei tarvitse olla ennen ensi syksyä alustaltaan sekä jarruiltaan leimattavassa kunnossa.

Ei ole suunnitelmissa muutenkaan päätyä ensikesän autotilastoihin, siihen on sitten juhannus viina ja veneily ehkä varmempi vaihtoehto..
Ei oo monesti ollu parempi olo, kun mersulla ajo.. Ehkä joku kolme kertaa?!?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Laskelmia ei kannata tehdä ja luulen, että parhaiten saat hyviä neuvoja forumin kautta. Se on pirullista jos joku tulee neuvomaan siihen viereen ja sitten jotain kallista hajoaa koeajolla, sis sen neuvojan kannalta ja kumpikin miettii kumpi tässä nyt mokasi.

Mitäs neuvoja siinä nyt sitten tarvitaan, sen kun roiskii osat kiinni. Pumpun ajoitusohjeetkin on hyvin tuolla mese.fi forumin 'mekassa'. Ei kai siinä sen kummempaa ole.

Onnistuuko ahtoputkien hitsaukset itseltä vai joutuuko teettämään ? Ahtopuolen kamat on varmaankin ne vaikeimmat ja sitten se pakosarja, jos siis itse tekee semmosen...


Noniin semmonen vinkki vielä: Kun vastaat viestiin älä lainaa niitä kaikkia edellisiä kirjoituksia mukaan, tulee ikävä topik luettavaksi kun sama teksti on monta kertaa siinä...eli ne turhat quote osuudet deletellä pois ennen viestin lähettämistä. (editoin jo ne pois noista muutamista).
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

DuPu kirjoitti:
JarkkoN kirjoitti: 300 DT jos on jo hommattuna, niin lisäksi tarvitaan rahaa noin 5 tonnia.
Ei riitä alkuunkaan.

DuPu
Riittää aivan varmasti alkuun. Tuolla rahalla saa nuo kamat, jotka
mainittiin ja niillä päästään vaadittuun 300 hevosvoimaan. Tässä oletetaan,
että 300 DT:ssa on laatikko ja pumppu, joita voi kiristää.

Muita kuluja ei ole laskettu mukaan.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
ekakertalainen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Ma 07.12.2009 19:48
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja ekakertalainen »

Kaikki faktoja,

Turha tehdä laskelmia ja ilmottaa emännälle jo nyt, että joululahjoista on turha unelmoida...

Ahtoputket tekee työkaveri ja viimeistelen itse, pakosarjan saan teetettyä edullisesti.

Katsotaan mitä saadaan kasattua...
Ei oo monesti ollu parempi olo, kun mersulla ajo.. Ehkä joku kolme kertaa?!?
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

itse rakennan pikkuhiljaa mo602turbo mottia pirteämmäksi ja turbo, kuuleri, savupiipputarpeet ja kaikkea pientä on hankittu... hintaa on tulut tähän mennessä noin 700 euroa ja paikallisella pumppupajalla tapit morkoolineen päivineen hiukan alle tuon 700 eli noin 1500 tälläkokoonpanolla hintaa... kesällä tulee toki päivitystä lisää ja hintaa myös mutta nuo muiden esittämät laskelmat ovat aika hurjia......
w201 om605
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

Sergey kirjoitti:mistäs saa kolmen tuuman putkee mutkineen tarpeellisen määrän alle satasel? kannakkeet, laipat, hitsausmateriaalit yms laskettuna mukaan?
mulla mkso kolmentuuman putken nasseet 38€ hinta ei sisällä sähköä/hitsaus lankaa/hitsaus kaasua/oman työn osuutta
mutta sisältää tarpeet
putki kahdella läpivirtaus vaimentimella joustopalan kera

osat ovat tuolta http://www.customparts.fi/ (jäte laatikosta) :D
jousto pala piltemasta 18€
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Viesti Kirjoittaja norsu »

ekakertalainen kirjoitti:
Petehri kirjoitti:Pumppu 1000-1500€
Ahdin + pakosarja + hukkaportti 1000-2000€
Cooleri + ahtoputket 500€
Pakoputkisto 400-700€
Vaihteiston vahvistus + tarvikkeet 1500€
Öljynjäähdyttimet, letkut, liittimet yms. 500€
Kannentiiviste + muut koneen "pakolliset" kulut 250-500€

Sitten korin kunnosta riippuen alustan remonttiin ja jarruihin 500-1500€

Tuollaisia nyt ainakin menee. Työn osuus helposti luokkaa 3000-6000€ jos vieraalla joutuu teettämään.

Mielestäni ST mersun rakentamiseen pitää varata vähintään 10000€ sis. auton ostohinnan. Mitä halvemman / huonomman aihion ostaa sitä enemmän menee rahaa alustaan ja muihin kulutus osiin. Jos avaimetkäteen periaatteella tuollaista suunnittelet niin 15000€ saattaisi riittää alkuun pääsemiseksi....siitä sitten pakettia mieleiseksi varallisuuden mukaan.

Jep,

eli hinnat kyllä tota luokkaa kaupan hyllyltä...
Omat laskelmat eroaa vähän:
Pumppu 800€(pp-diesel)
Ahdin(löytyy)
Coolaeri ja ahtoputket 5-600€(ISO-cooleri ja hyvin tehdyt putket)
Putkiston sekä pakosarjan materiaalit 300€
Öljynjäähdytin hyllyssä(vissiin vanhan rekan tai vast) liittimien metsästys ei ongelma(lvi/hytikkä tukuissa tilit)
Kannen teko tiivisteineen 500€

Auto 3000€(pitäis saada muutakin kun ruostetta..

Vakio alusta ja jarrut riittää ainakin aluksi.

En ole ostamassa kaikkia töitä ulkopuolisilta, vaan kuten kirjoitin ylempänä vähän puhelin jeesiä ja kun auto sekä kaikki tavarat kasassa, niin esim 2viikonlopun avustusta(auton kasaus ilman "virheitä")


Kyllä kuka vaan saa laitettua mihin vaan autoon 40K€ jo pelkkiin vanteisiin jos haluaa...
Jäikö laskelmistasi kytkin/autolootan vahvistus?

Veikkaisin Petehrin hintojen olleen sellaisia hieman ammattimaisempia, ehkä perustuen topikin otsikkoon, josta saa käsityksen homman teettämisestä muilla... Palikat ja sitämyötä hinnat on sellaisia mitä kehtaa asiakastyöhön pistää. Ei täyspäinen pistä asiakastyöhön Bilteman hukkista, koska elämästä voi selvitä pienemmilläkin murheilla. Mikäli autonomistaja itse pistää tollasen omaan autoonsa, niin hänelle on "ilmaista" hieman sorvailla ton välyksiä inhimillisemmiks iltapuhteena autotallissa ja ottaa pari piristävää bisseä siinä sivussa... Asiakastyönä tuo on kaikkea muuta kuin ilmaista...

Tehotavoitteesi on mersumittapuussa melko helposti saavutettavissa ja käytettävät osat eivät siksi tarvitse olla vielä kalliita. Hassuinta on että muutaman tonnin lisäpanostuksella 3-400hv:n sijasta autosta saa 5-600hv, kunhan vain valitsee osat fiksusti.

Alusta ja jarrut saa myös täältä kannatusta, sekä turvakaaret. Vaan eipä noita tietenkään tarvitse ennenkuin tarve on jo ohi. :cry:
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
ekakertalainen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Ma 07.12.2009 19:48
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja ekakertalainen »

Rempatun laatikon olen nähnyt myytävän noin 1500€-3000€ joten se on tullakseen vasta kun kaikki muu alkaa olla kasassa, jos kiltisti ajelee saattaa kestää yllättävänkin pitkään vakio 722.3 veikkaanma, tämä kokemus siis muista vehkeistä...

Auton käyttötarkoitukseen(harvinaisempi "käyttis" jolla ei ajeta kisaa kaupungissa eikä radalla) en pidä järkevänä turvakaaria, joskin kuten ylempänä kirjoitin, ennen kuin auto on tulossa katu-käyttöön(leimattu) niin alustan, sekä jarrut tulen laittamaan, vaikka en kuitenkaan ehkä 500E, joita taas omaan käyttötarkoitukseen en näe millään tavalla järkeviksi(suomen huippunopeuden ollessa 120km/h)...

Rahaa saa palaa, mutta monta vakio lootaa sais sillä 3000€ :roll:
Ei oo monesti ollu parempi olo, kun mersulla ajo.. Ehkä joku kolme kertaa?!?
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

kun käyttää mielikuvitusta, niin säästää satasia :wink:

audin/passatin/skodan etujarrulevyjä hyödyntämällä saa tehtyä isot jarrut, tarvitsematta vaihtaa sportlinen alatukivarsia (nykyhinta taitaa liikkua jossakin 500 € pari...) jne. mersun omat isot jarrulevyt, kun ei sovi normaali alatukivarsien kanssa paikalleen... tietysti jos tyytyy penkittämään vain sen 180 hp, niin sitten kelpaa normaalit jäähdytetyt mersun omat vakio jarrut...

hyväkuntoinen/hiljattain rempattu vahvistamaton 722.3 laatikko voi kestää juuri ja juuri sen 300 heppaa dieselin perässä, vääntö kun on kuitenkin rajumpaa, kuin bensakoneessa (400 Nm kun vain on laatikolle luvattu jatkuvaa väännön kestoa)

mutta kyllä dieselin viritykseen rahaa saa palamaan, 5000 € loppuu kesken, jos oikeasti haluaa hyvän ja kestävän ST mersun tehdä, pelkkä moottoriaihio tuntuu maksavan reilun 1500 € vielä nykyäänkin :? eli OM606 alkuperäinen turbomoottori, muista on turhaa alkaa kestävää moottoria rakentamaan, se on todettu jo niin monesti... no, OM605 alkuperäinen turbokone kelpaa tietysti myös, mutta se on vajaa sylinterinen :P

ja petehri muistaa myös sen 7 kg/Kw teho säännön, eikä levittele mitään "voimaa otteeseenkin mukavasti. 325hp +20%" olettamuksia, kun suomen laki ei anna tehdä näitä liian tehokkaita omapainoon suheutettuja laitteita enää... eli w124 koppaisen max. tehot itse rakenneltuna on se n. 260 hp... silloin tehon ja omamassan suhde on tuossa n. 7 kg/Kw tuntumassa...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
DuPu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 715
Liittynyt: Ti 14.12.2004 17:34
Paikkakunta: 02
Viesti:

Viesti Kirjoittaja DuPu »

JarkkoN kirjoitti:
DuPu kirjoitti:
JarkkoN kirjoitti: 300 DT jos on jo hommattuna, niin lisäksi tarvitaan rahaa noin 5 tonnia.
Ei riitä alkuunkaan.

DuPu
Riittää aivan varmasti alkuun. Tuolla rahalla saa nuo kamat, jotka
mainittiin ja niillä päästään vaadittuun 300 hevosvoimaan. Tässä oletetaan,
että 300 DT:ssa on laatikko ja pumppu, joita voi kiristää.

Muita kuluja ei ole laskettu mukaan.
Ei riitä. Sitä tosin saa itselleen jokainen kasata vaikka millaisen kumilenkkivirityksen, mutta miksi edes aloittaa tekemään jotain sellaista, jonka tietää itse heti valmiiksi hajoavan? Laatikon vahvistus mm. on ensimmäisiä toimenpiteitä kun siihen turboon tai pumppuun kosketaan.

Sitä vaan ajatukset muuttuvat jossakin vaiheessa kun ostelee yli sada euron filttreitä turbon nokkaan tai kun hakee 3" putkeen vaimentimia, mutkia ja joustoja.. Samaa listaa voisi jatkaa vaikkapa näin;

Kaupan kassalla kärryissä;

Moottoriöljyt + suodatin
Automaattiöljyt
Naftalinjaan suodattimet
Glykolit
Jarrunesteet
Peräöljyt
Mahdolliset hydrauliikkaöljyt
Tiivistysmassat
Pieniä letkuja sinnetänne

Satasellako ajattelitte selvitä?

Kone on aivan oma lukunsa sitten. Suurimmalla todennäköisyydellä 603-koneeseen saa kannentiiivisteen jokatapauksessa vaihtaa. Samalla sitten plaanaus ja venttiilitöitä/ohjureiden vaihtoa kuitenkin tulee eteen.
Ja alakerran laakerointi voisi olla ihan hyvä juttu? Halpoja kuin mitkä mm. nuo turbon kk-laakerit...

Sitä voi jokainen pistää euronkin kulut itselleen listalle ja miettiä aiempia puheitaan. Itselle sekä muutamalle tutulle tämä "5000e ja 400hv+ on tehoa" - juttu on tullut jo tutuksi. Sitä ajateltiin, siihen uskottiin, sitä kokeiltiin ja siinä epäonnistuttiin.

DuPu
ST-Romua vuodesta 2007
Avatar
DuPu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 715
Liittynyt: Ti 14.12.2004 17:34
Paikkakunta: 02
Viesti:

Viesti Kirjoittaja DuPu »

Helpoin ja halvin on kyllä tuo Petehrin mainitsema 500E, mutta jättää sen sellaiseksi ja ajelee sillä kasilla, silloin säästyy ikäviltä raharei´iltä.

DuPu
ST-Romua vuodesta 2007
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

napa kirjoitti:no, OM605 alkuperäinen turbokone kelpaa tietysti myös, mutta se on vajaa sylinterinen :P
Mutta täytyy muistaa että seo värinätön pannu 8)
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

jeemu kirjoitti:
napa kirjoitti:no, OM605 alkuperäinen turbokone kelpaa tietysti myös, mutta se on vajaa sylinterinen :P
Mutta täytyy muistaa että seo värinätön pannu 8)
mutta pitäishän moottoristakin nyt jotain "viboja" saada :D

kyllä se vain taitaa niin olla, että alkuperäisestä turbokoneesta saa sen halvimman koneen tehtyä, vaikka alkuinvestointi hieman hirvittäiskin, mutta varmaan se siinä neljännen-kuudennen vaparista rakennetun ST koneen kohdalla alkaa mennä myös niiden kovakalloisimpienkin päähän, että vaparista ei kestävää saa tehtyä, kuin rakentamalla siitä ensin alkuperäistä turbokonetta vastaava...

niitä huhuja liikkuu vieläkin ihan liikaa tuolla maailmalla, että "mynän pumppu ja hx40 kiinni, niin 300D mersusta saa 500 heppaa ihan noin vain" eikä maksa kuin 1500 € :D
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
DuPu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 715
Liittynyt: Ti 14.12.2004 17:34
Paikkakunta: 02
Viesti:

Viesti Kirjoittaja DuPu »

napa kirjoitti:niitä huhuja liikkuu vieläkin ihan liikaa tuolla maailmalla, että "mynän pumppu ja hx40 kiinni, niin 300D mersusta saa 500 heppaa ihan noin vain" eikä maksa kuin 1500 € :D
"Mynäpumppu ja holset vaan kiinni, ei se muuta tarvi"

DuPu
ST-Romua vuodesta 2007
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Tätä ei kannata ottaa v*tuiluna, mutta jos lompsassa on alle 10k€ täysin ylimääräistä rahaa niin vähänkään asiallisen ST:n tekeminen kaikkineen kannattaa unohtaa jo suunnitteluvaiheessa oli aihio sitten vaikka se 300dt/tdt :idea:
Halvemmalla ja helpommalla (jos rassaus ei ole osa elämää) saa jo tehokkaan tehdasvalmisteisen auton jolla on edellytyksiä myös olla suunniteltu kestämään...
Puhettahan tähän maailmaan mahtuu mutta tosiasiat on ja pysyy! Valitettavasti :roll:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
vipu83
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 136
Liittynyt: Ti 26.08.2008 22:06
Paikkakunta: janakkala

Viesti Kirjoittaja vipu83 »

S202 kirjoitti:Kallistahan se on jos kaikki hakee uutena kaupasta. Pakoputkisto 400-700€?????? Ite teen kyllä satasella vaikka minkälaisen putken. En tosin myyntiin :roll:
88.9mm rosteri putki paikallisen romuliikkeen syövereistä (2e/KG) höystettynä muutamalla lisäaine langalla ,kiinneke kumilla sekä Hd-joustolla &käyttis pönttö n.30baria argonia :arrow: :D Huntista jäi kahvirahatkin
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

DuPu kirjoitti:
JarkkoN kirjoitti:
DuPu kirjoitti:
JarkkoN kirjoitti: 300 DT jos on jo hommattuna, niin lisäksi tarvitaan rahaa noin 5 tonnia.
Ei riitä alkuunkaan.

DuPu
Riittää aivan varmasti alkuun. Tuolla rahalla saa nuo kamat, jotka
mainittiin ja niillä päästään vaadittuun 300 hevosvoimaan. Tässä oletetaan,
että 300 DT:ssa on laatikko ja pumppu, joita voi kiristää.

Muita kuluja ei ole laskettu mukaan.
Ei riitä. Sitä tosin saa itselleen jokainen kasata vaikka millaisen kumilenkkivirityksen, mutta miksi edes aloittaa tekemään jotain sellaista, jonka tietää itse heti valmiiksi hajoavan? Laatikon vahvistus mm. on ensimmäisiä toimenpiteitä kun siihen turboon tai pumppuun kosketaan.

Sitä vaan ajatukset muuttuvat jossakin vaiheessa kun ostelee yli sada euron filttreitä turbon nokkaan tai kun hakee 3" putkeen vaimentimia, mutkia ja joustoja.. Samaa listaa voisi jatkaa vaikkapa näin;

Kaupan kassalla kärryissä;

Moottoriöljyt + suodatin
Automaattiöljyt
Naftalinjaan suodattimet
Glykolit
Jarrunesteet
Peräöljyt
Mahdolliset hydrauliikkaöljyt
Tiivistysmassat
Pieniä letkuja sinnetänne

Satasellako ajattelitte selvitä?

Kone on aivan oma lukunsa sitten. Suurimmalla todennäköisyydellä 603-koneeseen saa kannentiiivisteen jokatapauksessa vaihtaa. Samalla sitten plaanaus ja venttiilitöitä/ohjureiden vaihtoa kuitenkin tulee eteen.
Ja alakerran laakerointi voisi olla ihan hyvä juttu? Halpoja kuin mitkä mm. nuo turbon kk-laakerit...

Sitä voi jokainen pistää euronkin kulut itselleen listalle ja miettiä aiempia puheitaan. Itselle sekä muutamalle tutulle tämä "5000e ja 400hv+ on tehoa" - juttu on tullut jo tutuksi. Sitä ajateltiin, siihen uskottiin, sitä kokeiltiin ja siinä epäonnistuttiin.

DuPu
Nuo normaalit huolto-osat tarvitaan ilman superiakin, joten niitä ei
laskettu. Kannentiivistettä ja laakereita ei laskettu, ne ovat käyttökuluja. Laatikon vahvistus laskettiin mukaan.

Tässä kysyjä halusi 300+ eikä 400+ tehoja.

Biltemasta en ostyaisi mitän, mnutta en myöskään kaikkein kalleimmasta
paikasta. Ulkomailta saa halvemmalla, esim. olen ostanut UK-turbosta
priimakuntoisen käytetyn Mersun VNT-ahtimen 350 eurolla. Suomessa
vastaava maksaa 800 euroa ja uusi 1600. Vesivälijäähdytyskamat saa alle
600 euron.

Voi sen homman tehdä kunnollakin, kuluille ei ole ylärajaa. Alaraja on ja
minusta se on tuossa 5.000 eurossa. Jarruja ja alustaa kannattaa varmasti
myös parantaa, mutta niitä kuluja en ottanut mukaan.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Vastaa Viestiin