Autojen käyttö ja huolto noin yleisesti

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Turbocompound
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: To 12.02.2004 20:35
Paikkakunta: Tukholma

Autojen käyttö ja huolto noin yleisesti

Viesti Kirjoittaja Turbocompound »

Aatelin kirjoittaa noin yleisesti vaikka akkuun nyt vähän enämpi painotan tämän jutun.
Kaikki auton omistajat tietävät miten autoa huoletaan ja mikä on paras. :mrgreen:

Mutta kun auton ajot ovat niin erinlaiset kun omistajatkin niin onko silti paras tapa
huoltaa autot silti samalla lailla ajosuorituksesta huolimatta (huoltokirjan mukaan). :roll:

Eli auton omistajilla/käyttäjillä pitäis olla vähän perustietoa/ymmärrystä autoista ja niiden käytöstä.

Jos ajaa jatkuvasti 2, 5 tai 10 km matkoja niin ei akku kerkiä latautua täyteen koskaan talven pakkasessa.
Vaikka auto lataa täysillä niin kylmä akku ei ota vastaan kuin sen mitä pystyy.
Ennemmin tai myöhemmin tulee tilanne jolloin akku on tyhjä.
Tämähän koskee kaikkia autoja merkistä riipumatta, toiset tosin ovat vähän sitkeämpiä kuin muut.

Tilannetta pahentaa entisestään kaikki mukavuus toimintojen käyttö jotka kuluttaa virtaa.
Tämmösessä tilanteessa ei auta muu kuin säännöllinen akun lataus akkulaturilla.
Silloin varmistaa että voi huoletomasti ajella pätkä ajoa.

Ei niissä turhaan ole esim. 190amperin latureita sillä ne vaatii paljon sähköä toimiakseen kunnolla.
Tuosta 190amperista akku pystyy vain hyödyntämään muutaman amperin kylmänä ja tarvii enämpi aikaa kuin normaalisti lataamaan sitä akkua.

Toiset ajaa pitkää siivua jolloin ei ole näitä ongelmia.

Ja sitten pakollinen komentti :)
// W123D kun ei tarvitse akkua kuin käynistämiseen ja lain vaatimiin ajovaloihin pärjää 55-65amperin laturilla ihan hyvin. Senkin akku hyytyy jatkuvalla lyhyellä ajolla mutta se toimii hyvin kunhan vain saa sen käymään. :lol: //

Eli pitäis sen vertaa ymmärtää milloin ja minkälainen auton käyttö vaatii lisätoimen piteitä huoltojen ja ylläpidon suhteen varmistaakseen luotettavia ajoja. Tämä koskee siis yleisesti ei siis vain akkua vaikka siitä nyt kirjoitinkin.
Iltapäivälehdessähän esim.oli jotain juttua autoilioista ja öljyistä.

Monessa uudessa autoissa on huolto näyttö mutta miten on vaihdetaanko esim. moottorin ilmasuodatin aina 60tkm jälkeen vai oisko se syytä vaihtaa joskus aikaisemmin mitä huoltokirja sanoo. :?:
A170cdi-00 1999-
Avatar
Simo M. A.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Ke 27.12.2006 14:50
Paikkakunta: Kouvola

Re: Autojen käyttö ja huolto noin yleisesti

Viesti Kirjoittaja Simo M. A. »

Auton lyijyakku eli käynnistysakku ei kestä hyvin sitä että se purkautuu kovin tyhjäksi, puhumattakaan siitä että se olisi pitkän aikaa huonolla varauksella. Akku kestää pitkäänkin jos se ei purkaudu paljoa koskaan eli jos virtaa tarvitaan lähinnä käynnistykseen ja siihenkin vain hetkellisesti. Esim. bensa-auto ja moottorinlämmitin käytössä talvisin. Aiemmassa vm. 97 SLK:ssa oli alkuperäinen akku vielä v. 2008 kun auto vaihtui minulta pois, eikä mitään ongelmia akun kanssa ollut koskaan. Tosin uudemmissa autoissa taitaa akku purkautua hiljalleen itsellään vaikka auto seisoisi ilman virtoja paikallaankin. Vaikka auto ei olisi käynnissä eikä avain virtalukossa edes niin erinäiset sähköjärjestelmät saattavat viedä virtaa ja akku purkautuu auton seisoessa esim. 2-3 viikon aikana huomattavastikin ja tämä on myrkkyä käynnistysakulle (vapaa-ajan akut kestävät purkamista paremmin).

Eipä se taida paljon auttaa että huolto-ohjelmaa muutetaan akun osalta: huollossa akun kunto vain tarkastetaan, ei akkua vaihdeta uuteen määräaikaishuollossa rutiinimaisesti ellei akku sattumalta ole juuri vaihtokunnossa. Tässä piileekin akkua koskien määräaikaishuollon suhteen homman ydin: nykyaikainen lyijyakku (käynnistysakku) pelaa täysin normaalisti koko ajan "loppuun asti" täysin normaalisti ilman että se kummemmin varoittelee "hyytymisestä" ja sitten yhtäkkiä akun kunto "romahtaa", eli akku saattaa yksi tai kaksi kertaa varoittaa että se alkaa olla lopussa eli autoa käynnistäessä startti ei jaksa pyörähtää ihan täydellä teholla ja sitten kolmatta käynnistystä ei enää tule akun loppuessa yhtäkkiä. Aikamoista sattumaa pitäisi olla että akku olisi siis "lopussa" juuri määräaikaishuollossa.

Käytännössä siis sen kuin ajelee ja käyttää autoa ja akkua normaalisti ja jos huomaa että akku ei toimi täysin kuten ennen niin vaihtaa sitten HETI uuden akun. Voi olla että yhden heikon käynnistymisen lisäksi on tiedossa enää 1 tai 2 käynnistystä sillä akulla ylipäätään. Siinä vaiheessa kun akku "varoittelee" niin se on käytännössä jo akku loppu, ellei sitten akku ole päässyt tyhjenemään jostain auton vikaan tai virheelliseen käyttöön liittyvästä syystä. Akun käyttöikää voi lisätä huomattavasti pitämällä huolta että akku ei suuremmin pääse purkautumaan eli huolehtimalla että akussa on aina latausta reilusti.
Talvella ja sadepäivinä:

Volvo V60 T8 AWD Inscription vm. 2020

Kesällä:

R170 SLK 32 AMG vm. 2001
Obsidian black metallic
Sisusta anthracite / alpaca gray

Ex-Mercedekset:
W123 230E A 1980,
R170 SLK 230 Kompressor A 1997
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: Autojen käyttö ja huolto noin yleisesti

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Joo, juuri näin. Jos akku pyrkii tyhjenemään, kannattaa hommata CTEK-ylläpitolaturi, sillä ei hajota mitään.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
jytäkkä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 679
Liittynyt: To 25.11.2004 17:02
Paikkakunta: Tampereen esikaupunkialue

Re: Autojen käyttö ja huolto noin yleisesti

Viesti Kirjoittaja jytäkkä »

Turbocompound kirjoitti:
Tilannetta pahentaa entisestään kaikki mukavuus toimintojen käyttö jotka kuluttaa virtaa.
Onkohan noilla kuluttimien käytöllä kuinka suuri merkitys lataukseen, että kuinkahan tuollainen 190A loppuu kesken vaikka kaikki kuluttimet olisi päällä?
Luulis tuon 2A säästyvän vielä akullekin.
S212 300 BE A Avantgarde -10
Valmet 602T-80 ****************

EX S204 220 cdi -08
Ex S211 320 cdi A Avantgarde -05
Ex S123 300TD Aut.-80
Ex W124 230 A -89
Ex V 70 -06 D5 Aut
Ex W201 190E 90 Aut.
Ex W210 200 Cdi -01 Automatic Tiptronic
Ex S210 E 230 T Automatic Avantgarde-96
Ex S124 200d-90
Ex Opeleita kymmenittäin

---------------------------------------------------------------------
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: Autojen käyttö ja huolto noin yleisesti

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Kylmä akku ei ota virtaa vastaan juuri mitään, muutaman ampeerin.
Siksi saattaa lataus pikku hiljaa vajentua, vaikka autossa tehokas laturi olisikin.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17271
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Autojen käyttö ja huolto noin yleisesti

Viesti Kirjoittaja dealer »

Meillä vaimon (diesel)autolla ajetaan lähes pelkästään 7 km työmatkaa tai lyhyitä kauppareissuja, ei ole koskaan tarvinnut ladata akkua erikseen.
Ilmeisesti akku ehtii tuolla matkalla ottaa sen verran virtaa vastaan mitä kuluu hehkutukseen ja käynnistykseen ?
wiimax.fi
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13291
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Autojen käyttö ja huolto noin yleisesti

Viesti Kirjoittaja karra »

Suomessa kun autokanta on iäkästä niin uusi E10 bensahan ei sovellu kaikkiin. Viro (viisaana) jo kommentoi Suomen typerää rynnistystä ottamaan biobensa käyttöön.

Nyt jos joku pitää vaan autoaan vähän aikaa niin kestäähän se hetken ajaa E10:llä. Korroosion heikentämät putket ja pehmenneet letkut jäävät sitten seuraavan omistaja murheeksi. Mutta, sama asiahan on kyseessä miten autoaan huoltaa tai jättää venttiilinsuoja-aineen lisäämättä, eli huono huolto ym hoito kostautuu seuraavilla omistajilla. Eli ei E10:stä sen enempää mutta valtiovallan toimet ei ainakaan paranna jo vanhojen autojemme kuntoa...
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1811
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Re: Autojen käyttö ja huolto noin yleisesti

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

dealer kirjoitti:Meillä vaimon (diesel)autolla ajetaan lähes pelkästään 7 km työmatkaa tai lyhyitä kauppareissuja, ei ole koskaan tarvinnut ladata akkua erikseen.
Ilmeisesti akku ehtii tuolla matkalla ottaa sen verran virtaa vastaan mitä kuluu hehkutukseen ja käynnistykseen ?
Eri akuissa on testien mukaan suuria eroja myös tuossa kylmänä virran vastaanottamisessa.
Valittiin juuri pojan autoon akku nimenomaan sillä perusteella mikä otti hyvin virtaa vastaan kylmänä. On tavallisesti vaan kauppareissut pari km ja tarha 4 km.
Vastaa Viestiin