W211 iskareiden kiristäminen?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Jacka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 511
Liittynyt: Ke 26.04.2006 20:45
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

W211 iskareiden kiristäminen?

Viesti Kirjoittaja Jacka »

Auto on vuosimallia 2004. Ajattelin tarkastaa etupään kolinen takia (kun alkaa olla kohta kaikkimuut paikat kohta tarkastettu) etupään iskareiden yläpään mutterit. Ja kun en niiden iskareiden säädöistä mitään tiedä, niin kysynkin että voiko vaan pulttipyssyllä koittaa kiristää sitäiskarin pulttia? Eihän mitkään iskarin säädöt mene siitä pilalle? Huomasin että samalla pyörii myös se pultin keskellä oleva "tanko"? Hmm..

Neuvoja kaivataan...
W211 Classic, -03, 200 CDI (211.004)
Avatar
ari y
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: To 10.03.2005 21:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: W211 iskareiden kiristäminen?

Viesti Kirjoittaja ari y »

Ei ainakaan pulttipyssyllä,vaan ihan lenkkiavaimella kiristäen ja kuusiokolo tai torx avaimella pitämällä kiinni siitä keskellä olevavasta "tangosta" eli iskarin yläpäästä
Oikeaan momenttiarvoon kiristys olis tietenkin se paras vaihtoehto.
Esim,W203 kiristysarvo on iskunvaimentimen varren mutterilla 20Nm.
Jacka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 511
Liittynyt: Ke 26.04.2006 20:45
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: W211 iskareiden kiristäminen?

Viesti Kirjoittaja Jacka »

Ok. Mikähän se momentti mahtaa olla tuohon W211:seen?
W211 Classic, -03, 200 CDI (211.004)
Avatar
Teppo L
Mersumies
Mersumies
Viestit: 847
Liittynyt: Ma 22.03.2004 21:13
Paikkakunta: Joensuun tienoo

Re: W211 iskareiden kiristäminen?

Viesti Kirjoittaja Teppo L »

Momentti on tähänasti ollut että hyvällä pulttipyssyllä niin tiukkaan kun saa :mrgreen: :mrgreen: säädöt ei siitä muutu vaikka väännät sen mutterin ylioppilaaksi :mrgreen:
ML W164
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13237
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W211 iskareiden kiristäminen?

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Teppo L kirjoitti:Momentti on tähänasti ollut että hyvällä pulttipyssyllä niin tiukkaan kun saa :mrgreen: :mrgreen: säädöt ei siitä muutu vaikka väännät sen mutterin ylioppilaaksi :mrgreen:
Se kekellä oleva mutteri? Ohjearvo on 23 Nm, eikö siitä mene jengat jos vetää kunnolla pulttipyssyllä kiinni? Ja sehän ei myöskään kiristy siitä (sitä varmaan tarkoitit kun sanoit että säädöt ei muutu, vai tarkoititko pyöränkulmia?).
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17268
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W211 iskareiden kiristäminen?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tuskinpa se iskareista kolisee, on niin monta muuta yleisempää paikkaa.
wiimax.fi
APL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 129
Liittynyt: La 24.07.2010 23:54

Re: W211 iskareiden kiristäminen?

Viesti Kirjoittaja APL »

Morjens,
ettei asetelman yläpään laakeri (olkalaakeriko) olisi porsinut? Siihen ei kiristäminen auta, vaan uuden osan hankinta.
Ja sallittehan, jos vastaan samalla kysymyksellä;
- olisiko pk-seudulla tai poronkuseman etäisyydellä kehästä paikkaa, jossa voisi ravistellä keulaa löysän liitoksen paikantamiseksi?
Katastuspaikoilla on niitä paineilma värkkejä, sellaista tarkoitan ravistelulla. En usko muutoin selviävän seuraaviin muutamaan vuoteen, jollen sitten ala niitä luita yksitellen vaihtamaan. :?

Danke!
E320CDI
211.089
Avatar
Teppo L
Mersumies
Mersumies
Viestit: 847
Liittynyt: Ma 22.03.2004 21:13
Paikkakunta: Joensuun tienoo

Re: W211 iskareiden kiristäminen?

Viesti Kirjoittaja Teppo L »

DBFI kirjoitti:
Teppo L kirjoitti:Momentti on tähänasti ollut että hyvällä pulttipyssyllä niin tiukkaan kun saa :mrgreen: :mrgreen: säädöt ei siitä muutu vaikka väännät sen mutterin ylioppilaaksi :mrgreen:
Se kekellä oleva mutteri? Ohjearvo on 23 Nm, eikö siitä mene jengat jos vetää kunnolla pulttipyssyllä kiinni? Ja sehän ei myöskään kiristy siitä (sitä varmaan tarkoitit kun sanoit että säädöt ei muutu, vai tarkoititko pyöränkulmia?).
jep sitä keskellä olevaa mutteria tarkotan!iskarin akselihan pyörii läpi kiristäessä,pulttipyssyllä ei sitä saa korkkaamaan.
yksi W211 josta kukaan ei löytänyt kolinan syytä asettui kun tarjosi pulttipyssyä!
ML W164
Avatar
Timo999
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1017
Liittynyt: Pe 29.08.2003 15:01
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: W211 iskareiden kiristäminen?

Viesti Kirjoittaja Timo999 »

APL kirjoitti:Morjens,
ettei asetelman yläpään laakeri (olkalaakeriko) olisi porsinut? Siihen ei kiristäminen auta, vaan uuden osan hankinta.
!
Tai sitten alapallonivel. Joku kulunut osa siellä pitää vaihtaa!
(ei se rikki ole! :wink: )

Anna jonkun mersumekaanikon vilkaista missä vika on.
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Re: W211 iskareiden kiristäminen?

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Viimeviikolla vaihdoin alle vuoden vanhan iskarin takuuseen yhteen W211 ja kolinat loppu.
Tosin kannattaa ekana tarkistaa aina että mikä siellä kolailee. Täällä netissä on hankala tehä tarkkaa diagnoosia!
Jacka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 511
Liittynyt: Ke 26.04.2006 20:45
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: W211 iskareiden kiristäminen?

Viesti Kirjoittaja Jacka »

Niveliä etupäähän on vaihdettu 3 kpl. Nyt ei isolla pihdeillä puristaessa tunnu enää klappia yhdessäkään nivelessä. Myös koiranluut on vaihdettu, sekä koiranluiden nivelet jotka tulee kiinni alatukivarteen.
Mulle on kerrottu/kirjoitettu, että ne reaktiotangon sisemmät kumit on kans herkkiä alkamaan kolista, joten ne meinaan vielä vaihtaa. Sen jälkeen ei varmaan jää enää muuta vaihtoehtoa kuin noi jouset (jos siis kolina ei lopu). Mitenköhän nuo jouset ois helpoin tarkastaa (muutakuin ottaa alapäästä irti, siirtää vähän sivuun ja käydä ajamassa lenkki?)?

Niin ja se kolina ei muuten kuulu enää muuta kuin silloin, kun ajaa oikein hiljaa (melkein kävelyvauhtia) esim "nimismiehen kiharaan", niin kolina on mahdoton...
Isommissa montuissa ja normaaliajossa ääntä ei kuulu, tai se on aika pientä...
W211 Classic, -03, 200 CDI (211.004)
Avatar
Timo999
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1017
Liittynyt: Pe 29.08.2003 15:01
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: W211 iskareiden kiristäminen?

Viesti Kirjoittaja Timo999 »

laineracing kirjoitti:Viimeviikolla vaihdoin alle vuoden vanhan iskarin takuuseen yhteen W211 ja kolinat loppu.
Tosin kannattaa ekana tarkistaa aina että mikä siellä kolailee. Täällä netissä on hankala tehä tarkkaa diagnoosia!
Eppäilen että kyseesä ei ollut Sachs tai Bilstein... :roll:
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Re: W211 iskareiden kiristäminen?

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Timo999 kirjoitti:
laineracing kirjoitti:Viimeviikolla vaihdoin alle vuoden vanhan iskarin takuuseen yhteen W211 ja kolinat loppu.
Tosin kannattaa ekana tarkistaa aina että mikä siellä kolailee. Täällä netissä on hankala tehä tarkkaa diagnoosia!
Eppäilen että kyseesä ei ollut Sachs tai Bilstein... :roll:

Epäillä voi mutta sachssia oli.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17268
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W211 iskareiden kiristäminen?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Mitenköhän nuo jouset ois helpoin tarkastaa (muutakuin ottaa alapäästä irti, siirtää vähän sivuun ja käydä ajamassa lenkki?)?
Jouset ? Näkeehän ne mitään irrottamatta onko poikki.
Jos otat iskaripaketin alapäästä irti ja siirrät sivuun en suosittele kokeilemaan ajamista.
wiimax.fi
Jacka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 511
Liittynyt: Ke 26.04.2006 20:45
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: W211 iskareiden kiristäminen?

Viesti Kirjoittaja Jacka »

dealer kirjoitti:
Mitenköhän nuo jouset ois helpoin tarkastaa (muutakuin ottaa alapäästä irti, siirtää vähän sivuun ja käydä ajamassa lenkki?)?
Jouset ? Näkeehän ne mitään irrottamatta onko poikki.
Jos otat iskaripaketin alapäästä irti ja siirrät sivuun en suosittele kokeilemaan ajamista.
Sorry. Siis tarkoitin iskaria, en jousta. =0
W211 Classic, -03, 200 CDI (211.004)
Eerkki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: Ti 25.08.2009 22:24
Paikkakunta: Pirkanmaa

Iskari vaihtoon

Viesti Kirjoittaja Eerkki »

Itsellä w211 vasen etupää kolkutteli aina pikku kuopissa jne. Autossa oli vielä "takuuta" joten Daimelrilla riitti intoa hakea vikaa: auto pukeille ja kolkuttelemalla totesivat että alapallonivel vaihtoon. Vika ei poistunut vaikka nivelessä olikin ollut pientä klappia. Seuraavaksi vaihdettiin iskari ja sen jälkeen ei ole kolkuttanut.
Varmasti on muitakin osia joista vika voi johtua mutta näin tällä kertaa.
__________________
S211 320CDI Avantgarde
Avatar
Timo999
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1017
Liittynyt: Pe 29.08.2003 15:01
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: W211 iskareiden kiristäminen?

Viesti Kirjoittaja Timo999 »

laineracing kirjoitti:
Timo999 kirjoitti:
laineracing kirjoitti:Viimeviikolla vaihdoin alle vuoden vanhan iskarin takuuseen yhteen W211 ja kolinat loppu. Tosin kannattaa ekana tarkistaa aina että mikä siellä kolailee. Täällä netissä on hankala tehä tarkkaa diagnoosia!
Eppäilen että kyseesä ei ollut Sachs tai Bilstein... :roll:
Epäillä voi mutta sachssia oli.
Eikö tässä maailmassa voi luottaa enää mihinkään! :cry:
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
viitala-a
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ke 24.11.2010 09:40

Re: W211 iskareiden kiristäminen?

Viesti Kirjoittaja viitala-a »

MOI ! Minulla on w211 sedan,siinä kolis etupää oli vaikea löytää vikaa mutta löytyi .Käyttö autossa, etupäässä,vakaajan pallonivel,kun se vaihdettiin niin kolina loppu.
shade_z
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1642
Liittynyt: Ma 22.09.2008 21:17

Re: W211 iskareiden kiristäminen?

Viesti Kirjoittaja shade_z »

Jacka kirjoitti:Niveliä etupäähän on vaihdettu 3 kpl. Nyt ei isolla pihdeillä puristaessa tunnu enää klappia yhdessäkään nivelessä. Myös koiranluut on vaihdettu, sekä koiranluiden nivelet jotka tulee kiinni alatukivarteen.
Mulle on kerrottu/kirjoitettu, että ne reaktiotangon sisemmät kumit on kans herkkiä alkamaan kolista, joten ne meinaan vielä vaihtaa. Sen jälkeen ei varmaan jää enää muuta vaihtoehtoa kuin noi jouset (jos siis kolina ei lopu). Mitenköhän nuo jouset ois helpoin tarkastaa (muutakuin ottaa alapäästä irti, siirtää vähän sivuun ja käydä ajamassa lenkki?)?

Niin ja se kolina ei muuten kuulu enää muuta kuin silloin, kun ajaa oikein hiljaa (melkein kävelyvauhtia) esim "nimismiehen kiharaan", niin kolina on mahdoton...
Isommissa montuissa ja normaaliajossa ääntä ei kuulu, tai se on aika pientä...
tossa tutkiskelin juuri maanantaina samanlaista vikaa.. ei kuulunut ajossa jne kunnolla mutta hiljaa ajettaessa "nimismiehen kiharaan" kauhea kolina.. vetotukien/reaktiotankojen (ihan kummin haluaa asian sanoa) pallonivelissä välykset, ne tuntui pyörät vapaana roikkuen pihdeilläpuristaessa välyksenä, välillä ei edes tunnu mutta näkee kun esim. siltanosturilla valuttaa eteen ja jarruttaa niin pallonivelen välys näkyy.. silloin yleensä tuntee jo jarruttaessa kolahduksen..


myös iskarin kolinaa on ollut.. tosin vain isoissa töyssyissä kolahtanut. vika helppo todentaa jos kolina tulee selkeästi toiselta puolelta niin vaihtaa etutolpat puolelta toiselle.. n.30min homma maksimissaan
Avatar
jukkareu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: Su 05.11.2006 12:35
Paikkakunta: Turun seutu

Re: W211 iskareiden kiristäminen?

Viesti Kirjoittaja jukkareu »

Oletko saanut kolinat häviämään?

Itsellä kolisee myös ja juuri hiljaa ajettaesssa kiharoissa.
BMW E61 530 xd M-Sport

ex. MB E 220 CDI Elegance
lkosso
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: To 21.05.2009 13:36
Paikkakunta: Espoo

Re: W211 iskareiden kiristäminen?

Viesti Kirjoittaja lkosso »

Iskareita menee, itse epäilin mutta pakko oli todeta että kolinat loppu kun vaihdoin alkuperäisten tilalle uudet Sachs-iskarit. Autossa oli tuolloin n.150tkm, ilmeni juurikin pienenä kolinana hitaissa vauhdeissa. Nyt jälkikäteen helppo sanoa, mutta nyt tosi tukeva ajettava (parani, vaikkei huono koskaaan ollutkaan). Iskareita saa sitten viikossa Saksasta ja mulle tuli kotiovelle tuotuna 230 euroa hintaa/pari ja Suomessa halvin tarjous 170 euroa kpl.
EQB 300 4-matic -23
Avatar
jukkareu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: Su 05.11.2006 12:35
Paikkakunta: Turun seutu

Re: W211 iskareiden kiristäminen?

Viesti Kirjoittaja jukkareu »

Mistä iskarit tilasit?
BMW E61 530 xd M-Sport

ex. MB E 220 CDI Elegance
lkosso
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: To 21.05.2009 13:36
Paikkakunta: Espoo

Re: W211 iskareiden kiristäminen?

Viesti Kirjoittaja lkosso »

Etsin tarjouksia vähän sieltä ja täältä, mutta omalla kohdalla paras oli http://www.fuerst-autoteile.de" onclick="window.open(this.href);return false; Osien sopivuuden katsoin ja varmistin http://webcat-services.zf.com/index.asp?SPR=4" onclick="window.open(this.href);return false; eli sachs kotisivujen kautta. Oma mileipide, mutta sieltä löytyy MB:n osanumerot ja mikä minkäkin korvannut. Oli helppo todeta mikä sopii omaan. Tosin W211 etupäässä taitaa valinnanvara olla pientä muutoinkin, aika moneen käy samat iskarit. Säästöä tuli merkkiliikkeen iskareihin satoja euroja. Toimitus toimi hyvin ja maksu PayPal kautta, tämä siis viime syksynä.
EQB 300 4-matic -23
Avatar
RikuK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 430
Liittynyt: Ke 30.04.2003 10:07

Re: W211 iskarit, Bilstein Sport (B6) tai Sprint (B8) vai Sa

Viesti Kirjoittaja RikuK »

Eli korjaamolla tehtiin diagnoosi, jotta vasen etuiskari on pukannut öljyt ulkoilmaa katselemaan ja vaiihtaahan ne pitäis. Samoin alapallot.
Autona on w211 280cdi V6 Avantgarde vm. 2006 eli jouset vissiin n.-20mm matalampia kuin classicissa tai elegancessa.

Nyt ollaan kahden vaiheilla, että laitetaanko alle Bilsteiniä vai Sachsia. Hovikorjaaja meinasi, että Bilsteiniä vaan alle Sachsi ei kestä kauhian hyvin.
KL-varaosissa taas meinasivat, että Sachsin Sport-iskari on aivan eri laatua, kuin normi Sachsit.
Bilstein Sprintiä ei muka meinannu edes löytyä ko. autoon etupäähän, mutta ilmeisesti sellaiset kuitenkin saa? Tuosta B6-Sportista en hoksannu edes kysyä.
Onko kellään kokemuksia Sprinteistä tai Sporteista avantgarde-jousien kaverina? Hieman arveluttaa se, että Sprintit olisi tarkoitettu ilmeisesti ns. madallusjousille (30-40mm), joihin en 211 avantgade jousia itse niinkään lukisi.. Heittäkääs jelppiä/kommenttia.
lkosso
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: To 21.05.2009 13:36
Paikkakunta: Espoo

Re: W211 iskareiden kiristäminen?

Viesti Kirjoittaja lkosso »

Omat on sachs super touringit ja toimii kelvollisesti. Auto vakaa kuin mikä. Ja ovat siis samat jotka mulla olivat alkuperäisinä!
EQB 300 4-matic -23
Vastaa Viestiin