Maskisuoja?
Re: Maskisuoja?
Jäätyykö muiden autoissa kaihtimet huonolla kelillä? Nyt kun ollut kunnolla pakkasta ja luntakin tullut saa jatkuvasti kuittailla käynnistyksen jälkeen mittariston virheilmoitusta jos auto on ollut ulkona.
Kun nousin kaupanpihalla autosta kuului maskinsisältä rutinaa. Ilmeisesti se yritti sulkea kaihtimia jotka oli jo jäätyneet.
Kun nousin kaupanpihalla autosta kuului maskinsisältä rutinaa. Ilmeisesti se yritti sulkea kaihtimia jotka oli jo jäätyneet.
w213, w124
Re: Maskisuoja?
2U1 koodi löytyi omastakin s212 jälki tuontipulkan varustelistalta sikäli ulkomaisen saitin listaus pitää kutinsa.. Tarvii käydä kurkkaan keulalta onko oikeesti tuo siellä...
Re: Maskisuoja?
Kuulostaa tuon uudemman kaihdinratkaisun ongelmalta, olisko hyvä syy käyttää maskisuojaa nyt kun kaihdin on niin hyvä että maskisuojaa ei alkuperäiseen tarkoitukseen tarvita?Vallgren kirjoitti: ↑La 04.12.2021 18:49 Jäätyykö muiden autoissa kaihtimet huonolla kelillä? Nyt kun ollut kunnolla pakkasta ja luntakin tullut saa jatkuvasti kuittailla käynnistyksen jälkeen mittariston virheilmoitusta jos auto on ollut ulkona.
Kun nousin kaupanpihalla autosta kuului maskinsisältä rutinaa. Ilmeisesti se yritti sulkea kaihtimia jotka oli jo jäätyneet.

Re: Maskisuoja?
Sieltä pitäisi löytyä jäähdyttimen takaa puhaltimen siipien jättämät tyhjät välit täyttävät lamellit, jotka sulkevat tuulettimen kuilun jäähdyttimen ja moottorin välissä.
Aina vaan 212, nyt S212
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Re: Maskisuoja?
Ongelma on lähinnä tietyillä keleillä ja kovilla pakkasilla heti autonpesun jälkeen.
Nyt kun auto oli hyvän tovin kuivassa tallissa kuivamassa ei ollut ongelmia kylmälläkään kelillä. Lämmöt pysyivät normaalissa vielä -20 kelissä. Kun kaihtimien herja tuli ruutuun moottorinlämmöt olivat selvästi normaalia alempana. Moottoritiedoista katsottuna oljynlämmöt ei meinanneet nousta edes maantiellä yli 75 asteen.
Eli kaihtimet selvästi toimivat kunhan eivät ole jäässä. Ainakaan näillä -20 pakkasilla ei ole ollut ongelmia. En ajatellut laittaa erillistä maskinsuojaa.
w213, w124
Re: Maskisuoja?
Mistäs näitä mallikohtaisia mersun maskisuojia saa ostaa?
Eipä näytä löytyvän W169 malliin..
Eipä näytä löytyvän W169 malliin..
Re: Maskisuoja?
CLK:n laitoin pahvit jäähdyttimen eteen siten, että ne eivät ole suoraan kiinni vaan siihen jää pieni ilmarako. Oikein mittasin kohdalleen ja ihan hyvä siitä tuli. On siinä vähän eroa lämpeämisessä, ilman pahveja kun ajelee vaikka -16 pakkasella niin kyllä kestää kone lämmitä aika kauan. Ei tosin ole autossa edes lohkolämmitintä, että vaikuttanee asiaan. Kone on v6 bensa, jossa on muistaakseni 11l jäähdytystilavuus, niin kaipa siinä aikansa kestää, että kone lämpiää.
Re: Maskisuoja?
W203 OM646:seen laitoin viimasuojan viimeviikolla. Ei huomattavaa parannusta lämpiämiseen, auto muutenkin on lämmennyt todella hyvin. Viime talvena -30 pakkasessakin lämpesi äärettömän hyvin. Viimasuoja lähtee veke.
Käyttikset:
MB S213 200d -18
MB X253 300d -19
Harrastevehkeet:
MB R230 SL 500 -03 AMG 55 look
MB R129 SL 500 -96
MB R107 SL 300 -86
Entiset:
MB S212 E 350Cdi -10 Avantgarde
MB W211 E 320Cdi -03 Avantgarde
MB W203 C 220Cdi -06 Elegance
MB W210 E 220D -98 Classic
MB W124 E 200D -94
MB S213 200d -18
MB X253 300d -19
Harrastevehkeet:
MB R230 SL 500 -03 AMG 55 look
MB R129 SL 500 -96
MB R107 SL 300 -86
Entiset:
MB S212 E 350Cdi -10 Avantgarde
MB W211 E 320Cdi -03 Avantgarde
MB W203 C 220Cdi -06 Elegance
MB W210 E 220D -98 Classic
MB W124 E 200D -94
Re: Maskisuoja?
No ni oli siellä se kaihdin systeemi, tästä huolimatta laitoin tuohon päälle sen maskisuojan. Tuossa kun oli noita noin -20 pakkasia niin katselin tuon mersedes/me adapterin kautta jäähdytysveden lämpöjä ja ja..Tällöin EI ollut tuota maskisuojaa asennettuna auton lämpötilamittari kyllä näytti noin +90 lämpöjä mutta todellisuus oli jotakin muuta. Noissa pakkasissa jäähdytysveden lämötilan saa helposti laskemaan kun pistää sisätilalämppärin reilusti pöhisemään ja pyynniksi yli + 22 astetta. Tiedä sitten kummalla laskee nopeammin korkealla lämpötilapyynnillä vai reilulla puhaltimen nopeuden nostolla. Mutta 21-22 saati pienemmällä pyynnillä ja max "3" puhaltimennopeudella sain veden lämpötilan keikkumaan tuolla 85-90 asteen hujakoilla ihan 40-50km/ nopeuksilla.Moottoritienopeuksilla ei ollut ongelmia lämmityksen suhteen toki taitaa olla tuossa tuontipulkassa tuo sähkövastus jolla saadaan tuloilmaa lämmitettyä sikäli auton oma tuotto ei riitä. Mitä lämpöisemmäksi kelit ovat nyt käyneet niin sitä nopeammin veden lämpötila nousee mutta ovat kuitenkin pysyneet aivan aisoissa. Kaiken tämän lisäksi tietty kiva kun tuo rapa on tuossa roiskunut reilummin niin se kaikki moska ole tuossa jäähdyttimessä jne
Kun taasen noi pakkaset kirstyy niin tarvitsee vielä testailla lisää.

Re: Maskisuoja?
OM642 rikkinäisellä sähkövastuksella, käytöstä poistetulla EGR:llä ja ilman maskin automaattisäleikköä on kyllä melko viileä ajettava ainakin kaupungissa. Nopeasti nousee lämmöt 60 asteeseen, mutta siitä 90 vaatiikin sitten jo pidempää ajoa. Eniten häiritsee nuo toimimattomat perslämmittimet ja nahkapenkit 

S212 E350CDI 4Matic 2009
Re: Maskisuoja?
Vanha ratkaisu on laittaa pahvi syylarin eteen https://www.iltalehti.fi/autot/a/2014020317959465
On MB 180 B bensiiniautomaatti vuodelta 2014. Miten maskin saa irti pahvin laittoa varten? Unohtui kesällä tutkiminen.
On MB 180 B bensiiniautomaatti vuodelta 2014. Miten maskin saa irti pahvin laittoa varten? Unohtui kesällä tutkiminen.
Re: Maskisuoja?
Joku oli laittanut putkeneristettä https://www.biltema.fi/rakentaminen/lvi ... 2000023027
Tuolta katsomaan omaan säleikköön sopivat mitat. Saksilla voi leikata. Eriste on toiselta reunalta halkileikattu. Ellei se mahdu litteäksi puristettuna niin voi sen leikata kokonaan halki. Kahden metrin tanko riitti ja 3,90 € maksoi.
Eikö tähän saa auton kuvaa liitettyä?
Tuolta katsomaan omaan säleikköön sopivat mitat. Saksilla voi leikata. Eriste on toiselta reunalta halkileikattu. Ellei se mahdu litteäksi puristettuna niin voi sen leikata kokonaan halki. Kahden metrin tanko riitti ja 3,90 € maksoi.
Eikö tähän saa auton kuvaa liitettyä?
Re: Maskisuoja?
Ostin myös Tammer:n valmistuotteen keulalle. Tarkempaa tutkailua en ole suorittanut, pelkästään MUTU kokemuksia. Hieman nopeammin tuntuu pakkaskelillä lämmöt nousevan. Ihan positiivista mukavuuteen ja kulutukseen. Kunnon pätkän ajon jälkeen S212 parkkiin ulos pikkupakkaseen ja lämmöt tuntuvat pysyvän hieman kauemmin koneessa tauon aikana. Lienee loogista, että lämpö karkaa hieman vähemmän kun tuulenvirettä ja lämmön karkaamista rajoitetaan vähäisestikin. Nollakelillä tai kylmemmässä on vaikea uskoa, että kone lämpenisi liikaa tuolla vain yläosan peittävällä maskilla. Alhaalla paljon avointa tilaa ilmanvirtaukselle... Tosi kylmässä pakkaskelissä siis vain yläosan peittävä maski tuskin ratkaisee isosti lämpenemisen hitautta. Valmistuotteella tuntuu saavan siis helposti hieman helpotusta lämpöjen nousuun
. Voihan tuo maski keulalla näyttää jonkun mielestä köyhän miehen viritykseltä. Ei tunnu kuitenkaan missään, ihan omia tarpeitani varten ajelen ajoni 


Re: Maskisuoja?
1U2 SNOW GRID, mitä tämä mahtaa tarkoittaa, tietääkö joku?
W212 Faceliftiin hakusessa viimasuoja joka ei näkyisi päällepäin. Vain "veholta" saa kotimaista mallia, mutta eivät osaa sanoa millainen on ja paljonko pitää purkaa. Onko täällä jollain tuota kotimaista vehon kauppaamaa mallia käytössä, vaatiiko maskin irroituksen tms?
Re: Maskisuoja?
Asiasta mitään tietämättä sanoisin googletuksen perusteella, että se on lämmityslaitteen ilmanoton aukkoon tuleva ritilä. Tai onhan siinä aina joku ritilä, mutta tämä snow grid-versio on sitten omanlaisensa, olisko jotenkin lumisissa olosuhteissa paremmin toimiva mahdollisesti.
Tuolla keskustelussa myös kuva sellaisesta, toisessa viestissä olevassa pdf-tiedostossa.
https://mbworld.org/forums/m-class-w166 ... -grid.html
Esim. W166:n konepellissä se on tällainen

W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: Maskisuoja?
Facelift W212 kyseessä.
Kiitos Nozki, tämä selvisi. Varmaan tuulilasin alla oleva tiheä muoviverkko.
Re: Maskisuoja?
Olipa aivot illalla pihalla. EPC:stä katsoin että antaa kummallekin koodille saman kuvauksen vaikka tämä olikin "snow grid" ja toinen "radiator shutter", ei ihan samalta kuulosta ja tuossahan tinatähtikin sen mainitsi. Lähdin etsimään sellaista maskia jossa sulkeutuvat lamellit, ihan väärä paikka.Nozki kirjoitti: ↑Ke 19.10.2022 22:53
Asiasta mitään tietämättä sanoisin googletuksen perusteella, että se on lämmityslaitteen ilmanoton aukkoon tuleva ritilä. Tai onhan siinä aina joku ritilä, mutta tämä snow grid-versio on sitten omanlaisensa, olisko jotenkin lumisissa olosuhteissa paremmin toimiva mahdollisesti.
...
Re: Maskisuoja?
Maski kannattaa suojata jo suolaveden pääsyn estämiseksi moottoritilaan. Olen 210- ja 211-dieseleissä käyttänyt maskia aina 0-asteen lämpötiloista alkaen, ilman minkäänlaista merkkiäkään moottorin ylikuumenemisesta - tosin ei paljon autakaan, kun alaosaa ei ole peitetty.
S210 E290TDT -97, entinen
S211 E220 CDI -09
S211 E220 CDI -09
Re: Maskisuoja?
Oliko täällä kellään W212 facelift mallin viimasuojaa jota merkkiliike myy?
Tulee ilmeisesti maskin taakse jotenkin, mutta peittääkö keulaa miten paljon ja millainen on?
Jos viime talven diy mallista luopuisi.
Edellisiin e-mersuihin tämä olikin helppo tehdä itse
Tulee ilmeisesti maskin taakse jotenkin, mutta peittääkö keulaa miten paljon ja millainen on?
Jos viime talven diy mallista luopuisi.
Edellisiin e-mersuihin tämä olikin helppo tehdä itse

Re: Maskisuoja?
Maskinsuoja pienentää ajoviiman jäähdyttävää vaikutusta pakkasella. Voisin kuvitella että ahtoilman välijäähdyttimeen ja ilmaletkuun voi kertyä vettä jo 0-asteen tietämillä, koska ulkoilma on silloin kosteampaa kuin kovalla pakkasella. Kun sitten auto seisoo yön ulkona pakkasessa, niin kennoon voi muodostua jäätä. Kun jäätä ja vettä on riittävästi moottori ei saa ilmaa ja lakkaa käymästä tai ei käynnisty ollenkaan. Moottorin lämmityskään ei välttämättä paranna tilannetta, vaan saattaa jopa pahentaa sitä, jos jäähile alkaa sulamaan kennossa. Sitten on putki otettava auki, jotta vesi saadaan ulos, niin ettei se pääse aiheuttamaan vaurioita moottorin osille. Säästä ja auton käyttötavasta riippunee, miten usein korjaus on tehtävä. Kovalla ajolla ja kesäkelillä vesi poistunee ilmakierrosta itsekseen.
Re: Maskisuoja?
omaan s211 tungin alekokkilaatikon kylkeä jäähdyttimen suojaksi. ei nyt mitenkään mainittavaa hyötyä tunnu olevan, ei peitä aivan kokonaan syyläriä, ehkä 5cm kaista jäi vapaata tilaa. vajaa 20 astetta ja noin 20km meni ilman sitä että oli töäysi lämpö moottorissa, seuraavana päivänä sama matka ja vakkari päällä samalla nopeudella, niin suunnilleen samaan mentiin, että oli normaali lämpö moottorissa. vanhassa w124 kaljalaatikolla oli paljon enemmän vaikutusta, muutenkin kyllä tuntui että oli enemmän lämmin auto.
"ei mersuun remonttia tehdä, sitä vain huolletaan..."
Re: Maskisuoja?
Kyllä sinne välijäähdyttimen putkeen kertyy vettä , joka jäätyy ajoviimasta kovalla pakkasella. Sitten auto lämpöiseen talliin yöksi , jää sulaa putkessa aamulla käynnistys ja vesi on männän päällä. Tältä säästyy kun käyttää maskisuojaa.
- Pakardinen
- Mersumies
- Viestit: 3168
- Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Re: Maskisuoja?
Mesevink kirjoitti: ↑Pe 15.12.2023 08:02 Maskinsuoja pienentää ajoviiman jäähdyttävää vaikutusta pakkasella. Voisin kuvitella että ahtoilman välijäähdyttimeen ja ilmaletkuun voi kertyä vettä jo 0-asteen tietämillä, koska ulkoilma on silloin kosteampaa kuin kovalla pakkasella. Kun sitten auto seisoo yön ulkona pakkasessa, niin kennoon voi muodostua jäätä. Kun jäätä ja vettä on riittävästi moottori ei saa ilmaa ja lakkaa käymästä tai ei käynnisty ollenkaan. Moottorin lämmityskään ei välttämättä paranna tilannetta, vaan saattaa jopa pahentaa sitä, jos jäähile alkaa sulamaan kennossa. Sitten on putki otettava auki, jotta vesi saadaan ulos, niin ettei se pääse aiheuttamaan vaurioita moottorin osille. Säästä ja auton käyttötavasta riippunee, miten usein korjaus on tehtävä. Kovalla ajolla ja kesäkelillä vesi poistunee ilmakierrosta itsekseen.
Niin että meinaatte, että sitä kondensiota kertyy sinne kuuleriin ja ahtoputkiin niin paljon, että se mahdollisesti vääntää kiertokanget jos/kun pääsee moottoriin, käyttipä maskipeittoa eli ei...?
Jep jep.

Aika monena talvena käyttänyt huonosti lämpeävissä pikkukoneisissa cdi -vehkeissä maskipeittoa, toisinaan jopa kuulerin aukon olen peittänyt. Sen enempää entisen auton moottori, kun tämän nykyisenkään ei ole moisesta tussahtanut. Eikä tussahda.
Pitäkäähän nyt järki päässänne sen asian kanssa, että kuinka paljon sitä kondensiota sinne ylipäänsä voi kertyä, missä vaiheessa se haihtuu lämmön vaikutuksesta, kuinka paljon sitä pitäisi olla ja mitkä pitäisi olla olosuhteet sille, että se käynnistyksessä ensin sulaisi silmänräpäyksessä jäästä vedeksi ja seuraavassa silmänräpäyksessä olisi palotilassa.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Re: Maskisuoja?
Siis CDI_05:n skenaario oli ajoviimasta vettä ja jäätä keränneen kuulerin kiikuttaminen ajon päätteeksi lämpimään talliin ja sieltä käynnistys myöhemmin. Kyllä se kuulerissa oleva vesi viimeistään lämpimässä tallissa sulaa kaikki. Sitä vettä voi kuuleri olla aika lailla täynnä.Pakardinen kirjoitti: ↑Ma 18.12.2023 22:44 Niin että meinaatte, että sitä kondensiota kertyy sinne kuuleriin ja ahtoputkiin niin paljon, että se mahdollisesti vääntää kiertokanget jos/kun pääsee moottoriin, käyttipä maskipeittoa eli ei...?
Jep jep.![]()
Aika monena talvena käyttänyt huonosti lämpeävissä pikkukoneisissa cdi -vehkeissä maskipeittoa, toisinaan jopa kuulerin aukon olen peittänyt. Sen enempää entisen auton moottori, kun tämän nykyisenkään ei ole moisesta tussahtanut. Eikä tussahda.
Pitäkäähän nyt järki päässänne sen asian kanssa, että kuinka paljon sitä kondensiota sinne ylipäänsä voi kertyä, missä vaiheessa se haihtuu lämmön vaikutuksesta, kuinka paljon sitä pitäisi olla ja mitkä pitäisi olla olosuhteet sille, että se käynnistyksessä ensin sulaisi silmänräpäyksessä jäästä vedeksi ja seuraavassa silmänräpäyksessä olisi palotilassa.
Ohessa erimerkki tehtaan näkemyksestä seurauksista.
Nämähän on kovin mallikohtaisia juttuja, toisessa kondensio-ongelmaa ei ole, toisessa vaarallinen tai ainakin sikäli harmillinen että kylmässä auto ei enää lähde käyntiin kun kuuleri umpijäätynyt.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: Maskisuoja?
Ei näissä meidän pers`aukisten autoissa, Pakaradinen, eiPakardinen kirjoitti: ↑Ma 18.12.2023 22:44 Niin että meinaatte, että sitä kondensiota kertyy sinne kuuleriin ja ahtoputkiin niin paljon, että se mahdollisesti vääntää kiertokanget jos/kun pääsee moottoriin, käyttipä maskipeittoa eli ei...?
Jep jep.![]()

Uudemmissa Vitoissa (447) ja Sprintereissä arkipäivää. EN tiedä enkä välitäkään onko se kondensiovettä vai mitä mutta ahtoputkia jäätyy tukkoon ja sitten kun coolerin jälkeinen jäämöykky / vesiannos lähtee ahtimen suunataan niin se on morjens moottorille

wiimax.fi
- Pakardinen
- Mersumies
- Viestit: 3168
- Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Re: Maskisuoja?
Eikö mitään enää osata tehä kunnolla...?dealer kirjoitti: ↑Ti 19.12.2023 09:28 Ei näissä meidän pers`aukisten autoissa, Pakaradinen, ei![]()
Uudemmissa Vitoissa (447) ja Sprintereissä arkipäivää. EN tiedä enkä välitäkään onko se kondensiovettä vai mitä mutta ahtoputkia jäätyy tukkoon ja sitten kun coolerin jälkeinen jäämöykky / vesiannos lähtee ahtimen suunataan niin se on morjens moottorille![]()

Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Re: Maskisuoja?
Ehkä osataan mutta ei tehdä sillä lailla kunnolla kuin jossakin lähes pohjoisnavalla (Suomessa) toivottaisiin.
Osaako muuten joku kommentoida uudempien autojen ilmasta veteen kuuleria. Sitä ei ajoviima jäädytä mutta ei sielläkään moottorin jäähdytysvesi kierrä. Kai se vesikuulerikin aika kylmänä käy kevyessä ajossa pienillä ahdoilla vaikka vettä ei kierrätetä kylmänä?
Re: Maskisuoja?
Eiköhän tuo ole ihan yleinen vaiva, ihan yleisesti hyväksytty ja käytetty ratkaisu on maskisuoja. Nimen perusteella jo tulee sijoituspaikka selväksi
Eihän niitä kennojen eteen laitella.
Jotkut porailee reikiä välijäähdyttimiin ja joissain ne on jo tehtaalta tehty, sitten se tööttää sitä öljyn ja veden emulsiota sotkien kaikki paikat
https://www.svh.fi/auto/maskisuojat/mercedes-benz

Eihän niitä kennojen eteen laitella.
Jotkut porailee reikiä välijäähdyttimiin ja joissain ne on jo tehtaalta tehty, sitten se tööttää sitä öljyn ja veden emulsiota sotkien kaikki paikat
https://www.svh.fi/auto/maskisuojat/mercedes-benz
Re: Maskisuoja?
Mikä maskisuojassa on tarpeen, koska maskin takanahan on automaattikaihtimet, ainakin omassa S213 mallissa?
2019 S213