Missä mallissa tuollainen snow grid pitäisi olla? Pikaisella haulla ei löydy 212:sta eikä 205:sta.
Maskisuoja?
Re: Maskisuoja?
Asiasta mitään tietämättä sanoisin googletuksen perusteella, että se on lämmityslaitteen ilmanoton aukkoon tuleva ritilä. Tai onhan siinä aina joku ritilä, mutta tämä snow grid-versio on sitten omanlaisensa, olisko jotenkin lumisissa olosuhteissa paremmin toimiva mahdollisesti.
Tuolla keskustelussa myös kuva sellaisesta, toisessa viestissä olevassa pdf-tiedostossa.
https://mbworld.org/forums/m-class-w166 ... -grid.html
Esim. W166:n konepellissä se on tällainen

W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: Maskisuoja?
Facelift W212 kyseessä.
Kiitos Nozki, tämä selvisi. Varmaan tuulilasin alla oleva tiheä muoviverkko.
Re: Maskisuoja?
Olipa aivot illalla pihalla. EPC:stä katsoin että antaa kummallekin koodille saman kuvauksen vaikka tämä olikin "snow grid" ja toinen "radiator shutter", ei ihan samalta kuulosta ja tuossahan tinatähtikin sen mainitsi. Lähdin etsimään sellaista maskia jossa sulkeutuvat lamellit, ihan väärä paikka.Nozki kirjoitti: ↑Ke 19.10.2022 22:53
Asiasta mitään tietämättä sanoisin googletuksen perusteella, että se on lämmityslaitteen ilmanoton aukkoon tuleva ritilä. Tai onhan siinä aina joku ritilä, mutta tämä snow grid-versio on sitten omanlaisensa, olisko jotenkin lumisissa olosuhteissa paremmin toimiva mahdollisesti.
...
Re: Maskisuoja?
Maski kannattaa suojata jo suolaveden pääsyn estämiseksi moottoritilaan. Olen 210- ja 211-dieseleissä käyttänyt maskia aina 0-asteen lämpötiloista alkaen, ilman minkäänlaista merkkiäkään moottorin ylikuumenemisesta - tosin ei paljon autakaan, kun alaosaa ei ole peitetty.
S210 E290TDT -97, entinen
S211 E220 CDI -09
S211 E220 CDI -09
Re: Maskisuoja?
Oliko täällä kellään W212 facelift mallin viimasuojaa jota merkkiliike myy?
Tulee ilmeisesti maskin taakse jotenkin, mutta peittääkö keulaa miten paljon ja millainen on?
Jos viime talven diy mallista luopuisi.
Edellisiin e-mersuihin tämä olikin helppo tehdä itse
Tulee ilmeisesti maskin taakse jotenkin, mutta peittääkö keulaa miten paljon ja millainen on?
Jos viime talven diy mallista luopuisi.
Edellisiin e-mersuihin tämä olikin helppo tehdä itse

Re: Maskisuoja?
Maskinsuoja pienentää ajoviiman jäähdyttävää vaikutusta pakkasella. Voisin kuvitella että ahtoilman välijäähdyttimeen ja ilmaletkuun voi kertyä vettä jo 0-asteen tietämillä, koska ulkoilma on silloin kosteampaa kuin kovalla pakkasella. Kun sitten auto seisoo yön ulkona pakkasessa, niin kennoon voi muodostua jäätä. Kun jäätä ja vettä on riittävästi moottori ei saa ilmaa ja lakkaa käymästä tai ei käynnisty ollenkaan. Moottorin lämmityskään ei välttämättä paranna tilannetta, vaan saattaa jopa pahentaa sitä, jos jäähile alkaa sulamaan kennossa. Sitten on putki otettava auki, jotta vesi saadaan ulos, niin ettei se pääse aiheuttamaan vaurioita moottorin osille. Säästä ja auton käyttötavasta riippunee, miten usein korjaus on tehtävä. Kovalla ajolla ja kesäkelillä vesi poistunee ilmakierrosta itsekseen.
Re: Maskisuoja?
omaan s211 tungin alekokkilaatikon kylkeä jäähdyttimen suojaksi. ei nyt mitenkään mainittavaa hyötyä tunnu olevan, ei peitä aivan kokonaan syyläriä, ehkä 5cm kaista jäi vapaata tilaa. vajaa 20 astetta ja noin 20km meni ilman sitä että oli töäysi lämpö moottorissa, seuraavana päivänä sama matka ja vakkari päällä samalla nopeudella, niin suunnilleen samaan mentiin, että oli normaali lämpö moottorissa. vanhassa w124 kaljalaatikolla oli paljon enemmän vaikutusta, muutenkin kyllä tuntui että oli enemmän lämmin auto.
"ei mersuun remonttia tehdä, sitä vain huolletaan..."
Re: Maskisuoja?
Kyllä sinne välijäähdyttimen putkeen kertyy vettä , joka jäätyy ajoviimasta kovalla pakkasella. Sitten auto lämpöiseen talliin yöksi , jää sulaa putkessa aamulla käynnistys ja vesi on männän päällä. Tältä säästyy kun käyttää maskisuojaa.
- Pakardinen
- Mersumies
- Viestit: 3167
- Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Re: Maskisuoja?
Mesevink kirjoitti: ↑Pe 15.12.2023 08:02 Maskinsuoja pienentää ajoviiman jäähdyttävää vaikutusta pakkasella. Voisin kuvitella että ahtoilman välijäähdyttimeen ja ilmaletkuun voi kertyä vettä jo 0-asteen tietämillä, koska ulkoilma on silloin kosteampaa kuin kovalla pakkasella. Kun sitten auto seisoo yön ulkona pakkasessa, niin kennoon voi muodostua jäätä. Kun jäätä ja vettä on riittävästi moottori ei saa ilmaa ja lakkaa käymästä tai ei käynnisty ollenkaan. Moottorin lämmityskään ei välttämättä paranna tilannetta, vaan saattaa jopa pahentaa sitä, jos jäähile alkaa sulamaan kennossa. Sitten on putki otettava auki, jotta vesi saadaan ulos, niin ettei se pääse aiheuttamaan vaurioita moottorin osille. Säästä ja auton käyttötavasta riippunee, miten usein korjaus on tehtävä. Kovalla ajolla ja kesäkelillä vesi poistunee ilmakierrosta itsekseen.
Niin että meinaatte, että sitä kondensiota kertyy sinne kuuleriin ja ahtoputkiin niin paljon, että se mahdollisesti vääntää kiertokanget jos/kun pääsee moottoriin, käyttipä maskipeittoa eli ei...?
Jep jep.

Aika monena talvena käyttänyt huonosti lämpeävissä pikkukoneisissa cdi -vehkeissä maskipeittoa, toisinaan jopa kuulerin aukon olen peittänyt. Sen enempää entisen auton moottori, kun tämän nykyisenkään ei ole moisesta tussahtanut. Eikä tussahda.
Pitäkäähän nyt järki päässänne sen asian kanssa, että kuinka paljon sitä kondensiota sinne ylipäänsä voi kertyä, missä vaiheessa se haihtuu lämmön vaikutuksesta, kuinka paljon sitä pitäisi olla ja mitkä pitäisi olla olosuhteet sille, että se käynnistyksessä ensin sulaisi silmänräpäyksessä jäästä vedeksi ja seuraavassa silmänräpäyksessä olisi palotilassa.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Re: Maskisuoja?
Siis CDI_05:n skenaario oli ajoviimasta vettä ja jäätä keränneen kuulerin kiikuttaminen ajon päätteeksi lämpimään talliin ja sieltä käynnistys myöhemmin. Kyllä se kuulerissa oleva vesi viimeistään lämpimässä tallissa sulaa kaikki. Sitä vettä voi kuuleri olla aika lailla täynnä.Pakardinen kirjoitti: ↑Ma 18.12.2023 22:44 Niin että meinaatte, että sitä kondensiota kertyy sinne kuuleriin ja ahtoputkiin niin paljon, että se mahdollisesti vääntää kiertokanget jos/kun pääsee moottoriin, käyttipä maskipeittoa eli ei...?
Jep jep.![]()
Aika monena talvena käyttänyt huonosti lämpeävissä pikkukoneisissa cdi -vehkeissä maskipeittoa, toisinaan jopa kuulerin aukon olen peittänyt. Sen enempää entisen auton moottori, kun tämän nykyisenkään ei ole moisesta tussahtanut. Eikä tussahda.
Pitäkäähän nyt järki päässänne sen asian kanssa, että kuinka paljon sitä kondensiota sinne ylipäänsä voi kertyä, missä vaiheessa se haihtuu lämmön vaikutuksesta, kuinka paljon sitä pitäisi olla ja mitkä pitäisi olla olosuhteet sille, että se käynnistyksessä ensin sulaisi silmänräpäyksessä jäästä vedeksi ja seuraavassa silmänräpäyksessä olisi palotilassa.
Ohessa erimerkki tehtaan näkemyksestä seurauksista.
Nämähän on kovin mallikohtaisia juttuja, toisessa kondensio-ongelmaa ei ole, toisessa vaarallinen tai ainakin sikäli harmillinen että kylmässä auto ei enää lähde käyntiin kun kuuleri umpijäätynyt.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: Maskisuoja?
Ei näissä meidän pers`aukisten autoissa, Pakaradinen, eiPakardinen kirjoitti: ↑Ma 18.12.2023 22:44 Niin että meinaatte, että sitä kondensiota kertyy sinne kuuleriin ja ahtoputkiin niin paljon, että se mahdollisesti vääntää kiertokanget jos/kun pääsee moottoriin, käyttipä maskipeittoa eli ei...?
Jep jep.![]()

Uudemmissa Vitoissa (447) ja Sprintereissä arkipäivää. EN tiedä enkä välitäkään onko se kondensiovettä vai mitä mutta ahtoputkia jäätyy tukkoon ja sitten kun coolerin jälkeinen jäämöykky / vesiannos lähtee ahtimen suunataan niin se on morjens moottorille

wiimax.fi
- Pakardinen
- Mersumies
- Viestit: 3167
- Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Re: Maskisuoja?
Eikö mitään enää osata tehä kunnolla...?dealer kirjoitti: ↑Ti 19.12.2023 09:28 Ei näissä meidän pers`aukisten autoissa, Pakaradinen, ei![]()
Uudemmissa Vitoissa (447) ja Sprintereissä arkipäivää. EN tiedä enkä välitäkään onko se kondensiovettä vai mitä mutta ahtoputkia jäätyy tukkoon ja sitten kun coolerin jälkeinen jäämöykky / vesiannos lähtee ahtimen suunataan niin se on morjens moottorille![]()

Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Re: Maskisuoja?
Ehkä osataan mutta ei tehdä sillä lailla kunnolla kuin jossakin lähes pohjoisnavalla (Suomessa) toivottaisiin.
Osaako muuten joku kommentoida uudempien autojen ilmasta veteen kuuleria. Sitä ei ajoviima jäädytä mutta ei sielläkään moottorin jäähdytysvesi kierrä. Kai se vesikuulerikin aika kylmänä käy kevyessä ajossa pienillä ahdoilla vaikka vettä ei kierrätetä kylmänä?
Re: Maskisuoja?
Eiköhän tuo ole ihan yleinen vaiva, ihan yleisesti hyväksytty ja käytetty ratkaisu on maskisuoja. Nimen perusteella jo tulee sijoituspaikka selväksi
Eihän niitä kennojen eteen laitella.
Jotkut porailee reikiä välijäähdyttimiin ja joissain ne on jo tehtaalta tehty, sitten se tööttää sitä öljyn ja veden emulsiota sotkien kaikki paikat
https://www.svh.fi/auto/maskisuojat/mercedes-benz

Eihän niitä kennojen eteen laitella.
Jotkut porailee reikiä välijäähdyttimiin ja joissain ne on jo tehtaalta tehty, sitten se tööttää sitä öljyn ja veden emulsiota sotkien kaikki paikat
https://www.svh.fi/auto/maskisuojat/mercedes-benz
Re: Maskisuoja?
Mikä maskisuojassa on tarpeen, koska maskin takanahan on automaattikaihtimet, ainakin omassa S213 mallissa?
2019 S213
Re: Maskisuoja?
Minulla on auto jossa ei tarvitse edes kaihtimia, muttei liity asiaan
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 21
- Liittynyt: Ma 08.01.2024 15:11
Re: Maskisuoja?
S212 220cdi lämpenee hitaasti alle -20 asteen pakkasilla. Sitä lämpösemmällä nostaa kohtuu ajassa lämmöt noin 90 asteeseen. Voiko keulan tukkia kokonaan vai pelkkä ala tai yläosa?
Re: Maskisuoja?
Viimasuojaa kannattaa kysyä merkkiliikkeestä, ja siitä malli. Eri asia sitten mistä ostaa tai tekee ja laittaa itse.
Re: Maskisuoja?
Pojalle ostettiin mallikohtaiset maskisuojat , ihan nettihaun perusteella . Ihan linkkikin on tuossa ylempänä
Maksaa nuo pikakiinnikkeet esim puuilossa 5€ zipale
jos diy suojia haluaa nysvätä
Maksaa nuo pikakiinnikkeet esim puuilossa 5€ zipale

Re: Maskisuoja?
Valmiissa sarjassa on kiinnikket mukana, erikseen ostettuna esim 18kpl
maksaa enemmän,

A250e 2020 W177
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 21
- Liittynyt: Ma 08.01.2024 15:11
Re: Maskisuoja?
https://www.svh.fi/auto/maskisuojat/mer ... -2013-2015
Mulla on 2014 vuoden mese, mutta ei siinä ole tuollaista tähtimerkkiä keskellä maskia. Kaikki tuohon 2014 vuoden malliin olevat maskisuojat on tuollasella "väärän" malliselle keulalle tarkotettuja mitä oon löytäny.
Enkä ole keulan alaosaan löytäny viimasuojaa ollenkaan. Saakohan sinne siis laittaa suojaa ollenkaan?
Mulla on 2014 vuoden mese, mutta ei siinä ole tuollaista tähtimerkkiä keskellä maskia. Kaikki tuohon 2014 vuoden malliin olevat maskisuojat on tuollasella "väärän" malliselle keulalle tarkotettuja mitä oon löytäny.
Enkä ole keulan alaosaan löytäny viimasuojaa ollenkaan. Saakohan sinne siis laittaa suojaa ollenkaan?
Re: Maskisuoja?
Ainahan sen voi tehdä itse.