W108 280 SEL Automatic. Vm-70. Käynti häiriö
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 15
- Liittynyt: La 26.12.2020 07:27
W108 280 SEL Automatic. Vm-70. Käynti häiriö
Potilas W108 280 SEL Automatic. Vm-70.
Käynti yskiii ja paukkuu (sytyttää huonosti) tulpat uusittu. Kävi noin. 15 min hyvin, jonka jälkeen häiriö jatkui. Nostin tulpat ylös, olivat aivan nokiset. Puhdistin tulpat, hörähti käyntiin ja toimi taas hetken, kunnes tulpat nokiset.. Vika siis, nokeaa tulpat!
Tehty:
-kaikki sytkän osat uusittu (sytkä ajotettu)
-ruiskutuspumppu ajotettu
-kaikki suodattimet
-bensapaineet ok
-puristuspaineet ok
-pumpun persiistä kierretty rikastusruuvia vastapäivää (moot. Sammuksissa)
Itse mietin että pitäisi laittaa vielä pakokaasutesteriin, koittaa säätää bensan ja ilman seos kohdilleen (jos tämä olisi vika)
Tämän kanssa taistellut liian kauan tuloksetta
Toivottavasti täältä löytyisi tietoa, taitoa, apua
Käynti yskiii ja paukkuu (sytyttää huonosti) tulpat uusittu. Kävi noin. 15 min hyvin, jonka jälkeen häiriö jatkui. Nostin tulpat ylös, olivat aivan nokiset. Puhdistin tulpat, hörähti käyntiin ja toimi taas hetken, kunnes tulpat nokiset.. Vika siis, nokeaa tulpat!
Tehty:
-kaikki sytkän osat uusittu (sytkä ajotettu)
-ruiskutuspumppu ajotettu
-kaikki suodattimet
-bensapaineet ok
-puristuspaineet ok
-pumpun persiistä kierretty rikastusruuvia vastapäivää (moot. Sammuksissa)
Itse mietin että pitäisi laittaa vielä pakokaasutesteriin, koittaa säätää bensan ja ilman seos kohdilleen (jos tämä olisi vika)
Tämän kanssa taistellut liian kauan tuloksetta
Toivottavasti täältä löytyisi tietoa, taitoa, apua
Re: W108 280 SEL Automatic. Vm-70. Käynti häiriö
Eikös siinä ole imu sarjan etupäässä ilma läpällä rikastus/ryyppysuutin.koita ottaa johdot irti ja kokeile mitä tekee. Tuli vaan mieleen jos jää jostain syystä päälle ja käy liian rikkaalla...
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 15
- Liittynyt: La 26.12.2020 07:27
Re: W108 280 SEL Automatic. Vm-70. Käynti häiriö
Kyllä tuon systeemin olen käyttänyt irti / tarkastanut, kunnossa sekin. Kylmänä käy tietysti korkeampaa joutokäyntiä, mutta lämmetessä kierrokset laskevat normaalisti.
Re: W108 280 SEL Automatic. Vm-70. Käynti häiriö
Siinä ruiskussa on niittä "cold start" -apuja jotka ovat päällä kylmänä/ajastettuina (laitatko kuvan pumpusta niin näkee tarkemmin mitä sinun versiossa on?) ja tuo oire viittaisi vähän siihenkin että käy nyt "ok" vain alkuunsa kun nuo avut ovat päällä mutta kun termari (pumpussa) tipauttaa pois päältä niin eipä enää käykään. Yksi noista avuistahan antaa myös lisäilmaa imusarjaan, ei pelkästään bensaa.
Rikkaallahan tuo selvästikin menee, tai sitten ruiskutus on "jatkuvaa pissimistä" mikä tarkoittaa että bensaa tulee ok määrä mutta se ei pala... Eli onko suuttimet tarkistettu / puhdistettu? Tässäkin voinee koota suuttimet "ilmaan" ja laittaa pienet minigrip-pussit suuttimien päähän, kun moottoria pyörittää näkee miten niistä ylipäätään tulee tavaraa... (Parempi olisi tietenkin testata ne suutintesterissä, jollei ole tuota tehty).
Sitä pumpun perässä olevaa ruuvia ei yleensä pitäisi tarvita ruuvailla. Moni sanoo ettei siihen tulisi koskea lainkaan, jollei ole varma mitä tekee... Sehän sitten vaikuttaa vain tyhjäkäynnin kierrosalueelle. Pidä mielessä montako "naksua" väänsit ja mihin suuntaan että voit tarvittaessa palauttaa tuon.
Pari ajatusta: katso ettei solenoidin ohjaama "cold start" -magnet ole jumittunut päälle asentoon? Se työntään pumpun hammastankoa rikastavaan asentoon muutaman sekunnin startin ajan. Jos se on pysyvästi tuossa asennossa on takuuvarmaa että tulpat mustuu.
Toinen: sinne mistä pumpun kaasuvipu kiinnittyy, pitäisi näkyä meistettynä lukuarvo, tuo on tehtaan asetus sille pumpun kaasuvivun rajoitinruuville: tarkista että on tuossa säädössä ja säädä tarvittaessa. Sen jälkeen tarkista välys pois vivustosta ja että imuläppä alkaa aueta tismalleen samalla hetkellä kuin pumpunkin vipu kääntyy?
Tuossa nyt alkuun, reissuun kiire, mutta voin kaivaa lisää matskua lisää myöhemmin. Mulla on myös Vehon ruiskun huoltokirja (laita yv.)
PS. Harmi sanoa mutta omassa autossa mustat tulpat loppui vasta kun vaihdoin ruiskupumpun, löysin sellaisen Lontoosta n. 500 eurolla ...
Rikkaallahan tuo selvästikin menee, tai sitten ruiskutus on "jatkuvaa pissimistä" mikä tarkoittaa että bensaa tulee ok määrä mutta se ei pala... Eli onko suuttimet tarkistettu / puhdistettu? Tässäkin voinee koota suuttimet "ilmaan" ja laittaa pienet minigrip-pussit suuttimien päähän, kun moottoria pyörittää näkee miten niistä ylipäätään tulee tavaraa... (Parempi olisi tietenkin testata ne suutintesterissä, jollei ole tuota tehty).
Sitä pumpun perässä olevaa ruuvia ei yleensä pitäisi tarvita ruuvailla. Moni sanoo ettei siihen tulisi koskea lainkaan, jollei ole varma mitä tekee... Sehän sitten vaikuttaa vain tyhjäkäynnin kierrosalueelle. Pidä mielessä montako "naksua" väänsit ja mihin suuntaan että voit tarvittaessa palauttaa tuon.
Pari ajatusta: katso ettei solenoidin ohjaama "cold start" -magnet ole jumittunut päälle asentoon? Se työntään pumpun hammastankoa rikastavaan asentoon muutaman sekunnin startin ajan. Jos se on pysyvästi tuossa asennossa on takuuvarmaa että tulpat mustuu.
Toinen: sinne mistä pumpun kaasuvipu kiinnittyy, pitäisi näkyä meistettynä lukuarvo, tuo on tehtaan asetus sille pumpun kaasuvivun rajoitinruuville: tarkista että on tuossa säädössä ja säädä tarvittaessa. Sen jälkeen tarkista välys pois vivustosta ja että imuläppä alkaa aueta tismalleen samalla hetkellä kuin pumpunkin vipu kääntyy?
Tuossa nyt alkuun, reissuun kiire, mutta voin kaivaa lisää matskua lisää myöhemmin. Mulla on myös Vehon ruiskun huoltokirja (laita yv.)
PS. Harmi sanoa mutta omassa autossa mustat tulpat loppui vasta kun vaihdoin ruiskupumpun, löysin sellaisen Lontoosta n. 500 eurolla ...
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Re: W108 280 SEL Automatic. Vm-70. Käynti häiriö
Toimiiko ajossa sen 15 min tulppien putsauksen jälkeen? Eli kestääkö kuormittaa? Kun moottori sammutetaan pumpun hammastanko menee käynnistysasentoon, se on kai rikkaalla silloin kun startti pyörittää moottoria. Näin muistelen.
Jos tanko on jumittunut siihen asentoon niin käynee rikkaalla tyhjää, mutta ei sietäne ajossa kuormitusta.
Onko siis milloin toiminut, onko ollut taukoa auton käytössä?
Jos tanko on jumittunut siihen asentoon niin käynee rikkaalla tyhjää, mutta ei sietäne ajossa kuormitusta.
Onko siis milloin toiminut, onko ollut taukoa auton käytössä?
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 15
- Liittynyt: La 26.12.2020 07:27
Re: W108 280 SEL Automatic. Vm-70. Käynti häiriö
Zac: Laitan yv.
karra: toimii 15min. Putsauksen jälkeen. Kestää kuormittaa ja vetää hyvin.
Tuon pienen ajon jälkeen alkaa pätkiminen ja tulpat ovat nokiset.
Auton käytössä ollut ajoittain taukoa. Pisimmän tauon jälkeen toimi muutaman päivän, kunnes viat alkoivat. En kuitenkaan usko seisonnan olevan syypää, koska toimi normaalisti seisonnan jälkeen muutaman päivän.
karra: toimii 15min. Putsauksen jälkeen. Kestää kuormittaa ja vetää hyvin.
Tuon pienen ajon jälkeen alkaa pätkiminen ja tulpat ovat nokiset.
Auton käytössä ollut ajoittain taukoa. Pisimmän tauon jälkeen toimi muutaman päivän, kunnes viat alkoivat. En kuitenkaan usko seisonnan olevan syypää, koska toimi normaalisti seisonnan jälkeen muutaman päivän.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 207
- Liittynyt: Su 20.05.2018 23:14
Re: W108 280 SEL Automatic. Vm-70. Käynti häiriö
Oma lusikka tähän soppaan.
Laita ruuvi hammastangon päähän ja kone puhtailla tulpilla käyntiin.
Nyt voi koittaa työntää syöttöä eri suuntiin käynnin parannuksen toivossa.jos ei parane on vika melko varmasti sytytyspuolella.
Jos paranee niin ehdotan tarkastelun kohteeksi ilmapuntaria, eli se peltipurkki pumpun päällä.eräässä yksilössä se oli löystynyt eli kiertynyt aukipäin ja seos koko alueella ylirikas.säätö tehdään välilevyjen määrää juntturin juuressa muuttamalla.jos se ei ole löysällä niin laita alkuperäinen levymäärä/paksuus visusti paperille muistiin että voit palata tehtaan asetuksiin.
Eli mitä syvemmälle koerrät sen laihemmalle menee.
Ja pumpun öljymäärä oli katsottu?
Laita ruuvi hammastangon päähän ja kone puhtailla tulpilla käyntiin.
Nyt voi koittaa työntää syöttöä eri suuntiin käynnin parannuksen toivossa.jos ei parane on vika melko varmasti sytytyspuolella.
Jos paranee niin ehdotan tarkastelun kohteeksi ilmapuntaria, eli se peltipurkki pumpun päällä.eräässä yksilössä se oli löystynyt eli kiertynyt aukipäin ja seos koko alueella ylirikas.säätö tehdään välilevyjen määrää juntturin juuressa muuttamalla.jos se ei ole löysällä niin laita alkuperäinen levymäärä/paksuus visusti paperille muistiin että voit palata tehtaan asetuksiin.
Eli mitä syvemmälle koerrät sen laihemmalle menee.
Ja pumpun öljymäärä oli katsottu?
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 15
- Liittynyt: La 26.12.2020 07:27
Re: W108 280 SEL Automatic. Vm-70. Käynti häiriö
Kiitos vinkeistä. Pumpussa kiertää moottorin öljy (tämä uudempi malli)
Mitä tarkoitat "ruuvi hammastangon päähän"
Mitä tarkoitat "ruuvi hammastangon päähän"
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 207
- Liittynyt: Su 20.05.2018 23:14
Re: W108 280 SEL Automatic. Vm-70. Käynti häiriö
Rivipumppu tässä piti oleman? Eli boschin pes6 tyyppiä...
Etupäästä otat suojatulpan pois, se on kahdella ruuvilla kiinni.
Se sisältä löytyy hammastangon pää.tämä tanko kääntää syöttöelementtejä.sen päähän saa ruuvattua m5 ruuvin.pitäisi liikkua eestaas suht herkästi, toki jousivoimat vastustavat.
Etupäästä otat suojatulpan pois, se on kahdella ruuvilla kiinni.
Se sisältä löytyy hammastangon pää.tämä tanko kääntää syöttöelementtejä.sen päähän saa ruuvattua m5 ruuvin.pitäisi liikkua eestaas suht herkästi, toki jousivoimat vastustavat.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 15
- Liittynyt: La 26.12.2020 07:27
Re: W108 280 SEL Automatic. Vm-70. Käynti häiriö
Kyllä tässä juurikin kyseinen pumppu.
Okei, kiitos tarkennuksesta
Mitä jäin vielä miettimään: miten tämä liittyy vian hakuun, tai voi auttaa, kun kerroin auton käyvän hyvin tyhjäkäyntiä ja vetävän tehokkaasti ajossa sen pienen ajan, kunnes nokeaa tulpat
Ohjeistit käynnistämään puhtailla tulpilla ja tekemään tämän ruuvi testin. En vain tajua miten tämä voisi ratkaista jotain, kun joka tapauksessa auto käy valmiiksi loistavasti ilman ongelmia sen hetken puhtailla tulpilla
En tajua mitä tällä saadaan korjattua jatkoa ajatellen, ettei tulpat nokeentuisi, tai vianhaun merkeissä, mikä vika tällä viritelmällä saataisiin paikannettua / pois suljettua?
En halua näsäviisastella! Päin vastoin. Toivon että jaksat vääntää minulle rautalangasta, että ymmärrän
Tarvii koettaa kunhan pääsen taas auton kimppuun
Okei, kiitos tarkennuksesta
Mitä jäin vielä miettimään: miten tämä liittyy vian hakuun, tai voi auttaa, kun kerroin auton käyvän hyvin tyhjäkäyntiä ja vetävän tehokkaasti ajossa sen pienen ajan, kunnes nokeaa tulpat
Ohjeistit käynnistämään puhtailla tulpilla ja tekemään tämän ruuvi testin. En vain tajua miten tämä voisi ratkaista jotain, kun joka tapauksessa auto käy valmiiksi loistavasti ilman ongelmia sen hetken puhtailla tulpilla
En tajua mitä tällä saadaan korjattua jatkoa ajatellen, ettei tulpat nokeentuisi, tai vianhaun merkeissä, mikä vika tällä viritelmällä saataisiin paikannettua / pois suljettua?
En halua näsäviisastella! Päin vastoin. Toivon että jaksat vääntää minulle rautalangasta, että ymmärrän
Tarvii koettaa kunhan pääsen taas auton kimppuun
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 207
- Liittynyt: Su 20.05.2018 23:14
Re: W108 280 SEL Automatic. Vm-70. Käynti häiriö
No kun tulpat nokeentuvat niin ne ovat joko aivan liian kylmällä lämpöarvolla, tai sitten seokset ovat aivan liian rikkaalla.
Bensakone käy oikein nätin kuuloisesti melko rikkaallakin seoksella, mutta tulpat nokeentuvat.se että kokeilet miten se käy eri kierrosalueilla kun hienosäädät pumpun hammastankoa, antaa vihjettä siitä liikutaanko aivan liian laihalla tai rikkaalla.
Joku siinä kuitenkin on vialla kun kerran olet säätänyt tyhjäkäynnin seosruuvin tappiin ilman tulosta.
Ei ne säätöruuvit itsekseen liiku.
Oma kokemus on että jos max 5 naksua suuntaan tai toiseen ei vaikuta mitään niin ei se vika ole säädössä.
Bensakone käy oikein nätin kuuloisesti melko rikkaallakin seoksella, mutta tulpat nokeentuvat.se että kokeilet miten se käy eri kierrosalueilla kun hienosäädät pumpun hammastankoa, antaa vihjettä siitä liikutaanko aivan liian laihalla tai rikkaalla.
Joku siinä kuitenkin on vialla kun kerran olet säätänyt tyhjäkäynnin seosruuvin tappiin ilman tulosta.
Ei ne säätöruuvit itsekseen liiku.
Oma kokemus on että jos max 5 naksua suuntaan tai toiseen ei vaikuta mitään niin ei se vika ole säädössä.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 15
- Liittynyt: La 26.12.2020 07:27
Re: W108 280 SEL Automatic. Vm-70. Käynti häiriö
Okei. Iso kiitos vastauksesta
Kaikki vinkit / neuvot ovat arvostettavan arvokkaita
Kaikki vinkit / neuvot ovat arvostettavan arvokkaita
Re: W108 280 SEL Automatic. Vm-70. Käynti häiriö
Kyllä tuo on aivan oleellinen juttu tarkistaa, koska se hammastangon toiminta suoraan vaikuttaa seokseen.
Noiden apulaitteiden toimintaa voi tarkistaa mutta niiden kanssa saa olla kyllä tarkkana, että saa ne vielä oikein kasattua ja oikeasti tidennettua toiminnan. Esim. joidenkin termareitten (mitä näissä käytetään) tarkistaminen vaatii mittausjärjestelyjä ja -laitteita.
Olisikin viisasta koittaa poissulkea vielä täysin sytkän ongelmat ja myös esim. vaikka pissivät suuttimet ennen kuin pistää ruiskun kovin atomeiksi, minkä jälkeen voi olla pulassa....
Noiden apulaitteiden toimintaa voi tarkistaa mutta niiden kanssa saa olla kyllä tarkkana, että saa ne vielä oikein kasattua ja oikeasti tidennettua toiminnan. Esim. joidenkin termareitten (mitä näissä käytetään) tarkistaminen vaatii mittausjärjestelyjä ja -laitteita.
Olisikin viisasta koittaa poissulkea vielä täysin sytkän ongelmat ja myös esim. vaikka pissivät suuttimet ennen kuin pistää ruiskun kovin atomeiksi, minkä jälkeen voi olla pulassa....
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 15
- Liittynyt: La 26.12.2020 07:27
Re: W108 280 SEL Automatic. Vm-70. Käynti häiriö
Kyllä vain, näin tarvii toimia. Pitää nuo suuttimet tarkistaa
Pumppua en aio atomeiksi laittaa Ei pelkoa
Pumpun olen kyllä irrottanut, sivuluukun purkanut auki, pyöritellyt pumppua, varmistanut, että männät liikkuvat ja bensa kulkee läpi.
Paikoilleen asennus ja ajoitus onnistuneesti
Pumppua en aio atomeiksi laittaa Ei pelkoa
Pumpun olen kyllä irrottanut, sivuluukun purkanut auki, pyöritellyt pumppua, varmistanut, että männät liikkuvat ja bensa kulkee läpi.
Paikoilleen asennus ja ajoitus onnistuneesti
Re: W108 280 SEL Automatic. Vm-70. Käynti häiriö
Hyvä, suuttiminen "kotikonstein" testaus (näkee karkealla tasolla toiminnan) onnistuu tosiaan kasaamalla ne "ilmaan" ja laittamalla minigripit suutinten päähän, tuolla tavallahan:
- pystyy toteamaan "bensan tuoton" per suutin (aika tärkeä tässä jos ne 5. ja 6. aina märät?)
- näkee aukeaako ne kaikki suuttimet ylipäätään
- näkee "pissiikö" joku ~kaiken aikaa
- jotain silmämääräistä voi päätellä myös suihkun muodosta / sumun koostumuksesta
....Tuosta ainakin näkee onko kiire suutinten huoltoon vai joutaako se odottaa.
Vielä tuohon hammastangon liikuntaan, ja miten tarkistaa sitä: Lukaisepa tuota mun ketjua helmi-maaliskuulta 2018:
viewtopic.php?f=33&t=187711&start=60
Siellä on myös muutama selventävä kuva aiheesta.
En tiedä oletko @Vauxhall69 huomannut mutta ihan viihdyttävää ja hyödyllistä katsottavaa ovat nämä mercedessourcen eli Kent Bergsman videot. Esim. tämä "Early Mercedes Fuel Injection" (-sarja...):
https://youtu.be/PLedjKWbU5w
- pystyy toteamaan "bensan tuoton" per suutin (aika tärkeä tässä jos ne 5. ja 6. aina märät?)
- näkee aukeaako ne kaikki suuttimet ylipäätään
- näkee "pissiikö" joku ~kaiken aikaa
- jotain silmämääräistä voi päätellä myös suihkun muodosta / sumun koostumuksesta
....Tuosta ainakin näkee onko kiire suutinten huoltoon vai joutaako se odottaa.
Vielä tuohon hammastangon liikuntaan, ja miten tarkistaa sitä: Lukaisepa tuota mun ketjua helmi-maaliskuulta 2018:
viewtopic.php?f=33&t=187711&start=60
Siellä on myös muutama selventävä kuva aiheesta.
En tiedä oletko @Vauxhall69 huomannut mutta ihan viihdyttävää ja hyödyllistä katsottavaa ovat nämä mercedessourcen eli Kent Bergsman videot. Esim. tämä "Early Mercedes Fuel Injection" (-sarja...):
https://youtu.be/PLedjKWbU5w
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 15
- Liittynyt: La 26.12.2020 07:27
Re: W108 280 SEL Automatic. Vm-70. Käynti häiriö
Kyllä nuo suuttimet nostan ylös, kun kaverilla pelit ja pensselit millä testataan
Juuh, kiitoksia linkistä : )
En ole, mutta pitääpi katsastaa
Juuh, kiitoksia linkistä : )
En ole, mutta pitääpi katsastaa
Re: W108 280 SEL Automatic. Vm-70. Käynti häiriö
Raportoit @vauxhall69 yv. viestissä että nyt toimii... Onko pysyneet vielä ongelmat poissa...?
Aina hyvä olisi näihin saada se "loppuyhteenveto" talteen seuraavaa keissiä varten
Aina hyvä olisi näihin saada se "loppuyhteenveto" talteen seuraavaa keissiä varten
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 15
- Liittynyt: La 26.12.2020 07:27
Re: W108 280 SEL Automatic. Vm-70. Käynti häiriö
Joo elikkä en ole nyt viime aikoina keriinnyt autoon perehtymään. Tällä hetkellä vaikuttaisi käyvän ok, mutta jätetään keskustelu kaiken varalta avoimeksi, jos vika tulee vielä päälle, kun saan auton kunnolla ajoon (nyt auto toiminut noin. h moitteitta)
Re: W108 280 SEL Automatic. Vm-70. Käynti häiriö
@karra jakoi toisessa ketjussa tämän youtube-videon ja se osuu niin hyvin tämän(kin) ketjun tarpeisiin että laitetaan se tännekin:
https://youtu.be/F6sxlOFmoYw
Tuossa kaveri selostaa (englanniksi) varsin perinpohjaisesti tuon rikastintermostaatin toiminnan ja myös purkaa sen ja näyttää miten sitä voi säätää (shimmauslevyjä lisäämällä / poistamalla).
Lisäksi siinä säädetään tyhjäkäyntiä kohdalleen pumpun takaosasta löytyvää ruuvia ja kierroslukumittaria (ulkoinen) käyttäen.
Kannattaa hyvin pitää mielessä tuon ruuvin alkuasento jos sitä lähtee säätelemään (kun kone ei käy!) jotta osaa palauttaa myös ennalleen.
https://youtu.be/F6sxlOFmoYw
Tuossa kaveri selostaa (englanniksi) varsin perinpohjaisesti tuon rikastintermostaatin toiminnan ja myös purkaa sen ja näyttää miten sitä voi säätää (shimmauslevyjä lisäämällä / poistamalla).
Lisäksi siinä säädetään tyhjäkäyntiä kohdalleen pumpun takaosasta löytyvää ruuvia ja kierroslukumittaria (ulkoinen) käyttäen.
Kannattaa hyvin pitää mielessä tuon ruuvin alkuasento jos sitä lähtee säätelemään (kun kone ei käy!) jotta osaa palauttaa myös ennalleen.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...