Siinä ruiskussa on niittä "cold start" -apuja jotka ovat päällä kylmänä/ajastettuina (laitatko kuvan pumpusta niin näkee tarkemmin mitä sinun versiossa on?) ja tuo oire viittaisi vähän siihenkin että käy nyt "ok" vain alkuunsa kun nuo avut ovat päällä mutta kun termari (pumpussa) tipauttaa pois päältä niin eipä enää käykään. Yksi noista avuistahan antaa myös lisäilmaa imusarjaan, ei pelkästään bensaa.
Rikkaallahan tuo selvästikin menee, tai sitten ruiskutus on "jatkuvaa pissimistä" mikä tarkoittaa että bensaa tulee ok määrä mutta se ei pala... Eli onko suuttimet tarkistettu / puhdistettu? Tässäkin voinee koota suuttimet "ilmaan" ja laittaa pienet minigrip-pussit suuttimien päähän, kun moottoria pyörittää näkee miten niistä ylipäätään tulee tavaraa... (Parempi olisi tietenkin testata ne suutintesterissä, jollei ole tuota tehty).
Sitä pumpun perässä olevaa ruuvia ei yleensä pitäisi tarvita ruuvailla. Moni sanoo ettei siihen tulisi koskea lainkaan, jollei ole varma mitä tekee... Sehän sitten vaikuttaa vain tyhjäkäynnin kierrosalueelle. Pidä mielessä montako "naksua" väänsit ja mihin suuntaan että voit tarvittaessa palauttaa tuon.
Pari ajatusta: katso ettei solenoidin ohjaama "cold start" -magnet ole jumittunut päälle asentoon? Se työntään pumpun hammastankoa rikastavaan asentoon muutaman sekunnin startin ajan. Jos se on pysyvästi tuossa asennossa on takuuvarmaa että tulpat mustuu.
Toinen: sinne mistä pumpun kaasuvipu kiinnittyy, pitäisi näkyä meistettynä lukuarvo, tuo on tehtaan asetus sille pumpun kaasuvivun rajoitinruuville: tarkista että on tuossa säädössä ja säädä tarvittaessa. Sen jälkeen tarkista välys pois vivustosta ja että imuläppä alkaa aueta tismalleen samalla hetkellä kuin pumpunkin vipu kääntyy?
Tuossa nyt alkuun, reissuun kiire, mutta voin kaivaa lisää matskua lisää myöhemmin. Mulla on myös Vehon ruiskun huoltokirja (laita yv.)
PS. Harmi sanoa mutta omassa autossa mustat tulpat loppui vasta kun vaihdoin ruiskupumpun, löysin sellaisen Lontoosta n. 500 eurolla ...
