paloviita kirjoitti:Ei Suomeksi, mutta jos Englannin murre yhtään aukenee, niin tuolta kannattaa katsella:
http://www.sl113.org/wiki/Fuel/Injection
Imukanavaan ruiskuttavat mallit (kuten W113) ei ole pumpun ajoituksen suhteen läheskään yhtä kriittisiä kuin vanhemmat suoraruikkarit.
Tässähän se on mainittu:
Removing the Fuel Injection Pump
You need to turn the engine to 20 degrees after TDC so that when you pull the pump out you can check the timing marks on the pump. Or you have to turn the engine to the same place later on before you put it back in. I think the 250 is the hardest to remove because of the oil cooler. Seems to me that I had to remove the cooler lines before I had all the room I needed. Takes about 2 hours to remove a pump. You remove them from the top and out. There's a lot of stuff in the way but it's possible. Take the injection lines off if you need to.
Fuel Injection Pump Timing
The biggest mistake made during injection pump timing is installation of the pump 180 degrees off. The crankshaft turns two revolutions for every revolution of the camshaft. You must install the pump on the correct camshaft revolution! The number one plunger on injection pump feeds number six engine cylinder. Hence the engine must be set at 20deg after top dead center on the power stroke of cylinder #1, which is also intake stroke of cylinder # 6. A quick refference; both cam lobes over cylinder #1 are upwards and intake lobe of #6 is downward. Next align the marks on the pump and slide it into place. No precise drip timing necessary with this type of injection. Just get your crankshaft timing at 20 ATDC (on the correct revolutionan) and the injection pump marks aligned before installation!
Itse tekisin varmaan niin että pyörittäisi moottorin 20 astetta yläkuolokohdan jälkeen ja ottaisin pumpun irti. Sitten näkee onko ajoitus kohdallaan eli onko ne merkit oikeissa paikoissa. Jos on niin sen verran uskaltaisi varmaan purkaa että ottaisi sen takakanne auki ja katsoisi että siellä ei ole metallisilppua jos vaikka joku on yrittännyt säätää tyhjäkäynnin seoksia koneen käydessä

. Sitten kannattaa kokeilla että liikkuuko säätötanko vapaasti, tuossa linkissä on kuva miten sen näkee pumpun etupäästä, se on "rack" nimeltään.
Kun pumpun päästä suihkuputkia irroitat niin varo että ne "lähdöt" ei lähde pyörimään. Niissä on tiivisterenkaat jotka vedetään 2 kertaa isoon momenttiin ja kolmannen kerran vähän löysemmälle. Voivat alkaa vuotamaan jos niitä availee.
Ei paljoa muuta voi itse tutkia, noh vahatermostaatin voi tsekata että aukeaako, mutta senhän näkee jo koekäytössä, kun termari aukeaa niin lisäilman horiminen loppuu ja sen suhinan kuulee selvästi.
Minulla on yhteystiedot Hans Utkelle New Yorkiin, hän korjaa noita pumppuja. Peruskunnostus maksaa rahteineen vajaat 2 500 euroa, tai jos lähettää tavallisella postilla voi pari sataa säästää. UPS ottaa suuntaansa nelisen sataa mutta itse lähetin firmamme kautta ja alennusprosentti oli noin 75 eli satkun maksoi suuntaansa rahdit.