sl 230 -67 käynti pätkii

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
autska
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: To 10.12.2009 17:59
Paikkakunta: haapajärvi

sl 230 -67 käynti pätkii

Viesti Kirjoittaja autska »

mikähän vois olla? Käy tyhjäkäynnin hyvin mutta varsinkin lämpimänä tasakaasulla ajaessa käynti pätkii ja lämpimänä ei myöskään kiihdy kunnolla. sähkö osat uusittu kaikki eli vikaa ei siellä. Pensapumppu paineet ja tuotto mitattu myös eli epäilisin vikaa ruiskupumppuun. Olisko kellään neuvoa tai apua korjaukseen. Uskaltaako tuon ruiskupumpun aukaista ja puhdistaa. auto seisonut välillä 10 vuotta, olen kokeillut ruiskun puhdistusainetta ja 2-t öljyä bensan sekaan. :?: :?: :?:
Andreas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 473
Liittynyt: Ma 22.03.2004 14:16

Viesti Kirjoittaja Andreas »

Tervetuloa kerhoon...

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... %E4tysk%E4

Nämä Mesen varhaiset ruiskut ovat kyllä melko turhia keksintöjä. Testasin äskettäin 220S sedana ja sen kaasarikone kävi paljon kauniimmin kuin oma ruiskunikoneeni koskaan, siis silloin kun se vielä suostui käymään.
Ja jos verrataan BMW:n 60-luvun lopulla lanseeraamaan m30 moottoriperheeseen ovat nämä ruuttamoottorit vielä järjettömämpiä virityksiä.

Paljonko muuten siirtopumppusi tuottaa/min?
autska
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: To 10.12.2009 17:59
Paikkakunta: haapajärvi

Viesti Kirjoittaja autska »

tulikait sieltä n 3 litr minuutissa ja painetta oli vajaa 2 bar, kai se pumppu toimii OK. Paine sekä tuotto pysyi samana myös sen jälkeen kun noi käynti ongelmat lämpimänä alkoi. uskaltaiskohan ton ruiskupumpun pistää osix? :roll:
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13652
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

autska kirjoitti:uskaltaiskohan ton ruiskupumpun pistää osix? :roll:
Minulla oli mekaaninen rivipumppu korjausta vailla, täällä on juttua:

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... highlight=

En suosittele kovin pitkälle itse avaamaan...jos edes ollenkaan sitten. Sinullahan on 6-mäntäinen, vai... :roll: . Eikös 1967 pagoda ollut 250 koneella?
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Andreas kirjoitti:Tervetuloa kerhoon...

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... %E4tysk%E4

Nämä Mesen varhaiset ruiskut ovat kyllä melko turhia keksintöjä. Testasin äskettäin 220S sedana ja sen kaasarikone kävi paljon kauniimmin kuin oma ruiskunikoneeni koskaan, siis silloin kun se vielä suostui käymään.
Ja jos verrataan BMW:n 60-luvun lopulla lanseeraamaan m30 moottoriperheeseen ovat nämä ruuttamoottorit vielä järjettömämpiä virityksiä.

Paljonko muuten siirtopumppusi tuottaa/min?

No ei kai turhia sentäs. Kerrankos sitä niin käy, että liki 50-vuotias, jokseenkin maailman ensimmäisiin ruiskukoneisiin kuuluva aparaatti hiukan oikkuilee. Vallankin, kun 30 vuotta nuoremmissa tuntuu olevan kaikenmoista nykimistä ja sammuilua melkein yhtä lailla...Ei, kyllä nuo pitää ottaa aikansa innovaatioina, mutta ikä puree kaikkeen ihmisen tekemään. Eniten sääli taitaa olla, että tietotaitoa laitteiden hiuoltoon ei enää ole joka kylässä. Herra ties mitä "korjauksia" noihin vuosien aikana on tehty vaillinaisella osaamisella, mitkä ainakaan eivät helpota tänä päivänä tehtäviä hommia.

Se on taas toinen ja kolmas juttu, miksi noissa mekaanisella ruiskulla ruokituissa koneissa kieltämättä on verraten karski ääni. Dieselin rivipumppu pitää ainakin omaa rouskutustaan, mutta lisääkö myös bensakoneen pumppu koneen ääneen oman mausteensa :?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13652
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Aku P kirjoitti: Se on taas toinen ja kolmas juttu, miksi noissa mekaanisella ruiskulla ruokituissa koneissa kieltämättä on verraten karski ääni. Dieselin rivipumppu pitää ainakin omaa rouskutustaan, mutta lisääkö myös bensakoneen pumppu koneen ääneen oman mausteensa :?
Pitäisi joskus kuvata sekä kuutosen että kasin käyntiä kun kone on normi lämpötilassa ja tyhjäkäynnillä. Silloin pumpun raksutus kuuluu tosi selvästi.

Tässä pari M100 näytettä kun olin tutkimassa jakoketjun rallatusta, se kuuluu ensimmäisessä pätkässä tosi selvästi.

http://s194.photobucket.com/albums/z171 ... 190241.flv

http://s194.photobucket.com/albums/z171 ... 190242.flv

Tuo M100 käy muuten todella nätisti ja tasaisesti nyt kun on sytkät kohdallaan ja jakoketju sekä kiristin vaihdettu. Ei hytky yhtään, vapaalla sellaiset 700 ja vaihde päällä noin 550 rpm on käyntinopeus.
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14230
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Käsittääkseni tuo karkea ääni on tuon rivipumpun ominaisuus, sekä bensoissa että dieselissä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Timo L. kirjoitti:Käsittääkseni tuo karkea ääni on tuon rivipumpun ominaisuus, sekä bensoissa että dieselissä.
Juu. Miten pehmoisesti mahtaisi ehjä om603 käydäkään jos sitä jakajapumpulla syötettäisiin :)

No, jollain ristiriitaisella tavalla tuo hivenen työkalumainen pumpun raksutus tuntuu kuuluvan asiaan 8)
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
autska
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: To 10.12.2009 17:59
Paikkakunta: haapajärvi

Viesti Kirjoittaja autska »

Kuka kertois suomeksi tuon ruiskupumpun ajoittamisen ja missä merkit? Näkyy olevan käytetty pumppua jonkun toimesta pois paikoiltaan ja nyt epävarmuus oikeasta ajoituksesta. Saisko vinkin siitä pumppukorjaajasta kuinka tavoittaa? Kiitos jo etukäteen! :?: :?: :?:
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja paloviita »

Ei Suomeksi, mutta jos Englannin murre yhtään aukenee, niin tuolta kannattaa katsella:

http://www.sl113.org/wiki/Fuel/Injection

Imukanavaan ruiskuttavat mallit (kuten W113) ei ole pumpun ajoituksen suhteen läheskään yhtä kriittisiä kuin vanhemmat suoraruikkarit.
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13652
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

paloviita kirjoitti:Ei Suomeksi, mutta jos Englannin murre yhtään aukenee, niin tuolta kannattaa katsella:

http://www.sl113.org/wiki/Fuel/Injection

Imukanavaan ruiskuttavat mallit (kuten W113) ei ole pumpun ajoituksen suhteen läheskään yhtä kriittisiä kuin vanhemmat suoraruikkarit.
Tässähän se on mainittu:
Removing the Fuel Injection Pump
You need to turn the engine to 20 degrees after TDC so that when you pull the pump out you can check the timing marks on the pump. Or you have to turn the engine to the same place later on before you put it back in. I think the 250 is the hardest to remove because of the oil cooler. Seems to me that I had to remove the cooler lines before I had all the room I needed. Takes about 2 hours to remove a pump. You remove them from the top and out. There's a lot of stuff in the way but it's possible. Take the injection lines off if you need to.

Fuel Injection Pump Timing
The biggest mistake made during injection pump timing is installation of the pump 180 degrees off. The crankshaft turns two revolutions for every revolution of the camshaft. You must install the pump on the correct camshaft revolution! The number one plunger on injection pump feeds number six engine cylinder. Hence the engine must be set at 20deg after top dead center on the power stroke of cylinder #1, which is also intake stroke of cylinder # 6. A quick refference; both cam lobes over cylinder #1 are upwards and intake lobe of #6 is downward. Next align the marks on the pump and slide it into place. No precise drip timing necessary with this type of injection. Just get your crankshaft timing at 20 ATDC (on the correct revolutionan) and the injection pump marks aligned before installation!
Itse tekisin varmaan niin että pyörittäisi moottorin 20 astetta yläkuolokohdan jälkeen ja ottaisin pumpun irti. Sitten näkee onko ajoitus kohdallaan eli onko ne merkit oikeissa paikoissa. Jos on niin sen verran uskaltaisi varmaan purkaa että ottaisi sen takakanne auki ja katsoisi että siellä ei ole metallisilppua jos vaikka joku on yrittännyt säätää tyhjäkäynnin seoksia koneen käydessä :roll: . Sitten kannattaa kokeilla että liikkuuko säätötanko vapaasti, tuossa linkissä on kuva miten sen näkee pumpun etupäästä, se on "rack" nimeltään.

Kun pumpun päästä suihkuputkia irroitat niin varo että ne "lähdöt" ei lähde pyörimään. Niissä on tiivisterenkaat jotka vedetään 2 kertaa isoon momenttiin ja kolmannen kerran vähän löysemmälle. Voivat alkaa vuotamaan jos niitä availee.

Ei paljoa muuta voi itse tutkia, noh vahatermostaatin voi tsekata että aukeaako, mutta senhän näkee jo koekäytössä, kun termari aukeaa niin lisäilman horiminen loppuu ja sen suhinan kuulee selvästi.

Minulla on yhteystiedot Hans Utkelle New Yorkiin, hän korjaa noita pumppuja. Peruskunnostus maksaa rahteineen vajaat 2 500 euroa, tai jos lähettää tavallisella postilla voi pari sataa säästää. UPS ottaa suuntaansa nelisen sataa mutta itse lähetin firmamme kautta ja alennusprosentti oli noin 75 eli satkun maksoi suuntaansa rahdit.
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
autska
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: To 10.12.2009 17:59
Paikkakunta: haapajärvi

Viesti Kirjoittaja autska »

englannin murre todella heikolla. mut jotain ymmärretty. Ajoitusmerkit löydetty, mut onko säätötangon merkit missä? en vaan oo löytänyt. Pumpun sisässä selvää ruostetta. Varmaanin auto seisonut jossain vaiheessa aika kauan. voisitko Karra laittaa mulle ne yhteystiedot?
autska
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: To 10.12.2009 17:59
Paikkakunta: haapajärvi

Viesti Kirjoittaja autska »

No nyt on pumppu purettu ja puhdistettu. Suurin syy varmaankin oli pitkä-aikaisesta seisomisesta aiheutunut jumittuminen. Epäilykseni on myös että joku ymmärtämätön oli ruuvaillut säätöjä. Purin pumpun kuitenkin itse ja perehdyin sen toimintaan. Puhdistin ja kasasin huolellesisti jonka jälkeen asensin pumpun autoon. Tämän jälkeen olen säätänyt pumppua osa-alue kerrallaan käyttäen apuna seos-mittaria. Nyt auto toimii todella hyvin. Kiitokset kaikista vinkeistä. T: Jari :D :D :D
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja paloviita »

Onneksi olkoon!
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13652
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Jumpe! Hieno juttu.

Otatko yhden tanskalaisen kaverin 6.3 kasimäntäisen työn alle :wink: .
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

autska kirjoitti:No nyt on pumppu purettu ja puhdistettu. Suurin syy varmaankin oli pitkä-aikaisesta seisomisesta aiheutunut jumittuminen. Epäilykseni on myös että joku ymmärtämätön oli ruuvaillut säätöjä. Purin pumpun kuitenkin itse ja perehdyin sen toimintaan. Puhdistin ja kasasin huolellesisti jonka jälkeen asensin pumpun autoon. Tämän jälkeen olen säätänyt pumppua osa-alue kerrallaan käyttäen apuna seos-mittaria. Nyt auto toimii todella hyvin. Kiitokset kaikista vinkeistä. T: Jari :D :D :D
Oho. Hatunnoston paikka.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13652
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Tässä on kuvitettua juttua kuusimäntäisestä pumpusta:

http://weboldtimer.com/index.php?option ... 69&lang=en
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Vastaa Viestiin